Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Kjeramisk coating med hydrofobiske egenskaper gjør bilen lett å holde "ren" om vinteren uten berøringsvask (eks kun forvask/avspyling i vaskeenlegg, eller en børsteløs bilvaskeanlegg).
Det gjør også at snø ikke fester seg like godt som uten. Jeg har innendørs parkering hjemme så bilen min ser "nesten" aldri en snøkost (annet enn for å fjerne snø som pakker seg  i hjulbuene)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Civilix said:

I følge selger av min bil hadde ikke BMW lengre noen anbefaling om å unngå full lading når man sakteladet.

Mener at jeg leste også at tesla sin erfaring var at batteria ikke taper seg så mye som fryktet.

Gjelder alle biler, også fossil bruker mer på småturer. På min 330e(hybrid) ser jeg det bedre fordi batteriet på den klarer ikke levere nok strøm til el-motoren når det er veldig kaldt, så da bruker den bare størm på oppvarming og det er veldig lite som går til oppvarming sammenligna med når den bruker el-motoren. Redigert: for langkjøring blir det jo endel tap fordi det er forbruk over tid, men for småkjøring blir det litt annerledes.

Eller så misunner jeg dere som har fått bilen, alt jeg har er en VIN 😛
IMG_1021.thumb.PNG.c5837e6cf4322cfdef07821a2581efc8.PNG

Selgere er jo de siste man burde høre på da 😅

Batteriene til Tesla holder seg godt ja, men så anbefaler de ikke å lade over 80% da. Får nesten kjeft av bilen om man går over det.

 

20241221_123942.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Civilix said:

I følge selger av min bil hadde ikke BMW lengre noen anbefaling om å unngå full lading når man sakteladet.

Først og fremst skal man unngå å la bilen stå veldig høyt ladet over tid. Om du fullader og så kjører et sted er det et mindre tema.

Det er ikke ladesyklene som er begrensende for batteriene i elbiler. De flest batterier takler fint 1000-2000 fulle sykler som tilsvarer en kjørelengde som er vesentlig mer enn de fleste biler ser før de blir pensjonert.

En bil og dermed batteriet bør imidlertid vare i 15-25 år, og batterier degraderer også over tid. Denne degraderingen er sterkt korrelsert med ladetilstand. Et batteri som står hele tiden på nær 100% kan bli så slitt at det blir nær ubrukelig på mindre enn 5 år (selv uten noen bruk), men står det for det meste ladet til under 80% bør det vare hele bilens levetid. Det er imidlertid ikke noe hinder for å lade batteriet fullt, bare ikke la bilen stå med fulladet batteri i lang tid.

Det er også noe bedre for batteriet å lades lite men ofte. Det er fordi katodematrialet endrer litt størrelse som funksjon av ladetilstand. Så jo mer man endrer ladetilstand jo mer sprekker dannes det i partiklene i katodematrialet. Sprekker gir plasser hvor litium i elektrolytten vil gå ut av løsning for å danne det som kalles SEI (Solid Electrolyte Interphase), noe som reduserer tilgjengelig litium og dermed kapasiteten i batteriet.

Dette er ikke noe å bekymre seg over i normal bruk, men teknisk sett er det bedre å lade lite og ofte. Det kommer nye batterityper med monokrystallinsk katode som elliminerer dette problemet, men det har lite å si for biler med mindre man også vil bruke bilen for energilagring

Så kortversjonen er at beste praksis er å lade daglig til en så lav ladetilstand du er komfortabel med.

Merk at for de som har LFP batterier så gjelder dette fortsatt men med det ekstra kravet at disse batteriene trenger å fullades jevnlig for at BMS skal kunne selvkalibrere. Så eiere av slike batterier trenger å legge inn en full lading innimellom. Ingen BMW har LFP batterier meg bekjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her (evkx.net) har man ganske bra informasjon om BMW i4-M50 sett opp mot egen erfaring.

https://evkx.net/nb/models/bmw/i4/i4_m50/rangeandconsumption/

 

Samt generelt nye nytting og bra lesestoff og forbruk og rekkevidde for elbil i "rekkeviddeguide"
https://evkx.net/nb/guides/understandingrange/


I BMW kan man med fordel sette instrumentcluster-displayet til å ha kontekstvisning av kwh/100km "forbruk siden lading". Da ser man konstant kwh/100 tallet sitt siden bilen var tilkoplet lader.
IMG_1522.thumb.jpeg.3ed323030d5fe6b1dc55a1c610bd7f97.jpeg

Og man lærer seg å huske beregningen hvilken rekkevidde 18kwh/100, 20kwh/100, osv står for.

Jeg bryr meg ikke noe særlig lenger hva GOM (gjettometeret) sier. Da masse småkjøringer i hverdagen gjør at det lite sier noe i forkant om range anslaget for en kommende hyttetur til helga. GOM vil derimot re-kalkulere seg underveis.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet. Jeg bruker det ganske mye. Kartdata leveres av Here. Navigering gjøres av Here WeGo.
Har opplevd flere ganger at navigeringen er helt på villspor. På tur langs E6 fra Steinkjer til Stjørdal ville den guide meg via Fosen, med ferge fra Vanvikan til Trondheim! 
Og fra Øvre Årdal til Fortum ville den via Fodnes/Mannheller og Sogndal i stedet for over Tindevegen. 

Et annet problem er å navigere med koordinater. Det er nok ikke så mange som bruker det, men hvis man f.eks skal på fjelltur til en parkering så er det jo ingen adresse å navigere til.
I appen kan man lete seg fram på kartet og trykke, så får man en 'Dropped Pin" som kan sendes til bilen. Men jeg kan foretrekke å legge inn koordinater. Da vises en 'Pin' på rett plass i kartet, og når man trykker på den kan den sendes til bilen.
Dette har ført meg på villspor flere ganger, fordi posisjonen som blir sendt til bilen ikke er det jeg spesifiserte, men et ganske vilkårlig sted i nærheten. Fordi Here WeGo finner det nærmeste stedet med et navn og bruker det. Må se vekk fra denne 'Pin' og så trykke i kartet for å få opp en 'Dropped Pin' her.
Har klaget på dette til BMW ConnectedDrive. Men de henviser meg bare til å ta kontakt med Here, noe som er bortimot umulig.
Med Audi eTron så jeg aldri slike feil. Audi bruker Google, som er mye bedre på navigering.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I route setting kan man angi å unngå ferger. 
Men enig at Here (og bmw) har noe å gjøre for å oppgradere kartmatrialet for Norge. Har hatt noen merkelige rutevalg selv opp i gjennom med BMW nav. Men google maps har også ført meg på noen merkelige omveier/avsporinger.

IMG_1523.jpeg

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hårek said:

Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet. Jeg bruker det ganske mye. Kartdata leveres av Here. Navigering gjøres av Here WeGo.
Har opplevd flere ganger at navigeringen er helt på villspor. På tur langs E6 fra Steinkjer til Stjørdal ville den guide meg via Fosen, med ferge fra Vanvikan til Trondheim! 
Og fra Øvre Årdal til Fortum ville den via Fodnes/Mannheller og Sogndal i stedet for over Tindevegen. 

Et annet problem er å navigere med koordinater. Det er nok ikke så mange som bruker det, men hvis man f.eks skal på fjelltur til en parkering så er det jo ingen adresse å navigere til.
I appen kan man lete seg fram på kartet og trykke, så får man en 'Dropped Pin" som kan sendes til bilen. Men jeg kan foretrekke å legge inn koordinater. Da vises en 'Pin' på rett plass i kartet, og når man trykker på den kan den sendes til bilen.
Dette har ført meg på villspor flere ganger, fordi posisjonen som blir sendt til bilen ikke er det jeg spesifiserte, men et ganske vilkårlig sted i nærheten. Fordi Here WeGo finner det nærmeste stedet med et navn og bruker det. Må se vekk fra denne 'Pin' og så trykke i kartet for å få opp en 'Dropped Pin' her.
Har klaget på dette til BMW ConnectedDrive. Men de henviser meg bare til å ta kontakt med Here, noe som er bortimot umulig.
Med Audi eTron så jeg aldri slike feil. Audi bruker Google, som er mye bedre på navigering.


 

Du kan ikke finne posisjonen i google maps og sende den direkte til bilen?

Tesla bruker jo google sitt kart så der funker det jo men kansje ikke for biler som bruker annet kart. Selv om det burde være enkelt å implementere 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Hårek skrev (6 minutter siden):

Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet.(...)

Er ikke Android Auto/Carplay integrert i navigasjonen nå så du kan bruke google maps og det virker likt den integrerte?

Jeg testa med Carplay/apple maps og det virket til å være integrert i både instrumentpanel og HUD, noe det ikke er i min 330e som har vært eneste grunn til at jeg fortsatt har betalt for kart oppdateringer på den integrerte navigasjonen.

Lenke til kommentar
Civilix skrev (7 minutter siden):

Er ikke Android Auto/Carplay integrert i navigasjonen nå så du kan bruke google maps og det virker likt den integrerte?

Jeg testa med Carplay/apple maps og det virket til å være integrert i både instrumentpanel og HUD, noe det ikke er i min 330e som har vært eneste grunn til at jeg fortsatt har betalt for kart oppdateringer på den integrerte navigasjonen.

Valg av telefon (android eller iphone) definerer om apple maps eller google maps er integrert i hud med kjøreanvisninger. Det er default map applikasjon i mobil os som definerer andoid auto/carplay integrasjon for headup.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

 

Så mye rekkevidde «stjeler» klimaanlegget
Tysk test avslører de kalde fakta.

https://www.tv2.no/broom/sa-mye-rekkevidde-stjeler-klimaanlegget/16910683/
 

 

Rar test. Alle vet at varmeoverføring er avhenging av lufthastighet rundt bilen. Dette var en veldig rar test. Den burde vert utført i en vindtunell med 35graders luft og klimaanlegg på 20grader

Lenke til kommentar
Trestein skrev (21 minutter siden):

Rar test. Alle vet at varmeoverføring er avhenging av lufthastighet rundt bilen. Dette var en veldig rar test. Den burde vert utført i en vindtunell med 35graders luft og klimaanlegg på 20grader

Det er "en" test. Om du har noen bedre enkel og forståelig test å henvise til så post gjerne link. Nedkjøling i 35° om sommeren eller oppvarming fra null grader til +20° har begge vesentlig energiforbruk som påvirker rekkevidde (i tillegg til alt annet).

Alle bør også vite at WLTP test sykluser ikke inkluderer varmeapparat/klimaanlegg. Mange som "glemmer" det.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (55 minutter siden):

Det er "en" test. Om du har noen bedre enkel og forståelig test å henvise til så post gjerne link. Nedkjøling i 35° om sommeren eller oppvarming fra null grader til +20° har begge vesentlig energiforbruk som påvirker rekkevidde (i tillegg til alt annet).

Alle bør også vite at WLTP test sykluser ikke inkluderer varmeapparat/klimaanlegg. Mange som "glemmer" det.

Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima.
Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy).
- TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter).
- TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr).
WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes

Varmetap er stort sett to ting i en bil. Det første er varmeoverføring gjennom vindu og stål. Denne er avhengig av lufthastighet rundt bilen og overflatens K faktor (W/m2 K). Den andre er ventilasjon av kupeluft. Her er antall utskiftninger pr time som er avgjørende.

Flere biler måler dette og oppgir tall for klimatisering.

Burde være enkelt å måle med en strømtang. Forutsatt at bilen ikke bruker energi på batteri heating kjøling

Effekten er selvfølgelig veldig avhengig av bilens hastighet. Varmetap er større i KW ved høy hastighet mens påvirkning blir mindre fordi tiden blir kortere.

Bruker bilen 2KW til oppvarming og du kjører 130km/h til batteriet er tomt 

Etter 3 timer har du kjørt 390km og brukt 6kwh til oppvarming og 70kwh til fremdrift

Kjører du 60km/h i 6 timer har du brukt 12kwh på varme og 66kwh på fremdrift

Litt forenklet med konstant varme som er en forenkling. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...