Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Det første jeg tenkte når jeg hørte den kjørelyden fra høytalerne som liksom skal høres ut som motor var "håper på min fars grav at den lyden kan deaktiveres". Heldigvis kunne den det. Den lyden var på grensen til flau. 

Hvorfor skal man liksom prøve å skjule at det er en elbil? 

Ellers så merker man jo at kjlreegenskapene her er på et helt annet nivå enn andre biler jeg har kjørt. Dog i rimeligere utgaver men ikke mye rimeligere. Hyundai Ioniq 5 med alt utstyr koster omtrent det samme, men du verden for en utklassing. Untatt på innvendig plass da. Der vinner ioniq. 

Jeg har også bitt meg litt merke i at i4 lader noe sagtere fra 10-80% i følge tester. Den bruker rundt 30 minutter. Ikke noe krise, men litt rart siden den takler opp mot 200kw. Lading. Der er EX30 raskere feks.

Men uansett flisespikkeri og ikke avgjørende for valget. :)

Ang lading så er min erfaring med samme batteri at den ofte er bedre enn kurven tilsier. Det betyr at om du hurtiglader fra 40% går den rett opp i 200KW før den ramper rolig nedover. Har aldri hurtigladet mere enn ca 20min så 10-80 har jeg ikke prøvd. Jeg ser alltid på gj effekt. Den ligger som regel på 120-140KW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å faktisk svare litt på tråden til @Bjerknez her så har jeg hatt min i4 M50 siden August i 2023 (produsert desember 2022). Fantastisk bil, prøvekjørte mye i prisklassen 500-800K før jeg endte med BMWen og har aldri sett meg tilbake, en fantastisk kjøremaskin med en kvalitetsfølelse som få kan matche :) Forutenom ett verkstedbesøk for å bytte ei baklykt med litt dugg så har det vært problemfritt bileie. 

Har selv stashet bilen litt opp med M-Performance bakvinge, felger (868M Nightgold), antennedeksel, speilkapper, gulvmatter og sorte emblemer rundt om bilen :) 

m-performance-style-spoiler-mounted-on-m

image.thumb.jpeg.a8aa95832be8e8210273e578893e15ab.jpeg

Har og fått utført en full oppgradering av Harman&Kardon stereoen som ett utviklingsprosjekt sammen med Bass Brothers, hvor original basskassen er buyttet ut til en custom bygd sak som går ned i sammen brønnen som original harman kardon subben ligger, samt det er brukt en 10 kanals Match DSP forsterker for alle høytalere og en separat monoblokk for subben som ligger skjult i hver sin side bak panelene i bagasjerommet. Dette  løfter lyden i bilen noe helt enormt. Foreløpig er det jeg og en til med i4 som har prototypene av disse settene, men det planlegges at det skal slippes som ett plug and play sett etterhvert som alle kan få kjøpe, men er usikker på når. For ordens skyld har jeg ingen tilhørighet til Bass Brothers annet enn at de har fått låne bilen min til å utvikle dette plug and play settet. 

Kan være et bilde av høyttaler og tekst

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bjerknez said:

 

Ellers så merker man jo at kjlreegenskapene her er på et helt annet nivå enn andre biler jeg har kjørt. 

 

En bekjent er kjørelærer med i4 M50. Han har litt blandede følelser om hvor godt den sitter i forhold til forrige skolebil som var en fossil bakhjulstrekker.

i4 er rimelig håpløs for å faktisk lære noe om kontroll på glatten: den sitter fullstendig klistret i situasjoner hvor forrige bil for lengst hadde vært Bambi, og når den først slipper så slipper den så brutalt at elevene blir effektivt vaksinert mot enhver idé de måtte ha om at de kan hente inn slippen hvis de bare gjør de rette triksene med hender og føtter.

Han har generelt ikke særlig høye tanker om den gjennomsnittlige 2024-elevs anlegg for å lære å hente seg inn på glatten. Elevene for 20-30 år siden hadde mye mer kontakt med virkeligheten, ikke fordi de var smartere, men fordi bilene den gangen ikke var så gode til å kamuflere virkeligheten. Så hvis elevene i dag uansett ikke kommer til å lære ufiltrert bilkontroll kan det være like greit å bare skremme vannet av dem og håpe at frykten sitter i etterpå og gjør dem veldig forsiktige på glatten.

Lenke til kommentar
Penny skrev (2 minutter siden):

En bekjent er kjørelærer med i4 M50. Han har litt blandede følelser om hvor godt den sitter i forhold til forrige skolebil som var en fossil bakhjulstrekker.

i4 er rimelig håpløs for å faktisk lære noe om kontroll på glatten: den sitter fullstendig klistret i situasjoner hvor forrige bil for lengst hadde vært Bambi, og når den først slipper så slipper den så brutalt at elevene blir effektivt vaksinert mot enhver idé de måtte ha om at de kan hente inn slippen hvis de bare gjør de rette triksene med hender og føtter.

Han har generelt ikke særlig høye tanker om den gjennomsnittlige 2024-elevs anlegg for å lære å hente seg inn på glatten. Elevene for 20-30 år siden hadde mye mer kontakt med virkeligheten, ikke fordi de var smartere, men fordi bilene den gangen ikke var så gode til å kamuflere virkeligheten. Så hvis elevene i dag uansett ikke kommer til å lære ufiltrert bilkontroll kan det være like greit å bare skremme vannet av dem og håpe at frykten sitter i etterpå og gjør dem veldig forsiktige på glatten.

 

En av grunnene til at jeg kjøpte bakhjulstrekk var akkurat at en 4 hjulstrekk lettere kunne få meg opp i håpløse situasjoner. Man merker ikke at det er glatt før man må bremse. Man kjører gjerne opp brattere bakker enn det man burde. Spinner alle 4 hjula glir du raskt baklengs for da har du brukt opp all friksjon. Med bakhjulstrekk har man alltid et hjulpar ekstra å overføre kraft med. Dessuten så kjenner man at det blir overført krefter til forhjula på M50en. Men jeg har kjørt over en million km med bakhjulstrekk og piggfrie dekk.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt bil i 30 år samt motorsykkel, å når jeg startet med bil for første gang så fantes det ikke abs, antispinn og annet jåleri. Så jeg lever i den generasjonen som faktisk klarer å kjlre en bil på glatta uten hjelpemidler. 

det var den gangen man kjlrte i breisladd rundt en henger på en parkeringsplass og så hvor mange runder vi klarte etc. i dag er dette nærmest klin umulig. Biler i dag er bygget for at man ikke skal oppleve å miste kontrollen å skulle det først skje så tror jeg mange av den yngre garde ikke aner hva dem skal gjøre før det er for sent. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (30 minutter siden):

For å faktisk svare litt på tråden til @Bjerknez her så har jeg hatt min i4 M50 siden August i 2023 (produsert desember 2022). Fantastisk bil, prøvekjørte mye i prisklassen 500-800K før jeg endte med BMWen og har aldri sett meg tilbake, en fantastisk kjøremaskin med en kvalitetsfølelse som få kan matche :) Forutenom ett verkstedbesøk for å bytte ei baklykt med litt dugg så har det vært problemfritt bileie. 

Har selv stashet bilen litt opp med M-Performance bakvinge, felger (868M Nightgold), antennedeksel, speilkapper, gulvmatter og sorte emblemer rundt om bilen :) 

m-performance-style-spoiler-mounted-on-m

image.thumb.jpeg.a8aa95832be8e8210273e578893e15ab.jpeg

Har og fått utført en full oppgradering av Harman&Kardon stereoen som ett utviklingsprosjekt sammen med Bass Brothers, hvor original basskassen er buyttet ut til en custom bygd sak som går ned i sammen brønnen som original harman kardon subben ligger, samt det er brukt en 10 kanals Match DSP forsterker for alle høytalere og en separat monoblokk for subben som ligger skjult i hver sin side bak panelene i bagasjerommet. Dette  løfter lyden i bilen noe helt enormt. Foreløpig er det jeg og en til med i4 som har prototypene av disse settene, men det planlegges at det skal slippes som ett plug and play sett etterhvert som alle kan få kjøpe, men er usikker på når. For ordens skyld har jeg ingen tilhørighet til Bass Brothers annet enn at de har fått låne bilen min til å utvikle dette plug and play settet. 

Kan være et bilde av høyttaler og tekst

Lekkert :; 

selgeren jeg snakket med sa at "trikset" for å få mer trøkk i bassen var å lukke opp kidtarmlenet i baksetet, hehe. Lyden er forøvrig mer enn god nok for meg vertfall. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Nå har jeg kjørt bil i 30 år samt motorsykkel, å når jeg startet med bil for første gang så fantes det ikke abs, antispinn og annet jåleri. Så jeg lever i den generasjonen som faktisk klarer å kjlre en bil på glatta uten hjelpemidler. 

det var den gangen man kjlrte i breisladd rundt en henger på en parkeringsplass og så hvor mange runder vi klarte etc. i dag er dette nærmest klin umulig. Biler i dag er bygget for at man ikke skal oppleve å miste kontrollen å skulle det først skje så tror jeg mange av den yngre garde ikke aner hva dem skal gjøre før det er for sent. :)

 

Det er å kjøre motorsykkel på vinterføre som kan være utfordrende!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Det er å kjøre motorsykkel på vinterføre som kan være utfordrende!

Jeg har ikke kjørt på vinterføre så mye, men jeg har kjørt noen gamger når det har vært glatt ja. Det er slett ikke for amatører :) uten at jeg påstår at JEG er noen proff, men jeg vet begrensningene :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (46 minutter siden):

Lekkert :; 

selgeren jeg snakket med sa at "trikset" for å få mer trøkk i bassen var å lukke opp kidtarmlenet i baksetet, hehe. Lyden er forøvrig mer enn god nok for meg vertfall. :)

Den originale basskassa gjør ikke mye ut av seg, gjorde en del eksperimenter med den og å merker egentlig helt minimalt om den er koblet ut eller ikke da 95% av trøkket i musikken kommer fra dørene, original forsterker klarer så vidt å mate subben med noen skarve watt (var vel 7-8 watt en kom frem til). Når vi prøvde å koble på en kraftigere forsterker rett på original subben ble det ett massivt (og da mener jeg MASSSIVT) løft i trøkk alene. Men selvfølgelig om du ikke savner mer trøkk er det ikke noe å begynt å gjøre ting med :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Den originale basskassa gjør ikke mye ut av seg, gjorde en del eksperimenter med den og å merker egentlig helt minimalt om den er koblet ut eller ikke da 95% av trøkket i musikken kommer fra dørene, original forsterker klarer så vidt å mate subben med noen skarve watt (var vel 7-8 watt en kom frem til). Når vi prøvde å koble på en kraftigere forsterker rett på original subben ble det ett massivt (og da mener jeg MASSSIVT) løft i trøkk alene. Men selvfølgelig om du ikke savner mer trøkk er det ikke noe å begynt å gjøre ting med :)

Jeg synes vertfall det er ganske bra trøkk i bilen. Å jeg er en som liker litt trøkk. Man kan spille høyt og bli engasjert med dagens popmusikk. Men snakker vi 18 år, 2x 15 tommere og frontruter som må festes med silikon for ikke å blåse ut, så er det ikke trøkk. :)

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 timer siden):

Leasing... Har jobbet med sluttaksering av leasingbiler noen år, det er ingen fare for at jeg kommer til å lease bil. Den bilen jeg ikke har råd til å kjøpe har jeg ikke råd til.

Flott bil da, håper du blir knallfornøyd.

Hadde jeg kunnet fått en krone for hver gang jeg hørte dette så kunne jeg kæsja en slik bil 😅

 

Lenke til kommentar

Jeg er på femte leasing bil. Ergo levert inn 4 stk. en Mazda, en VW PassatGTE og to Mercedes. Ikke betalt en krone ved innlevering. 
 

har fulgt service programmet og hold bilene rimelig rene. 
 

i4 er en fin bil, har en bekjent som har denne, han klager på at den er trang for passasjerer. Ellers digger han bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megaoctane skrev (15 timer siden):

i4 er en fin bil, har en bekjent som har denne, han klager på at den er trang for passasjerer.

Så lenge man ikke kjører drosje, eller har full bil veldig ofte så er ikke dette noe godt argument.
Kjøp bil for det du har behov for 80% av tiden, og ikke bry deg om de siste 20%.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Får jo allt utstyr du trenger i den kampanjebilen til 599.999. 5n starter vel på 720? 🤔

Jeg fikk låne den i dag også og skal levere den i morgen. :) 

Jeg har enda ikke pugget utstyrslisten til BMW, men det at man får "alt" utstyr man TRENGER er nok riktig til den prisen. Derimot er det tillegg for å få Sport pluss pakken som betyr 19" felger, skinnseter, takluke og oppjustert Harman Kardon annlegg. Så er det et tillegg til som mange ønsker og som jeg tok. Nemlig 20" felger på sommer. Med "storkunde rabatt" etc. så havnet bilen på 650k. Derimot er jeg ikke så glad i skinnseter, så jeg valgte bort disse, men med de samme stolene etc. så der sparte jeg 15k. Tror jeg det var. Så blir det jo tillegg hvis man skal ha en annen lakk (tror jeg)  jeg skal ha den dimitri grey  

Med en bil som dette så mener jeg vertfall at oppjustert lydanlegg og 20" felger er et must, men det er jo en smakssak selfølgelig. Takluken kunne jeg egentlig lett huket vekk, men den fikk være med denne gangen... 

med sport+ pakken får man også sorte eller mørkere hovedlykter, røde bremsekalippere etc  :)

 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (57 minutter siden):

Så lenge man ikke kjører drosje, eller har full bil veldig ofte så er ikke dette noe godt argument.
Kjøp bil for det du har behov for 80% av tiden, og ikke bry deg om de siste 20%.

Det er helt riktig. Bilen er litt (virker vertfall) større enn Volvo EX30. Fortsatt trangt i baksetet til to voksne på langtur, men grei plass i bagasjerommet. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk låne den i dag også og skal levere den i morgen. :) 

Jeg har enda ikke pugget utstyrslisten til BMW, men det at man får "alt" utstyr man TRENGER er nok riktig til den prisen. Derimot er det tillegg for å få Sport pluss pakken som betyr 19" felger, skinnseter, takluke og oppjustert Harman Kardon annlegg. Så er det et tillegg til som mange ønsker og som jeg tok. Nemlig 20" felger på sommer. Med "storkunde rabatt" etc. så havnet bilen på 650k. Derimot er jeg ikke så glad i skinnseter, så jeg valgte bort disse, men med de samme stolene etc. så der sparte jeg 15k. Tror jeg det var. Så blir det jo tillegg hvis man skal ha en annen lakk (tror jeg)  jeg skal ha den dimitri grey  

Med en bil som dette så mener jeg vertfall at oppjustert lydanlegg og 20" felger er et must, men det er jo en smakssak selfølgelig. Takluken kunne jeg egentlig lett huket vekk, men den fikk være med denne gangen... 

med sport+ pakken får man også sorte eller mørkere hovedlykter, røde bremsekalippere etc  :)

 

Trodde en del av det du nevner her var inkludert i fully charged pakken. Utenom lakk. My bad. 🙂

Dimitry grey? 🤔 Skriveleif eller er det en farge jeg ikke kjenner til? Har lekt litt med individualizern til bmw, men denne ringer ingen bjelle.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 minutter siden):

Trodde en del av det du nevner her var inkludert i fully charged pakken. Utenom lakk. My bad. 🙂

Dimitry grey? 🤔 Skriveleif eller er det en farge jeg ikke kjenner til? Har lekt litt med individualizern til bmw, men denne ringer ingen bjelle.

Den heter Dravitgrå metallic

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...