Syar-2003 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Kjeramisk coating med hydrofobiske egenskaper gjør bilen lett å holde "ren" om vinteren uten berøringsvask (eks kun forvask/avspyling i vaskeenlegg, eller en børsteløs bilvaskeanlegg). Det gjør også at snø ikke fester seg like godt som uten. Jeg har innendørs parkering hjemme så bilen min ser "nesten" aldri en snøkost (annet enn for å fjerne snø som pakker seg i hjulbuene) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) 32 minutes ago, Civilix said: I følge selger av min bil hadde ikke BMW lengre noen anbefaling om å unngå full lading når man sakteladet. Mener at jeg leste også at tesla sin erfaring var at batteria ikke taper seg så mye som fryktet. Gjelder alle biler, også fossil bruker mer på småturer. På min 330e(hybrid) ser jeg det bedre fordi batteriet på den klarer ikke levere nok strøm til el-motoren når det er veldig kaldt, så da bruker den bare størm på oppvarming og det er veldig lite som går til oppvarming sammenligna med når den bruker el-motoren. Redigert: for langkjøring blir det jo endel tap fordi det er forbruk over tid, men for småkjøring blir det litt annerledes. Eller så misunner jeg dere som har fått bilen, alt jeg har er en VIN 😛 Selgere er jo de siste man burde høre på da 😅 Batteriene til Tesla holder seg godt ja, men så anbefaler de ikke å lade over 80% da. Får nesten kjeft av bilen om man går over det. Endret 14 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 9 minutes ago, Civilix said: I følge selger av min bil hadde ikke BMW lengre noen anbefaling om å unngå full lading når man sakteladet. Først og fremst skal man unngå å la bilen stå veldig høyt ladet over tid. Om du fullader og så kjører et sted er det et mindre tema. Det er ikke ladesyklene som er begrensende for batteriene i elbiler. De flest batterier takler fint 1000-2000 fulle sykler som tilsvarer en kjørelengde som er vesentlig mer enn de fleste biler ser før de blir pensjonert. En bil og dermed batteriet bør imidlertid vare i 15-25 år, og batterier degraderer også over tid. Denne degraderingen er sterkt korrelsert med ladetilstand. Et batteri som står hele tiden på nær 100% kan bli så slitt at det blir nær ubrukelig på mindre enn 5 år (selv uten noen bruk), men står det for det meste ladet til under 80% bør det vare hele bilens levetid. Det er imidlertid ikke noe hinder for å lade batteriet fullt, bare ikke la bilen stå med fulladet batteri i lang tid. Det er også noe bedre for batteriet å lades lite men ofte. Det er fordi katodematrialet endrer litt størrelse som funksjon av ladetilstand. Så jo mer man endrer ladetilstand jo mer sprekker dannes det i partiklene i katodematrialet. Sprekker gir plasser hvor litium i elektrolytten vil gå ut av løsning for å danne det som kalles SEI (Solid Electrolyte Interphase), noe som reduserer tilgjengelig litium og dermed kapasiteten i batteriet. Dette er ikke noe å bekymre seg over i normal bruk, men teknisk sett er det bedre å lade lite og ofte. Det kommer nye batterityper med monokrystallinsk katode som elliminerer dette problemet, men det har lite å si for biler med mindre man også vil bruke bilen for energilagring Så kortversjonen er at beste praksis er å lade daglig til en så lav ladetilstand du er komfortabel med. Merk at for de som har LFP batterier så gjelder dette fortsatt men med det ekstra kravet at disse batteriene trenger å fullades jevnlig for at BMS skal kunne selvkalibrere. Så eiere av slike batterier trenger å legge inn en full lading innimellom. Ingen BMW har LFP batterier meg bekjent. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Her (evkx.net) har man ganske bra informasjon om BMW i4-M50 sett opp mot egen erfaring. https://evkx.net/nb/models/bmw/i4/i4_m50/rangeandconsumption/ Samt generelt nye nytting og bra lesestoff og forbruk og rekkevidde for elbil i "rekkeviddeguide" https://evkx.net/nb/guides/understandingrange/ I BMW kan man med fordel sette instrumentcluster-displayet til å ha kontekstvisning av kwh/100km "forbruk siden lading". Da ser man konstant kwh/100 tallet sitt siden bilen var tilkoplet lader. Og man lærer seg å huske beregningen hvilken rekkevidde 18kwh/100, 20kwh/100, osv står for. Jeg bryr meg ikke noe særlig lenger hva GOM (gjettometeret) sier. Da masse småkjøringer i hverdagen gjør at det lite sier noe i forkant om range anslaget for en kommende hyttetur til helga. GOM vil derimot re-kalkulere seg underveis. Endret 13 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet. Jeg bruker det ganske mye. Kartdata leveres av Here. Navigering gjøres av Here WeGo. Har opplevd flere ganger at navigeringen er helt på villspor. På tur langs E6 fra Steinkjer til Stjørdal ville den guide meg via Fosen, med ferge fra Vanvikan til Trondheim! Og fra Øvre Årdal til Fortum ville den via Fodnes/Mannheller og Sogndal i stedet for over Tindevegen. Et annet problem er å navigere med koordinater. Det er nok ikke så mange som bruker det, men hvis man f.eks skal på fjelltur til en parkering så er det jo ingen adresse å navigere til. I appen kan man lete seg fram på kartet og trykke, så får man en 'Dropped Pin" som kan sendes til bilen. Men jeg kan foretrekke å legge inn koordinater. Da vises en 'Pin' på rett plass i kartet, og når man trykker på den kan den sendes til bilen. Dette har ført meg på villspor flere ganger, fordi posisjonen som blir sendt til bilen ikke er det jeg spesifiserte, men et ganske vilkårlig sted i nærheten. Fordi Here WeGo finner det nærmeste stedet med et navn og bruker det. Må se vekk fra denne 'Pin' og så trykke i kartet for å få opp en 'Dropped Pin' her. Har klaget på dette til BMW ConnectedDrive. Men de henviser meg bare til å ta kontakt med Here, noe som er bortimot umulig. Med Audi eTron så jeg aldri slike feil. Audi bruker Google, som er mye bedre på navigering. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden I route setting kan man angi å unngå ferger. Men enig at Here (og bmw) har noe å gjøre for å oppgradere kartmatrialet for Norge. Har hatt noen merkelige rutevalg selv opp i gjennom med BMW nav. Men google maps har også ført meg på noen merkelige omveier/avsporinger. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) 11 minutes ago, Hårek said: Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet. Jeg bruker det ganske mye. Kartdata leveres av Here. Navigering gjøres av Here WeGo. Har opplevd flere ganger at navigeringen er helt på villspor. På tur langs E6 fra Steinkjer til Stjørdal ville den guide meg via Fosen, med ferge fra Vanvikan til Trondheim! Og fra Øvre Årdal til Fortum ville den via Fodnes/Mannheller og Sogndal i stedet for over Tindevegen. Et annet problem er å navigere med koordinater. Det er nok ikke så mange som bruker det, men hvis man f.eks skal på fjelltur til en parkering så er det jo ingen adresse å navigere til. I appen kan man lete seg fram på kartet og trykke, så får man en 'Dropped Pin" som kan sendes til bilen. Men jeg kan foretrekke å legge inn koordinater. Da vises en 'Pin' på rett plass i kartet, og når man trykker på den kan den sendes til bilen. Dette har ført meg på villspor flere ganger, fordi posisjonen som blir sendt til bilen ikke er det jeg spesifiserte, men et ganske vilkårlig sted i nærheten. Fordi Here WeGo finner det nærmeste stedet med et navn og bruker det. Må se vekk fra denne 'Pin' og så trykke i kartet for å få opp en 'Dropped Pin' her. Har klaget på dette til BMW ConnectedDrive. Men de henviser meg bare til å ta kontakt med Here, noe som er bortimot umulig. Med Audi eTron så jeg aldri slike feil. Audi bruker Google, som er mye bedre på navigering. Du kan ikke finne posisjonen i google maps og sende den direkte til bilen? Tesla bruker jo google sitt kart så der funker det jo men kansje ikke for biler som bruker annet kart. Selv om det burde være enkelt å implementere Endret 13 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Hårek skrev (6 minutter siden): Kan legge inn min erfaring med navigasjonsystemet.(...) Er ikke Android Auto/Carplay integrert i navigasjonen nå så du kan bruke google maps og det virker likt den integrerte? Jeg testa med Carplay/apple maps og det virket til å være integrert i både instrumentpanel og HUD, noe det ikke er i min 330e som har vært eneste grunn til at jeg fortsatt har betalt for kart oppdateringer på den integrerte navigasjonen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Complexity skrev (1 minutt siden): Du kan ikke finne posisjonen i google maps og sende den direkte til bilen? Jo, man kan sende en søkt destinasjon fra google maps (vha share) til BMW. Enten velge dele med BMW app eller rett til bilen. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Civilix skrev (7 minutter siden): Er ikke Android Auto/Carplay integrert i navigasjonen nå så du kan bruke google maps og det virker likt den integrerte? Jeg testa med Carplay/apple maps og det virket til å være integrert i både instrumentpanel og HUD, noe det ikke er i min 330e som har vært eneste grunn til at jeg fortsatt har betalt for kart oppdateringer på den integrerte navigasjonen. Valg av telefon (android eller iphone) definerer om apple maps eller google maps er integrert i hud med kjøreanvisninger. Det er default map applikasjon i mobil os som definerer andoid auto/carplay integrasjon for headup. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Civilix skrev (12 minutter siden): Er ikke Android Auto/Carplay integrert i navigasjonen nå så du kan bruke google maps og det virker likt den integrerte? Ja, det er et alternativ. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Syar-2003 skrev (2 timer siden): Så mye rekkevidde «stjeler» klimaanlegget Tysk test avslører de kalde fakta. https://www.tv2.no/broom/sa-mye-rekkevidde-stjeler-klimaanlegget/16910683/ Rar test. Alle vet at varmeoverføring er avhenging av lufthastighet rundt bilen. Dette var en veldig rar test. Den burde vert utført i en vindtunell med 35graders luft og klimaanlegg på 20grader Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden (endret) Trestein skrev (21 minutter siden): Rar test. Alle vet at varmeoverføring er avhenging av lufthastighet rundt bilen. Dette var en veldig rar test. Den burde vert utført i en vindtunell med 35graders luft og klimaanlegg på 20grader Det er "en" test. Om du har noen bedre enkel og forståelig test å henvise til så post gjerne link. Nedkjøling i 35° om sommeren eller oppvarming fra null grader til +20° har begge vesentlig energiforbruk som påvirker rekkevidde (i tillegg til alt annet). Alle bør også vite at WLTP test sykluser ikke inkluderer varmeapparat/klimaanlegg. Mange som "glemmer" det. Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima. Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy). - TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter). - TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr). WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes Endret 11 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Syar-2003 skrev (55 minutter siden): Det er "en" test. Om du har noen bedre enkel og forståelig test å henvise til så post gjerne link. Nedkjøling i 35° om sommeren eller oppvarming fra null grader til +20° har begge vesentlig energiforbruk som påvirker rekkevidde (i tillegg til alt annet). Alle bør også vite at WLTP test sykluser ikke inkluderer varmeapparat/klimaanlegg. Mange som "glemmer" det. Ved WLTP testing skal produsenten inkludere ulike konfigurasjoner som leveres som standard, men dessverre uten hensyn til bruk av varme/klima. Resultatene skal presenteres som TEL (Test Energi Lav) og TEH (Test Energi Høy). - TEL refererer til den mest energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. minste felgdiameter). - TEH refererer til den minst energiøkonomiske konfigurasjonen (f.eks. større felgdiameter, høyere ytelse og høyere vekt pga inkludert utstyr). WLTP regelverket sier at hvis differansen mellom TEL og TEH er liten, så skal kun TEH brukes Varmetap er stort sett to ting i en bil. Det første er varmeoverføring gjennom vindu og stål. Denne er avhengig av lufthastighet rundt bilen og overflatens K faktor (W/m2 K). Den andre er ventilasjon av kupeluft. Her er antall utskiftninger pr time som er avgjørende. Flere biler måler dette og oppgir tall for klimatisering. Burde være enkelt å måle med en strømtang. Forutsatt at bilen ikke bruker energi på batteri heating kjøling Effekten er selvfølgelig veldig avhengig av bilens hastighet. Varmetap er større i KW ved høy hastighet mens påvirkning blir mindre fordi tiden blir kortere. Bruker bilen 2KW til oppvarming og du kjører 130km/h til batteriet er tomt Etter 3 timer har du kjørt 390km og brukt 6kwh til oppvarming og 70kwh til fremdrift Kjører du 60km/h i 6 timer har du brukt 12kwh på varme og 66kwh på fremdrift Litt forenklet med konstant varme som er en forenkling. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Bone skrev (5 timer siden): Hvordan tar dere vare på disse skjønnheten mtp. renhold? Hvordan og hvor ofte vasker dere bilene? Børsteløs med underspyling? Noe spesielt nå på vinteren? Hva med når snø legger seg på bilen? Bruker dere trekk? Noe man skal tenke på mtp å børste av snøen med snøbørste, slik at man ikke riper opp lakken? Jeg har bestillt meg vaskeabonnement hos en UnoX stasjon nær meg som kostet meg 500 kr. For 8 vask innenfor 30 dager. Børsteløs selvsagt. På vinterstid har jeg ikke mulighet til å vaske den hjemme å da er det bedre med børsteløs vask enn ingen vask. Ellers i året så vasker jeg den selv, men jeg skal levere den bort slik at jeg får lagt en coating på den før våren. Da har jeg dannet et godt grunnlag for videre vedlikehold selv. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Syar-2003 skrev (5 timer siden): Det er instruksjonsbok på app og i bilen iDrive som hele tiden er oppdatert. @Bjerknez Så er vi på rekkevidde diskusjon nå Du får forresten ikke nullstilt GOM (gjettometer estimatet). Som sagt er det et estimat av rekkevidde basert på bilens telematikkdata, sist kjørte 100km, din kjørestil, vær vind og temperatur. Når du kjøpte bilen var den oppladet innendørs ved klargjøring og hadde ikke blitt kjørt noe enda, det er tall du ikle kan bruke som grunnlag. Ingen vits å dra til selger med dette. Det er å kaste bort tiden til dere begge. Det er kanskje en fordel derimot å be selger om en "opplæring på bilen" og elbil generelt. Jeg er klar over alt dette. Jeg vet også at den rekkevidden bilen oppgir kan betraktes som et gjettometer. Men så vil man jo uansett at denne skal vise noenlunde edruelige tall som ikke er basert på feilaktig grunnlag. Jeg trodde nemlig grunnlaget ble lagt av nettopp den statistikken jeg snakket om, men det viser seg at grunnlaget for utmålingen av gjettometeret endrer seg mellom hver lading og hvilket forbruk man hadde ved forrige lading. Å da synes jeg egentlig det er helt greit Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Gjettometeret til BMW er født pessimist og begynner ikke å vise særlig edruelige tall før en har kjørt en god stund på langtur. Så mitt tips er å ikke bry seg så mye oppi det tallet før en faktisk hiver seg i gang med en langtur med behov for ladestopp, da kalibrerer det seg ganske godt inn til slutt Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Gjettometeret til BMW er født pessimist og begynner ikke å vise særlig edruelige tall før en har kjørt en god stund på langtur. Så mitt tips er å ikke bry seg så mye oppi det tallet før en faktisk hiver seg i gang med en langtur med behov for ladestopp, da kalibrerer det seg ganske godt inn til slutt Det er mitt intrykk også. Desverre er det stort sett småturer for min del så det gjettometeret får nok leve sitt eget liv Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Bjerknez skrev (44 minutter siden): Det er mitt intrykk også. Desverre er det stort sett småturer for min del så det gjettometeret får nok leve sitt eget liv Det enkleste er å merke seg forbruk vs temperatur på langkjøring. Viktig å lese av computer ved samme nivå over havet(man kan spørre bilen om høyde pver havet) Når man har typisk forbruk er det bare å lage en enkel tabell 160wh/km gir 80kWh/0.16 som er 500km 180wh/km gir 444km 200gir 400 osv Egentlig banalt enkelt Kjørte nettop 400km med min bil med 150wh/km. Snitt temperatur ca -2 Rekkevidde ca 533km Gjettometer viste 450km når jeg startet turen med 100% Tror bilen bruker verdier fra comunity for beregninger pluss utetemperatur. Den bommer alltid grovt på min bil Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Har ikke gjettometer på min bil. Eller det e der i en egen app men sjelden man åpner den. Batteriprosent, forbruk og data fra navigasjon er bedre å bruke synes jeg. Har gjettometer på leafen som alltid viser fantasitall siden bilen bare bykjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå