Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Nei, fordi klimaanlegget er så effektivt at i løpet av et par minutter er man tilbake på target. 

Håpløst.

Når kjøpte du sist en ovn du ikke kunne justere styrke på? Evt en varmepumpe? 

Meg bekjent finnes det ingen som selger bra, av en åpenbar grunn.

Men godt det funker bra for deg. Jeg tipper livet hadde vært minst like bra om du hadde muligheten til å endre set temp fra mobilen eller noe annet før du setter deg inn. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Håpløst.

Når kjøpte du sist en ovn du ikke kunne justere styrke på? Evt en varmepumpe? 

Meg bekjent finnes det ingen som selger bra, av en åpenbar grunn.

Men godt det funker bra for deg. Jeg tipper livet hadde vært minst like bra om du hadde muligheten til å endre set temp fra mobilen eller noe annet før du setter deg inn. 

Det er kun forvarmet kupé vi via app til et initialt target (og isfri bil) vi snakker om her , ikke det automatiske innvendige klimaet som fungerer helt yppelig 🤣

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Altså, for å unngå en Tesla vs BMW diskusjon som går ut over det å være saklig så skal jeg fra nå forholde meg til BMW i denne tråden. 

Angående BMW sin parkeringsvarmer så vil jeg ikke si dette er "håpløst" det er for meg ikke engang et irritasjonsmoment. Jeg har brukt denne parkeringsvarmerene hver dag siden jeg fikk bilen, men nå er temperaturene rundt 5 grader her kl. 06:00 på morgenen og ikke noe ekstremtilfeller, men det funker veldig bra. 

Jeg er bare åpen for å diskutere forskjellige scenarioer og HVORFOR dem ikke har implementert mulighet for endring av temperatur. Jada, jeg er fortsatt BMW fanboy og dette har null og si vedrørende bilvalget, men ingen biler er perfekte og jeg synes nå det er litt interresant og diskutere diverse bakdeler også. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Altså, for å unngå en Tesla vs BMW diskusjon som går ut over det å være saklig så skal jeg fra nå forholde meg til BMW i denne tråden. 

Angående BMW sin parkeringsvarmer så vil jeg ikke si dette er "håpløst" det er for meg ikke engang et irritasjonsmoment. Jeg har brukt denne parkeringsvarmerene hver dag siden jeg fikk bilen, men nå er temperaturene rundt 5 grader her kl. 06:00 på morgenen og ikke noe ekstremtilfeller, men det funker veldig bra. 

Jeg er bare åpen for å diskutere forskjellige scenarioer og HVORFOR dem ikke har implementert mulighet for endring av temperatur. Jada, jeg er fortsatt BMW fanboy og dette har null og si vedrørende bilvalget, men ingen biler er perfekte og jeg synes nå det er litt interresant og diskutere diverse bakdeler også. 

 

Jeg tenker det er en ulempe når en ønsker noe annet, som feks en kjempe varm dag der en ønsker å komme til en kjølig bil og full fres på kulde i setene feks.

Men for de fleste dager er det nok helt fint.

Men jeg setter iallefall pris på å ha muligheten og tenker bmw helt fint kunne fått det på plass. Kanskje med tiden? Biler oppdateres jo etterhvert så ting kan endre seg:)

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Altså, for å unngå en Tesla vs BMW diskusjon som går ut over det å være saklig så skal jeg fra nå forholde meg til BMW i denne tråden. 

Jeg har ikke nevnt T overhode her.
Sier bare at man må erfare og prøve prekondisjoneringsløsningen til BMW i4, I5, IX, IX3, IX1, IX2 både sommer og vinter før man kan mene noe om at coarse temperatur innstillinger i MyBMW appen faktisk er nødvendig eller ikke. For "meg" er det ikke det .

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt T overhode her.
Sier bare at man må erfare og prøve prekondisjoneringsløsningen til BMW i4, I5, IX, IX3, IX1, IX2 både sommer og vinter før man kan mene noe om at coarse temperatur innstillinger i MyBMW appen faktisk er nødvendig eller ikke. For "meg" er det ikke det .

Var ikke ment til deg. Egentlig mest til meg selv :) 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker det er en ulempe når en ønsker noe annet, som feks en kjempe varm dag der en ønsker å komme til en kjølig bil og full fres på kulde i setene feks.

Men for de fleste dager er det nok helt fint.

Men jeg setter iallefall pris på å ha muligheten og tenker bmw helt fint kunne fått det på plass. Kanskje med tiden? Biler oppdateres jo etterhvert så ting kan endre seg:)

 

Det kan være en ulempe for noen ja. Ikke for meg egentlig i stor grad, men for noen få.... kanskje. 

Men i virkeligheten er det nok som Syar-2003 sier. Det funker og er bra nok for dem aller fleste. 

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på angpende statistikken som vises i appen vedrørende forbruk. Kan man nullstille eller slette den statistikken?

Grunnen til at jeg vil det, er fordi siden jeg fikk bilen har jeg sittet mye på trykket og funnet ut av ting etter jeg har kjørt hjemmefra til jobb til tidligere. Har sittet og hørt lydbok, lest bruksannvisning, trykket rundt, stillt inn ting etc etc. det går ut over statistikken. Siden dette ikke er noe jeg kommer til å gjøre i fremtiden så vil jeg ikke at disse dataene skal ødelegge statistikken samt vise meg feil antatt rekkevidde etc grunnet dette. 

Har søkt litt å funnet ut at noen mener man må kontakte BMW?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

 

En annen ting jeg lurer på angpende statistikken som vises i appen vedrørende forbruk. Kan man nullstille eller slette den statistikken?

 

Nei, appens forbruks statistikk kan ikke nullstilles.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Nei, appens forbruks statistikk kan ikke nullstilles.

DET... er litt håpløst.... for da vil ikke bilen vise meg reell kjlrelengde hvis jeg utgår fra et visst mønster en periode. Altså hvis man ikke bruker bilen på samme måte hver dag, mer eller mindre. 

når jeg lader bilen helt opp nå, så viser rekkevidden 33 mil. Fordi snittforbruket har vært 27kwh pr 100km. Fordi jeg har stått rolig veldig lenge i løpet av flere turer. Med klimatisering på. 

Den vil jo trolig justere seg riktig igjen, men vil alltid ligge der og dra ned, på en måte.... 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Du får en ny (nullstilt) statistikk for januar og kan jo påvirke den med kjøremønsteret. 
Men foregående måned vil alltid inngå i årsstatistikken og statistikken "since factory".

Ja, men vil den oppgitte kjørelengden også nullstilles etter lading? 

Lenke til kommentar

Når dem ladet den opp hos forhandler sto den på 45 mil. Jeg vet jo at denne tilpasser seg underveis, men jeg missliker å ikke ha muligheten til å slette egne data. Jeg forstår at jeg ikke kan slette hoved triptelleren etc. men jeg vil ha muligheten til å slette turene jeg selv har kjørt. 

Jeg skal jammen kontakte forhandler angående dette på nyåret. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Når dem ladet den opp hos forhandler sto den på 45 mil.

Det er det vi kaller "gjettometeret" eller "GOM'" og antatt rekkevidde før man kjører og har ikke noe med forbrukestatistikken å gjøre (som er faktisk forbruk, etter kjørte turer)

Antatt rekkevidde er kalkulert fra siste kjørte 6-10 mil uavhengig om det et en tur med forvarming på 10 mil eller samme distanse over 15 turer til og fra butikken uten forvarming i kø.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Det er det vi kaller "gjettometeret" eller "GOM'" og antatt rekkevidde før man kjører og har ikke noe med forbrukestatistikken å gjøre (som er faktisk forbruk, etter kjørte turer)

Antatt rekkevidde er kalkulert fra siste kjørte 6-10 mil uavhengig om det et en tur med forvarming på 10 mil eller samme distanse over 15 turer til og fra butikken uten forvarming i kø.

Ahh... takk. Skal ta en litt lenger tur før jobb i dag uten stans og sjekke litt. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...