Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

Nei, det er helt irrelevant for tråden. Og temaet er forresten småkjøring og jeg har svart @Bjerknez om hva "han" kan forvente med liknende kjøring og med M50.

Poenget er at forbruk mellom to identiske biler kan variere mye. Du ligger 2% under Community mens jeg ligger 20% under. Det er utrolig lett å få til høyt forbruk. Kona klarer det med bind for øynene. Mye handler om forvarming. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Godt mulig det stemmer - men tenkte bare å nevne at Model 3 har hatt mange forsjellige batterier oppigjennom så å si at den har 60kWt stemmer ikke for alle. De er jo levert med NMC og LFP kjemi og.

Har og vært levert batterier fra både LG og Panasonic med forsjellig kapasitet i de samme bilene.

Sikkert derfor Tesla ikke oppgir kapasitet. Ville bare forvirret folk som ikke har peiling.

Tror det er higland produsert i kina som er målt. Poenget var at det stod i artikkelen at estimatene fra biljournalister som bruker bc estimerte 56-57kwh mens reelt var 60kwh

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Tror det er higland produsert i kina som er målt. Poenget var at det stod i artikkelen at estimatene fra biljournalister som bruker bc estimerte 56-57kwh mens reelt var 60kwh

Higland med LFP batteri da. Er vel 60.9kWt nå ifølge noen kilder. Forbedres hele tiden.

Nesten samme wltp som min model 3 med 78kWt hadde for 5 år siden. Bra utvikling.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Poenget er at forbruk mellom to identiske biler kan variere mye. Du ligger 2% under Community mens jeg ligger 20% under. Det er utrolig lett å få til høyt forbruk. Kona klarer det med bind for øynene. Mye handler om forvarming. 

Selvsagt , du kjører en i40 uten msport bumber kjører lange turer (2000km/mnd er fire ganger så mye) og har "sykkelhjul" (225). Men det er interessant å se hva en slik konfigurert i4-40 kan ha i forbruk. Men lite relevant for oss med M50 🙂

Spørsmålet til Bjerknez var om 22kwh/100 snitt i småkjøring med M50 i desember med 245/255 vinterhjul var som forventet. Og jeg bekreftet det. Samt la til et samlet årsforbruk brutt ned pr måned med omtrent likt kjøremønster på Østlandet han kan forholde seg til.

Norge community til i4M50 er forresten mye større i antall.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Higland med LFP batteri da. Er vel 60.9kWt nå ifølge noen kilder. Forbedres hele tiden.

Nesten samme wltp som min model 3 med 78kWt hadde for 5 år siden. Bra utvikling.

Ja den har vel eco dekk. Teslabjørn har vel klart 696km med highland. 640 med den gamle. Wltp og tesla gir ofte liten mening.

Lenke til kommentar

Ok, da ser set ut til at jeg ligger ganske gjenomsnittlig i forhold til andre. :) 

noe penere enn det jegbhar kjlrt på to av turene mine får vertfall ikke jeg til. Å ikke er det interresant heller dor da blir det bare idiotisk. Da går det mer energi til å minske forbruket enn å faktisk nyte turen. Min mening er at en BMW i4 M50 er ikke en bil man kjøper for å vinne rekkeviddetester. 

kan godt være jeg kommer ned i 16kwh forbruk sommersrif med 20 varmegrader i luften, men da kjlrer jeg også 20" felger som jeg har for meg dreper temperaturfordelen litt. 

Jeg ser også Bjørn Nyland kjlrer i 90km/t på de testene han har gjort å det er en hastighet jeg aldri kjlrer i over tid. På motorvei ligger jeg i fartsgrensen + litt til. Og på landeveien holder jeg fartsgrensene mer, men stort sett ligger 10km/t over fartsgrenser over 60km/t. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

kan godt være jeg kommer ned i 16kwh forbruk sommersrif med 20 varmegrader i luften, men da kjlrer jeg også 20" felger som jeg har for meg dreper temperaturfordelen litt.

Jeg har 20" hjul med samme dekktype med 245/255 som deg på sommerhjulene. For vinterhjul på bmw sine 18" med 245 eller dems 19" 245/255 er det liten til ingen forskjell. En og annen enkelt tur på 16 komma noe kan du kanskje få til i juni/juli. Men ikke i månedlig gjennomsnitt.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Trestein said:

Ja den har vel eco dekk. Teslabjørn har vel klart 696km med highland. 640 med den gamle. Wltp og tesla gir ofte liten mening.

Bridgestone Turanza. Vet ikke om de er mere eco enn andre. Før ble Model 3 levert med Pilotsport 4.

696 stemmer vel bra med WLTP på 700km? Så det gir jo mening?

521km wltp på i4 M50? Så den burde jo klare nært det da om sommeren

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Bridgestone Turanza. Vet ikke om de er mere eco enn andre. Før ble Model 3 levert med Pilotsport 4.

696 stemmer vel bra med WLTP på 700km? Så det gir jo mening?

521km wltp på i4 M50? Så den burde jo klare bært det da om sommeren

Teslabjørn kjørte den 590km med 255/19. Langt over wltp for de dekkene

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Jeg har 20" hjul med samme dekktype med 245/255 som deg på sommerhjulene. For vinterhjul på bmw sine 18" med 245/255 eller dems 19" 245/255 er det liten til ingen forskjell. En og annen enkelt tur på 16 komma noe kan du kanskje få til i juni/juli. Men ikke i månedlig gjennomsnitt.

245 på en M50? Bilen jeg testet hadde 285? Mener de var 20mm breiere enn dem jeg hadde på 1 serien 265

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

245 på en M50? Bilen jeg testet hadde 285? Mener de var 20mm breiere enn dem jeg hadde på 1 serien 265

Du må nok lese deg litt opp på M50 som du ivrer å diskutere :p
245 foran og 255 bak er standard på alle 18, 19 og 20 tommer sommer-hjulsett ( 7 av 8 ) med kun ett unntak:  Bestilt 868 fra fabrikk sammen med mtech ,ekstra store bremser, og påklistret hjulbuelist på bakskjerm grunnet 285 dekkene). Disse har også 255 foran.

245 er forøvrig standard på samtlige 18" vinter-hjulsett til i4 M50. 19" vinter-hjulsett har 245/255.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Du må nok lese deg litt opp på M50 som du ivrer å diskutere :p
245 foran og 255 bak er standard på alle 18, 19 og 20 tommer sommer-hjulsett ( 7 av 8 ) med kun ett unntak:  Bestilt 868 fra fabrikk sammen med mtech ,ekstra store bremser, og påklistret hjulbuelist på bakskjerm grunnet 285 dekkene). Disse har også 255 foran.

245 er forøvrig standard på samtlige 18" vinter-hjulsett til i4 M50. 19" vinter-hjulsett har 245/255.

Jeg diskuterer BMW I4.

Om det er xdrive 40 edrive 35 eller M50 har det liten praktisk betydning. Bilene er like med unntak av at de som har 2 motorer har en el klump på 100kg som 95% av tiden ikke gjør noe som helst annet enn å gi bilen mere understyring i 100% av alle svinger og litt høyere uavfjæret masse pga drivakslinger. Resten av tiden gir den deg følelsen av å kjøre en forhjulsdrevet bil. 

Det blir som å diskutere tesla 3/y Om det er bakhjulstrekk eller dual motor er det aller meste likt

M pakke kan man få på alle. Stort sett noe ræl som har nada funksjon og som man enkelt kan ettermontere om man vil.

https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/tilbehor/bmw-i4-kampanjer-for-m-performance-deler.html

Skal man kjøre på bane og bruke motorene maksimalt så yter M50 125KW mens edrive 40 yter 105KW. Hvor lenge de holder maksimal ytelse er ukjent. Ikke 10min etter det jeg har sett av biler på nurnberg

Ang dimensjon på dekk/felg så kan man få det meste på alle modeller. Tror ikke det er annet en 285 som krever noe modifisering av karosseri

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (24 minutter siden):

Jeg diskuterer BMW I4

Har du lest emne tittelen. 
Jeg syns dine innlegg her hadde passet bedre i elbil tråden.

 

Trestein skrev (24 minutter siden):

Om det er xdrive 40 edrive 35 eller M50 har det liten praktisk betydning

Haha, det har stor betydning ift det Bjerknez tar opp og ønsker andres erfaringer om.

 

Trestein skrev (24 minutter siden):

M pakke kan man få på alle. Stort sett noe ræl som har nada funksjon og som man enkelt kan ettermontere om man vil.

 

Jeg sa M-bumper (hele fronten). Som at fronten du har på din non m-sport har mindre luftmotstand enn en m-sport line. Og sammen med 225 hjul vil det gi merkbar endring i oppnåelig rekkevidde/forbruk.

 

Trestein skrev (24 minutter siden):

Bilene er like med unntak av at de som har 2 motorer har en el klump på 100kg som 95% av tiden ikke gjør noe som helst annet enn å gi bilen mere understyring i 100% av alle svinger og litt høyere uavfjæret masse pga drivakslinger. Resten av tiden gir den deg følelsen av å kjøre en forhjulsdrevet bil. 

Veldig rart. Skulle tro du ikke har kjørt en M50 overhode. Den er bakhulsbiased så det holder, noe man merker godt i disse dager.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Har du lest emne tittelen. 
Jeg syns dine innlegg her hadde passet bedre i elbil tråden.

 

Haha, det har stor betydning ift det Bjerknez tar opp og ønsker andres erfaringer om.

 

Jeg sa M-bumper (hele fronten). Som at fronten du har på din non m-sport har mindre luftmotstand enn en m-sport line. Og sammen med 225 hjul vil det gi merkbar endring i oppnåelig rekkevidde/forbruk.

 

Veldig rart. Skulle tro du ikke har kjørt en M50 overhode. Den er bakhulsbiased så det holder, noe man merker godt i disse dager.

Jeg kjenner meg igjen i de fleste emnene han tar opp med dekkvalg, lading, rekkevidde, forvarming osv osv

Nesten skjelden det går på spesifikke M50 ting som snø kjøring og akselerasjon

Om du leser litt tester og ser noen youtube videoer ser du at det er flere enn meg som har lagt merke til tuning av 4hjulstrekk. 

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 minutter siden):

Om du leser litt tester og ser noen youtube videoer ser du at det er flere enn meg som har lagt merke til tuning av 4hjulstrekk. 

 

Jeg trenger ikke lese tester. Jeg har eid og kjørt i4M50 i to vintre og to somre.

Og jeg tror Bjerknez setter pris på erfaringer jeg har delt her hittil. Det iom at vi nesten har samme biloppsett av I450 også og at kjøremønsteret matcher ganske bra (mtp landsdel og andel småkjøring)

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (23 minutter siden):

Jeg trenger ikke lese tester. Jeg har eid og kjørt i4M50 i to vintre og to somre.

Og jeg tror Bjerknez setter pris på erfaringer jeg har delt her hittil. Det iom at vi nesten har samme biloppsett av I450 også og at kjøremønsteret matcher ganske bra (mtp landsdel og andel småkjøring)

I utgangspunktet er jeg ute etter erfaringer ja fra dem som eier/har eid en M50. Det er vertfall dem erfaringene som teller mest. Men så er det jo også lov og komme med synsninger og meninger til tider, men da med i4 M50 som tema. 

Jeg har også lest en drøss med tester å jeg får ikke de helt samme resultatene slik JEG bruker bilen. Jeg setter meg ikke inn i bilen slik Bjørn Nyland gjør midt på natten og kjlrer en fast strekning med egg under beinet. Men har man ikke noe annet, så må man jo starte der og legge dette til grunn for den videre ferden. 

Mine forbrukstall med den kjøringen jeg gjør ligger på mellom 20-23kwh pr. 100km. I rundt -1 til +5 grader. Noe som er helt greit. Jeg kommer uansett ikke til å kjlre rundt med egg under foten. Jeg har ikke en BMW i4 M50 med 544 HK'er for å vinne rekkeviddekonkurranser. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

I utgangspunktet er jeg ute etter erfaringer ja fra dem som eier/har eid en M50. Det er vertfall dem erfaringene som teller mest. Men så er det jo også lov og komme med synsninger og meninger til tider, men da med i4 M50 som tema. 

Jeg har også lest en drøss med tester å jeg får ikke de helt samme resultatene slik JEG bruker bilen. Jeg setter meg ikke inn i bilen slik Bjørn Nyland gjør midt på natten og kjlrer en fast strekning med egg under beinet. Men har man ikke noe annet, så må man jo starte der og legge dette til grunn for den videre ferden. 

Mine forbrukstall med den kjøringen jeg gjør ligger på mellom 20-23kwh pr. 100km. I rundt -1 til +5 grader. Noe som er helt greit. Jeg kommer uansett ikke til å kjlre rundt med egg under foten. Jeg har ikke en BMW i4 M50 med 544 HK'er for å vinne rekkeviddekonkurranser. :) 

Nå har jeg lest gjennom tråden. Emner som kun er relevant for I4 M50 er egentlig ganske få. Her er det som man har diskutert i tråen

Zimmer lyd
Dekktrykks sensorer * merking
Lydanlegg
Soltak
Setetrekk
Prøvekjøring
Dekk alder
Fargevalg
Vekt på bilen
Kvalitet og finish
Rekkevidde
BMW VS TEsla
Ionic 5
Vinterdekk
Regen på vinterføre
Boost mode 
Felger
Ventetid
Chipmangel
Digital brosyre
Assisten pakker
charging lounge
Hjemmelader
strømbegrensning hjemmelader
App funksjoner
Justerbar preheat
Ladehastighet hjemmelader
kebibyte og mibibyte
Fysikk
Ohms lov
BMWs personal eSim
Talestyring
Musikk fra USB
Frunk
Is kladding i hjulbuer
Forvarming av kupe
Varmepumpe
PTC element
Service
Blanding av varmeveksler og varmepumpe
B eller D modus
Baklys
Leasing
Antisladd
Traction mode
Fjernsynstørrelse maks
Nullstilling av BC
GOM
Lakk tykkelse
Navigasjon
Carplay
Vask
 

Launch control som er unikt for M50 har jeg ikke sett, ellers er boost mode nevnt en gang. Ellers burde erfaringer fra edrive40 være relevant i tråen, med unntak av rekkevidde og akselerasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, mye er likt. Men nå har vi vi vel snakket om rekkevidde i de siste postene og da blir det feil å blande inn edrive40. Jeg har ingenting i mot at man blander inn edrive40, men jeg forstår ikke hvorfor noen med edrive40 vil diskutere i en dedikert i4 M50 tråd. Spesielt hvis man ikke engang har kjørt en M50 og begynner å feks prate om dens kjøreegenskaper etc. 

Derfor synes jeg det er greit og holde tråden til M50. Så kan det sikkert gli ut litt til tider, noe som er ok, men målet med tråden er å spesifikt få tilbakemeldinger fra andre M50 eiere eller som vertfall i det minste har kjørt/eid en. 

Stort sett går det vel i forbruk, men skulle det dukke opp temaer som omhandler også edrive40 så kan man selvsagt komme med svar på løsninger etc. :)

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

 

Stort sett går det vel i forbruk, men skulle det dukke opp temaer som omhandler også edrive40 så kan man selvsagt komme med svar på løsninger etc. :)

 

Vil jo si at lista med tema som omhandler edrive 40 xdrive 40 og edrive 35  er rimelig lang. Se over. 

Dessuten står det både erfaringer og meninger i tråd. De må bety at man kan mene noe uten å eie en slik bil. Jeg har bare kjørt den slik du hadde selvfølgelig lest alt av tester av den og andre varianter.

Om du er interessert i forbruk er spritmonitor grei.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/1946-i4.html?minkm=15000&page=2&powerunit=2

Over 80 biler på lista

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Vil jo si at lista med tema som omhandler edrive 40 xdrive 40 og edrive 35  er rimelig lang. Se over. 

Dessuten står det både erfaringer og meninger i tråd. De må bety at man kan mene noe uten å eie en slik bil. Jeg har bare kjørt den slik du hadde selvfølgelig lest alt av tester av den og andre varianter.

Om du er interessert i forbruk er spritmonitor grei.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/1946-i4.html?minkm=15000&page=2&powerunit=2

Over 80 biler på lista

Jeg tenker at vi går ut fra det trådtittelen sier, så kan hver enkelt gjøre sin egen vurdering. Jeg er ikke her som noe politi som skal bestemme alt som postes. Vi får vel bruke hodet litt alle sammen så tenker jeg det går greit :) 

Hva M50 bruker av strøm vedrørende tester fra andre land etc. er ikke kjempeinterresant. De fleste tester er utført på relativt kliniske måter, noe som ikke stemmer alltid i virkeligheten. Klarer ikke helt å se for meg at jeg setter meg i bilen midt på natten, kjlrer den 40 mil hovedsaklig på motorvei med egg under gassfoten. 

Når JEG kjlrer motorvei, så ligger jeg som regel 10-15km/t over fartsgrensen hvis forholdene tillater det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...