Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Det er noe du antar. Jeg sier at det ikke er det , men drivlinjen er klar til å forberede batteriet.

Jeg må jo nesten annta det når en bil til 650.000 kr. forteller meg det via infotainmentsystemet?

Hvis det står at jeg kjører i 50km/t så anntar jeg ikke at jeg gjør det. Jeg forventer at jeg gjør det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hva en i Facebook gruppen skriver:

Sitat
There are two kinds of pre conditioning and that seems to generate confusion.
Pre conditioning for DCFC raises the battery temperature to speed the charge. I see about 82°F to start the DCFC and it increases during the process. It is activated automatically when a DCFC station is selected in the NAV. Cars built from about November, 2022 forward also allow manual activation of battery preconditioning if the DCFC is not in the NAV system.

Pre conditioning for departure brings the cabin to a comfortable level for driving. When activated with the car plugged in, that energy (maybe 2%-3% SOC) does not need to be drawn from the battery while driving, increasing the range. The manual claims that it brings the battery to optimal temperature for driving, but my limited tests have been unable to verify any battery temp change at near 35°F ambient temperatures.

Hvis dette er tillfelle, så vil det si at jeg forvarmer batteriet mens jeg slår på "kupevarmereren vør jeg kjører og bilen står på lading. 

Hvis det er tilfelle så forstår jeg hvorfor batteriet plutselig er "klart for hurtig DC lading". 

Men fortsatt er det noe feil med hvordan BMW formidler dette via skjermen. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Dette er hva en i Facebook gruppen skriver:

Hvilken facebook gruppe. Link ?
Tror du blander sammen AC lading og precondition til departure time her.

Jeg stopper diskusjonen om dette så lenge for min del. Som sagt vil du finne det ut om du prøver en hurtiglading fra 10-20% batteri uten å ha navigert til en ladestasjon og uten å trykke "start" og observerer ladekurven du får.

Lenke til kommentar

Til dere som har hatt i4 M50 en stund, hvor ofte bruker det å komme programvare oppdateringer? Har hatt bilen siden 30/7-24 uten at det har dukket opp noen oppdateringer. Appen sier at bilen har programvareversjon 03/2024.53. Bilen er en 2024 modell, produsert 21/6-2024.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Jeg forstår ikke logikken her...

Jeg starter og kjøre og det står "Rask DC lading er for øyeblikket begrenset". Ok... siden rask DC lading er begrenset så får jeg da valget om å forvarme batteriet ved å klikke på "forbered batteriet". Den er grei. Den forstår jeg. 

Men etter ca. 10 minutter kjøring står det plutselig "Klart for raskere DC lading". Da forstår jeg det slik at batteriet allerede er klart for raskere DC lading. Eller?

Så hvorfor får jeg da valget med å trykke på "forbered batteriet" som jeg da anntar betyr at man forvarmer batteriet?

Jeg tenker dette betyr at bilen vil kunne lade på DC, men ikke på maksimal hastighet. Du kan trykke på knappen for å øke temperaturen videre, da gjetter jeg at du får en annen tekst samt at knappen forsvinner/endres til avbryt forvarming el.lign.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (2 timer siden):

Til dere som har hatt i4 M50 en stund, hvor ofte bruker det å komme programvare oppdateringer? Har hatt bilen siden 30/7-24 uten at det har dukket opp noen oppdateringer. Appen sier at bilen har programvareversjon 03/2024.53. Bilen er en 2024 modell, produsert 21/6-2024.

Det er ikke sluppet noen OTA software nyere enn 07/2024. 

Jeg har hatt bilen i 2 år og fått fire oppdateringer OTA.
4 måneder siden OTA (07/2024)
8 måneder siden OTA (03/2024)
1 år+  siden OTA (11/2023)
1 år + siden OTA (03/2023)
Utlevert 01/2023 med (11/2022)

Så har merkeverkstedene alle andre interim versjoner i mellom disse. 

Om du ikke har gjort det enda - gå på system meny "i bilen" scroll ned til remote software update og klikk på "se etter oppdateringer". Da kanskje du tilbys 07/2024 som er den siste.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Om du ikke har gjort det enda - gå på system meny "i bilen" scroll ned til remote software update og klikk på "se etter oppdateringer". Da kanskje du tilbys 07/2024 som er den siste.

Takk, prøver det.

Lenke til kommentar

I vår region eller "wave" pleier oppdatering å pushes ut fra OTA servere ca 2-3 mnd etter sw dateringen. 
Tyskland (med benelux landene) er før oss, og tror også at U.S er føre oss.
Eks .
11/2023 kom i Februar 2024. 
07/2024 kom i Oktober 2024. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ayrton skrev (2 timer siden):

Det er vel 3 oppdateringer i Året som har kommet. Siste oppdatering er 07.2024.30 for iDrive 8.0 biler, iDrive 8.5 vet jeg ikke, men skal være nyere enn mars 24 oppdateringen du har 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 timer siden):

(...)Det har allerede pakket seg en stor isklump i grillen som jeg ikke får vekk.(...)

Jeg er litt på etterkudd i diskusjonen her, muligens vi tenker forskjellig men er ikke radaren oppvarmet og smelter vert fall noe av snøen? eller tenker du området over?

Lenke til kommentar
Civilix skrev (21 timer siden):

Jeg er litt på etterkudd i diskusjonen her, muligens vi tenker forskjellig men er ikke radaren oppvarmet og smelter vert fall noe av snøen? eller tenker du området over?

Jeg mener området under. Det samler seg snø og is på innsiden av grillen nederst. KAN være tilfeldig akkurat på min fordi jeg har kjørt et spesielt sted etc. Men det er en ganske stor isklump som man aldri får vekk uten å smelte den. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Jeg mener området under. Det samler seg snø og is på innsiden av grillen nederst. KAN være tilfeldig akkurat på min fordi jeg har kjørt et spesielt sted etc. Men det er en ganske stor isklump som man aldri får vekk uten å smelte den. 

Grill? Er det ikke en elbil?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Grill? Er det ikke en elbil?

Vi snakker om samme (luftinntak/grill) som også tesla har. 
Hva er en grill, jo det er så mangt. Noe man kan lage mat på , et gitter eller eller skjerm av metallstenger eller wire plassert foran noe som beskyttelse eller for å tillate ventilasjon.

grill.png

grill2.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...