Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Syar-2003 skrev (16 minutter siden): Nei, det er helt irrelevant for tråden. Og temaet er forresten småkjøring og jeg har svart @Bjerknez om hva "han" kan forvente med liknende kjøring og med M50. Poenget er at forbruk mellom to identiske biler kan variere mye. Du ligger 2% under Community mens jeg ligger 20% under. Det er utrolig lett å få til høyt forbruk. Kona klarer det med bind for øynene. Mye handler om forvarming. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (1 time siden): Godt mulig det stemmer - men tenkte bare å nevne at Model 3 har hatt mange forsjellige batterier oppigjennom så å si at den har 60kWt stemmer ikke for alle. De er jo levert med NMC og LFP kjemi og. Har og vært levert batterier fra både LG og Panasonic med forsjellig kapasitet i de samme bilene. Sikkert derfor Tesla ikke oppgir kapasitet. Ville bare forvirret folk som ikke har peiling. Tror det er higland produsert i kina som er målt. Poenget var at det stod i artikkelen at estimatene fra biljournalister som bruker bc estimerte 56-57kwh mens reelt var 60kwh Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 4 minutes ago, Trestein said: Tror det er higland produsert i kina som er målt. Poenget var at det stod i artikkelen at estimatene fra biljournalister som bruker bc estimerte 56-57kwh mens reelt var 60kwh Higland med LFP batteri da. Er vel 60.9kWt nå ifølge noen kilder. Forbedres hele tiden. Nesten samme wltp som min model 3 med 78kWt hadde for 5 år siden. Bra utvikling. Endret 3 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Trestein skrev (10 minutter siden): Poenget er at forbruk mellom to identiske biler kan variere mye. Du ligger 2% under Community mens jeg ligger 20% under. Det er utrolig lett å få til høyt forbruk. Kona klarer det med bind for øynene. Mye handler om forvarming. Selvsagt , du kjører en i40 uten msport bumber kjører lange turer (2000km/mnd er fire ganger så mye) og har "sykkelhjul" (225). Men det er interessant å se hva en slik konfigurert i4-40 kan ha i forbruk. Men lite relevant for oss med M50 🙂 Spørsmålet til Bjerknez var om 22kwh/100 snitt i småkjøring med M50 i desember med 245/255 vinterhjul var som forventet. Og jeg bekreftet det. Samt la til et samlet årsforbruk brutt ned pr måned med omtrent likt kjøremønster på Østlandet han kan forholde seg til. Norge community til i4M50 er forresten mye større i antall. Endret 3 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (3 minutter siden): Higland med LFP batteri da. Er vel 60.9kWt nå ifølge noen kilder. Forbedres hele tiden. Nesten samme wltp som min model 3 med 78kWt hadde for 5 år siden. Bra utvikling. Ja den har vel eco dekk. Teslabjørn har vel klart 696km med highland. 640 med den gamle. Wltp og tesla gir ofte liten mening. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Ok, da ser set ut til at jeg ligger ganske gjenomsnittlig i forhold til andre. noe penere enn det jegbhar kjlrt på to av turene mine får vertfall ikke jeg til. Å ikke er det interresant heller dor da blir det bare idiotisk. Da går det mer energi til å minske forbruket enn å faktisk nyte turen. Min mening er at en BMW i4 M50 er ikke en bil man kjøper for å vinne rekkeviddetester. kan godt være jeg kommer ned i 16kwh forbruk sommersrif med 20 varmegrader i luften, men da kjlrer jeg også 20" felger som jeg har for meg dreper temperaturfordelen litt. Jeg ser også Bjørn Nyland kjlrer i 90km/t på de testene han har gjort å det er en hastighet jeg aldri kjlrer i over tid. På motorvei ligger jeg i fartsgrensen + litt til. Og på landeveien holder jeg fartsgrensene mer, men stort sett ligger 10km/t over fartsgrenser over 60km/t. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Bjerknez skrev (5 minutter siden): kan godt være jeg kommer ned i 16kwh forbruk sommersrif med 20 varmegrader i luften, men da kjlrer jeg også 20" felger som jeg har for meg dreper temperaturfordelen litt. Jeg har 20" hjul med samme dekktype med 245/255 som deg på sommerhjulene. For vinterhjul på bmw sine 18" med 245/255 eller dems 19" 245/255 er det liten til ingen forskjell. En og annen enkelt tur på 16 komma noe kan du kanskje få til i juni/juli. Men ikke i månedlig gjennomsnitt. Endret 3 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 54 minutes ago, Trestein said: Ja den har vel eco dekk. Teslabjørn har vel klart 696km med highland. 640 med den gamle. Wltp og tesla gir ofte liten mening. Bridgestone Turanza. Vet ikke om de er mere eco enn andre. Før ble Model 3 levert med Pilotsport 4. 696 stemmer vel bra med WLTP på 700km? Så det gir jo mening? 521km wltp på i4 M50? Så den burde jo klare nært det da om sommeren Endret 2 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Complexity skrev (10 minutter siden): Bridgestone Turanza. Vet ikke om de er mere eco enn andre. Før ble Model 3 levert med Pilotsport 4. 696 stemmer vel bra med WLTP på 700km? Så det gir jo mening? 521km wltp på i4 M50? Så den burde jo klare bært det da om sommeren Teslabjørn kjørte den 590km med 255/19. Langt over wltp for de dekkene Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Syar-2003 skrev (18 minutter siden): Jeg har 20" hjul med samme dekktype med 245/255 som deg på sommerhjulene. For vinterhjul på bmw sine 18" med 245/255 eller dems 19" 245/255 er det liten til ingen forskjell. En og annen enkelt tur på 16 komma noe kan du kanskje få til i juni/juli. Men ikke i månedlig gjennomsnitt. 245 på en M50? Bilen jeg testet hadde 285? Mener de var 20mm breiere enn dem jeg hadde på 1 serien 265 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Trestein skrev (1 time siden): 245 på en M50? Bilen jeg testet hadde 285? Mener de var 20mm breiere enn dem jeg hadde på 1 serien 265 Du må nok lese deg litt opp på M50 som du ivrer å diskutere 245 foran og 255 bak er standard på alle 18, 19 og 20 tommer sommer-hjulsett ( 7 av 8 ) med kun ett unntak: Bestilt 868 fra fabrikk sammen med mtech ,ekstra store bremser, og påklistret hjulbuelist på bakskjerm grunnet 285 dekkene). Disse har også 255 foran. 245 er forøvrig standard på samtlige 18" vinter-hjulsett til i4 M50. 19" vinter-hjulsett har 245/255. Endret 1 time siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå