Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Bjerknez said:

Kjlrer jeg fra Fredrikstad til Molde (60 mil) hvor store deler av turen er motorvei, så blir det totalt to ladinger

2 ladinger med totalt 40 minutter virker ganske overdrevet med en bil som går ca 50 mil på sommerføre. Men det kommer jo an på temperatur, vær, hastighet etc. Du vil isåfall komme frem med omtrent halvt batteri. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, kremt said:

2 ladinger med totalt 40 minutter virker ganske overdrevet med en bil som går ca 50 mil på sommerføre. Men det kommer jo an på temperatur, vær, hastighet etc. Du vil isåfall komme frem med omtrent halvt batteri. 

Nå har ikke jeg kjørt i4M50 (men det har jeg skikkelig lyst til etter å ha lest postene her, så skal få ordnet meg en prøvekjøring en dag)

Men fra elbil erfaring her på østlandet, så tror jeg @Bjerknez har rett. Og jeg tror dine antagelser @kremt er basert på landeveis kjøring og en annen kjørestil.

Dersom man legger på moms i 110 sonen, så man ligger 130 km/t som er det venstrefeltet ofte flyter i så dobler man forbruket i forhold til å følge trafikken på landevei med 60/70/80 soner. 

Fra Fredrikstad til Mjøsbrua er det 240km motorvei, det drar veldig med strøm men tar bare rundt 2 timer å kjøre. Hvis man i tillegg er litt uheldig med vindretning, litt våt veg så blir første lading i Brumunddal eller Lillehammer.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Juli/ Oslo - Strømstad (motorvei så og si helt frem og fulgt fartsgrensene)
Kjørt helt vanlig.
Har samme type dekk som Evil-Duck (Goodyear Eagle F1 Asym 5 i 245/35R20 255/35R20)

IMG_1256.jpeg

Du har en snitthastighet på 91km/t. Det er vel det som annses som optimalt vedrørende strømforbruk. Hva menes med "18kWh total"? Hvis det er 18kWh du brukte i snitt i den hastigheten midtsommers så virker dette ganske normalt. Men npr jeg kjlrer fra Fredrikstad til Oslo så får jeg langt høyere snitthastighet enn det der. 

i 100 sonen ligger jeg i 115 på speedometer, i 110 ligger jeg i 120/125 og i 120 ligger jeg i rundt 130/135km/t. Da skal jeg love deg at du bikker 20kw glatt. 

Tenk deg at du da skal kjlre fra Fredrikstad til Lillehammer i slike hastigheter. Da må du nok legge inn en lading etter 30 mil :) 

Er det i4 M50 du kjørte her?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

2 ladinger med totalt 40 minutter virker ganske overdrevet med en bil som går ca 50 mil på sommerføre. Men det kommer jo an på temperatur, vær, hastighet etc. Du vil isåfall komme frem med omtrent halvt batteri. 

Jeg tror du blander inn mye teori her. BMW opplyser kjørelengden til 41 til 52 mil. Teoretiske mil. At du får 50 mil på en motorvei er jo rett og slett ønsketenkning. 

Jeg kan si at når jeg kjørte fra Fredrikstad til Moss på motorvei (ca. 3 mil) så brukte jeg litt over 20kWh i snitt. Da lå jeg i 120 i 110 sone og 130 i 120 sone. Temperaturen var 12-14 grader. 

Skulle jeg fortsatt i samme hastighet så kunne jeg kjørt 4 timer teoretisk. La oss si en snitthastighet på 100km/t så hadde jeg måtte lade etter 40 mil. Men da hadde batteriet vært HELT tomt. Man planlegger gjerne lading rundt 10%. Da er man nede i 35 mil faktisk rekkevidde. Når det da er 60 mil til Molde så hadde man trolig klart seg med en lading midtveis hvis man ladet bilen helt til 100% midtveis, men det er ikke veldig effektivt. 

man må legge inn litt sikkerhetsmargin. Så derfor blr man sørge for at man har strøm nok om det skulle bli full stopp grunnet veiarbeid, omkjøringer etc. 

så derfor la jeg inn to ladinger. En til 80% rundt Lillehammer og en til 80% rundt dombås. Så er det jo greit å ankomme destinasjonen med LITT strøm på batteriet også. 

Lenke til kommentar

Det er vel ganske mye stigning på den strekningen, men går nedover igjen på slutten. Man trenger egentlig bare regne ut hvilken forbruk man tror man får og så gange opp med distanse for å se hvor mye kWh man vil forbruke på turen. 80 kWh tar du med "hjemmefra", alt over det må du lade. Hvis du tror du vil bruke 20 kwh i snitt vil du trolig trenge å lade ca 40 kWh. Men du vil jo ikke ankomme med tomt batteri, si at du vil lade 30 kWh ekstra som blir det du kommer frem med. Totalt ladebehov på 70 kWh.

Lillehammer-Dombås er kun ca 155 km. Tipper lading til 60 % holder på Lillehammer, og kanskje 70-80 % på Dombås er greit. Jeg tipper du kommer til å bruke mindre strøm enn du tror pga trafikk, ferie osv. Et annet tips er vel egentlig å unngå Dombås dersom du kan pga flere veger møtes der og mange skal lade, du kan ende opp i en lang kø. 

Vegarbeid, køer, av og påkjøring motorveg osv vil dra ned snitthastighet MYE men uten at forbruket går så mye ned. Snitthastighet på faktisk 110-120 km/t i Norge kan du nok se langt etter, det må i såfall være på bare deler av strekningen. Ved vanlig langkjøring i Norge på landeveg / E6 / Rv3 er det omtrent umulig å få snittfart på over 70-80 kmt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Du har en snitthastighet på 91km/t. Det er vel det som annses som optimalt vedrørende strømforbruk. Hva menes med "18kWh total"? Hvis det er 18kWh du brukte i snitt i den hastigheten midtsommers så virker dette ganske normalt. Men npr jeg kjlrer fra Fredrikstad til Oslo så får jeg langt høyere snitthastighet enn det der. 

i 100 sonen ligger jeg i 115 på speedometer, i 110 ligger jeg i 120/125 og i 120 ligger jeg i rundt 130/135km/t. Da skal jeg love deg at du bikker 20kw glatt. 

Tenk deg at du da skal kjlre fra Fredrikstad til Lillehammer i slike hastigheter. Da må du nok legge inn en lading etter 30 mil :) 

Er det i4 M50 du kjørte her?

Optimal hastighet for elbil mtp forbruk er 70km/t.
Turen har forbrukt 18kwh av batteriet.
Jeg har fulgt trafikken og fartsgrenser + 5-10km/t. Snittforbruket var 16,4kwh/100km. Man greier ikke å få en snitthastighet på 100-110 på denne strekningen uten å bryte loven. Og snitt hastighet er ende til ende , dvs noen km med 30-40-50 soner også.
 

Jeg kjører ikke i 130-135km/t på Norske veier så for min del er det urealistisk. Oslo - Nordby i lovlig hastighet på motorvei i Juli ga disse forbrukstallene.

Pusher man >120km/t øker forbruket veldig.

Jeg har hatt min i4M50 i snart to år og dokumentasjon er fra BMW appens trip data. Selvsagt er det kjørt med M50. Og som sagt er Goodyear Eagle dekkene gode da de har A Class rating i forbruk. Og viktig å passe på å ha «rett» lufttrykk på denne bilen for å unngå skjevslitasje og få et okay forbruk (for highway usage 3.0bar foran og 3.5 bak)

@Bjerknez anbefaler deg å melde deg inn i disse to facebook gruppene:
BMW I4 Owners Norway
BMW I4M50 Norge
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Da tør jeg påstå du kjører ganske sparsomt? Altså du kjører penere enn man kanskje normalt gjør for å oppnå lenger rekkevidde? 

For det er vel ingen jeg har sett klart dette av testere så langt. Link gjerne til en slik test hvis du vet om noen. 

At man klarer et slik forbruk hvis man virkelig prøver er jeg ganske sikker på, men i real life tror jeg forbruket øker en del. Nå skal det vel også sies at vestlandet ikke akkurat har motorveier å snakke om å det er nettopp der disse elbilene drar mest strøm. Her nede i Østfold hvor mange pendler til Oslo i 120km/t vil forbruket øke betraktelig feks. 

men som nevnt, ut fra de elbilene jeg har kjørt så langt, så gjør jeg ikke feil om jeg regner 20kw/t i forbruk sommerstid. Men Trolig havner jeg 1-2 kw/t under dette, men da har jeg litt sikkerhetsmargin. 

også må man jo ikke glemme at man sjelden kjlrer bilen helt tom for strøm. Å lade bilen med rundt 10% igjen er ganske normalt. Er man på langtur så lønner det seg heller ikke å lade den til 100%. 80-90% går kjappere og er mer effektivt. 

Da snakker vi røfflig en kjørelende på rundt 25 mil mellom hver fylling. Det er DENNE kjørelengden som er viktig for dem som kjører veldig mye. 

For MIN del bryr jeg meg ikke stort om kjørelengden. Jeg skal pendle til jobb 5 dager i uken og det blir totalt 3-4 mil pr. dag. I helgene kjører jeg lite/ingenting. Men det blir nok en biltur i sommerferien mot vestlandet hvor jeg har familie. Det er jo null stress uansett. Ladere finnes over alt og i sommerferien har man det ikke travelt uansett. 

Kjlrer jeg fra Fredrikstad til Molde (60 mil) hvor store deler av turen er motorvei, så blir det totalt to ladinger hvis jeg starter med 100% hjemmefra. En lading rundt Lillehammer hvor jeg lader til 80% og en lading rundt Dombås hvor jeg lader til 80%. Da har jeg atrøm nok til jeg er fremme og bilen kan lades opp til 100% igjen i ro og mak. 

Hver lading tar neppe mer en 20 minutter. Det er en kaffekopp og en rosinbolle så er man klar igjen. Det er jo bare kos uansett. 

Men jeg kommer sldri til å ligge på motorvei i 90km/t for å spare strøm. Jeg kjlrer som jeg pleier og lader npr jeg må. Enkelt og greit :)

På strekningen jeg kjørte var det ingen motorveier før en nærmer seg Trondheim, så det er korrekt at det ikke er mye motorveier involvert, dog en del fjelloverganger og div. som og slår negativt ut på forbruk selv om en henter noe inn igjen når en skal ned igjen.  

Jeg prøvde ikke å kjøre sparsomt, bilen var satt i comfort hele turen, temperaturene på behagelig temp og bilen fikk styre fart, akselerasjon osv. selv via ACC. Håpte kanskje at jeg skulle kunne hente ut data fra den aktuelle turen, men fikk bare opp forbruk over hele måneden. Men hadde tatt en screenshoot av hva bilen beregnet av rekkevidde etter den ble full ladet i trondheim. Og med Netto kapasiteten på 80 kwh som i4 har så kan en jo regne seg frem til hva forbruk bilen selv forventer etter siste kjøretur.  Tror nok du blir overasket over hvor effektiv bilen er på lengre turer :)

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

En Tysker i dag har rapportert dette:
Kjørt 1t og 7 minutter distanse 158km
Snitthastighet 142.3km/t
Forbruk 30.8kwh/100km totalt brukt 48.7kwh
P.t er det + 16°C på destinasjonen.

IMG_1257.thumb.jpeg.42359bacf6d3463a038342ccf2329774.jpeg

(aner ikke hvilke hjuldimensjoner og dekk han har)**

Dette er dokumentert fra BMW (felg type +M indikerer high performance dekk oftest er det Pirelli P-Zero, alternativ std dekk er for det meste Hankook Ventus S1 Evo3 i 18" og 19" )
868 NightGold (ikke i tabellen) bruker smalere felg/dekk (Goodyear) og kan jamføres med 862L.

IMG_1258.jpeg.10374e7ec8a34420c0249ca6207340b6.jpeg
 

** Edit : Fikk svar fra Tyskeren. Hans i4M50  er på PS4 dekk og 19" 861M felger 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...