Trestein Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Complexity skrev (10 minutter siden): Har ikke gjettometer på min bil. Eller det e der i en egen app men sjelden man åpner den. Batteriprosent, forbruk og data fra navigasjon er bedre å bruke synes jeg. Har gjettometer på leafen som alltid viser fantasitall siden bilen bare bykjøres. Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) 26 minutes ago, Trestein said: Så lenge man vet batteriets netto kapasitet og har sjekket at BC stemmer med netto kapasitet er det veldig enkelt Bruker bilen 150wh/km og batteriet er 24kWh er rekkevidde 24/0.150 som er 160km Har man tall på forbruk vs temperatur er det veldig enkelt Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Viktigste er vel å ha strøm nok Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt Endret 23 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden (endret) Bjerknez skrev (2 timer siden): Jeg er klar over alt dette. Jeg vet også at den rekkevidden bilen oppgir kan betraktes som et gjettometer. Men så vil man jo uansett at denne skal vise noenlunde edruelige tall som ikke er basert på feilaktig grunnlag. Estimatene til GOM (om man ser på de faktiske data i foregående 100km kjørt) er faktisk ganske så riktige og edruelige. Men GOM vet ikke noe om fremtiden, om du skal forsette med små og butikkkjøring eller kjøre i ett strekk til Trondheim. I det siste tilfellet vil den korrigere seg selv. Man vil også få mere korrekte estimater i gom om man oppretter en rute med en destinasjon. Endret 22 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Kan en ikke bare snu på % på bmw å slippe denne støyen?:p Eneste gangen jeg trenger GOM er på langtur og med kartdata pleier det å fungere veldig bra for min del. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Complexity skrev (1 time siden): Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Viktigste er vel å ha strøm nok Sjekker gjerne dette i appen før man drar er man ekstra forberedt Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Trestein skrev (14 minutter siden): Nja eller jeg bare plotter inn hvor jeg skal så vil bilen fortelle meg ganske nøyaktig hvor mye strøm jeg har ved ankomst, og eventuelt hvor jeg må stoppe å lade. Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer. Endret 20 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 20 minutes ago, Trestein said: Det finnes løsninger for rednecks i min bil også. Men å ta netto batteri kapasitet å dele på forbruk er ikke rakett beregning regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker. Endret 20 timer siden av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 13 minutes ago, Syar-2003 said: Det samme gjør min bmw i4 M50 om jeg bruker dens native navigasjon - på akkurat samme måte du beskrive. Men jeg bruker ikke "ruteplanlegger" til småkjøring og til/fra jobb kjøring og andre ærend i hverdagen. Det er forbeholdt litt lengre turer. Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom. Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) Complexity skrev (3 timer siden): Ja det er grei nok løsning det i motsetning til gom. Jeg har dog på at bilen automatisk skal navigerer til hjem og jobb når den skjønner jeg skal dit. Er litt høvelig å se hvor mange minutter sen man er... Det hender jeg bruker det også når det er større og uvanlig kødannelser i Oslo i rushtiden. Er det ikke rush eller det flyter som vanlig i rushtiden vet man jo når man er fremme og trenger ikke navigasjon til å fortelle seg det. Den er også kjekk å bruke ved uvanlig store kødannelser når man vil se på navigasjon (live trafikk) om man skal gidde å ta noen alternativer veier for å komme "fortere" frem. Navigasjon velger jo vanligvis raskeste vei, men jeg kjører heller alternative veier gjennom byen som beveger seg enn å stampe i kø (selv om kødannelsen er over en kortere eller lengre strekning) Endret 17 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Theo343 skrev (46 minutter siden): regnestykker er enkelt men erfaring på strekningen ol. er avgjørende. Men de fleste klarer seg greit med ballparknumbers fra enkle regnestykker. Så lenge start og stop er på samme høyde over havet er det stort sett snitthastighet og temperatur som gjør en forskjell. Få strekninger i Norge er veldig rette og skjelden kommer vinden rett i mot. I praksis varierer ikke forbruk mye. Kan plotte mitt måned for måne i appen. Det varierer med +\- 10 % lavest om sommeren og høyest om vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå