Trestein Skrevet lørdag kl 17:41 Del Skrevet lørdag kl 17:41 Complexity skrev (10 minutter siden): Har ikke gjettometer på min bil. Eller det e der i en egen app men sjelden man åpner den. Batteriprosent, forbruk og data fra navigasjon er bedre å bruke synes jeg. Har gjettometer på leafen som alltid viser fantasitall siden bilen bare bykjøres. Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 18:07 Del Skrevet lørdag kl 18:07 (endret) 26 minutes ago, Trestein said: Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Viktigste er vel å ha strøm nok Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt Endret lørdag kl 18:08 av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 18:09 Del Skrevet lørdag kl 18:09 (endret) Bjerknez skrev (2 timer siden): Jeg er klar over alt dette. Jeg vet også at den rekkevidden bilen oppgir kan betraktes som et gjettometer. Men så vil man jo uansett at denne skal vise noenlunde edruelige tall som ikke er basert på feilaktig grunnlag. Estimatene til GOM (om man ser på de faktiske data i foregående 100km kjørt) er faktisk ganske så riktige og edruelige. Men GOM vet ikke noe om fremtiden, om du skal forsette med små og butikkkjøring eller kjøre i ett strekk til Trondheim. I det siste tilfellet vil den korrigere seg selv. Man vil også få mere korrekte estimater i gom om man oppretter en rute med en destinasjon. Endret lørdag kl 18:29 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 19:53 Del Skrevet lørdag kl 19:53 Kan en ikke bare snu på % på bmw å slippe denne støyen?:p Eneste gangen jeg trenger GOM er på langtur og med kartdata pleier det å fungere veldig bra for min del. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 19:59 Del Skrevet lørdag kl 19:59 Complexity skrev (1 time siden): Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Viktigste er vel å ha strøm nok Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 20:12 Del Skrevet lørdag kl 20:12 (endret) Trestein skrev (14 minutter siden): Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer. Endret lørdag kl 20:15 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet lørdag kl 20:18 Del Skrevet lørdag kl 20:18 (endret) 20 minutes ago, Trestein said: Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker. Endret lørdag kl 20:19 av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 20:26 Del Skrevet lørdag kl 20:26 13 minutes ago, Syar-2003 said: Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer. Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom. Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 20:54 Del Skrevet lørdag kl 20:54 (endret) Complexity skrev (3 timer siden): Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom. Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er... Det hender jeg bruker det også når det er større og uvanlig kødannelser i Oslo i rushtiden. Er det ikke rush eller det flyter som vanlig i rushtiden vet man jo når man er fremme og trenger ikke navigasjon til å fortelle seg det. Den er også kjekk å bruke ved uvanlig store kødannelser når man vil se på navigasjon (live trafikk) om man skal gidde å ta noen alternativer veier for å komme "fortere" frem. Navigasjon velger jo vanligvis raskeste vei, men jeg kjører heller alternative veier gjennom byen som beveger seg enn å stampe i kø (selv om kødannelsen er over en kortere eller lengre strekning) Endret lørdag kl 23:47 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet lørdag kl 21:09 Del Skrevet lørdag kl 21:09 Theo343 skrev (46 minutter siden): regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker. Så lenge start og stop er på samme høyde over havet er det stort sett snitthastighet og temperatur som gjør en forskjell. Få strekninger i Norge er veldig rette og skjelden kommer vinden rett i mot. I praksis varierer ikke forbruk mye. Kan plotte mitt måned for måne i appen. Det varierer med +\- 10 % lavest om sommeren og høyest om vinteren. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet mandag kl 02:08 Forfatter Del Skrevet mandag kl 02:08 De siste dagene har jeg kjørt en del småturer for å sjekke forbruket. Senest i går i +1 grad, delvis tørre veier og ingen trafikk. Turen ble til sammen 6,3 mil og endte pået forbruk på 22.3kwh pr. 100km. Av alle småturene jeg har hatt sok er på mellom 1 til 7 mil og pen kjøring i ganske flatt landskap så er 21.8 kwh det beste resultatet jeg har fått i 0-5 grader, 18" vinterhjul og en meget lett gasspedal. Gjenspeiler dette forbruket det andre her inne får med i4 M50 i noenlunde samme scenario? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet mandag kl 07:57 Del Skrevet mandag kl 07:57 (endret) Teslabjørn sine tester om du vil sammenligne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk Finner dog ikke I4 under range av en eller annen grunn? Men den er på de andre testene. Han har sikkert en video hvor han tester dette på i4. Laveste han fikk under søndagkjøring var 137Wt/km som nok er blandt det laveste man kan oppnå for da kjører han sykt rolig. Tesla model Y Performance klarer 126Wt/km på samme type kjøring så ikke så langt unna der. 101wt/km på Model 3 rwd Endret mandag kl 08:00 av Complexity Lenke til kommentar
Civilix Skrevet mandag kl 08:03 Del Skrevet mandag kl 08:03 (endret) Bjørn har i4 m50(19") range på vinter i 90kmt 207whk, og vinter 120kmt til 279 whk, kan være noe med definisjon av lett på pedalen? 😛 Endret mandag kl 08:03 av Civilix Lenke til kommentar
Trestein Skrevet mandag kl 08:23 Del Skrevet mandag kl 08:23 Complexity skrev (8 minutter siden): Teslabjørn sine tester om du vil sammenligne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=drivesdk Finner dog ikke I4 under range av en eller annen grunn? Men den er på de andre testene. Han har sikkert en video hvor han tester dette på i4. Laveste han fikk under søndagkjøring var 137Wt/km som nok er blandt det laveste man kan oppnå for da kjører han sykt rolig. Tesla model Y Performance klarer 126Wt/km på samme type kjøring så ikke så langt unna der. 101wt/km på Model 3 rwd Husk at tesla ikke oppgir netto batterikapasitet. Hvor mye strøm tesla bruker er derfor vanskelig å si. Tyskerne har målt netto kapasitet til 60kWh på model 3 mens teslabjørn har estimert 56.4 kwh Det gir 6% for lav visning på BC . Sikkert det samme på model y Da får du 133wh/km ved søndagskjøring på m y mens m3 får 107.5/km. Det stemmer rimelig bra med hensyn på cw frontareal og vekt I4 edrive 40 fikk 120wh/km ganger man det med 671km får man 80,52kwh kapasitet. edrive 40 har teoretisk 10% høyere forbruk enn m3 highland Ganger man 120 med 0,9 får man 108wh/km så fysikken er i alle fall korrekt om man bruker korrekt batterikapasitet. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 08:37 Del Skrevet mandag kl 08:37 Sånn jeg har fått med meg, så har temperaturen på batteri klumpen mye å si når du tester forbruk på korte turer. Så ikke bare se på utetemperaturen når du kjører. Men også hva slags temp du har i batteriet, og hvor mye det trenges å varmes opp. På daglig småkjøring inkludert parkeringsvarmer så dobler eller tripler jeg kWt jeg må lade i uka her på vinter kontra sommer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet mandag kl 08:56 Del Skrevet mandag kl 08:56 (endret) 37 minutes ago, Trestein said: Husk at tesla ikke oppgir netto batterikapasitet. Hvor mye strøm tesla bruker er derfor vanskelig å si. Tyskerne har målt netto kapasitet til 60kWh på model 3 mens teslabjørn har estimert 56.4 kwh Det gir 6% for lav visning på BC . Sikkert det samme på model y Da får du 133wh/km ved søndagskjøring på m y mens m3 får 107.5/km. Det stemmer rimelig bra med hensyn på cw frontareal og vekt I4 edrive 40 fikk 120wh/km ganger man det med 671km får man 80,52kwh kapasitet. edrive 40 har teoretisk 10% høyere forbruk enn m3 highland Ganger man 120 med 0,9 får man 108wh/km så fysikken er i alle fall korrekt om man bruker korrekt batterikapasitet. Godt mulig det stemmer - men tenkte bare å nevne at Model 3 har hatt mange forsjellige batterier oppigjennom så å si at den har 60kWt stemmer ikke for alle. De er jo levert med NMC og LFP kjemi og. Har og vært levert batterier fra både LG og Panasonic med forsjellig kapasitet i de samme bilene. Sikkert derfor Tesla ikke oppgir kapasitet. Ville bare forvirret folk som ikke har peiling. Endret mandag kl 09:00 av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet mandag kl 09:01 Del Skrevet mandag kl 09:01 (endret) Bjerknez skrev (7 timer siden): Gjenspeiler dette forbruket det andre her inne får med i4 M50 i noenlunde samme scenario? Ja. Bare småkjøring uten fast prekondisjonering. Har 22kwh/100 snitt desember, som er 3% under community gjennomsnitt av i4 50 i Norge, og 8% mere enn November. Du finner det i MyBMW appen. Snitt turvarighet er 19 minutter og 11km. På onsdag den 18 kjørte jeg litt lengre (82km) og hadde snitt den dagen på 18.9 kwh/100. Endret mandag kl 09:28 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet mandag kl 09:44 Del Skrevet mandag kl 09:44 (endret) Gjennom året (fremdeles mest småkjøring i det daglige, typisk 20-30km pr dag) I månedene Mai til September kan man forvente ned mot 17-18 kwh/100 i snitt. Gjennom hele året i ett ligger man på ca 20 (med denne type kjøring og lite eller sjelden preklimatisering før tur) Endret mandag kl 09:44 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet mandag kl 09:58 Del Skrevet mandag kl 09:58 Syar-2003 skrev (11 minutter siden): Gjennom året (fremdeles mest småkjøring i det daglige, typisk 20-30km pr dag) I månedene Mai til September kan man forvente ned mot 17-18 kwh/100 i snitt. Gjennom hele året i ett ligger man på ca 20 (med denne type kjøring og lite eller sjelden preklimatisering før tur) Ikke så relevant for I4 M50 men noen er i enden av skala. To mnd på rad faktisk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet mandag kl 10:01 Del Skrevet mandag kl 10:01 (endret) Trestein skrev (5 minutter siden): Ikke så relevant for I4 M50 men noen er i enden av skala. To mnd på rad faktisk Nei, det er helt irrelevant for tråden. Og temaet er forresten småkjøring og jeg har svart @Bjerknez om hva "han" kan forvente med liknende kjøring og med M50. Endret mandag kl 10:04 av Syar-2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå