Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (10 minutter siden):

Har ikke gjettometer på min bil.

Eller det e der i en egen app men sjelden man åpner den. Batteriprosent, forbruk og data fra navigasjon er bedre å bruke synes jeg.

Har gjettometer på leafen som alltid viser fantasitall siden bilen bare bykjøres.

Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt

Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km

Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Trestein said:

Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt

Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km

Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt

Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade.

Viktigste er vel å ha strøm nok :p

Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg er klar over alt dette. Jeg vet også at den rekkevidden bilen oppgir kan betraktes som et gjettometer. Men så vil man jo uansett at denne skal vise noenlunde edruelige tall som ikke er basert på feilaktig grunnlag.

Estimatene til GOM (om man ser på de faktiske data i foregående 100km kjørt) er faktisk ganske så riktige og edruelige. Men GOM vet ikke noe om fremtiden, om du skal forsette med små og butikkkjøring eller kjøre i ett strekk til Trondheim. I det siste tilfellet vil den korrigere seg selv.

Man vil også få mere korrekte estimater i gom om man oppretter en rute med en destinasjon.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade.

Viktigste er vel å ha strøm nok :p

Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt

Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade.

 

Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Trestein said:

Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning

regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Syar-2003 said:

Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer.

Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom.

Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom.

Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er...

Det hender jeg bruker det også når det er større og uvanlig kødannelser i Oslo i rushtiden. Er det ikke rush eller det flyter som vanlig i rushtiden vet man jo når man er fremme og trenger ikke navigasjon til å fortelle seg det. Den er også kjekk å bruke ved uvanlig store kødannelser når man vil se på navigasjon (live trafikk) om man skal gidde å ta noen alternativer veier for å komme "fortere" frem. Navigasjon velger jo vanligvis raskeste vei, men jeg kjører heller alternative veier gjennom byen som beveger seg enn å stampe i kø (selv om kødannelsen er over en kortere eller lengre strekning)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker.

Så lenge start og stop er på samme høyde over havet er det stort sett snitthastighet og temperatur som gjør en forskjell. Få strekninger i Norge er veldig rette og skjelden kommer vinden rett i mot. I praksis varierer ikke forbruk mye. Kan plotte mitt måned for måne i appen. Det varierer med +\- 10 % lavest om sommeren og høyest om vinteren.

Lenke til kommentar

De siste dagene har jeg kjørt en del småturer for å sjekke forbruket. Senest i går i +1 grad, delvis tørre veier og ingen trafikk. Turen ble til sammen 6,3 mil og endte pået forbruk på 22.3kwh pr. 100km. Av alle småturene jeg har hatt sok er på mellom 1 til 7 mil og pen kjøring i ganske flatt landskap så er 21.8 kwh det beste resultatet jeg har fått i 0-5 grader, 18" vinterhjul og en meget lett gasspedal. 

Gjenspeiler dette forbruket det andre her inne får med i4 M50 i noenlunde samme scenario?

Lenke til kommentar

Teslabjørn sine tester om du vil sammenligne:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk

Finner dog ikke I4 under range av en eller annen grunn? Men den er på de andre testene. Han har sikkert en video hvor han tester dette på i4.

Laveste han fikk under søndagkjøring var 137Wt/km som nok er blandt det laveste man kan oppnå for da kjører han sykt rolig. Tesla model Y Performance klarer 126Wt/km på samme type kjøring så ikke så langt unna der.

101wt/km på Model 3 rwd

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Teslabjørn sine tester om du vil sammenligne:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk

Finner dog ikke I4 under range av en eller annen grunn? Men den er på de andre testene. Han har sikkert en video hvor han tester dette på i4.

Laveste han fikk under søndagkjøring var 137Wt/km som nok er blandt det laveste man kan oppnå for da kjører han sykt rolig. Tesla model Y Performance klarer 126Wt/km på samme type kjøring så ikke så langt unna der.

101wt/km på Model 3 rwd

Husk at tesla ikke oppgir netto batterikapasitet. Hvor mye strøm tesla bruker er derfor vanskelig å si. Tyskerne har målt netto kapasitet til 60kWh på model 3 mens teslabjørn har estimert 56.4 kwh Det gir 6% for lav visning på BC . Sikkert det samme på model y

Da får du 133wh/km ved søndagskjøring på m y mens m3 får 107.5/km. Det stemmer rimelig bra med hensyn på cw frontareal og vekt

I4 edrive 40 fikk 120wh/km ganger man det med 671km får man 80,52kwh kapasitet. edrive 40 har teoretisk 10% høyere forbruk enn m3 highland 

Ganger man 120 med 0,9 får man 108wh/km så fysikken er i alle fall korrekt om man bruker korrekt batterikapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg har fått med meg, så har temperaturen på batteri klumpen mye å si når du tester forbruk på korte turer. 

Så ikke bare se på utetemperaturen når du kjører. Men også hva slags temp du har i batteriet, og hvor mye det trenges å varmes opp.

På daglig småkjøring inkludert parkeringsvarmer så dobler eller tripler jeg kWt jeg må lade i uka her på vinter kontra sommer.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Trestein said:

Husk at tesla ikke oppgir netto batterikapasitet. Hvor mye strøm tesla bruker er derfor vanskelig å si. Tyskerne har målt netto kapasitet til 60kWh på model 3 mens teslabjørn har estimert 56.4 kwh Det gir 6% for lav visning på BC . Sikkert det samme på model y

Da får du 133wh/km ved søndagskjøring på m y mens m3 får 107.5/km. Det stemmer rimelig bra med hensyn på cw frontareal og vekt

I4 edrive 40 fikk 120wh/km ganger man det med 671km får man 80,52kwh kapasitet. edrive 40 har teoretisk 10% høyere forbruk enn m3 highland 

Ganger man 120 med 0,9 får man 108wh/km så fysikken er i alle fall korrekt om man bruker korrekt batterikapasitet.

Godt mulig det stemmer - men tenkte bare å nevne at Model 3 har hatt mange forsjellige batterier oppigjennom så å si at den har 60kWt stemmer ikke for alle. De er jo levert med NMC og LFP kjemi og.

Har og vært levert batterier fra både LG og Panasonic med forsjellig kapasitet i de samme bilene.

Sikkert derfor Tesla ikke oppgir kapasitet. Ville bare forvirret folk som ikke har peiling.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Gjenspeiler dette forbruket det andre her inne får med i4 M50 i noenlunde samme scenario?

Ja.
Bare småkjøring uten fast prekondisjonering.
Har 22kwh/100 snitt desember, som er 3% under community gjennomsnitt av i4 50 i Norge, og 8% mere enn November. Du finner det i MyBMW appen. Snitt turvarighet er 19 minutter og 11km.IMG_1528.thumb.jpeg.0a7e4c37f6b2a921322f7537d1bd4048.jpeg


 

På onsdag den 18 kjørte jeg litt lengre (82km) og hadde snitt den dagen på 18.9 kwh/100.

IMG_1529.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Gjennom året (fremdeles mest småkjøring i det daglige, typisk 20-30km pr dag)
I månedene Mai til September kan man forvente ned mot 17-18 kwh/100 i snitt. Gjennom hele året i ett ligger man på ca 20 (med denne type kjøring og lite eller sjelden preklimatisering før tur)

 

IMG_1530.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Gjennom året (fremdeles mest småkjøring i det daglige, typisk 20-30km pr dag)
I månedene Mai til September kan man forvente ned mot 17-18 kwh/100 i snitt. Gjennom hele året i ett ligger man på ca 20 (med denne type kjøring og lite eller sjelden preklimatisering før tur)

 

IMG_1530.jpeg

IMG_4528.thumb.png.76ee1bf16f0cc63a0a8b05195e04ca82.png

Ikke så relevant for I4 M50 men noen er i enden av skala. To mnd på rad faktisk

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

IMG_4528.thumb.png.76ee1bf16f0cc63a0a8b05195e04ca82.png

Ikke så relevant for I4 M50 men noen er i enden av skala. To mnd på rad faktisk

Nei, det er helt irrelevant for tråden. Og temaet er forresten småkjøring og jeg har svart @Bjerknez om hva "han" kan forvente med liknende kjøring og med M50.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...