Bjerknez Skrevet fredag kl 07:12 Forfatter Del Skrevet fredag kl 07:12 Men Carpro Hydro2 er omtrent det samme og den selges på Bilxtra. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet fredag kl 07:13 Del Skrevet fredag kl 07:13 Bjerknez skrev (Akkurat nå): Men Carpro Hydro2 er omtrent det samme og den selges på Bilxtra. Glimrende! Takker og nikker! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet fredag kl 07:14 Del Skrevet fredag kl 07:14 Bjerknez skrev (1 time siden): Etter hele 10 vask hos Glitra (børsteløs selvsagt) kan jeg ikke se at beskyttelsen som Gyeon gir har tapt seg i det hele tatt. Vannet bare preller av bilen og etter at Glitra automaten har kjørt frem og tilbake med tørkeprosessen så er bilen så og si helt tørr. For orden skyld, de aller fleste vaskeautomater påfører en lignende spray-on voks for å få bilen til å virke ekstra ren. Det kan være at du blir lurt til å tro at effekten holder seg bra på grunn av dette. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet fredag kl 13:51 Del Skrevet fredag kl 13:51 On 1/6/2025 at 10:53 AM, Syar-2003 said: Det er ikke sluppet noen OTA software nyere enn 07/2024. Jeg har hatt bilen i 2 år og fått fire oppdateringer OTA. 4 måneder siden OTA (07/2024) 8 måneder siden OTA (03/2024) 1 år+ siden OTA (11/2023) 1 år + siden OTA (03/2023) Utlevert 01/2023 med (11/2022) Så har merkeverkstedene alle andre interim versjoner i mellom disse. Om du ikke har gjort det enda - gå på system meny "i bilen" scroll ned til remote software update og klikk på "se etter oppdateringer". Da kanskje du tilbys 07/2024 som er den siste. Jeg ser 11.2024.30 som jeg har i iX primært inneholdt oppdateringer til digital nøkkel, og det er vel ikke like relevant for i4 siden det sannsynligvis bare var for UWB utstyrte biler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet fredag kl 13:58 Del Skrevet fredag kl 13:58 8 hours ago, Bjerknez said: Etter hele 10 vask hos Glitra (børsteløs selvsagt) kan jeg ikke se at beskyttelsen som Gyeon gir har tapt seg i det hele tatt. Vannet bare preller av bilen og etter at Glitra automaten har kjørt frem og tilbake med tørkeprosessen så er bilen så og si helt tørr. Det at overflaten ikke vætes av vann er ikke egentlig bevis for noe. Det betyr bare at overflaten består av ikke-polare molkyler. Nå er det nok riktignok slik at mye salter og møkk er polart, men alt av oljeprodukter vil gi samme vannavvisende effekt. Dekker man møkk med oljer/voks så vil vann prelle av uten at det betyr at møkka er borte. Det at vann væter f.eks glass er faktisk er rimelig godt mål på at det er rent (hvis det også er klart), siden det er stort sett ikke polar forurensing som kan skitne det til og fortsatt være gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet fredag kl 14:11 Del Skrevet fredag kl 14:11 (endret) sverreb skrev (20 minutter siden): Jeg ser 11.2024.30 som jeg har i iX primært inneholdt oppdateringer til digital nøkkel, og det er vel ikke like relevant for i4 siden det sannsynligvis bare var for UWB utstyrte biler. De har alltid feil fixer og forbedringer som ikke skrives i public release notes (kalles kun "kvalitetsforbedringer" i public release note). Men i4 har ikke uwb sensorer i chassis, kun nfc så forbedringer for digital key plus vil vi ikke ha noe nytte av. Endret fredag kl 14:12 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 14:24 Forfatter Del Skrevet fredag kl 14:24 Hansien skrev (7 timer siden): For orden skyld, de aller fleste vaskeautomater påfører en lignende spray-on voks for å få bilen til å virke ekstra ren. Det kan være at du blir lurt til å tro at effekten holder seg bra på grunn av dette. Sprayon voksen som brukes i vaskeautomater brukes i hovedsak for at bilen lettere kan blåses tørr. Det er tilnærmet null beskyttelse i den voksen. En skitten bil blir ikke blankere med sprayon voks. Uansett så er jeg klar over at ikke bilen blir 100% ren i slike vaskeautomater. Men det er nå bedre og vaske den ofte i en slik automat (børsteløs) gjennom vinteren enn å ikke vaske den i det hele tatt. Med et slikt abonnement, kan man kjøre innom vaskehallen annenhver dag og vaske den og da får man av det værste saltet og skitten før det fester seg for godt. Ingen 100% lønsing, men den absolutt rimeligste løsningen og den beste for oss som ikke har mulighet tll å vaske hjemme vinterstid. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet fredag kl 14:38 Forfatter Del Skrevet fredag kl 14:38 sverreb skrev (38 minutter siden): Det at overflaten ikke vætes av vann er ikke egentlig bevis for noe. Det betyr bare at overflaten består av ikke-polare molkyler. Nå er det nok riktignok slik at mye salter og møkk er polart, men alt av oljeprodukter vil gi samme vannavvisende effekt. Dekker man møkk med oljer/voks så vil vann prelle av uten at det betyr at møkka er borte. Det at vann væter f.eks glass er faktisk er rimelig godt mål på at det er rent (hvis det også er klart), siden det er stort sett ikke polar forurensing som kan skitne det til og fortsatt være gjennomsiktig. Det er ingen som har påstått at vaskeautomat er den perfekte løsningen. Snarere tvert i mot. Bilen blir aldri 100% ren i disse automatene. men det er nå uansett bedre å vaske den enn å ikke vaske den i det hele tatt gjennom vinteren. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet fredag kl 17:15 Del Skrevet fredag kl 17:15 Bjerknez skrev (2 timer siden): Sprayon voksen som brukes i vaskeautomater brukes i hovedsak for at bilen lettere kan blåses tørr. Det er tilnærmet null beskyttelse i den voksen. En skitten bil blir ikke blankere med sprayon voks. Jeg er fullstendig klar over hvordan dette fungerer og at en slik voks ikke gjør bilen magisk ren alene. Derimot får man inntrykket av at en bil er mye renere når de bruker slikt siden vannet den/de første dagen(e) perler av akkurat som med voks. Det er ofte brukt voks som fyller opp mikroriper, til en viss grad bare for å presisere dette, så bilen fremstår som langt renere fordi den fremstår som langt blankere enn hva den egentlig er helt til denne voksen er borte fra overflaten. Når man vasker bilen i en slik maskin hyppig vil man stadig tilføre voks på bilen sin og få et feil inntrykk av produktet man tester ut. Det blir litt det samme som om jeg skulle forgudet en turtlevoks, mens jeg bruker sprayvoks etter hver vask. Bjerknez skrev (2 timer siden): Uansett så er jeg klar over at ikke bilen blir 100% ren i slike vaskeautomater. Men det er nå bedre og vaske den ofte i en slik automat (børsteløs) gjennom vinteren enn å ikke vaske den i det hele tatt. Jeg poengterte bare en ting en bør ta høyde for når en tester ut en voks. Ikke hvorvidt bilen din var ren eller ei. Bjerknez skrev (2 timer siden): Med et slikt abonnement, kan man kjøre innom vaskehallen annenhver dag og vaske den og da får man av det værste saltet og skitten før det fester seg for godt. Ingen 100% lønsing, men den absolutt rimeligste løsningen og den beste for oss som ikke har mulighet tll å vaske hjemme vinterstid. Definitivt en god løsning spør du meg. Spesielt om abonnement ikke er låst til en bil. Det er noen slike tilbud i området mitt, men det er på motsatt side av byen så jeg føler poenget blir borte når bilen er sauset ned av møkk før jeg er hjemme igjen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet fredag kl 21:15 Del Skrevet fredag kl 21:15 Må man vaske bilen så ofte når man leaser/leier den? Må innrømme at min bil aldri har vert i en vaskemaskin. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 00:40 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 00:40 Hansien skrev (7 timer siden): Jeg er fullstendig klar over hvordan dette fungerer og at en slik voks ikke gjør bilen magisk ren alene. Derimot får man inntrykket av at en bil er mye renere når de bruker slikt siden vannet den/de første dagen(e) perler av akkurat som med voks. Det er ofte brukt voks som fyller opp mikroriper, til en viss grad bare for å presisere dette, så bilen fremstår som langt renere fordi den fremstår som langt blankere enn hva den egentlig er helt til denne voksen er borte fra overflaten. Når man vasker bilen i en slik maskin hyppig vil man stadig tilføre voks på bilen sin og få et feil inntrykk av produktet man tester ut. Det blir litt det samme som om jeg skulle forgudet en turtlevoks, mens jeg bruker sprayvoks etter hver vask. Jeg poengterte bare en ting en bør ta høyde for når en tester ut en voks. Ikke hvorvidt bilen din var ren eller ei. Definitivt en god løsning spør du meg. Spesielt om abonnement ikke er låst til en bil. Det er noen slike tilbud i området mitt, men det er på motsatt side av byen så jeg føler poenget blir borte når bilen er sauset ned av møkk før jeg er hjemme igjen. Jeg har drevet med detailing og har hatt vask av bil og motorsykkel som hobby i over 10 år så jeg vet utmerket godt alt dette. Jeg har nå testet denne Gyeon saken som ikke er en voks men en slags plymer forsegling som aktiveres med vann. Den må altså brukes på våt bil eller i forbindelse med vann for at den skal funke. Jeg har heller ikke skrevet noe om at bilen min ble 100% ren. Den blir ikke 100% ren i slike automater. Aldri. Slike automater brukes som en slags mellomløsning i de tidene man ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme. Jeg har brukt slike "sprayforseglere i veldig mange år å dem funker som bare det hvis man bruker dem riktig. Jeg har en bil og abonnementet er knyttet til min bil via skiltnummer. Det spiller liten trille for meg om jeg kan vaske flere biler eller ei. Det koster meg 450 kroner i måneden å da kan jeg vaske bilen så mye jeg orker. Det er uansett en uhyre billig og enkel løsning. Så sant man ikke bare vasker 1 til 2 ganger i måneden. Har man tilgang til en god selvvaskehall så er det det klart beste, men det koster som regel mer å slike plasser vokser ikke på trær. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 00:55 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 00:55 Trestein skrev (3 timer siden): Må man vaske bilen så ofte når man leaser/leier den? Må innrømme at min bil aldri har vert i en vaskemaskin. Mener du om man skriver under en avtale med BMW at man må vaske den ofte og dokumentere dette? Derimot er jeg som nevnt over en hobbydetailer som liker at ting ser rent og pent ut. På vinteren er alt av hageslanger pakket bort her hjemme så og vaske den hjemme midtvinters funker ikke. Det er heller ingen fullgode selvvaskhaller som jeg vet om i nærheten som man kan ta med egne produkter. Da står man igjen med nødløsninger å det er vaskeautomater. Så har nok dette litt med interesse å gjøre. Man MÅ jo ikke vaske en bil ofte og styre med dette. Bilen går for det den. Men en ren bil ser nå uansett bedre ut enn en skitten bil eller en ren bil med matt lakk. For er det EN ting jeg har erfart så er det at når folk går intill skitne biler på feks. Parkeringsplasser etc. så gnir dem skitten inn i lakken å det skaper små riper. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet lørdag kl 02:31 Del Skrevet lørdag kl 02:31 Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg har drevet med detailing og har hatt vask av bil og motorsykkel som hobby i over 10 år så jeg vet utmerket godt alt dette. Jeg har nå testet denne Gyeon saken som ikke er en voks men en slags plymer forsegling som aktiveres med vann. Den må altså brukes på våt bil eller i forbindelse med vann for at den skal funke. Jeg har drevet med denne hobbyen selv i straks 18 år. Men det er egentlig helt urelevant. Alt du skriver her vet jeg. Det er heller ikke noe i nærhet av relevant til mitt opprinnelige innlegg. Poenget mitt var bare at du burde ha i bakhodet at hyppig vask som påfører voks på bilen din vil påvirke resultatet av testingen din og dette bør du ha i bakhodet ditt. Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg har heller ikke skrevet noe om at bilen min ble 100% ren. Den blir ikke 100% ren i slike automater. Aldri. Slike automater brukes som en slags mellomløsning i de tidene man ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme. Jeg har brukt slike "sprayforseglere i veldig mange år å dem funker som bare det hvis man bruker dem riktig. Jeg besvarte bare ditt innlegg der du kommenterte akkurat det samme som nå om hvorvidt en bil blir ren i maskinvask med at det er ikke relevant for mitt opprinnelige innlegg. Jeg prøvde kun å si at du aktivt påfører voks på bilen ved å vaske så hyppig og dette vil påvirke resultatet av testen av spray-forsegler. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 02:52 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 02:52 Ja, du har rett i det at den "glansvoksen" (eller hva det er) som legges til slutt før maskinen blåser av vannet legger et tynt lag med voks over den sprayforseglingen som ligger der fra før og på en måte "booster" denne. så det var litt klønete av meg å si det på den måten som jeg gjorde. Derimot har jeg testet Gyeon H2O og Carpro Hydro2 over veldig mange år og dem overrasker stadig i positiv grad som "hurtigforsegler". Den glansvoksen som blir lagt av disse maskinene forsvinner dog veldig fort og blir knapt nok liggende lenger enn det første regnskyllet. etter en dag i saltlake og ny vask er den hinnen glansvoksen legger helt borte, å da er det hva man har lagt under som teller. jeg har testet dette med flere ubehandlede biler hvor vannetmligger flatt på lakken etter vask. etter en tur i vaskehall preller vannet av når den blåses ren, men den glansvoksen kan ikke ses på som en forsegler eller noe som gir nevneverdig beskyttelse. den er i kine øyje ene og alene laget for at kundene ikke skal klage på at bilen ble blåst tørr. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet lørdag kl 03:00 Del Skrevet lørdag kl 03:00 Bjerknez skrev (3 minutter siden): Ja, du har rett i det at den "glansvoksen" (eller hva det er) som legges til slutt før maskinen blåser av vannet legger et tynt lag med voks over den sprayforseglingen som ligger der fra før og på en måte "booster" denne. så det var litt klønete av meg å si det på den måten som jeg gjorde. Derimot har jeg testet Gyeon H2O og Carpro Hydro2 over veldig mange år og dem overrasker stadig i positiv grad som "hurtigforsegler". Den glansvoksen som blir lagt av disse maskinene forsvinner dog veldig fort og blir knapt nok liggende lenger enn det første regnskyllet. etter en dag i saltlake og ny vask er den hinnen glansvoksen legger helt borte, å da er det hva man har lagt under som teller. jeg har testet dette med flere ubehandlede biler hvor vannetmligger flatt på lakken etter vask. etter en tur i vaskehall preller vannet av når den blåses ren, men den glansvoksen kan ikke ses på som en forsegler eller noe som gir nevneverdig beskyttelse. den er i kine øyje ene og alene laget for at kundene ikke skal klage på at bilen ble blåst tørr. Jeg betviler ikke at produktet fungerer, men det kom ikke frem at det var et produkt du hadde testet over lengre tid i sitt første innlegg om dette. Jeg skjønner uansett gleden av et lettvint produkt som fungerer, dog er det greit å ha et realistisk syn på dette og det var derfor jeg nevnte det jeg gjorde. Denne voksen fra vaskemaskiner føler jeg varierer veldig på hvor lenge den fungerer. Noen er som du sier at blir borte ved første vindkast mens andre varer faktisk et par-tre dager. Og nei, det er ikke en fullverdig forsegler, men den fungerer lenge nok til at folk ikke blir misfornøyde med vasken. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 03:17 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 03:17 Hansien skrev (8 minutter siden): Jeg betviler ikke at produktet fungerer, men det kom ikke frem at det var et produkt du hadde testet over lengre tid i sitt første innlegg om dette. Jeg skjønner uansett gleden av et lettvint produkt som fungerer, dog er det greit å ha et realistisk syn på dette og det var derfor jeg nevnte det jeg gjorde. Denne voksen fra vaskemaskiner føler jeg varierer veldig på hvor lenge den fungerer. Noen er som du sier at blir borte ved første vindkast mens andre varer faktisk et par-tre dager. Og nei, det er ikke en fullverdig forsegler, men den fungerer lenge nok til at folk ikke blir misfornøyde med vasken. Som nevnt så burde jeg selvsagt nevnt at jeg hadde brukt både Gyeon og Carpro Hydro over lang lang tid. Jegbhar også testet Scholl Neo. Jeg vet ikke hvem av dem som er best. Jeg synes dem funker ganske likt alle sammen. Jeg har ikke testet disse opp mot hverandre. Men klart... man kan ikke bare spyle av en skitten bil og spraye på en slik hurtigforsegler. Bilen må være helt ren etter håndvask og spylt fri for såperester før man påfører en slik hurtigforsegler. Jeg mener selv effekten blir bedre om man bruker Guen H2O etc. som en "drying aid". Altså i forbindelse med tørk av bilen. Men jeg har opplevd at vertfall Carpro Reload varer i opp til 8 måneder med tanke på vannavprelling. Dette er testet på en Caddy som ikke blir vasket for ofte. Uansett så har ikke disse hurtigforseglerne noen verdi om man ikke faktisk vasker bilen 100% ren før bruk. Så dette er vel egentlig et produkt for spesielt interreserte som liker samt legger litt sjel i å ha en blank og ren bil Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 09:57 Del Skrevet lørdag kl 09:57 Bjerknez skrev (8 timer siden): Mener du om man skriver under en avtale med BMW at man må vaske den ofte og dokumentere dette? https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/financial-services/bmw-financial-services-leasing-vedlikehold.html Vask en minimum gang i måneden står det i BMW sine anbefalinger. Polering to ganger i året. Røyking er ikke lov heller! Men som sagt dette gjelder ikke for oss som eier en I4 kun dem som låner en slik fra BMW finance el 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 11:21 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 11:21 Trestein skrev (56 minutter siden): https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/financial-services/bmw-financial-services-leasing-vedlikehold.html Vask en minimum gang i måneden står det i BMW sine anbefalinger. Polering to ganger i året. Røyking er ikke lov heller! Men som sagt dette gjelder ikke for oss som eier en I4 kun dem som låner en slik fra BMW finance el Kanskje jeg burde kjøpe den ut, slik at jeg ikke i værste fall brøt deres anbefaling om å vaske den en gang i måneden. Da kunne jeg jo begynt å røyke også. Nå fikk jeg plutselig et dilemma. En må nesten klare kunsthkket og bruke litt sund fornuft her. En anbefaling er en anbefaling. Det er noen som må instrueres i hvordan man vedlikeholder en bil for å i større grad hindre et større verditap enn nødvendig. Jeg tror neppe BMW sender meg et brev hvis jeg glemte å vaske den en måned. Dette kommer jo ikke til å skje uansett, men jeg vasker ikke bilen fordi jeg er livredd BMW liksom. Du må skille mellom hva som er lov og anbefalinger. For meg virker det som om du desperat prøver og hedre alle som har lånt pengene for å gi et intrykk av at jeg ikke har råd til å kjøpe den selv, eller har dårlig økonomi eller ræva fulle av forbrukslån etc. Jeg kan trøste deg med at jeg ikke har en eneste krone i forbrukslån eller kredittkortgjeld (bortsett fra 769 kroner hos Klarna som forfaller om 4 dager) å med nesten nedbetalt huslån og penger nok på bok så har jeg fint råd til å låne pengene. Eller til og med kashe den ut om tre år om jeg legger godviljen til og sprarer 70-80.000 kr. -------- Kan vi nå prøve å holde leasing vs lån diskusjonen borte fra denne tråden? For dem som vil diskutere dette finnes det helt sikkert egnede tråder her inne. Jeg laget denne tråden som i hovedsak skal hamdle om BMW i4/M50. Dette har svært lite med leasing og finnansiering å gjøre. Sistnevnte er boring å snakke om for min del i en bilentusiast tråd. hvis man treffer noen som har en dritfet bil, så spør man liksom ikke om hvordan man har finnansiert den. Hvorfor er det viktig å vite? Jeg forstår det bare ikke. Men altså, ikke bekymre deg. Ikke røyker jeg (sluttet for 15 år siden) å jeg er glad i å vaske bil, så disse anbefalingene fra BMW blir en lett match for meg. Kanskje derfor jeg ikke har hatt noen problemer med å lease biler tidligere. Ikke har jeg fått store ekstraregninger heller som mange skriker så høyt om. Nettopp fordi jeg faltisk holder bilene godt vedlike. Så jeg ber om at tråden nå fortsetter uten leasing vs lån diskusjonen. Takk 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet lørdag kl 11:44 Forfatter Del Skrevet lørdag kl 11:44 Er det forøvrig noen i4 eiere her som vet hvor strømmen tas fra når man forvarmer bilen hjemme med AC? Mange sier at den strømmen blir tatt rett fra laderen eller fra strømmen som tilføres utenifra. Men når jeg slår på forvarmingen av kupeen mens den står på lading så faller alltid batteriprosenten til 99%. Den lader seg automatisk opp igjen selvsagt så ikke noe krise, men da betyr vel det at strømmen tas fra batteriet i bilen? For batteriet vil jo ikke miste energi når det ikke bruker energi...? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 11:58 Del Skrevet lørdag kl 11:58 (endret) Bjerknez skrev (15 minutter siden): men da betyr vel det at strømmen tas fra batteriet i bilen? Det trekkes strøm fra ekstern lader via bilens batteri når tilkoplet. Varmeapparatet i bilen går ikke på 220volt ac. Jeg har fast lademål til 80% og det er alltid fremdeles 80% når jeg har prekondisjonert manuelt via app dagen etter en ladasesjon (den står fremdeles aktiv helt til kabelen trekkes ut) Greia di er vel at du står med 100% batteri og bms vil ikke tricle charge på så høy (full soc). Når jeg prekondisjonerer 25-30 minutter uten ladeboks tilkoplet går HV batteriet typisk ned med ~2% eller mer (aldri kun 1%). Endret lørdag kl 12:00 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå