Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Det der skal jeg faktisk sjekke for moro skyld, når jeg får lagt om til de ny vinterdekka mine til uka. Husker bilen min kom med vinterdekk som var produsert i 2021 hvertfall, uke 40 eller noe. Og bilen var jo også produsert i 2021 så det ga mening. 

Så regner med at de nye vinterdekka er produsert nå i år, selv om de kan anses som nye dersom de har blitt oppbevart riktig over et par på et lager f.eks. 

Men ja @Ayrton, alltid prøvekjør en bil før du kjøper :) Tror og håper de fleste gjør det.. 

Ellers har jeg aldri kjøpt bil av verken Bilia eller Bavaria før. Husker jeg prøvekjørte en 2018 mod sølvgrå X1 som jeg holdte på å kjøpe da, men ble elbil isteden da det var mer lønnsomt og det kjentes mer riktig ut. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ayrton skrev (5 timer siden):

Vær høst og vår så er det artikler på nettsteder som skriver om bil, med eksperter fra dekkbransjen som advarer mot gamle dekk. Da er det alltid produksjonsdato som gjelder

Man snakker idag om leve/bruks-tiden på dekk fra de tas i bruk 
Bileier vil alltid vite fra dato dekkene er tatt ibruk ved kjøp av en ny bil. Og man vil også vite (se) DOT kode.
Det at det var 24 mnd gammel dot kode på dine nye dekk vil jeg påstå er uten praktisk betydning.

Det har skjedd mye senere årene på utvikling av gummi og tilsetninger som medfører at "nye" dekk kan beholde sine egenskaper lengre, nå helt opp til 5 år, forutsatt at de er lagret forsvarlig. Og at dekk som passerer 10 år fra dot kode (produksjon) skal erstattes med nye. (Kilder: Michelin, Continental , Nokian tyres)
tyre-ageing.thumb.png.f8ecdfcb2ce64f6d3719c086d7b3a9f2.png

Merk at det ble også en krig med russland og ukraina som sterkt påvirket dekkproduksjon og tilgang på dekk globalt.

 

I 2019 sa produktsjef i Nokian Tyres i et intervju med KSU at moderne dekk har bedre holdbarhet enn før. Og at et korrekt lagret dekk kan betraktes som nytt i tre år fra produksjonsdatoen som er markert på siden av dekket. 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 21.10.2024 den 11:31 PM):

For å faktisk svare litt på tråden til @Bjerknez her så har jeg hatt min i4 M50 siden August i 2023 (produsert desember 2022). Fantastisk bil, prøvekjørte mye i prisklassen 500-800K før jeg endte med BMWen og har aldri sett meg tilbake, en fantastisk kjøremaskin med en kvalitetsfølelse som få kan matche :) Forutenom ett verkstedbesøk for å bytte ei baklykt med litt dugg så har det vært problemfritt bileie. 

Har selv stashet bilen litt opp med M-Performance bakvinge, felger (868M Nightgold), antennedeksel, speilkapper, gulvmatter og sorte emblemer rundt om bilen :) 

m-performance-style-spoiler-mounted-on-m

image.thumb.jpeg.a8aa95832be8e8210273e578893e15ab.jpeg

Har og fått utført en full oppgradering av Harman&Kardon stereoen som ett utviklingsprosjekt sammen med Bass Brothers, hvor original basskassen er buyttet ut til en custom bygd sak som går ned i sammen brønnen som original harman kardon subben ligger, samt det er brukt en 10 kanals Match DSP forsterker for alle høytalere og en separat monoblokk for subben som ligger skjult i hver sin side bak panelene i bagasjerommet. Dette  løfter lyden i bilen noe helt enormt. Foreløpig er det jeg og en til med i4 som har prototypene av disse settene, men det planlegges at det skal slippes som ett plug and play sett etterhvert som alle kan få kjøpe, men er usikker på når. For ordens skyld har jeg ingen tilhørighet til Bass Brothers annet enn at de har fått låne bilen min til å utvikle dette plug and play settet. 

Kan være et bilde av høyttaler og tekst

Nydelig farge! Lyst å si hvilken det er? :)

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (43 minutter siden):

Man snakker idag om leve/bruks-tiden på dekk fra de tas i bruk 
Bileier vil alltid vite fra dato dekkene er tatt ibruk ved kjøp av en ny bil. Og man vil også vite (se) DOT kode.
Det at det var 24 mnd gammel dot kode på dine nye dekk vil jeg påstå er uten praktisk betydning.

Det har skjedd mye senere årene på utvikling av gummi og tilsetninger som medfører at "nye" dekk kan beholde sine egenskaper lengre, nå helt opp til 5 år, forutsatt at de er lagret forsvarlig. Og at dekk som passerer 10 år fra dot kode (produksjon) skal erstattes med nye. (Kilder: Michelin, Continental , Nokian tyres)
tyre-ageing.thumb.png.f8ecdfcb2ce64f6d3719c086d7b3a9f2.png

Merk at det ble også en krig med russland og ukraina som sterkt påvirket dekkproduksjon og tilgang på dekk globalt.

 

I 2019 sa produktsjef i Nokian Tyres i et intervju med KSU at moderne dekk har bedre holdbarhet enn før. Og at et korrekt lagret dekk kan betraktes som nytt i tre år fra produksjonsdatoen som er markert på siden av dekket. 

 

Hvordan kan jeg som kunde vite at dekkene er lagret forsvarlig?

Når dekk og felger er så skitne at de må vaskes før de kan monteres på bilen, så synes ikke jeg det vitner om forsvarlig lagring.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan jeg som kunde vite at dekkene er lagret forsvarlig?

Når dekk og felger er så skitne at de må vaskes før de kan monteres på bilen, så synes ikke jeg det vitner om forsvarlig lagring.

Med respekt for Bjerknez sitt inlegg og tema tror det er bedre om du oppretter ditt eget inlegg for å diskutere din erfaring med Bilia og din leveranse , alder på dekk osv. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Gratulerer :)  jeg tipper at du blir kjempeførnøyd med i4-M50.

Jeg har kjørt til sammen 30 mil i en lånt i4 M50 å jeg er helt lamslått over hvor rå den bilen er. Helt hinnsides. Så jeg vet jeg blir fornøyd. :) 

Så lenge jeg slipper og oppleve problemer så klart... men det må jeg jo nesten bare regne med at jeg slipper :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg har kjørt til sammen 30 mil i en lånt i4 M50 å jeg er helt lamslått over hvor rå den bilen er. Helt hinnsides. Så jeg vet jeg blir fornøyd. :) 

Så lenge jeg slipper og oppleve problemer så klart... men det må jeg jo nesten bare regne med at jeg slipper :) 

Grattis med ny slede. Hvilke egenskaper med den var det som traff DITT hjerte? 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (11 minutter siden):

Grattis med ny slede. Hvilke egenskaper med den var det som traff DITT hjerte? 

Det er egentlig mye... men det må vel være motoren først og fremst. Den er insane. På en god andreplass kommer det tykke og solide rattet og det faktum at den er dønn solid på veien. Godt veigrep og superior dempere etc. setene er også eksemplariske  også instrumentpanelet da og ambient belysningen  hærlig :)

 Jeg kommer sikkert på noe etter hvert, men så langt har jeg ikke funnet en eneste negativ ting med bilen. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Det er egentlig mye... men det må vel være motoren først og fremst. Den er insane. På en god andreplass kommer det tykke og solide rattet og det faktum at den er dønn solid på veien. Godt veigrep og superior dempere etc. setene er også eksemplariske  også instrumentpanelet da og ambient belysningen  hærlig :)

 Jeg kommer sikkert på noe etter hvert, men så langt har jeg ikke funnet en eneste negativ ting med bilen. 

Lykke til med ny bil.
Alt for høy vekt er som på alle elbiler en negativ ting. Tenk hva den bilen hadde vært med 500kg mindre vekt. 😁

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Lykke til med ny bil.
Alt for høy vekt er som på alle elbiler en negativ ting. Tenk hva den bilen hadde vært med 500kg mindre vekt. 😁

Ja, men da hadde det ikke vært mye bil igjen. Tenk hva bilene veide for 20 år siden. Vekten øker hele tiden, samtidig med effekt og motor samt forbedret understell bremser etc. Nå er ikke jeg noen formel1 kjører, men jeg merker vertfall ikke noe til den vekten. :)

Lenke til kommentar

Batteripakken er tung. Det positive med batterier er at dem kan formes og bygges lenger ned på bilen og fordeles over et større område. Istedenfor å ha en metallklump helt fremme under panseret. Uansett aå regulerer man vel denne vekten ved hjelp av dempere og understell etc. 

en Formel1 fører ville nok kanskje bemerket vekten, men for meg betyr økt vekt i den forbindelse økt stabilitet. Jeg har som nevnt kjørt i4 M50 rundt 30 mil å jeg har ikke BARE kjørt pent. 500 kg. Høres mye ut på papiret, men den vanlige mann i gata vil nok ikke merke dette. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...