Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Rareste jeg har hørt, alle forhandlere jeg var innom i 2023 nærmest kastet nøkler etter meg om jeg viste interesse for noen bil. Trengte som regel ikke å avtale prøvekjøring engang

Trodde også det var meg det var noe galt med så jeg reiste å så på en Mercedes. Trodde ikke det var mulig å få prøvekjøre, så jeg spurte pent om jeg kunne få se inne bilen. Når jeg satt inne i bilen så kom selger å spurte om jeg hadde lyst å kjøre en tur. Ble helt himmelfallen, men kjørte en tur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva sier dem når du spør om å prøvekjøre da? Sier dem bare "nei" eller har dem en forklaring på hvorfor?

Det blir jo som å kjøpe et hus usett... 

Er du 50-60 år så burde vel alderen elimineres vertfall, hehe. 

Men seriøst... jeg har alltid fått nøklene kastet etter meg. Selv når jeg var ung (18-20 år). Men jeg har dog aldri gått inn i premium butikk og spurt om å prøve et premium merke som ung. Da forstår jeg at dem grynter litt på nesa...

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Det har jeg aldri opplevd hverken hos Bilia eller Bavaria. Dette er nok et særtilfelle og ikke standarden hos en BMW forhandler. Noen ganger dog ved nylanseringer av en modell er det ofte heavy booking av demo modell (de har først kanskje kun en bil) og ikke ledig til enhver tid.

Aldri problemer med prøvekjøring hos Bavaria, bare lokale Bilia.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (Akkurat nå):

Aldri problemer med prøvekjøring hos Bavaria, bare lokale Bilia.

 

Er vel over 100 Bilia avdelinger i Norge.

Men har hørt at forhandlere ikke er så glad i at folk som på forhånd har bestemt seg for å kjøpe på finn og ikke har noen som helst intensjon om å kjøpe/bestille fra forhandleren kommer dit for å prøvekjøre bilen. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Er vel over 100 Bilia avdelinger i Norge.

Men har hørt at forhandlere ikke er så glad i at folk som på forhånd har bestemt seg for å kjøpe på finn og ikke har noen som helst intensjon om å kjøpe/bestille fra forhandleren kommer dit for å prøvekjøre bilen. 

Det kommer vel litt ann på hvilken fremtoning man har også. Går man rett bort til selger og spør pom å prøvekjøre så blir det litt kleint. Folk som er genuint interreserte tar gjerne en kaffekopp, setter seg ned og i det minste tar i mot et tilbud og en prat før dem spør. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Det kommer vel litt ann på hvilken fremtoning man har også. Går man rett bort til selger og spør pom å prøvekjøre så blir det litt kleint. Folk som er genuint interreserte tar gjerne en kaffekopp, setter seg ned og i det minste tar i mot et tilbud og en prat før dem spør. 

Bilia ble nok litt sure når jeg handlet ny bil hos Bavaria sist, men det var fordi jeg ikke fikk prøvekjørt. Husker ikke alle detaljer, men det var blant annet noen urimelige vilkår. Dette var første gang prøvekjøring var vanskelig. Trodde også den gang det var meg det var noe galt med, men selger hos Bavaria var litt mere pågående og fikk et salg. Selger hos Mercedes synes også det var ok og tilby meg prøvekjøring uten at jeg spurte om det.

Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt av nærmeste Møller og spurt om jeg hadde lyst til å prøve Q4. Jeg sa som sant var, at det var en fullstendig uaktuell modell for min del, men etter å ha spurt meg ut om hva jeg så etter i en bil konkluderte selgeren med at jeg nok var mer interessert i e-tron GT. Så da ble jeg invitert til å komme ut og prøve den, selv om jeg var ærlig om at jeg på daværende tidspunkt ikke var på jakt etter å bytte ut den bilen jeg hadde. 

Jeg forventer virkelig ikke at forhandler ringer meg og kaster prøvekjøringer etter meg slik Møller gjorde der, men om jeg møter opp hos en forhandler noenlunde nyvasket og edru forventer jeg å få prøvekjøre en "normal" bil (forstår at Ferrari er litt sære), selv om forhandleren heter Bilia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (41 minutter siden):

Det kommer vel litt ann på hvilken fremtoning man har også. Går man rett bort til selger og spør pom å prøvekjøre så blir det litt kleint. Folk som er genuint interreserte tar gjerne en kaffekopp, setter seg ned og i det minste tar i mot et tilbud og en prat før dem spør. 

Det er jo bare å bestille prøvekjøring på BMW Norge sin portal.  Fylle inn peronalia og hvilken modell man vil prøve.
Jeg har benyttet meg av denne ved flere anledninger. Senest ved test/lån av en I5. Fikk da en i5 M60 å låne/prøve en hel dag.
 

provekjoring.png

Lenke til kommentar

Samme som hos Tesla det, basically :) Men nå kunne jeg faktisk bare komme innom og teste ut den nye Model 3 Performancen når/hvis jeg ville, uten å fylle ut noe som helst. Fordelen med å ha vært kunde hos de noen år allerede kanskje 😛 Utenom det så var veldig enkelt å få ordna seg prøvetime husker jeg før jeg gikk til innkjøp av min Model 3.  

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Samme som hos Tesla det, basically :) Men nå kunne jeg faktisk bare komme innom og teste ut den nye Model 3 Performancen når/hvis jeg ville, uten å fylle ut noe som helst. Fordelen med å ha vært kunde hos de noen år allerede kanskje 😛 Utenom det så var veldig enkelt å få ordna seg kjøretime husker jeg før jeg gikk til innkjøp av min Model 3.  

Det gikk meg hus forbi. Hos Tesla i Sarpsborg fikk jeg ikke prøvekjøre. Men det var riktignok fordi dem kun hadde utstillingsbiler der og ikke demobiler. 

Men allikevel... å forvente at JEG skriver under kjøpspapirene uten prøvekjøring er helt uaktuelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Skulle selvsagt stå prøvekjøring @Bjerknez Men ja, du kan bestille prøvekjøring via nettsidene der også, litt som hos BMW ser det ut som. 

Joda... men jeg forventer å få kunne prøvekjørt bilen jeg vil kjøpe når jeg snaker med dem i butikken. Har dem den ikke inne som demobil er det greit, men hvis dem har den og den er ledig, så krever jeg at det går i orden før signering.

Lenke til kommentar

Når jeg bestilte Tesla (prøvekjørte en privat først) så ringte de meg og spurte om jeg ikke ville komme å låne en bil en helg så jeg viste hva jeg gikk til. Det passet ikke da jeg var bortreist men nesten merkelig å tilby lån av bil etter man faktisk har bestilt en 😅

Under Cybertruck fremvisningen ble jeg nesten kastet inn i en Model 3 Highland med beskjed om å kjøre meg en tur for å kjenne hvor mye bedre de var blitt kontra min gamle - noe de absolutt har blitt så det var nesten ergelig å prøve den.

Ellers har våde Hyundai, VW og Ford vært veldig greie med prøvekjøring. Kommer man på sparket får man gjerne bare en time eller to med bilen da skal man ha den over lengere tid må det planlegges på forhånd.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Når jeg bestilte Tesla (prøvekjørte en privat først) så ringte de meg og spurte om jeg ikke ville komme å låne en bil en helg så jeg viste hva jeg gikk til. Det passet ikke da jeg var bortreist men nesten merkelig å tilby lån av bil etter man faktisk har bestilt en 😅

Under Cybertruck fremvisningen ble jeg nesten kastet inn i en Model 3 Highland med beskjed om å kjøre meg en tur for å kjenne hvor mye bedre de var blitt kontra min gamle - noe de absolutt har blitt så det var nesten ergelig å prøve den.

Ellers har våde Hyundai, VW og Ford vært veldig greie med prøvekjøring. Kommer man på sparket får man gjerne bare en time eller to med bilen da skal man ha den over lengere tid må det planlegges på forhånd.

Trodde at man måtte prøvekjøre bilen før kjøp. (Tesla har vel andre regler). Jeg prøvekjørte bil hos en annen forhandler enn den jeg kjøpte bilen av. Fikk da spørsmål om jeg hadde prøvekjørt den. Trodde det hadde med at om jeg var misfornøyd når jeg fikk bilen så hadde jeg prøvd den først. Prøver man ikke bilen kan jo mye være galt. Satte meg inn i en bil forleden der setene traff meg rett inn i skulderbladene. Kunne aldri hatt den. Slike ting merker man ved prøvekjøring. Det kan være så mye. Hode tar i taket, umulig å stille sete inn korrekt, dårlig ratt(Diameter omkrets eller skinntype) speil som er dårlige å rygge med, pedal kalibrering , pedal plassering sideveis og høyde(Noen som husker mini?) osv osv

Lenke til kommentar

Notat til meg selv etter kjøp av ny BMW hos Bilia

Ikke kjøp bil uten prøvekjøring. Det er dumt, snakker av egen erfaring. Hadde jeg vært bilselger så hadde jeg insistert på at kjøper prøvekjørte bil før handel.

Hvis du kjøper originale vinterhjul sammen med bilen, så må du spesifisere at dekk skal være nye og rene. Jeg trodde det var en selvfølge, fikk utlevert vinterhjul med 2 år gamle dekk av gammel type som ikke var kompatible med bilen. Vinterhjul så ut til å ha vært lagret på en søppeldynge, måtte vaske de før montering på bilen.

Ikke la bilselger ordne overføring av forsikring fra den gamle bilen. Her klarte bilselger hos Bilia å lure til seg provisjon fra forsikringsselskapet på falske opplysninger. Masse trøbbel for å rette på dette og dyrere forsikring for meg ble resultatet. Må sannsynligvis bytte forsikringsselskap.

Ikke kjøp bil av Bilia, ikke stol på selger.

Når jeg kjøpte min forrige BMW hos Bavaria så gikk det uten problemer. Hvorfor handlet jeg ikke hos Bavaria denne gangen? Fordi nærmeste Bavaria ligge ganske mye lenger unna, på grunn av diverse problemer så var det vanskelig å gjøre det nå.

Endret av Ayrton
Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (2 timer siden):

Gamle uvaskede vinterdekk høres veldig rart ut. Har alltid fått med nye dekk når jeg har kjøpt bil. Men da har jeg handlet hos Erik Arnesen. 
Man får 1 mnd gratis forsikring ved bilkjøp og det er denne forsikringen selger legger til. Man MÅ innhente tilbud og evt bytte forsikring. 

Derfor ble gleden med ny bil til en sur opplevelse og forholdet til Bilia ødelagt.

Selger fortalte at jeg ikke kunne 1 måned gratis forsikring fordi jeg alt hadde forsikring i IF.

Når jeg påpekte alder på dekk, så skylte selger på BMW. BMW og Bilia synes som andre dekkselgere at det er ok og selge gamle dekk som nye. Ganske forbannet på dobbeltmoralen i dekkbransjen. Alder betyr ingenting når du kjøper dekk, men når dekk sitter på bilen da er plutselig produksjonsdato ufravikelig.

Endret av Ayrton
Lenke til kommentar
Ayrton skrev (38 minutter siden):

Når jeg påpekte alder på dekk, så skylte selger på BMW. BMW og Bilia synes som andre dekkselgere at det er ok og selge gamle dekk som nye. Ganske forbannet på dobbeltmoralen i dekkbransjen. Alder betyr ingenting når du kjøper dekk, men når dekk sitter på bilen da er plutselig produksjonsdato ufravikelig.

Da tror jeg du er feilinformert. 
Dekk som er lagret (ikke tatt i bruk) og produsert for ett eller to år siden er å anse som nye.

https://vianor.no/dekkinformasjon/fakta-om-dekk/aldring-av-dekk/

https://www.dekk1.no/blogg/hva-betyr-produksjonsdatoen-på-bildekkene-

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/-alder-ingen-hindring-for-dekk

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Dobbeltkommunikasjon og dobbeltmoral er vel dekkbransjen i et nøtteskall. Vær høst og vår så er det artikler på nettsteder som skriver om bil, med eksperter fra dekkbransjen som advarer mot gamle dekk. Da er det alltid produksjonsdato som gjelder, de snakker aldri om kjøpsdato på dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...