Bjerknez Skrevet i går, 00:50 Forfatter Del Skrevet i går, 00:50 Når jeg starter å kjlre så står det bare "batteritemperatur LAV". Etter å ha kjørt ca en times tid så står det "Batteriet er klar for hurtig DC lading" eller noe lignende. Husker ikke de eksakte ordene. Å det er uten å ha aktivert forvarming av batteriet. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet i går, 00:51 Del Skrevet i går, 00:51 Har vært på hotellovernattinger hvor den forbered batteriet muligheten i appen hadde vært helt konge å hatt, kjekt når en ikka har mulighet for å lade over natten der og må rett i en hurtiglader før turen går videre dagen etterpå. Savnet faktisk litt muligheten på overnevnte Bergentur, men da hadde ikke den muligheten komt enda, da det ikke er så lenge siden det ble åpnet for det i appen. Bjerknez skrev (1 minutt siden): Når jeg starter å kjlre så står det bare "batteritemperatur LAV". Etter å ha kjørt ca en times tid så står det "Batteriet er klar for hurtig DC lading" eller noe lignende. Husker ikke de eksakte ordene. Å det er uten å ha aktivert forvarming av batteriet. Å forberede batteriet for hurtiglader dreier seg ikke om å muliggjøre hurtiglading, men å gjøre hurtigladingen så rask som mulig, med så mye effekt som mulig, da batteriet trenger å være på riktig temperatur for å ta imot 200+ kw Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 00:56 Forfatter Del Skrevet i går, 00:56 Ja, jeg skjønner nå bruksområdet til denne. Tror jeg. Å aktivere forvarming av batteriet via appen er kjekt når man skal hurtiglade bilen rett etter man har startet å kjøre å batteriprosenten er lav. Batteriet varmes også opp ved vanlig kjøring også, men man må kjlre en stund før batteriet er varmt nok til å motta hurtiglading. Ved å forvarme batteriet mens man kjører ved å aktivere dette manuelt vil man da trolig bare minske tiden det tar før batteriet er klart for hurtiglading? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 01:22 Del Skrevet i går, 01:22 (endret) Bjerknez skrev (32 minutter siden): Når jeg starter å kjlre så står det bare "batteritemperatur LAV". Etter å ha kjørt ca en times tid så står det "Batteriet er klar for hurtig DC lading" eller noe lignende. Husker ikke de eksakte ordene. Å det er uten å ha aktivert forvarming av batteriet. Det høres nesten ut som dette er annerledes i 2025 modell med iDrive 8.5 enn de vi har med iDrive 8.0. Men det er jo tullete at bilen automatisk skal forvarme batteriet uten at det er plottet inn DC lading eller at man bekrefter det eller manuelt starter (det brukes ekstra energi og ofre rekkevidde på dette) I minus 20° hjelper det ikke bare å kjøre i 70-80 km/t en time for å få batteriene til +25° slik at lading går fort. Bare se videoene til Tesla Bjørn hva han gjør med bilene for å få opp tempen. Om jeg bare kjører uten å ha plottet ladestasjon i navigasjon så kan iDrive komme med en pop-up melding ved rundt 30% om jeg vil forberede batteriet for DC lading. Jeg kan ignorere den eller bekrefte med touch eller iDrive kontrolleren, først da starter den oppvarmingen. Eller jeg kan manuelt starte den når som helst fra lademenyen eventuelt snarvei. Endret i går, 01:23 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 01:41 Forfatter Del Skrevet i går, 01:41 (endret) Syar-2003 skrev (19 minutter siden): Det høres nesten ut som dette er annerledes i 2025 modell med iDrive 8.5 enn de vi har med iDrive 8.0. Men det er jo tullete at bilen automatisk skal forvarme batteriet uten at det er plottet inn DC lading eller at man bekrefter det eller manuelt starter (det brukes ekstra energi og ofre rekkevidde på dette) I minus 20° hjelper det ikke bare å kjøre i 70-80 km/t en time for å få batteriene til +25° slik at lading går fort. Bare se videoene til Tesla Bjørn hva han gjør med bilene for å få opp tempen. Om jeg bare kjører uten å ha plottet ladestasjon i navigasjon så kan iDrive komme med en pop-up melding ved rundt 30% om jeg vil forberede batteriet for DC lading. Jeg kan ignorere den eller bekrefte med touch eller iDrive kontrolleren, først da starter den oppvarmingen. Eller jeg kan manuelt starte den når som helst fra lademenyen eventuelt snarvei. Jeg skal sjekke dette når jeg drar på jobb i dag og dokumentere med bilder hvor jeg viser hva som står før jeg kjører og hva som står etter en times tid vedrørende dette, uten å aktivere forvarming av batteriet. (Kun forvarming av kupeen). Når det er sagt, så mener jeg selv at min bil generelt bruker ganske mye strøm i starten. De første 5-6 kilometerne ender ofte på 30-40kwh/100km å jeg må gjerne kjlre ett par mil før jeg kommer ned på rundt 25kwh. I rundt -10 grader. I dag er det rundt -5 grader skal sies å det er snødekte/våte veier. Endret i går, 01:45 av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 02:02 Del Skrevet i går, 02:02 (endret) Bjerknez skrev (23 minutter siden): Når det er sagt, så mener jeg selv at min bil generelt bruker ganske mye strøm i starten. De første 5-6 kilometerne ender ofte på 30-40kwh/100km å jeg må gjerne kjlre ett par mil før jeg kommer ned på rundt 25kwh. I rundt -10 grader. Det høres helt normalt ut. Jeg tok en tur med kald bil uten noe forvarming av kupe eller annet på lørdag på kun 2x 10km i minus 15° og tur statistikk ser sånn ut. Litt opp og ned i høyde meter. Modus sport individual med lav regen og drivverk i comfort. Klima på auto 20° og vifter lav. tur retur Endret i går, 02:04 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 03:22 Forfatter Del Skrevet i går, 03:22 (endret) Gikk kjapt i dag. Endret i går, 03:22 av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:05 Del Skrevet i går, 05:05 Det står jo at du må trykke for å aktiverer forbered batteriet i nederste bildet. Akkurat som jeg sa. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 05:09 Forfatter Del Skrevet i går, 05:09 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Det står jo at du må trykke for å aktiverer forbered batteriet i nederste bildet. Akkurat som jeg sa. Det står jo dette på begge bildene. Jeg slipper vel og trykke på "forbered batteriet" når det allerede er klart for raskere DC lading? Det øverste bildet forstår jeg. Der står det at DC lading er begrenset så der er det naturlig å trykke på "forbered batteriet, men på det nederste bildet står det jo at batteriet allerede er klart for raskere DC lading. Hvorfor skal jeg da trykke på "forbered batteriet"? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:14 Del Skrevet i går, 05:14 Bjerknez skrev (2 minutter siden): Jeg slipper vel og trykke på "forbered batteriet" Nei, har jo prøvd å forklare dette. Du må starte med bekreftelse. Eneste gangen det gpr automatisk er ved aktiv ruteplanlegging med innlagt ladestasjon i ruten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 05:17 Forfatter Del Skrevet i går, 05:17 (endret) Syar-2003 skrev (4 minutter siden): Nei, har jo prøvd å forklare dette. Du må starte med bekreftelse. Eneste gangen det gpr automatisk er ved aktiv ruteplanlegging med innlagt ladestasjon i ruten. Jeg forstår ikke logikken her... Jeg starter og kjøre og det står "Rask DC lading er for øyeblikket begrenset". Ok... siden rask DC lading er begrenset så får jeg da valget om å forvarme batteriet ved å klikke på "forbered batteriet". Den er grei. Den forstår jeg. Men etter ca. 10 minutter kjøring står det plutselig "Klart for raskere DC lading". Da forstår jeg det slik at batteriet allerede er klart for raskere DC lading. Eller? Så hvorfor får jeg da valget med å trykke på "forbered batteriet" som jeg da anntar betyr at man forvarmer batteriet? Endret i går, 05:18 av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:31 Del Skrevet i går, 05:31 (endret) Oversettelsene i bmw til norsk har alltid vært rare. Gjør det enkelt. Kople til en 200-300kw DC ladestasjon når bilen har 10 eller 20% og lad til 80% Post ladekurven fra MyBMW appen etterpå Den skal se slik ut om batteriet er forvarmet (starter straks på 200kw) Elmotor/drivlinje må bli varme før du får startet. Merk at det ikke er batteri temperaturen som er LAV men drivlinjen (evt kjøleanlegget) Denne er fra Januar måned 2024 ned mot minus 30 (bruker fra fb gruppa) Endret i går, 05:37 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 05:36 Forfatter Del Skrevet i går, 05:36 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Oversettelsene i bmw til norsk har alltid vært rare. Gjør det enkelt. Kople til en 200-300kw DC ladestasjon når bilen har 10 eller 20% og lad til 80% Post ladekurven fra MyBMW appen etterpå Den skal se slik ut om batteriet er forvarmet (starter straks på 200kw) Denne er fra Januar måned 2024 ned mot minus 30 (bruker fra fb gruppa) Joda, kan gjøre det. Men får ikke gjort det i dag. Men jeg skjønner fortsatt ikke logikken på det nederste bildet mitt over. Hvorfor er det en knapp der som ber meg om å "forbered batteriet" når batteriet allerede er klart for rask DC lading. Siden jeg ikke har aktivert noe som helst vedrørende forvarming av batteriet (kun kupeen) før avreise så vil vel det i så tillfelle bety at batteriet varmes opp mens jeg kjører UTEN at jeg har aktivert forvarming av batteriet? Dette har ikke så mye med oversettelser å gjøre siden knappen faktisk fysisk er der og ber meg forvarme batteriet, selv om batteriet allerede er varmt og klart for rask DC lading. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:41 Del Skrevet i går, 05:41 Bjerknez skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det en knapp der som ber meg om å "forbered batteriet" når batteriet allerede er klart for rask DC lading. Det er en knapp der for at du må trykke på den. Forvarmingen må gå aktivt i minst 30 minutter kanskje mer. Da dukker det batt/vifte symbolet opp i intrument clusteret. Du får arrestere BMW for dårlige Norsk oversettelser. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:43 Del Skrevet i går, 05:43 Bjerknez skrev (5 minutter siden): Dette har ikke så mye med oversettelser å gjøre siden knappen faktisk fysisk er der og ber meg forvarme batteriet, selv om batteriet allerede er varmt og klart for rask DC lading. Det er noe du antar. Jeg sier at det ikke er det , men drivlinjen er klar til å forberede batteriet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 05:44 Del Skrevet i går, 05:44 Vært morro om noen testet å så hva bilen mener ned rask DC lading da 50kW? Min bil må ha 50 grader+ på batterier for å få full effekt. Batteriet blir aldri over 30 grader under kjøring og det gjelder på sommeren. Sjelden over 20 grader på vinteren. Nå trenger vel ikke i4 så veldig varmt batteri for å få maks ytelse (35 grader eller noe?) men uten aktiv varming vil det ta tid å få det så varmt også. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:45 Del Skrevet i går, 05:45 Di vil fort se dette (om du lar være å trykke) om du koplet bilen til en DC lader og ser hvilken ladekurve du får. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet i går, 05:48 Del Skrevet i går, 05:48 Complexity skrev (1 minutt siden): Vært morro om noen testet å så hva bilen mener ned rask DC lading da 50kW? Mange har testet dette. Rask DC lading er ensbetydende med optimal ladekurve. Vi med BMW i flere ør og generasjoner er kjent med at det er en god del dårlige tysk til norsk oversettelser i iDrive. Jeg vil si dette er en sånn. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 05:49 Forfatter Del Skrevet i går, 05:49 Dette er i så tilfelle et klasseeksempel på hvordan man skal forvirre kundene sine spør du meg. Kan du tegne og forklare hvor du mener "oversettelsen" er feil og hva det burde stått? Dette er ikke bare oversettelsesfeil spør du meg men det er i så tilfelle også feil i GUI. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet i går, 05:49 Forfatter Del Skrevet i går, 05:49 Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Mange har testet dette. Rask DC lading er ensbetydende med optimal ladekurve. Vi med BMW i flere ør og generasjoner er kjent med at det er en god del dårlige tysk til norsk oversettelser i iDrive. Jeg vil si dette er en sånn. Jada, jeg forstår det. men du er enig i at dette ikke henger sammen med informasjonen man får og som jeg postet bilder av over? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå