Bjerknez Skrevet 10 timer siden Forfatter Del Skrevet 10 timer siden Men Carpro Hydro2 er omtrent det samme og den selges på Bilxtra. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Bjerknez skrev (Akkurat nå): Men Carpro Hydro2 er omtrent det samme og den selges på Bilxtra. Glimrende! Takker og nikker! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Bjerknez skrev (1 time siden): Etter hele 10 vask hos Glitra (børsteløs selvsagt) kan jeg ikke se at beskyttelsen som Gyeon gir har tapt seg i det hele tatt. Vannet bare preller av bilen og etter at Glitra automaten har kjørt frem og tilbake med tørkeprosessen så er bilen så og si helt tørr. For orden skyld, de aller fleste vaskeautomater påfører en lignende spray-on voks for å få bilen til å virke ekstra ren. Det kan være at du blir lurt til å tro at effekten holder seg bra på grunn av dette. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden On 1/6/2025 at 10:53 AM, Syar-2003 said: Det er ikke sluppet noen OTA software nyere enn 07/2024. Jeg har hatt bilen i 2 år og fått fire oppdateringer OTA. 4 måneder siden OTA (07/2024) 8 måneder siden OTA (03/2024) 1 år+ siden OTA (11/2023) 1 år + siden OTA (03/2023) Utlevert 01/2023 med (11/2022) Så har merkeverkstedene alle andre interim versjoner i mellom disse. Om du ikke har gjort det enda - gå på system meny "i bilen" scroll ned til remote software update og klikk på "se etter oppdateringer". Da kanskje du tilbys 07/2024 som er den siste. Jeg ser 11.2024.30 som jeg har i iX primært inneholdt oppdateringer til digital nøkkel, og det er vel ikke like relevant for i4 siden det sannsynligvis bare var for UWB utstyrte biler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 8 hours ago, Bjerknez said: Etter hele 10 vask hos Glitra (børsteløs selvsagt) kan jeg ikke se at beskyttelsen som Gyeon gir har tapt seg i det hele tatt. Vannet bare preller av bilen og etter at Glitra automaten har kjørt frem og tilbake med tørkeprosessen så er bilen så og si helt tørr. Det at overflaten ikke vætes av vann er ikke egentlig bevis for noe. Det betyr bare at overflaten består av ikke-polare molkyler. Nå er det nok riktignok slik at mye salter og møkk er polart, men alt av oljeprodukter vil gi samme vannavvisende effekt. Dekker man møkk med oljer/voks så vil vann prelle av uten at det betyr at møkka er borte. Det at vann væter f.eks glass er faktisk er rimelig godt mål på at det er rent (hvis det også er klart), siden det er stort sett ikke polar forurensing som kan skitne det til og fortsatt være gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) sverreb skrev (20 minutter siden): Jeg ser 11.2024.30 som jeg har i iX primært inneholdt oppdateringer til digital nøkkel, og det er vel ikke like relevant for i4 siden det sannsynligvis bare var for UWB utstyrte biler. De har alltid feil fixer og forbedringer som ikke skrives i public release notes (kalles kun "kvalitetsforbedringer" i public release note). Men i4 har ikke uwb sensorer i chassis, kun nfc så forbedringer for digital key plus vil vi ikke ha noe nytte av. Endret 3 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Hansien skrev (7 timer siden): For orden skyld, de aller fleste vaskeautomater påfører en lignende spray-on voks for å få bilen til å virke ekstra ren. Det kan være at du blir lurt til å tro at effekten holder seg bra på grunn av dette. Sprayon voksen som brukes i vaskeautomater brukes i hovedsak for at bilen lettere kan blåses tørr. Det er tilnærmet null beskyttelse i den voksen. En skitten bil blir ikke blankere med sprayon voks. Uansett så er jeg klar over at ikke bilen blir 100% ren i slike vaskeautomater. Men det er nå bedre og vaske den ofte i en slik automat (børsteløs) gjennom vinteren enn å ikke vaske den i det hele tatt. Med et slikt abonnement, kan man kjøre innom vaskehallen annenhver dag og vaske den og da får man av det værste saltet og skitten før det fester seg for godt. Ingen 100% lønsing, men den absolutt rimeligste løsningen og den beste for oss som ikke har mulighet tll å vaske hjemme vinterstid. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden sverreb skrev (38 minutter siden): Det at overflaten ikke vætes av vann er ikke egentlig bevis for noe. Det betyr bare at overflaten består av ikke-polare molkyler. Nå er det nok riktignok slik at mye salter og møkk er polart, men alt av oljeprodukter vil gi samme vannavvisende effekt. Dekker man møkk med oljer/voks så vil vann prelle av uten at det betyr at møkka er borte. Det at vann væter f.eks glass er faktisk er rimelig godt mål på at det er rent (hvis det også er klart), siden det er stort sett ikke polar forurensing som kan skitne det til og fortsatt være gjennomsiktig. Det er ingen som har påstått at vaskeautomat er den perfekte løsningen. Snarere tvert i mot. Bilen blir aldri 100% ren i disse automatene. men det er nå uansett bedre å vaske den enn å ikke vaske den i det hele tatt gjennom vinteren. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22 minutter siden Del Skrevet 22 minutter siden Bjerknez skrev (2 timer siden): Sprayon voksen som brukes i vaskeautomater brukes i hovedsak for at bilen lettere kan blåses tørr. Det er tilnærmet null beskyttelse i den voksen. En skitten bil blir ikke blankere med sprayon voks. Jeg er fullstendig klar over hvordan dette fungerer og at en slik voks ikke gjør bilen magisk ren alene. Derimot får man inntrykket av at en bil er mye renere når de bruker slikt siden vannet den/de første dagen(e) perler av akkurat som med voks. Det er ofte brukt voks som fyller opp mikroriper, til en viss grad bare for å presisere dette, så bilen fremstår som langt renere fordi den fremstår som langt blankere enn hva den egentlig er helt til denne voksen er borte fra overflaten. Når man vasker bilen i en slik maskin hyppig vil man stadig tilføre voks på bilen sin og få et feil inntrykk av produktet man tester ut. Det blir litt det samme som om jeg skulle forgudet en turtlevoks, mens jeg bruker sprayvoks etter hver vask. Bjerknez skrev (2 timer siden): Uansett så er jeg klar over at ikke bilen blir 100% ren i slike vaskeautomater. Men det er nå bedre og vaske den ofte i en slik automat (børsteløs) gjennom vinteren enn å ikke vaske den i det hele tatt. Jeg poengterte bare en ting en bør ta høyde for når en tester ut en voks. Ikke hvorvidt bilen din var ren eller ei. Bjerknez skrev (2 timer siden): Med et slikt abonnement, kan man kjøre innom vaskehallen annenhver dag og vaske den og da får man av det værste saltet og skitten før det fester seg for godt. Ingen 100% lønsing, men den absolutt rimeligste løsningen og den beste for oss som ikke har mulighet tll å vaske hjemme vinterstid. Definitivt en god løsning spør du meg. Spesielt om abonnement ikke er låst til en bil. Det er noen slike tilbud i området mitt, men det er på motsatt side av byen så jeg føler poenget blir borte når bilen er sauset ned av møkk før jeg er hjemme igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå