Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Om en ønsker overstyring med en bil som trekker på alle 4 må en tenke litt annerledes, og kjøredynamikken er selvfølgelig noe annerledes når en er "on the edge". Men frykt ikke for BMW M har laget en fin tutorial for oss med M50 :D

How to: drift the BMW i4 M50

 

Hehe, sikkert noe jeg aldri kommer til å gjøre, men nyttig info, helt klart :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at vi går ut fra det trådtittelen sier, så kan hver enkelt gjøre sin egen vurdering. Jeg er ikke her som noe politi som skal bestemme alt som postes. Vi får vel bruke hodet litt alle sammen så tenker jeg det går greit :) 

Hva M50 bruker av strøm vedrørende tester fra andre land etc. er ikke kjempeinterresant. De fleste tester er utført på relativt kliniske måter, noe som ikke stemmer alltid i virkeligheten. Klarer ikke helt å se for meg at jeg setter meg i bilen midt på natten, kjlrer den 40 mil hovedsaklig på motorvei med egg under gassfoten. 

Når JEG kjlrer motorvei, så ligger jeg som regel 10-15km/t over fartsgrensen hvis forholdene tillater det. 

Linken jeg ga deg var ikke fra kliniske tester men brukere som rapporterer inn hva bilen bruker i daglig drift.

image.thumb.png.f7abcad05d7b844215e2eea13bc1c54c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Linken jeg ga deg var ikke fra kliniske tester men brukere som rapporterer inn hva bilen bruker i daglig drift.

image.thumb.png.f7abcad05d7b844215e2eea13bc1c54c.png

Okay, men hvor bor disse brukerne og hvordan bruker dem bilen? Jeg skjønner at man får en pekepinn, men slike tester finner man som kjent rundt om over alt. Noen er mer seriøse enn andre etc. 

Men når man snakker med noen på forumet som har samme bil som en selv samt kjører i samme område i samme temperaturer og ikke minst har tilnærmet samme kjørestil så blir det fort mer interresant. Det er det denne tråden i hovedsak er laget for. 

Så kan man gjerne gli ut litt og snakke mer generelt til tider, jeg har ikke noe problem med det. Uansett er testen du linker til et ok bidrag til tråden synes jeg. 

Lenke til kommentar

Bare for å utdype litt. 

Man kan gjerne diskutere og sammenligne så langt det er mulig en edrive 35/40 opp mot M50 i denne tråden. Jeg har ikke noe i mot det. At det dukker opp diskusjoner iblandt som innebefatter andre bilmerker er uungåelig, men essensen her er at det er M50 som skal stå i fokus, å aller helst dem som har erfaring med eller eier en M50. 

Det betyr ikke at tråden er forbudt for alle andre. Det kan hende noen lurer på å skaffe seg en M50 som har spørsmål å da kan nok både dem med edrive 35/40 og M50 i stor grad svare på spørsmål. Så sant ikke spørsmålene krever spesifikk kunnskap om M50 modellen. 

Det er ikke noe værre enn det :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Okay, men hvor bor disse brukerne og hvordan bruker dem bilen? Jeg skjønner at man får en pekepinn, men slike tester finner man som kjent rundt om over alt. Noen er mer seriøse enn andre etc. 

Men når man snakker med noen på forumet som har samme bil som en selv samt kjører i samme område i samme temperaturer og ikke minst har tilnærmet samme kjørestil så blir det fort mer interresant. Det er det denne tråden i hovedsak er laget for. 

Så kan man gjerne gli ut litt og snakke mer generelt til tider, jeg har ikke noe problem med det. Uansett er testen du linker til et ok bidrag til tråden synes jeg. 

Det var ikke tester jeg linket til

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (33 minutter siden):

Bare for å utdype litt. 

Man kan gjerne diskutere og sammenligne så langt det er mulig en edrive 35/40 opp mot M50 i denne tråden. Jeg har ikke noe i mot det. At det dukker opp diskusjoner iblandt som innebefatter andre bilmerker er uungåelig, men essensen her er at det er M50 som skal stå i fokus, å aller helst dem som har erfaring med eller eier en M50. 

Det betyr ikke at tråden er forbudt for alle andre. Det kan hende noen lurer på å skaffe seg en M50 som har spørsmål å da kan nok både dem med edrive 35/40 og M50 i stor grad svare på spørsmål. Så sant ikke spørsmålene krever spesifikk kunnskap om M50 modellen. 

Det er ikke noe værre enn det :) 

Som sagt så er 95% av emner diskutert i denne tråen felles for alle I4. Det er mye lettere å finne hva som er unikt for M50. 

Men det er ingen tvil om at M50 er den vanligste I4 på norske veier. Flere av mine kollegaer har M50 så jeg har litt kjennskap til bilene derfra også. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hehe, sikkert noe jeg aldri kommer til å gjøre, men nyttig info, helt klart :) 

Det er utrolig lærerikt å finne seg en tom stor plass når det er glatt/snødekt å leke seg litt for å lære seg hvordan bilen oppfører seg når den først slipper, det er noe som i mye større grad burde være mer tilrettelagt for flere steder etter min mening. Selv er jeg heldig nok til å bo i nærheten av en glattkjøringsbane som NAF arrangerer åpner dage på innimellom som gir gode trygge rammer for å lære seg om bilen sin :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 21.12.2024 at 10:09 PM, Trestein said:

Så lenge start og stop er på samme høyde over havet er det stort sett snitthastighet og temperatur som gjør en forskjell. Få strekninger i Norge er veldig rette og skjelden kommer vinden rett i mot. I praksis varierer ikke forbruk mye. Kan plotte mitt måned for måne i appen. Det varierer med +\- 10 % lavest om sommeren og høyest om vinteren.

Nja, noen strekninger har unike vindforhold og været varierer mer noen steder enn andre osv. Men Jeg tenkte hovedsaklig at denne diskusjonen var litt flisespikking :).

Ellers tilbake til bilen så var det nylig en test av elbiler ned mot -40c i Finland hvor BMW kom best ut. Interessant at asia bilene kom så ekstremt dårlig ut. Forventet svakt men ikke så dårlig som det ble.

Tittet mot ny asia elbil på neste runde men hvis de er så dårlig på kulde under -20c hm. Ikke at det skjer ofte og de fleste vettuge har med seg nødlader for 12v når man forventer kalde forhold.

Ellers god jul til alle. Pappa pause over 🎅

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo kjørt samt eid en del biler gjennom mine 30 år med sertfikatet å jeg har også kjlrt en drøss forskjellige leiebiler etc. Av alle bilene jeg jar kjørt eller eid så er det to biler som stikker seg ut ganske vesentlig når det gjelder kjlreegenskaper å det er en 2012 modell Audi 2.0T med tiptronic og 180HK'er og selvsagt dagens BMW i4 M50. De fleste andre biler jeg har eid eller kjørt har vært gode nok og har hatt sine egenskaper, men BMW i4 M50 er noe heeelt annet enn alt annet jeg har kjørt i positiv forstand. 

Jeg skal ikke nevne navn da det er irrelevant, men de fleste elbiler jeg har kjørt utover M50 har ikke vært særlig inspirerende. Mange gode biler til sitt bruk for all del, men dem er rett og slett ikke i nærheten. Dem kan gjerne vinne på effektivitet og forbruk, men det er vel det. 

Jeg håper virkelig ikke BMW kommer med ny i4 M50 med en påklistret skjerm midt i bilen. Da håper jeg vertfall dem legger lista høyere enn sine konkurrenter vedrørende kjøreegenskaper og effektivitet i form av styring av funksjoner i bilen. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Nja, noen strekninger har unike vindforhold og været varierer mer noen steder enn andre osv. Men Jeg tenkte hovedsaklig at denne diskusjonen var litt flisespikking :).

Ellers tilbake til bilen så var det nylig en test av elbiler ned mot -40c i Finland hvor BMW kom best ut. Interessant at asia bilene kom så ekstremt dårlig ut. Forventet svakt men ikke så dårlig som det ble.

Tittet mot ny asia elbil på neste runde men hvis de er så dårlig på kulde under -20c hm. Ikke at det skjer ofte og de fleste vettuge har med seg nødlader for 12v når man forventer kalde forhold.

Ellers god jul til alle. Pappa pause over 🎅

Jeg syntes kraftig regn er det mest utfordrende. Det kan øke forbruk rimelig mye. Ellers er det mange ting man må være klar over. Blant annet er default 22 grader i baksetet. Det er gjerne greit å slå av om man er alene i bilen. Varme i seter og bakrute er en annen ting om det ikke er nødvendig. Kona klarte å bruke like mye strøm på 50km som jeg bruker på 85km. Måtte sjekke hvordan. Det viste seg at hun hadde trykket på defrost frontrute og kjørt med den på hele turen(Hun var redd for dugg på ruten i tunellene) 

Det kan også være at forvarmingen tar strøm fra batteriet om man har satt AC begrensning for lavt. Det kan også gi overraskelse. Jeg bruker forvarming eller kjøling hele tiden. Stort sett forhåndsprogramert men veldig enkel å starte fra appen. Om du ikke gør det blir bilen senere varm og all strømme blir regnet med i bilens BC som er naturlig. 

God Jul til alle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...