Bone Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Slik bagasjeromsmatte - hvor får du tak i den? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Bone skrev (Akkurat nå): Slik bagasjeromsmatte - hvor får du tak i den? Kan vel bestilles fra din lokale BMW forhandler? Ser den koster rundt 1.500 kroner. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Bjerknez skrev (22 minutter siden): Kan vel bestilles fra din lokale BMW forhandler? Ser den koster rundt 1.500 kroner. Pris får man av forhandler og vil nok koste noe mere. GSbildeler tar 2000. https://www.gsbildeler.no/vare/bagasjeromsmatte_g26_original___7851767?oq=51472475283 Man kan seff kjøpe noe uorginalt til langt lavere pris Eks: https://www.mekster.no/aristar-bagagerumsmatta-bmw-i4-gran-coupe-coupe-806466.html Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Pris får man av forhandler og vil nok koste noe mere. GSbildeler tar 2000. https://www.gsbildeler.no/vare/bagasjeromsmatte_g26_original___7851767?oq=51472475283 Man kan seff kjøpe noe uorginalt til langt lavere pris Eks: https://www.mekster.no/aristar-bagagerumsmatta-bmw-i4-gran-coupe-coupe-806466.html https://www.bmw.no/no/shop/ls/dp/physical-goods/UEI0026CI Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar (endret) Bjerknez skrev (3 minutter siden): https://www.bmw.no/no/shop/ls/dp/physical-goods/UEI0026CI Jeg ga deg bilde av den linken tidligere , men du ser vel på bildet at det er en annen bil (ikke i4) Det står også i notat : 1 Veiledende pris, inkl. mva., ekskl. montering. Den konkrete prisen finner du hos din BMW-partner. Geparden tar 3000 for den Endret 2. januar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar (endret) Syar-2003 skrev (5 minutter siden): Jeg ga deg bilde av den linken tidligere , men du ser vel på bildet at det er en annen bil (ikke i4) Det står også i notat : 1 Veiledende pris, inkl. mva., ekskl. montering. Den konkrete prisen finner du hos din BMW-partner. Geparden tar 3000 for den Ja, jeg vet det... Hvis du logger deg inn og velger din bil dukker den samme matten opp til samme prisen. Jeg mener også at selger hos Sulland i Fredrikstad sa at matten kostet rundt 1500 kroner. Hvis veiledende pris er 1570 kroner, så burde man vel få den for den summen fra en BMW forhandler. Hvis andre selger den så skal jo dem også ha sin fortjeneste. Jeg legger dog til grunn at man ikke trenger hjelp til "montering".... Endret 2. januar av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Bjerknez skrev (Akkurat nå): Ja, jeg vet det... Hvis du logger deg inn og velger din bil dukker den samme matten opp til samme prisen. Jeg mener også at selger hos Sulland i Fredrikstad sa at matten kostet rundt 1500 kroner. Det kan så være , men man ser ofte at ekstrautsyr priser hos bmw sitt nettsted og hos forhandler ikke alltid 100% harmonerer. Noe de også opplyser om i notat. Jeg betalte forøvrig 1280,- for den, da oppsatt i kontrakt sammen med bilen for to år siden (det var med rabatter og mva fradrag) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Det kan så være , men man ser ofte at ekstrautsyr priser hos bmw sitt nettsted og hos forhandler ikke alltid 100% harmonerer. Noe de også opplyser om i notat. Jeg betalte forøvrig 1280,- for den, da oppsatt i kontrakt sammen med bilen for to år siden (det var med rabatter og mva fradrag) Derfor så sier jeg at man bør høre med sin lokale forhandler først, før man betaler doble prisen hos andre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar (endret) Ellers så har man jo en rimelig versjon her evt. https://www.mekster.no/aristar-bagagerumsmatta-bmw-i4-gran-coupe-coupe-806466.html Endret 2. januar av Bjerknez Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. januar Del Skrevet 2. januar Uansett, anbefaler gummiert bagasjeromsmatte. Den originale er veldig bra, tykk robust, sort og ikke brun/grå etter to år, og antiskli egenskaper er bra. Er godt fornøyd med den, og ser bra ut også. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar Forfatter Del Skrevet 2. januar Syar-2003 skrev (6 minutter siden): Uansett, anbefaler gummiert bagasjeromsmatte. Den originale er veldig bra, tykk robust, sort og ikke brun/grå etter to år, og antiskli egenskaper er bra. Er godt fornøyd med den, og ser bra ut også. Ja, den orginale er nok å foretrekke ja. Den andre jeg linket til til under 500 kroner er nok rimelig for en grunn vil jeg tro. Men klart, den funker sikkert den også hvis man lever på budsjett Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 22:40 Del Skrevet lørdag kl 22:40 (endret) Noe hold i dette eller bare svada? Får man ikke varmet batteriet om man har under 20%? er jo da man trenger varmen Endret lørdag kl 22:41 av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 23:55 Del Skrevet lørdag kl 23:55 Complexity skrev (43 minutter siden): Noe hold i dette eller bare svada? Får man ikke varmet batteriet om man har under 20%? er jo da man trenger varmen Det var et voldsomt forbruk. Kjørte min edrive40 400km i -2-4grader rett før jul og hadde over 20% igen når jeg kom frem. M50 bruker noe mere men 270wh/km hørtes rart ut på langkjøring. En forvarming krever ca 5kwh om batteriet er minus 10 til 20grader så dette drar 7% alene. Om det gjør at du ikke når fram til ladestasjon vil den prioritere at du kommer frem enn at du står med tomt batteri 10km fra ladestasjon. Avstanden og sikkerhetsmargin vil nok avhenge av utetemp. er det 30 minus går det mere energi til å forvarme batteri enn ved 10grader pluss. Dette er logisk og vil nok gjelde for andre biler også som kan forvarme batteriet I Norge er en I4 M50 er en billigere bil enn 3 serie. Mener at en 330e kostet ca 200 000 mere når jeg kjøpte min. Ser at de starter på 720 000kr i dag. Dette skyldes Norsk avgiftspolitikk. Om man lader elbilen med diesel aggregat eller kun kjører hybrid bilen på strøm så gjør det ingen forskjell. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet søndag kl 00:49 Del Skrevet søndag kl 00:49 Complexity skrev (2 timer siden): Får man ikke varmet batteriet om man har under 20%? er jo da man trenger varmen Jo, man trykker på "forbered batteriet". Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 06:12 Forfatter Del Skrevet søndag kl 06:12 (endret) Complexity skrev (7 timer siden): Noe hold i dette eller bare svada? Får man ikke varmet batteriet om man har under 20%? er jo da man trenger varmen Jeg har ikke kjørt bilen ned til 20% eller under enda, men forbruket i -15 til -20 grader målte jeg i går. Jeg fikk den ned i 24.1kwh/100km. Å den hadde trolig gått ned litt til også hvis jeg kjlrte lenger. Turens lengde var ca. 2 mil og snitthastigheten var 51km/t på delvis snødekt vei. Klart hvis man lader den til 80% og kutter ut kjøringen ved 20% så bruker man bare 60% av batteriet og da er vel i følge det som skrives 180km. Helt innafor i minusgrader. Med snitthastighet på 80km/t mistenker jeg motorvei eller delvis motorvei kjøring i tillegg? Men så vidt jeg vet har testere forvarmet batteriet på i4 M50 fra 8%. Igjen, så kan du ikke sammenligne forbruket på din edrive40 med M50. Sistnevnte har trekk på alle fire hjulene, veier litt mer og har noen ekstra hester å temme. i tillegg kommer kjørestil, veitype og ikke minst lattitude. Kjører man i konstant motbakke eller ikke? En bekjent kommer akkurat IKKE opp på hytten sin på Sjusjøen når han kjlrer fra Fredrikstad, men han kommer helt fint hjem i samme vær. Det er fordi det er forskjell på og kjøre oppover og nedover. Det er mange faktorer som spiller inn her så jeg tror ikke man kan ta et random foruminnlegg for god fisk og legge dette som en slags fasit. Men i -15 til -20 og snitthastighet på rundt 50km/t på delvis snødekt vei bruker min M50 24.1kwh/100km. Over en distanse på ca. 2 mil. Jeg synes faktisk ikke det var så ille.... Endret søndag kl 06:36 av Bjerknez Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 06:24 Forfatter Del Skrevet søndag kl 06:24 Hvis det kommer kald luft inn gjennom vinduer og dørkarmer så er det noe galt med bilen. Jeg har kjlrt min i -17 grader på motorvei i 115km/t og har ikke opplevd dette. Derimot mistenker jeg at den du siterer har brukt kjlremodus Eco Pro. Da kan man oppleve at det kolder kaldluft fra dysene ved vinduet. Dette har noe med luftsirkulasjonen å gjøre, men kan lett fikses ved å stenge disse dysene. Tror ikke det blpser kaldluft rett inn i bilen gjennom sprekker i karosseriet liksom eller vinduer for å si det sånn. Tyder på at dette innlegget er fra en eller fersk bruker å med en slik uttalesle tillater jeg meg også å tvile på det andre han skriver. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 06:33 Forfatter Del Skrevet søndag kl 06:33 (endret) Å en annen ting... Hvis strømforbruk var det absolutt viktigste for meg, så hadde jeg kjøpt edrive40 (eller Tesla for den saks skyld). For meg er ikke strømforbruket det viktigste da jeg byttet noe av dette med flere hester og trekk på fire hjul. Alle som klarer å lese vet at edrive40 som regel kommer en del lenger enn M50. Faktisk har Motor testet edrive40 og mener den nesten er på Tesla nivå med tanke på forbruk. Hipp hurra for edrive40 og eierne som mener rekkevidde er det aller viktigste. For MEG er ikke dette viktig i det hele tatt. Bilen vil bli brukt 90% til jobbpendling (ca. 3 mil totalt hver dag) og en langtur sommerstid i retning vestlandet i ferien. Om den går 40 mil eller 50 mil er meg klinkende likegyldig. men jeg snakker ofte om forbruk for å lære samt sammenligne med andre med LIK bil. Da blir det litt skjevt når noen med edrive40 begynner å blande inn sine tall. Endret søndag kl 06:34 av Bjerknez Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet søndag kl 06:54 Forfatter Del Skrevet søndag kl 06:54 Så må man tenke på følgende når man sammenligner edrive40 med M50: - M50 har en ekstra motor for drive fremhjulene. - M50 har over 200 HK'er mer. - M50 har nesten dobbelt så mye moment. - M50 veier ca. 150 kg. mer. - M50 har allerede fra fabrikk oppgitt nesten 10 mil kortere rekkevidde enn edrive40 (WLTP) Så spiller selvsagt valg av hjul inn i vesentlig grad. Så vidt jeg vet er ikke hjultype og størrelse nevnt i innlegget som ble sitert fra ett eller annet forum over. Det blir rett og slett for mange løse tråder til at det kan diskuteres å det er derfor jeg lagde denne tråden slik at vi som faktisk har helt like biler kan diskutere oss i mellom. Det har ingen nytte for meg å lese en random sitert post trolig fra et annet forum hvor bruker mener det blåser kaldluft gjennom døråpninger mens man kjører etc. da mister man litt troverdighet. Å i tillegg blander man inn edrive40 sitt forbruk som sitat til denne posten å det gjør det bare enda værre. Slike diskusjoner og sammenligninger passer bedre i den mer generelle elbil tråden her inne eller enda bedre kanskje en ny tråd for dere som kjører edrive40. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet søndag kl 10:06 Del Skrevet søndag kl 10:06 Bjerknez skrev (2 timer siden): Så må man tenke på følgende når man sammenligner edrive40 med M50: - M50 har en ekstra motor for drive fremhjulene. - M50 har over 200 HK'er mer. - M50 har nesten dobbelt så mye moment. - M50 veier ca. 150 kg. mer. - M50 har allerede fra fabrikk oppgitt nesten 10 mil kortere rekkevidde enn edrive40 (WLTP) Så spiller selvsagt valg av hjul inn i vesentlig grad. Så vidt jeg vet er ikke hjultype og størrelse nevnt i innlegget som ble sitert fra ett eller annet forum over. Det blir rett og slett for mange løse tråder til at det kan diskuteres å det er derfor jeg lagde denne tråden slik at vi som faktisk har helt like biler kan diskutere oss i mellom. Det har ingen nytte for meg å lese en random sitert post trolig fra et annet forum hvor bruker mener det blåser kaldluft gjennom døråpninger mens man kjører etc. da mister man litt troverdighet. Å i tillegg blander man inn edrive40 sitt forbruk som sitat til denne posten å det gjør det bare enda værre. Slike diskusjoner og sammenligninger passer bedre i den mer generelle elbil tråden her inne eller enda bedre kanskje en ny tråd for dere som kjører edrive40. Kunne sikkert hatt et eget forum for I4 edrive40 men jeg tror jeg er den eneste her inne som har det. Kjører du på normal landevei uten at bak hjulene spinner i comfort eller eco pro så kjører du kun på motoren bak. Motoren din bak er nok motoren fra edrive 35? Yter vel ca 313hk i boost. Forskjellen i virkningsgrad på på motor er derfor neglisjerbar. Front areal er lik. CW 0.01 høyere I tyskland(spritmonitor) er forskjellen mellom edrive40 og M50 17%. Tesla bjørn rapporterte ca 10% NAF klarte vel over 400km i vintertesten i 22 i en M50. Noe som burde gi 240km mellom ladinger Har flere kolleger som har I4M50 som rapporteren mye lavere forbruk og i tråd med teoretisk og praktiske beregninger Å snakke om erfaring av forbruk etter 20 kilometer har jeg ingen kommentar på 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet søndag kl 11:23 Del Skrevet søndag kl 11:23 10 hours ago, Syar-2003 said: Jo, man trykker på "forbered batteriet". Ja forsto det slik at dette var snakk om automatisk forvarming fra navigasjonen, som varmet opp batteriet men lot det kjøle seg ned igjen til man fikk plugget i laderen. Men flere har nevnt at man kan overstyre det med å aktivere manuell forvarming etter det blir deaktivert. Litt pussige greier at bilen gjør slikt når man har navigert til en lader og ganske åpenbart skal lade da. Jeg ankomner ofte lader med 5-10% og trenger jo varmt batteri da for å få full effekt. Men så lenge man vet om at man må gjøre det manuelt er det vel ikke det største problemet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå