Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Har ikke i4 varmepumpe?

Både i4-40 og i4M50 har varmepumpe som standard.
De har lik ulik plassering da M50 har front motor , noe e-40 ikke har. 
Det er ifb med varmepumpen at man har hatt denne ventilen som måtte byttes på enkelte biler.
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Både i4-40 og i4M50 har varmepumpe som standard.
De har lik ulik plassering da M50 har front motor , noe e-40 ikke har. 
Det er ifb med varmepumpen at man har hatt denne ventilen som måtte byttes på enkelte biler.
 

Det trodde jeg også, men BMW mekanikeren som byttet varmeelement på bilen min, nektet på at min BMW i4 M50 hadde varmepumpe. Har du noe dokumentasjon på dette?

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (5 minutter siden):

Det trodde jeg også, men BMW mekanikeren som byttet varmeelement på bilen min, nektet på at min BMW i4 M50 hadde varmepumpe. Har du noe dokumentasjon på dette?

Enten så må jo mekanikeren være helt løk.... eller så må BMW ha glemt å sette inn varmepumpe i akkurat din bil... Noe som er lite sannsynlig slik jeg tenker... 

 

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (6 minutter siden):

Det trodde jeg også, men BMW mekanikeren som byttet varmeelement på bilen min, nektet på at min BMW i4 M50 hadde varmepumpe. Har du noe dokumentasjon på dette?

Kan det være en grinebiter som har ett forvrengt syn på hva en varmepumpe er og mener at BMW sin løsning ikke er god nok? Finnes mange raringer der ute 😛 Men om BMW har solgt deg bil med "varmepumpe" i markedsføringen så tenker jeg at du bør stole på det og ikke en random mekaniker 😛 Men jeg kjenner ikke til den tekniske delen her i det heletatt så kan ikke ta en kvalifisert vurdering.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (9 minutter siden):

Det trodde jeg også, men BMW mekanikeren som byttet varmeelement på bilen min, nektet på at min BMW i4 M50 hadde varmepumpe. Har du noe dokumentasjon på dette?

Ja , jeg kan ta bilde av den ute i garasjen :D 

Her er part nummeret
https://parts.bmwnorthwest.com/p/Bmw__i4/Heat-exchanger/72054091/64119382865.html?srsltid=AfmBOopKf23rKERdFiK6MVJIhaUOem47H9h1GB8h3ucdGh3NclaOU0f6


 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Enten så må jo mekanikeren være helt løk.... eller så må BMW ha glemt å sette inn varmepumpe i akkurat din bil... Noe som er lite sannsynlig slik jeg tenker... 

 

Har egentlig stor tilit til mekanikerern.

 

Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke varmepumpe, men varmeveksler.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Kan det være en grinebiter som har ett forvrengt syn på hva en varmepumpe er og mener at BMW sin løsning ikke er god nok? Finnes mange raringer der ute 😛 Men om BMW har solgt deg bil med "varmepumpe" i markedsføringen så tenker jeg at du bør stole på det og ikke en random mekaniker 😛 Men jeg kjenner ikke til den tekniske delen her i det heletatt så kan ikke ta en kvalifisert vurdering.

Mekaniker er ikke en grinebiter. Finner ikke noe i BMW sin markedsføring som sier at det er varmepumpe i BMW i4.

Håper noen finner offisiell dokumentasjon fra BMW på dette med varmepumpe i i4

Lenke til kommentar

The New 2022 BMW i4 eDrive40 and i4 M50.


Integrated Heating and Cooling System with Heat Pump Function.

The BMW i4 is equipped with a standard integrated heating and cooling system for the cabin, together with its high-voltage battery and its drive system that operates using an exceptionally efficient heat pump function. The system comprises three cooling/heating circuits that can be interconnected by means of electric valves with a shared expansion tank. While driving at low outside temperatures, the excess heat generated by the drive units is used to warm up the high-voltage battery. The highly integrated version of the heat pump developed by BMW uses up to 75 percent less energy than the system in the current BMW i3 (MY 2020). A two-level cooling module, a refrigerant compressor, two evaporators, a water-cooled condenser and a high-performance control unit together ensure optimum temperature control for both the BMW eDrive components and the vehicle interior in any operating state and in all regular weather conditions. At extremely low ambient temperatures, the heat pump is assisted by a pair of powerful continuous-flow heaters offering 9 kW of heating power each. This ensures that thermal comfort on a par with conventionally powered BMW models can be provided very efficiently in any situation. The latest version of the heat pump makes use of ambient heat and heat from dehumidification – as well as the waste heat from the motors – for energy-efficient operation.

The integrated heating and cooling system also insures optimal temperature control for the high-voltage battery in highly dynamic driving situations with high power requirements and when rapid-charging from a DC charging station. If the navigation system’s route guidance function is active and has scheduled a stop for the BMW i4 at a fast-charging station, anticipatory thermal management will automatically pre-condition the battery beforehand. Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes several factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of electricity due to be fed to the battery according to the overall route calculation.

https://www.press.bmwgroup.com/usa/article/detail/T0334247EN_US/the-new-2022-bmw-i4-edrive40-and-i4-m50?language=en_US

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (30 minutter siden):

The New 2022 BMW i4 eDrive40 and i4 M50.


Integrated Heating and Cooling System with Heat Pump Function.

The BMW i4 is equipped with a standard integrated heating and cooling system for the cabin, together with its high-voltage battery and its drive system that operates using an exceptionally efficient heat pump function. The system comprises three cooling/heating circuits that can be interconnected by means of electric valves with a shared expansion tank. While driving at low outside temperatures, the excess heat generated by the drive units is used to warm up the high-voltage battery. The highly integrated version of the heat pump developed by BMW uses up to 75 percent less energy than the system in the current BMW i3 (MY 2020). A two-level cooling module, a refrigerant compressor, two evaporators, a water-cooled condenser and a high-performance control unit together ensure optimum temperature control for both the BMW eDrive components and the vehicle interior in any operating state and in all regular weather conditions. At extremely low ambient temperatures, the heat pump is assisted by a pair of powerful continuous-flow heaters offering 9 kW of heating power each. This ensures that thermal comfort on a par with conventionally powered BMW models can be provided very efficiently in any situation. The latest version of the heat pump makes use of ambient heat and heat from dehumidification – as well as the waste heat from the motors – for energy-efficient operation.

The integrated heating and cooling system also insures optimal temperature control for the high-voltage battery in highly dynamic driving situations with high power requirements and when rapid-charging from a DC charging station. If the navigation system’s route guidance function is active and has scheduled a stop for the BMW i4 at a fast-charging station, anticipatory thermal management will automatically pre-condition the battery beforehand. Warming up the high-voltage battery or cooling it down as appropriate means it will be at the optimum temperature for quick and efficient charging at maximum capacity upon arrival at the charging station. Thermal management takes several factors into account here, including current battery temperature, remaining range, the predicted charging rate and the amount of electricity due to be fed to the battery according to the overall route calculation.

https://www.press.bmwgroup.com/usa/article/detail/T0334247EN_US/the-new-2022-bmw-i4-edrive40-and-i4-m50?language=en_US

Ut i fra det som står her så er det varmepumpe i 2022, men min bil er produsert i juni 2024.

Siden PTC-element i min bil hadde sluttet å virke, så spurte jeg mekanikeren om ikke varmepumpen skulle ha sørget for varme. Det var da han sa at min bil ikke har varmepumpe.

BMW har jo vært veldig ivrig på å spare på det meste de siste årene. Jo nyere bil jo mindre utstyr og billigere løsninger. Har varmepumpen i stillhet blitt ofret på økonomenes alter?

Hadde jeg vist at bilen manglet varmepumpe, så hadde jeg ikke kjøpt bilen.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (1 minutt siden):

Ut i fra det som står her så er det varmepumpe i 2022, men min bil er produsert i juni 2024.

Siden PTC-element i min bil hadde sluttet å virke, så spurte jeg mekanikeren om ikke varmepumpen skulle ha sørget for varme. Det var da han sa at min bil ikke har varmepumpe.

BMW har jo vært veldig ivrig på å spare på det meste de siste årene. Jo nyere bil jo mindre utstyr og billigere løsninger. Har varmepumpen i stillhet blitt ofret på økonomenes alter?

Hadde jeg vist at bilen manglet varmepumpe, så hadde jeg ikke kjøpt bilen.

Ptc er vell brukt til å varme batteri, ikke kupeen?

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (8 minutter siden):

Ut i fra det som står her så er det varmepumpe i 2022, men min bil er produsert i juni 2024.

Det er ikke kjent at det er noen designforkjell på i4M50 produsert i 2024 (2025 modell) mht HVAC, kjølesystem, batteri og motorer. Det er det samme. Er andre ting og det finnes en komplett liste som noen har tatt seg bryet med å sammenstill over forskjellene fra modellen føre.
 
i4-40 og M50 2021 - har et  integrert varme og kjøle system with Heat Pump Function
Kan være "mekanikeren" ordla seg litt feil (eller riktig altettersom) 

De lanserer også nye modeller som ix1, ix2 , i5 etter i4. Alle med varmepumpe "funksjon".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Jeg klarer ikke å finne en eneste artikkel noe sted som sier at BMW i4 M50 ikke har varmepumpe, så dette synes jeg er meget spesielt...

Ut fra hva jeg forstår så tror jeg du bør vurdere og bytte ut mekanikeren din...

Ble ganske sjokkert, så håper jeg fikk feil info.

Lenke til kommentar
Ayrton skrev (32 minutter siden):

Ble ganske sjokkert, så håper jeg fikk feil info.

Du får høre etter neste gang du forvarmer bilen. Er den stille er det ptc. Durer det som i et kjøleskap er det nok varmepumpe.

Kjørte min bil 200km i går i minus 5grader. Høyeste forbruk så langt i år 158wh/km. Så jeg tror den virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Kjørte min bil 200km i går i minus 5grader. Høyeste forbruk så langt i år 158wh/km. Så jeg tror den virker.

Det er vel egentlig fasitsvaret. Om den har varmepumpe eller ikke er ikke så viktig om den er såpass effektiv uansett. Joda, den har potensiale for forbedringer hvis den ikke har varmepumpe, men i praktisk bruk er det jo hva vi bruker av energi som er viktig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Du får høre etter neste gang du forvarmer bilen. Er den stille er det ptc. Durer det som i et kjøleskap er det nok varmepumpe.

Kjørte min bil 200km i går i minus 5grader. Høyeste forbruk så langt i år 158wh/km. Så jeg tror den virker.

Heftig da, ligger på 129 for all forbruk på min bil med masse småturer. Ligger typisk rett over 100 på langtur. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...