Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg trenger altså ikke hjelp slik du anntyder. Jeg er klar over problemet når jeg ser det å tar dorholdsregler deretter. Jeg trenger ikke å søke om hjelp for å fjerne snø fra grillen. Det er bare et faktum at den snøen dukker opp der, å da må man gjøre noe med det. Det trenger jeg ikke facebook grupper til. 

Dette handler igjen IKKE om at jeg ikke er fornøyd med bilen. Langt i fra. Jeg regelrett elsker bilen og har aldri eid en såpass gjennoført bil som BMW i4 M50. Men også denne har sine svakheter å disse synes jeg det er viktig å påpeke. Hvis ikke blir det jo bare en overfladisk skrytetråd. Det gidder jeg ikke. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har jo ganske ukarateristisk fått ganske ekstreme mengder snø på sunnmøre nå siste uka+, måtte i romjulen hjelpe en kompis med MG ZS EV som ikke klarte å rikke en henger, bilen bare sto å spant, så da måtte i4en redde en med "SUV" :p. Den dro hengeren frem lett som en plett.   

Men ja, det er ikke noen bil å brøyte seg fram i store snøfonner med, men en god vinterbil vil jeg absolutt si at det er likevel, men alt avhenger av bruksområde, mest irriterende jeg opplever med bilen er at hjulbuene fyller seg litt fort med snø, men det er sliksett ett problem for de fleste biler med den type dempet "fender lining" 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Å forsere brøytekanter av hardpakket snø/is er noe man absolutt ikke bør prøve seg på. Dette er en med i4M50 som ble "hengende". Bilen var for øvrig helt i orden etter den ble dratt av med slepetau.

@Bjerknez Jeg forsøker bare å være hjelpsom. Har ikke noe i mot å diskutere bakdelene til i4M50 i tillegg til fordelene og det man digger (og jeg har allerede nevnt flere ting jeg oppfatter som bakdeler noen sider tilbake).

IMG_1568.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler med kun led lys og ingen fossilt drivstoff motor og eksosanlegg har ikke mye varmetap som bidrar til å smelte snø rundtomkring.

I følge brukermassen er ikke bmw i4 enerådende i det å samle snø hverken i hjulbuer eller foran og bak.

Men det er irriterende som f*en.

 

IMG_1570.jpeg

IMG_1571.jpeg

IMG_1572.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (37 minutter siden):

Å forsere brøytekanter av hardpakket snø/is er noe man absolutt ikke bør prøve seg på. Dette er en med i4M50 som ble "hengende". Bilen var for øvrig helt i orden etter den ble dratt av med slepetau.

@Bjerknez Jeg forsøker bare å være hjelpsom. Har ikke noe i mot å diskutere bakdelene til i4M50 i tillegg til fordelene og det man digger (og jeg har allerede nevnt flere ting jeg oppfatter som bakdeler noen sider tilbake).

IMG_1568.jpeg

Jeg anklager det heller ikke for ikke å være hjelpsom. Dunhar kommet med en del innspill som jeg setter pris på. Men poenget er at jeg ikke trenger hjelp til dette med snøen. Det er bare sånn det er å slik jeg opplever bilen. 

Bilen er perfekt på glatta hvis det ikke er for mye snø eller underlaget er for ujevnt. Det snøprobelemet jeg opplever er uansett mest trolig over om få dager. Ikke noe dramatikk rundt dette overhodet, men uansett greit å ha i margen før andre kjøper en slik bil. 

For dette er ikke en typisk bil man kjører på hytta på fjellet med, hvis hytta ligger litt avsides til. Dette viste selvsagt JEG før jeg gikk for bilen, men det kan hende at andre tenker at dette går helt fint, før dem leser denne tråden. 

Dette er i hovedsak en sommerbil i mine øyne som også liker moderat vinterføre på gode veier. Noe mer enn det å man kan fort få mer plunder enn lykke. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

For dette er ikke en typisk bil man kjører på hytta på fjellet med, hvis hytta ligger litt avsides til. Dette viste selvsagt JEG før jeg gikk for bilen, men det kan hende at andre tenker at dette går helt fint, før dem leser denne tråden

Det har jeg også forstått. Mulig du har mistolket meg litt også 🙂
Jeg underbygget også ditt utsagn om at de fleste nordmenn i den kategorien velger seg allroad type eller SUV i stedet for en grand tourer/sportscupe med lav bakkeklaring.

BMW har jo flere elbiler med høyere bakkeklaring som kan dekke denne kategorien som f.eks IX1, IX2, IX3 og IX med både awd og uten.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det har jeg også forstått. Mulig du har mistolket meg litt også 🙂
Jeg underbygget også ditt utsagn om at de fleste nordmenn i den kategorien velger seg allroad type eller SUV i stedet for en grand tourer/sportscupe med lav bakkeklaring.

BMW har jo flere elbiler med høyere bakkeklaring som kan dekke denne kategorien som f.eks IX1, IX2, IX3 og IX med både awd og uten.

Det er klart at dem som skal på hytta på fjellet mest trolig ikke velger en i4. Ikke engang sommerstid hvis hytte ligger grisgrent til. Men det er uansett greit å understreke det faktum at dette er en lav og sportslig bil. En selvfølge for dem fleste men lanskje også en vekker for noe få som gjerne vil ha en slik bil og samtidig lurer på om den duger tilmlett offroad kjøring. 

Alle punkter må belyses her mener jeg :) 

Men ja, det er slett ikke mye annet med den bilen som jeg mener er negativt. Forbruket skal jeg vente litt med å uttale meg mye om da jeg ikke har kjlrt så voldsomt mye enda, men det kommer :) 

Lenke til kommentar

Er det noen her som kan forklare meg forskjellen på disse to knappene i appen jegbhar ringet inn?

IMG_1183_Original.thumb.jpeg.04c45e2a5c9e19be269dcaea5d598b6c.jpeg

Jeg pleier å bruke voftesymbolet når jeg skal varme opp kupeen, men blir ikke batteriet også varmet opp da? Må jeg aktivere begge hvis jeg skal forvarme både kupe og batteri? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (39 minutter siden):

Er det noen her som kan forklare meg forskjellen på disse to knappene i appen jegbhar ringet inn?

IMG_1183_Original.thumb.jpeg.04c45e2a5c9e19be269dcaea5d598b6c.jpeg

Jeg pleier å bruke voftesymbolet når jeg skal varme opp kupeen, men blir ikke batteriet også varmet opp da? Må jeg aktivere begge hvis jeg skal forvarme både kupe og batteri? 

Viftesymbolet,  knappen øverst til høyre klimatiserer kupeen.

Forbered batteriet (engelsk app kalt battery precondition): UseCase
Man har ikke hjemmelading. En morgen er det lite batteri prosent og man må innom en hurtiglader rett etter avreise, og man ønsker full ladefart.
Man kan da starte batterivarming fra appen. For best effekt i kaldt klima bør man starte den en time i forkant.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 minutter siden):

Jeg mener bestemt jeg så en test av enten M50 eller edrive40 på Youtube hvor dem kunne starte forvarming av batteri med 8% gjenstående strøm

Nå har vedkommende som meldte om dette testet det systematisk pånytt. Og det er med gjeldende software versjon 07/2024. Så da må vi gå ut i fra at det han sier stemmer "for dagens og oppdaterte biler". Stoler mere på det enn hva en random gammel og kanskje utdatert YouTube test viser til.

Alle i4 i vår branch skal ha fått OTA oppdateringen for sw 07/2024. Jeg fikk den for fire måneder siden.

Han bekrefter også at du kan starte den igjen manuelt.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Viftesymbolet,  knappen øverst til høyre klimatiserer kupeen.

Forbered batteriet (engelsk app kalt battery precondition): UseCase
Man har ikke hjemmelading. En morgen er det lite batteri prosent og man må innom en hurtiglader rett etter avreise, og man ønsker full ladefart.
Man kan da starte batterivarming fra appen. For best effekt i kaldt klima bør man starte den en time i forkant.

Ok. Viftesymbolet har jeg brukt kye for å varme opp kupeen, men jeg trodde også batteriet ble varmet opp... men det gjør det da altså ikke....

Når bilen står i laderen hjemme, så kan ikke "Forbered batteriet" aktiveres. 

Edit:
Men spørsmålet er om det er noe vits i å bruke strøm på forvarming ved å aktivere denne før man kjlrer når bilen ikke står til lading hjemme. Kontra og bare kjøre uten forvarming. Tenker da på forbruk på kortere turer. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Nå har vedkommende som meldte om dette testet det systematisk pånytt. Og det er med gjeldende software versjon 07/2024. Så da må vi gå ut i fra at det han sier stemmer "for dagens og oppdaterte biler". Stoler mere på det enn hva en random gammel og kanskje utdatert YouTube test viser til.

Alle i4 i vår branch skal ha fått OTA oppdateringen for sw 07/2024. Jeg fikk den for fire måneder siden.

Han bekrefter også at du kan starte den igjen manuelt.

Ja, da må vi nesten bare stole på det. :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Når bilen står i laderen hjemme, så kan ikke "Forbered batteriet" aktiveres. 

Nei, da lader du jo. 
Forbered batteriet o dette tilfellet (med app) er for å forberede det for DC lading "like" etter at du drar for å lade med "normal ladekurve" ikke begynne å putre på 50kw. AC lading trenger ingen "forbereding" for å lade med 7-11 kw

 

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Nei, da lader du jo. 
Forbered batteriet o dette tilfellet (med app) er for å forberede det for DC lading "like" etter at du drar for å lade med "normal ladekurve" ikke begynne å putre på 50kw. AC lading trenger ingen "forbereding" for å lade med 7-11 kw

 

 

Det vet jeg. Men i hvilket scenario ser du får deg at den knappen i appen vedrørende forbered batteriet skal brukes? For batteriet varmes vel opp når man kjører også?

Når jeg er ute å kjører å bilen er i gang en times tid så står det plutselig "batteriet er klar for rask DC lading" i displayet. Uten at jeg manuelt aktiverer det via app eller har lagt inn destinasjon. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg. Men i hvilket scenario ser du får deg at den knappen i appen vedrørende forbered batteriet skal brukes? For batteriet varmes vel opp når man kjører også?

Det skrev jeg for 13 minutter siden "UseCase"

Det varmes når du kjører men ikke nok når det er kaldt som nå. Det er derfor man må tilleggsvarme batteriene for å få oppladehastigjeten mens man kjører (navigerer til en DC stasjon) eller starter det manuelt.

UseCase 2
Du er på jobb/oppdrag og bilen har 20% og du kommer ikke hjem men må kjøre innom ladestasjonen du så et kvarter før du kom frem til kunden.
En time før du pakke sammen starter du forbered batteriet fra mobilen og du kpmmer til DC stasjonen med preconditioned batteri og sesjonen starter på 200kw. Du lader i et kvarter/tyve minutter og får nok rekkevidde til hjemreisen.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Det skrev jeg for 13 minutter siden "UseCase"

Det varmes når du kjører men ikke nok når det er kaldt som nå. Det er derfor man må tilleggsvarme batteriene for å få oppladehastigjeten mens man kjører (navigerer til en DC stasjon) eller starter det manuelt.

UseCase 2
Du er på jobb/oppdrag og bilen har 20% og du kommer ikke hjem men må kjøre innom ladestasjonen du så et kvarter før du kom frem til kunden.
En time før du pakke sammen starter du forbered batteriet fra mobilen og du kpmmer til DC stasjonen med preconditioned batteri og sesjonen starter på 200kw. Du lader i et kvarter/tyve minutter og får nok rekkevidde til hjemreisen.

Ahh, okay. En funksjon jeg neppe kommer til å bruke merker jeg :) 

men selv etter 1 times tid med bilen i gang så står det at den er klar for DC lading uten at jeg aktiverer noe som helst. Å det skjedde senest her om dagen når det var -10 grader ute. Jeg varmet opp kupeen før jeg kjørte og bilen var i gang en times tid. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

selv etter 1 times tid med bilen i gang så står det at den er klar for DC lading uten at jeg aktiverer noe som helst. Å det skjedde senest her om dagen når det var -10 grader ute. Jeg varmet opp kupeen før jeg kjørte og bilen var i gang en times tid. 

Vanskelig å tolke hva du mener her.
Hva mener du med "står at den er klar for DC lading ".

Hvordan vet du at batteriet var tilstrekkelig forberedt for max dc ladefart uten faktisk å dc lade?

Aktivert (aut eller manuell) forvarming for dc lading vises med et eget symbol i displayet.

IMG_1578.thumb.jpeg.15d10dddc6b03a7441a52a9c5ab001c3.jpeg

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...