Complexity Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Går vel fort 5-10kW ved forvarming. Om du ikke har så mye tilgjengelig fra veggen må den jo ta fra batteriet. Noen biler vil også tappe batteriet med vilje om det er 100% for å skåne det litt. Ikke bra å lade så høyt hele tiden. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Går vel fort 5-10kW ved forvarming Jeg ser at batterietprosenten er redusert med ca 2%, kanskje 3% av (81kwh netto) batteriet etter 30 minutter kupé forvarming/klimatisering når den ikke er tilkoplet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Man kan se mye fra appen. Ladehistorikk , remote commands history og trips. Ladesesjon startet Onsdag kveld 20:04 , ferdig torsdag 01:09 med 85%. Bil stått med lader/sesjon "aktiv" frem til Torsdag 21:55. Torsdag 21:37 bil fått preklimatisering fra app og den har gått i ca 20 minutter. HV batteri fremdeles 85% ved avreise. Prekondisjonering start 21:37 Prekondisjonert i ca 20 minutter Kabel koplet fra 21:55 og reist 21:57 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden Complexity skrev (1 time siden): Går vel fort 5-10kW ved forvarming. Om du ikke har så mye tilgjengelig fra veggen må den jo ta fra batteriet. Noen biler vil også tappe batteriet med vilje om det er 100% for å skåne det litt. Ikke bra å lade så høyt hele tiden. Jeg pleier å lade med rundt 5-6kw. Lar den atå over natten og lader vel ganske hyppig. Den står jo ingarasjen uansett der laderen er, så den kan like godt stå tilkoblet. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Bjerknez skrev (4 timer siden): Kanskje jeg burde kjøpe den ut, slik at jeg ikke i værste fall brøt deres anbefaling om å vaske den en gang i måneden. Da kunne jeg jo begynt å røyke også. Nå fikk jeg plutselig et dilemma. En må nesten klare kunsthkket og bruke litt sund fornuft her. En anbefaling er en anbefaling. Det er noen som må instrueres i hvordan man vedlikeholder en bil for å i større grad hindre et større verditap enn nødvendig. Jeg tror neppe BMW sender meg et brev hvis jeg glemte å vaske den en måned. Dette kommer jo ikke til å skje uansett, men jeg vasker ikke bilen fordi jeg er livredd BMW liksom. Du må skille mellom hva som er lov og anbefalinger. For meg virker det som om du desperat prøver og hedre alle som har lånt pengene for å gi et intrykk av at jeg ikke har råd til å kjøpe den selv, eller har dårlig økonomi eller ræva fulle av forbrukslån etc. Jeg kan trøste deg med at jeg ikke har en eneste krone i forbrukslån eller kredittkortgjeld (bortsett fra 769 kroner hos Klarna som forfaller om 4 dager) å med nesten nedbetalt huslån og penger nok på bok så har jeg fint råd til å låne pengene. Eller til og med kashe den ut om tre år om jeg legger godviljen til og sprarer 70-80.000 kr. -------- Kan vi nå prøve å holde leasing vs lån diskusjonen borte fra denne tråden? For dem som vil diskutere dette finnes det helt sikkert egnede tråder her inne. Jeg laget denne tråden som i hovedsak skal hamdle om BMW i4/M50. Dette har svært lite med leasing og finnansiering å gjøre. Sistnevnte er boring å snakke om for min del i en bilentusiast tråd. hvis man treffer noen som har en dritfet bil, så spør man liksom ikke om hvordan man har finnansiert den. Hvorfor er det viktig å vite? Jeg forstår det bare ikke. Men altså, ikke bekymre deg. Ikke røyker jeg (sluttet for 15 år siden) å jeg er glad i å vaske bil, så disse anbefalingene fra BMW blir en lett match for meg. Kanskje derfor jeg ikke har hatt noen problemer med å lease biler tidligere. Ikke har jeg fått store ekstraregninger heller som mange skriker så høyt om. Nettopp fordi jeg faltisk holder bilene godt vedlike. Så jeg ber om at tråden nå fortsetter uten leasing vs lån diskusjonen. Takk Betent dette alså. Det er greit. Har aldri hatt hverken billån eller leasing avtale så jeg vet like lite om betingelser for begge, er derfor litt nysgjerrig. Ang dritfet bil Fikk faktisk spørsmå i dag da jeg var innom en butikk. Hadde parkert ganske idiotisk og så kom det noen ungdomer bort til meg og spurte hva jeg hadde gitt for bilen. Jeg ga han et ærlig svar og plutselig kom det fra 3 stk av vennene hans og sa Dritfeit bil! Den hadde jeg ikke sett komme. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Betent? Det eneste som gjør snakk om leasing og finnansiering betent her i tråden er at det ikke er interresant. Det har heller ingenting med BMW i4 eller M50 å gjøre. Flott at noen ungdommer fortalte at du hadde kul bil det er alltid gøy og høre slikt jeg har hørt den fra mange selv allerede å ingen har spurt meg hvordan jeg finnansierte den jeg kan gjerne svare på det, for all del, men ikke i en tråd som dette, for det glir helt ut. Hver gang. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Trestein skrev (10 timer siden): Men som sagt dette gjelder ikke for oss som eier en I4 kun dem som låner en slik fra BMW finance el Det der må være det mest klysete jeg har lest her inne noen gang. Grattis! 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden frohmage skrev (2 minutter siden): Det der må være det mest klysete jeg har lest her inne noen gang. Grattis! Du glemte det som stod foran. Det gjaldt krav til bilvask to ganger pr mnd. Tror ikke vi skal fortsette finans diskusjonen Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Trestein skrev (15 minutter siden): Du glemte det som stod foran. Det gjaldt krav til bilvask to ganger pr mnd. Tror ikke vi skal fortsette finans diskusjonen Jeg ser hva du prøver på Trestein. Du prøver og så tvil om leasing ved å dra frem alt du kan finne dypt nede i BMW sine statutter rundt dette. Ikke bare prøver du å så negative ting om leasing, men du lever i den oppfatning av at alle som leaser egentlig ikke har råd til bilen. I samme ånderdag klarer du å slenge inn at du selv selvsagt ikke har noe lån og har betalt bilen for oppsparte midler. Gratulerer. Det er veldig bra og da har du nok mer og rutte med enn meg av friske kroner. For 650.000 er ikke et beløp jeg sitter med på konto. Riktignok er jeg halveis på vei, men det spiller uansett liten trille. Så jeg har nå fått med meg hva du mener om leasing og tankene dine rundt dette. Jeg har også fått med meg at du og andre som har lånt pengene i banken eller betalt ut bilen finnes i en egen gruppe over oss andre. Kan vi nå fortsette denne tråden med det den er tiltenkt til og legge vekk finnansieringsbiten en gang for alle? Takk 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden (endret) frohmage skrev (33 minutter siden): Det der må være det mest klysete jeg har lest her inne noen gang. Grattis! Hehe, den var såpass klysete at jeg nesten måtte dra litt på smilebåndet. For dere som ser på tiktok så har dere sikkert sett Alexis Mynthe. Minner meg mye om han, hehe. Endret 8 timer siden av Bjerknez Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Har blitt noen lengre turer med i4en denne uka, ikke under de mest hyggelige omstendighetene uten å gå i detalj på det, men når jeg kjørte de lange turene hjem sent på kveld hjalp bilen en del på humøret. Spesielt på Onsdag når jeg hadde bare vinterveier for meg selv, temperaturmåleren viste -14 ute, coupen var perfekt klimatiser, laserlysene kastet lys så langt øyet kunne se, lyste opp vinterlandskapet og bilen bare skled fint over alle ujevnheter i veien med noe god musikk på stereoen. Fikk rett og slett en skikkelig good feel som andre biler aldri har gitt meg 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Bjerknez skrev (10 minutter siden): Hehe, den var såpass klysete at jeg nesten måtte dra litt på smilebåndet. For dere som ser på tiktok så har dere sikkert sett Alexis Mynthe. Minner meg mye om han, hehe. Sikkert klysete men når noen spør meg hvem sin bil det er så sier jeg at den er min. Jeg er bileier. Ferdig snakka. Jeg er også huseier om det er like klysete! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Sikkert klysete men når noen spør meg hvem sin bil det er så sier jeg at den er min. Jeg er bileier. Ferdig snakka. Jeg er også huseier om det er like klysete! Gratulerer. Da vet vi alle at du eier både bil og hus. Fantastisk. Bra jobba. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Bjerknez skrev (1 minutt siden): Gratulerer. Da vet vi alle at du eier både bil og hus. Fantastisk. Bra jobba. Er det unormalt? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Evil-Duck skrev (8 minutter siden): Har blitt noen lengre turer med i4en denne uka, ikke under de mest hyggelige omstendighetene uten å gå i detalj på det, men når jeg kjørte de lange turene hjem sent på kveld hjalp bilen en del på humøret. Spesielt på Onsdag når jeg hadde bare vinterveier for meg selv, temperaturmåleren viste -14 ute, coupen var perfekt klimatiser, laserlysene kastet lys så langt øyet kunne se, lyste opp vinterlandskapet og bilen bare skled fint over alle ujevnheter i veien med noe god musikk på stereoen. Fikk rett og slett en skikkelig good feel som andre biler aldri har gitt meg Jeg er rett og slett enig. Har vært noen kalde dager her i Østfold i det siste. Utrolig hvor lite støy det er i kupeen når man kjører på snø med den bilen. Jeg får en meget kompakt og presis kjøreopplevelse. I mangel på bedre ordvalg, hehe. Nå har kanskje du den eldre modellen med noe bedre lys (laserlys)? Hvor mye bedre er dem egentlig enn disse adaptive LED lysene 2025 modellen har? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Trestein skrev (1 minutt siden): Er det unormalt? Vi kan vel stoppe nå kanskje? 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) Bjerknez skrev (12 minutter siden): Nå har kanskje du den eldre modellen med noe bedre lys (laserlys)? Hvor mye bedre er dem egentlig enn disse adaptive LED lysene 2025 modellen har? Uten å ha testet lyktene som er på nye i4 så har vel LED teknologien komt seg såpass langt nå at jeg tipper de er ganske likt og at det trolig er grunnen til at BMW har droppet laser lys på alle de nye modellene sine. Men som noe så sært som lommelykt nerd så er jeg unektelig fasinert av LEP teknologien som disse laserlysene bruker så er likevel gla for å ha det av helt nerdete grunner 🤓 Endret 8 timer siden av Evil-Duck Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Evil-Duck skrev (Akkurat nå): Uten å ha testet så har vel LED teknologien komt seg såpass langt nå at tipper de er ganske likt og at det trolig er grunnen til at BMW har droppet laser lys på alle de nye modellene sine. Men som noe så sært som lommelykt nerd så er jeg unektelig fasinert av LEP teknologien som disse laserlysene bruker så er likevel gla for å ha det av helt nerdete grunner 🤓 Hehe, jeg ser den. Hadde valgt disse selv om jeg kunne. Nå er jo sammenligningsgrunnlaget mit med tanke på hovedlys VW Caddy med Xenon, VW e-UP med halogen (faktisk) og diverse andre random arbeidsbiler. BMW'en har helt klart langt bedre og mer sofistikerte lys som lyser feks. Rundt bilen jeg kjører bak og ut på sidene uten å blende han forran. Samt at den kun dimmer der den motgående bilen er etc. det er den første bilen jeg har som gjør dette å jeg må si det er ganske behagelig Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Hehe, Volvo EX30 opp mot BMW i4 M50. Det vel egentlig bare rekkevidden som er sammenlignbar på de to bilene. Jeg er helt anti-Tesla og anti-Kina. Siste el-bil som imponerte med var en Ford Capri AWD i el-utførelse. Ikke like premium som i4 M50, men du får bra rekkevidde, oppreist sittestilling og god bakkeklaring. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden Litt usikker på hvorfor EX30 plutselig havnet inn i diskusjonen, men kan det være fordimjeg kanskje har nevnt den tidligere? Keg synes nå EX30 virker mer som en typisk "kinabil" i mine øyne. Jeg holdt på og skrive under på en slik. Takk gud for at jeg dro innom BMW før jeg gjorde det. I første øyekast er EX30 er god bil. Den ser bra ut, du setter deg INN og ikke NED i den, motoren er artig i performance utgave og den har AWD. Men der atopper det for meg. Jeg ble aldri tilfreds med den påklistrede ipaden midt i bilen. Jeg trodde dette var en vanesak helt til jeg satt meg inn i en i4 M50. Det var balsam for sjelden i forhold. Hadde EX30 i det minste hatt headup display eller et bittelite display ved rattet som viste hastighet og elementære ting så hadde den scoret bedre hos meg. En god bil, men det var litt inapreg over den. Den oste ikke akkurat premium slik man er litt vant til fra enkelte andre Volvoer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå