Trestein Skrevet søndag kl 11:28 Del Skrevet søndag kl 11:28 Complexity skrev (2 minutter siden): Ja forsto det slik at dette var snakk om automatisk forvarming fra navigasjonen, som varmet opp batteriet men lot det kjøle seg ned igjen til man fikk plugget i laderen. Men flere har nevnt at man kan overstyre det med å aktivere manuell forvarming etter det blir deaktivert. Litt pussige greier at bilen gjør slikt når man har navigert til en lader og ganske åpenbart skal lade da. Jeg ankomner ofte lader med 5-10% og trenger jo varmt batteri da for å få full effekt. Men så lenge man vet om at man må gjøre det manuelt er det vel ikke det største problemet. Det er et ikke problem. Bare å trykke på knappen. Man kan også forvarme batteriet før man kjører om man planlegger å hurtiglade før man drar på langtur. Veldig praktisk om man ikke har ac lading der man overnatter og skal videre neste dag Men bilen vil ikke kjøre forvarmingen slik at du ikke kommer frem til ladestasjonen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 11:35 Del Skrevet søndag kl 11:35 Complexity skrev (1 minutt siden): Ja forsto det slik at dette var snakk om automatisk forvarming fra navigasjonen, som varmet opp batteriet men lot det kjøle seg ned igjen til man fikk plugget i laderen. Men flere har nevnt at man kan overstyre det med å aktivere manuell forvarming etter det blir deaktivert. Litt pussige greier at bilen gjør slikt når man har navigert til en lader og ganske åpenbart skal lade da. Jeg ankomner ofte lader med 5-10% og trenger jo varmt batteri da for å få full effekt. Men så lenge man vet om at man må gjøre det manuelt er det vel ikke det største problemet. Han (Edvard) har oppdagert innlegget sitt 4 ganger med ny info. @Bjerknez Denne brukeren har hatt i4M50 siden januar 2023 (2 år) og er ingen nybegynner. Han har også en packline skiboks til sin bil (uvitende om denne var montert denne gangen). Og strekningen var Oslo- Lillehammer (så anta endel høydemeter). Temperatur var under -15° (ned mot -20°) På returen fra Lillehammer - Oslo hadde den automatiske forvarmingen av batteriene fungert helt frem og vedkommende fikk full ladefart. Det ble da hurtigladet på ca 30% Høres på forumet ut som et engangstilfelle og man kan ikke trekke noen konklusjoner "enda". Alle biler har fått en softwareoppgradering Juli2024 som ikle var tilstede sist vinter. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet søndag kl 11:51 Del Skrevet søndag kl 11:51 Lengste turen i minusgrader jeg har kjørt var 385 km sist vinter, relativt bare veier foruten om ett par fjelloverganger hvor det var litt vaskebrett føre, holdt akkurat. Da med originale 18" Continental VC7, og kjørte da fra Nordvestlandet til Bergen så vestlandsveier, og derav ikke mye tid på motorvei over 80 km/t. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 13:12 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:12 Trestein skrev (3 timer siden): Kunne sikkert hatt et eget forum for I4 edrive40 men jeg tror jeg er den eneste her inne som har det. Kjører du på normal landevei uten at bak hjulene spinner i comfort eller eco pro så kjører du kun på motoren bak. Motoren din bak er nok motoren fra edrive 35? Yter vel ca 313hk i boost. Forskjellen i virkningsgrad på på motor er derfor neglisjerbar. Front areal er lik. CW 0.01 høyere I tyskland(spritmonitor) er forskjellen mellom edrive40 og M50 17%. Tesla bjørn rapporterte ca 10% NAF klarte vel over 400km i vintertesten i 22 i en M50. Noe som burde gi 240km mellom ladinger Har flere kolleger som har I4M50 som rapporteren mye lavere forbruk og i tråd med teoretisk og praktiske beregninger Å snakke om erfaring av forbruk etter 20 kilometer har jeg ingen kommentar på Da er det jo rart at BMW oppgir ca 8-10 mil lenger rekkevidde med M50 kontra Edrive40 over hele linja. Så resonementet ditt stemmer ikke. Vertfall slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 13:39 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:39 Det enkleste her er om ikke edrive40 blandes inn. Så slipper vi diskusjonen rundt hvor like edrive40 og M50 er og ikke, selv om BMW oppgir WLTP rekkevidde på på rundt 8-10 mil lenger med M50. Testene du nevner av M50 har jeg lest og har funnet ut at det blir alt for mange variabler her til at jeg kan sammenligne mine turer med NAF sine. Eller andres for den saks skyld. Det er et HAV av variabler og tester samt enkelthendelser rundt om (mine egne inkludert) kan ikke legges til grunn når andre med lik bil leser det for å finne ut hvor mye SIN bil bruker. Man får kanskje den mest riktige pekepinnen, men det er det. Blander man inn edrive40 lager man bare en større smørje enn nødvendig slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet søndag kl 13:46 Del Skrevet søndag kl 13:46 (endret) En må selvfølgelig differensiere i40 og M50 i forhold til diskusjoner om rekkevidde og andre variabler som skiller disse bilene. Men tenker vi godt kan døpe om tråden til å være en generell i4 tråd og ikke gatekeepe tråden for kun de med M50, da vi i det minste har en bruker me i40. Men nå er det ikke jeg som har opprettet tråden og ei heller skal sette retningslinjene for den, men for å holde så mye liv i tråden her så tenker jeg det kan være greit å døpe om tråden til å bli en generell i4 tråd Jeg kan ordne dette om det er ønskelig. Endret søndag kl 13:46 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 13:48 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:48 Evil-Duck skrev (1 time siden): Lengste turen i minusgrader jeg har kjørt var 385 km sist vinter, relativt bare veier foruten om ett par fjelloverganger hvor det var litt vaskebrett føre, holdt akkurat. Da med originale 18" Continental VC7, og kjørte da fra Nordvestlandet til Bergen så vestlandsveier, og derav ikke mye tid på motorvei over 80 km/t. Det som egentlig er viktig å vite her, er HVOR mange minusgrader, hva var snitthastigheten. Så er det jo greit og vite høydeforskjellen mellom startpunkt og destinasjon hvis slik informasjon er tilgjengelig. Selv så har jeg ikke hatt lange turer enda. Det absolutt laveste resultatet jeg har fått med bilen i rundt 5 grader på landevei og relativt flatt lansådskap med snitthastighet på rundt 50km/t er 18.3kwh/100km. Men da kjørte jeg unormalt pent. Hadde jeg kjørt enda lenger så hadde trolig dette resultatet blitt enda penere, men jeg boter meg selv litt i baken her. Jeg har tross alt ikke kjøpt en M50 for å spare strøm. Da hadde jeg valgt en Tesla LR. Det er om sommeren og på tørre veier M50 skinner å det er da den er gøy. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 13:59 Forfatter Del Skrevet søndag kl 13:59 Evil-Duck skrev (2 minutter siden): En må selvfølgelig differensiere i40 og M50 i forhold til diskusjoner om rekkevidde og andre variabler som skiller disse bilene. Men tenker vi godt kan døpe om tråden til å være en generell i4 tråd og ikke gatekeepe tråden for kun de med M50, da vi i det minste har en bruker me i40. Men nå er det ikke jeg som har opprettet tråden og ei heller skal sette retningslinjene for den, men for å holde så mye liv i tråden her så tenker jeg det kan være greit å døpe om tråden til å bli en generell i4 tråd Jeg kan ordne dette om det er ønskelig. Det at det er EN bruker i Norge med edrive40 og resten har M50 vil fort ende med at at flere edrive40 eiere vil henge seg på og brått så ender vi med diskusjoner om hvilken av disse som er best etc. På den annen side så vil det trolig bli mer trafikk i tråden på godt og vondt. Nå er det jeg som startet denne tråden, men jeg akter ikke å bestemme dette alene så en liten uformell avstemning hadde kanskje ligget på sin plass? Skulle det bli for mye tullball i en evt. tråd med ny tittel kan jeg jo bare lage en ny dedikert tråd igjen som omhandler kun M50. Jeg synes det generelt er bedre når tråder er litt mer spesifikke... Lenke til kommentar
kremt Skrevet søndag kl 14:17 Del Skrevet søndag kl 14:17 34 minutes ago, Bjerknez said: BMW oppgir WLTP rekkevidde på på rundt 8-10 mil lenger med M50 Nei? Du mener nok lavere/kortere 26 minutes ago, Bjerknez said: Det er om sommeren og på tørre veier M50 skinner Hvorfor? Da drar du jo omtrent null nytte av ekstra grep mot vegen. Det er selvsagt mer effekt, men det er ikke mange sekunder du kan holde flat pedal før du risikerer fengselsstraff... Den virkelige fordelen må da være på svært vått føre samt tungt vinterkledde veger, gjerne med en del nysnø så du får utfordret 4wd systemet litt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 14:23 Forfatter Del Skrevet søndag kl 14:23 kremt skrev (1 minutt siden): Nei? Du mener nok lavere/kortere Hvorfor? Da drar du jo omtrent null nytte av ekstra grep mot vegen. Det er selvsagt mer effekt, men det er ikke mange sekunder du kan holde flat pedal før du risikerer fengselsstraff... Den virkelige fordelen må da være på svært vått føre samt tungt vinterkledde veger, gjerne med en del nysnø så du får utfordret 4wd systemet litt. Ja, jeg mente selvsagt motsatt Jada, den skinner på vinteren også. Mens andre må ta fart for å komme opp i gårdplassen eller ut av kryss etc. så tar jeg det helt piano. AWD systemet er gull og ha på vinteren, men dette er slik jeg ser det en sommerbil og langt i fra en vinterbil hvis det er mye snø. Da fungerer den mer som en brøytebil da den som regel er lavere enn omtrent alle andre biler. Å da pakker set seg bra med snø i grillen forran samt rundt hjulbuene. Men på sommeren hvor man kan bruke de ekstra kreftene samt utfordre den litt i svinger etc. er mer gøy synes jeg Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 14:24 Forfatter Del Skrevet søndag kl 14:24 Jeg er forøvrig klar over det med sekunder og fengselstraff. Har kjørt motorsykkel i 14 år. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet søndag kl 14:44 Del Skrevet søndag kl 14:44 Tråden kan fint inkludere i4 40 og for min del, jeg har ingen av dem, men synes tråden er interesant. 👍 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 14:52 Del Skrevet søndag kl 14:52 (endret) Bjerknez skrev (28 minutter siden): Da fungerer den mer som en brøytebil da den som regel er lavere enn omtrent alle andre biler. Tesla Model 3 har 5 tommer (12.7) bakkeklaring, BMW I4 M50 har 12.5cm. Ikke uvanlig for personbiler, det kan være fra 9cm til 15cm avhengig av type sedan/sportcupe/kombi. En Audi med S-line understell (det som senker 30mm) kan ha 10-11cm. Endret søndag kl 14:52 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 15:00 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:00 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Tesla Model 3 har 5 tommer (12.7) bakkeklaring, BMW I4 M50 har 12.5cm. Ikke uvanlig for personbiler, det kan være fra 9cm til 15cm avhengig av type sedan/sportcupe/kombi. En Audi med S-line understell (det som senker 30mm) kan ha 10-11cm. Joda, jeg bor på landet og kjlrer ganske tidlig på jobb. Som regel før brøytebilsjåførene har våknet. Når jeg ankommer jobb da, så har jeg godt med snø i frontfangeren og rundt hjulbuene for å si det sånn. Det har allerede pakket seg en stor isklump i grillen som jeg ikke får vekk. Bunnfrossen is. Det at frontvangeren har slike lepper som faktisk fanger snøen gjør det ikke lettere. Al snø ober en viss høyde skuffes rett inn i frontfangeren. Så noen vinterbil er det definitivt ikke, selv om den er morsom på glatta. Men mye snø er den ikke glad i. For hvis det er mange kuldegrader i flere dager får man ikke ut denne snøen igjen som fort blir til is. Så sant man ikke fjerner det etter hver tur selvsagt. Så kan det godt være at andre biler er lavere, men det endrer ikke det faktum at høy snø fort blir et problem for M50 (eller edrive40 for den saks skyld som trolig er like lav). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 15:17 Del Skrevet søndag kl 15:17 (endret) Er vel det som gjør at mange Nordmenn velger seg forhøyede allroad versjoner og SUVer. Kunne jo vært en fordel om du hadde lest litt om vinter egenskaper om bilen i i4 owners norway fb gruppen før valget. Gruppen ble opprettet allerede høsten 2020 og har mere enn seks tusen medlemmer og man finner mye mere informasjon og erfaringer der enn her på diskusjon. Endret søndag kl 15:17 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 15:24 Del Skrevet søndag kl 15:24 Det er i overkant av seks tusen i4 på norske veier (data t.o.m 2024) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 15:38 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:38 Du har en tendens til å missforstå meg ser jeg. Uansett hvilken bil man velger i dag så får man ikke i pose og sekk. Jeg er klar over bilens egenskaper på godt og vondt. Jeg valgte ikke feil bil fordi den kan brukes som snømåke i høy snø. Det er kun få dager i året jeg opplever dette her i Fredrikstad. Jeg synes bare det er litt ålreit og dra frem bilens ikke fullt så bra egenskaper også å ikke bare å skrive om det positive, for der er det nok å ta av for å si det sånn For selv om i4 M50 er en morsom bil på glatta så er det så absolutt ingen offroader. Den er ikke engang egnet til å kjlre de fleste skogsveier til ei random hytte med hjulspor i veien. Dette er en bil som koser seg på gode landeveier og ikke så alt for mye snø. Det at jeg kommer med enkelte ting som JEG mener er bakdeler med bilen betyr ikke at jeg angrer på kjøpet. Langt i fra. Tråden heter "BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...". Det er nettopp mine erfaringer og meninger som dukker opp her å det er meningen at andre M50 eiere også skal komme med sine. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 15:42 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:42 Facebook hrupper holder jeg meg forøvrig langt unna. Sitter og vurderer om jeg skal slette hele facebook kontoen min. Facebook er bare et rotete sted med masse reklame for folk som ønsker å dele sitt fantastiske liv med andre. Favebook gir meg absolutt ingenting lenger. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 15:54 Del Skrevet søndag kl 15:54 (endret) Bjerknez skrev (16 minutter siden): Du har en tendens til å missforstå meg ser jeg. Ikke egentlig. Enhver bil med lav bakkeklaring (typisk grand tourer eller sportscoupe) er ingen norsk hyttebil på ubrøytet vei selv om de har awd. Sier også at diskusjon.no ikke har vært (eller er) noen erfaringdatabase om BMW sine elbiler generelt. Har flere ganger nevnt for deg to fb grupper hvor det er mye interessant info/erfaringer å finne, samt stille spørsmål, få hjelp og edruelige diskusjoner. Ulike gruppemedlemskap er det eneste jeg bruker facebook til. Det går helt fint å konfigurere bort alt av varsler, deling etc. Endret søndag kl 15:56 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 16:02 Forfatter Del Skrevet søndag kl 16:02 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Ikke egentlig. Enhver bil med lav bakkeklaring (typisk grand tourer eller sportscoupe) er ingen norsk hyttebil på ubrøytet vei selv om de har awd. Sier også at diskusjon.no ikke har vært (eller er) noen erfaringdatabase om BMW sine elbiler generelt. Har flere ganger nevnt for deg to fb grupper hvor det er mye interessant info/erfaringer å finne, samt stille spørsmål, få hjelp og edruelige diskusjoner. Jo. Alle forstår at lave biler ikke er egnet som offroader. Men det skader uansett ikke å ta med problematikken JEG opplever med at det pakker seg mye snø i hjulbuer og underst i rillene på frontgrillen. Om dette kan ta skade på langsikt vet jeg ikke, men ser vel ikke for meg at en issvull som løsner i 100km/t bidrar positivt. Helt greit så lenge man er klar over det, men greit å nevne slik at andre som kjøper bilen er klar over det. Jeg har hatt mange lave biler som er lavere enn M50 som ikke har hatt samme problemet i like stor grad. Det har trolig med at det er lite varme rundt motorrom som får snøen til å smelte samt en annen utforming på grillen etc. Det semskede stoffet i hjulbuene bidrar nok bra med tanke på støy i kupeen, men ikke når det kommer til å kvitte seg med snøen som pakker seg da snøen biter seg fast i dette stoffet. Virker det som vertfall. Men null varme under der så blir den også værende der til man fysisk fjerner den selv å da må man inn i en vaskehall helst med vartvannspyling midt på vinteren. Som nevnt... Facebook grupper holder jeg meg langt unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå