Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (10 timer siden):

Tenk følgende vanlige scenario 

Hvis to personer foran (og kanskje en tredje til baksetet) skal sette seg inn i en bil forvarmet til 22° innvendig temperatur mens det er -20° ute åpner tre dører i 10 sekunder. Hvor mye varmluft forsvinner da og hvilket temperatur drop får man egentlig.
Hva er fa bilens innvendige temperatur da i det øyeblikket man setter seg inn og lukket dørene.

Når bilen er gjennomvarm har ikke ti sekunder med åpne dører noe særlig å si. Akkurat som at man har god varme i stua et halvt minutt etter at man lufta ut middagslukta, eller at matvarene i kjøleskapet holder seg fint med døra åpen en stund.

På samme måte vil jo det viktigste være å få kupeen til trivselstemperatur. Derfra er det enkelt å justere til personlige preferanser. Det er ingen som forvarmer eller -kjøler bilen om de vet at kupeen allerede holder 22 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (16 minutter siden):

Når bilen er gjennomvarm har ikke ti sekunder med åpne dører noe særlig å si. Akkurat som at man har god varme i stua et halvt minutt etter at man lufta ut middagslukta, eller at matvarene i kjøleskapet holder seg fint med døra åpen en stund.

På samme måte vil jo det viktigste være å få kupeen til trivselstemperatur. Derfra er det enkelt å justere til personlige preferanser. Det er ingen som forvarmer eller -kjøler bilen om de vet at kupeen allerede holder 22 grader.

Jeg synes i allefall det blir fort kaldt når kjerringa somler med "entrance" i bitende kulde. Varm luft stiger til motsetning til kjøleskap sammenlikningen og det er ikke mange kubikkmeter luft i en bilkupe.
Og er flere dører åpne får man gjennomtrekk.

Poenget er at det blir raskt varmt igjen til det fører har valgt som innstilt ac temperatur (i bilen), noe som gjør denne "fast 22°" prekondisjonering diskusjonen litt meningsløs imho.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (13 timer siden):

Jeg har satt klimaanlegget til auto i bilen på 25°. Lagt et frittstående termometer der. Og tenkt å kjøre en standard klimatisering fra appen i morgen (30 minutter). 
Da får vi svaret på hva kupétemperaturen er blitt (22° eller 25°).

Kupé er 25° etter prekondisjoneringen startet fra app (gått nesten 30 minutter). Så da prekondisjoneres det til den temperaturen som er innstilt i bilens klimaanlegg.
Case closed :)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Kupé er 25° etter prekondisjoneringen startet fra app (gått nesten 30 minutter). Så da prekondisjoneres det til den temperaturen som er innstilt i bilens klimaanlegg.
Case closed :)

De må ha endret dette. Som sagt når jeg fikk bilen var den drepende varm etter forvarming. Nå mere normal. Jeg kjører alltid 18-20gradet. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

De må ha endret dette. Som sagt når jeg fikk bilen var den drepende varm etter forvarming. Nå mere normal. Jeg kjører alltid 18-20gradet. 

Tror egentlig ikke bmw plutselig har endret noe på dette, det er også i overensstemmelse med enkelte innlegg  (observasjoner) i i4talk forum for over to år siden (at klimasettingen satt i bilen ble brukt). 
Kanskje det "var" en bug på et tidspunkt i din bil 🤷‍♂️

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Tror egentlig ikke bmw plutselig har endret noe på dette, det er også i overensstemmelse med enkelte innlegg  (observasjoner) i i4talk forum for over to år siden (at klimasettingen satt i bilen ble brukt). 
Kanskje det "var" en bug på et tidspunkt i din bil 🤷‍♂️

Vet ikke. Husker bare at første vinteren var bilen mye varmere enn det jeg foretrakk da jeg som regel kjører til og fra jobb i yttertøy. Det gjør jeg ennå men bilen er ikke så varm lenger selv om den har stått på 18grader hele tiden.

 

Lenke til kommentar
On 20.12.2024 at 2:12 AM, Bjerknez said:

Når dem ladet den opp hos forhandler sto den på 45 mil. Jeg vet jo at denne tilpasser seg underveis, men jeg missliker å ikke ha muligheten til å slette egne data. Jeg forstår at jeg ikke kan slette hoved triptelleren etc. men jeg vil ha muligheten til å slette turene jeg selv har kjørt. 

Jeg skal jammen kontakte forhandler angående dette på nyåret. 

Wow. Ikke så ofte jeg føler sympati med bilselgere, men dette er en sånn dag! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (22 minutter siden):

Wow. Ikke så ofte jeg føler sympati med bilselgere, men dette er en sånn dag! 

Du fikk med deg at jeg skulle KONTAKTE min forhandler (ikke nødvendigvis selger) om dette? 

Eller klarte du å lese ut av setningen jeg skrev at skulle binde han fast i pulten og verbalt missbruke fyren til han mistet all livsglede?

Nå viste det seg at dette ikke er et så stort problem som jeg først trodde, for når jeg ladet bilen i natt så sto den på 42 mil når den var ferdig. Det er nok fordi den beregner forrige tur som utgangspunkt for antatt rekkevidde på neste tur. 

Dessuten er bilselgeren som solgte bilen til meg en jeg kjenner fra før og delvis i familie, så jeg tror neppe han har noe å frykte av et besøk av meg. Faktisk en meget oppegående fyr som kunne ALT med BMW i4 på strak arm da han har kjørt  mange slike i jobbsammenheng. 

I motsetning til andre selgere som må slå opp i instruksjonsboken og svare deg tilbake om 2 dager pr. mail. 

Så denne selgeren har ikke så mye å frykte :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bjerknez said:

Du fikk med deg at jeg skulle KONTAKTE min forhandler (ikke nødvendigvis selger) om dette? 

Eller klarte du å lese ut av setningen jeg skrev at skulle binde han fast i pulten og verbalt missbruke fyren til han mistet all livsglede?

Nå viste det seg at dette ikke er et så stort problem som jeg først trodde, for når jeg ladet bilen i natt så sto den på 42 mil når den var ferdig. Det er nok fordi den beregner forrige tur som utgangspunkt for antatt rekkevidde på neste tur. 

Dessuten er bilselgeren som solgte bilen til meg en jeg kjenner fra før og delvis i familie, så jeg tror neppe han har noe å frykte av et besøk av meg. Faktisk en meget oppegående fyr som kunne ALT med BMW i4 på strak arm da han har kjørt  mange slike i jobbsammenheng. 

I motsetning til andre selgere som må slå opp i instruksjonsboken og svare deg tilbake om 2 dager pr. mail. 

Så denne selgeren har ikke så mye å frykte :) 

42 mil er da på 100%?

En fordel med leasing er vel at man ikke nå bry seg like mye om batterihelsen siden man ikke skal ha bilen så lenge.

Er det forøvrig en instruksjonsbok? Om BMW oppdaterer systemet sitt med gjevne mellomrom vil jo den boken være utdatert raskt isåfall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

42 mil er da på 100%?

En fordel med leasing er vel at man ikke nå bry seg like mye om batterihelsen siden man ikke skal ha bilen så lenge.

Er det forøvrig en instruksjonsbok? Om BMW oppdaterer systemet sitt med gjevne mellomrom vil jo den boken være utdatert raskt isåfall.

Ja, den kjørelenden som bilen viser er jo beregnet fra tidligere forbruk og endrer seg hele tiden. Når bilen er helt ny så har den jo ikke rare forbruket og eller dem har nullstilt statistikken før salg, så da vil den vis nær WLT rekkevidde og den rekkevidden vil den nok trolig aldri vise igjen. 

Ja, det følger også med instruksjonsbok, men BMW har en egen app som forklarer det meste med bilen inkludert animasjoner og videoer, så den blekka man får med blir nok aldri åpnet :) 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Bjerknez said:

Ja, den kjørelenden som bilen viser er jo beregnet fra tidligere forbruk og endrer seg hele tiden. Når bilen er helt ny så har den jo ikke rare forbruket og eller dem har nullstilt statistikken før salg, så da vil den vis nær WLT rekkevidde og den rekkevidden vil den nok trolig aldri vise igjen. 

Ja, det følger også med instruksjonsbok, men BMW har en egen app som forklarer det meste med bilen inkludert animasjoner og videoer, så den blekka man får med blir nok aldri åpnet :) 

Wltp rekkevidden får du nok bare om sommeren uansett. Kansje tillogmed mere enn WLTP. Men vinteren er hard. Er nok best å bruke navigation til å se hvor mye forbruk du vil ha da den forhåpentligvis tar høyde for litt flere faktorer enn forrige kjøretur.

Bra det er en app da! Å ha fysisk bok vil jo bare være forvirrende. Om det var fysisk bok med min bil i 2019 ville omtrent ingenting stemt i dag for er helt annen software i bilen enn da, og mange nye funksjoner som ville manglet i boken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Wltp rekkevidden får du nok bare om sommeren uansett. Kansje tillogmed mere enn WLTP. Men vinteren er hard. Er nok best å bruke navigation til å se hvor mye forbruk du vil ha da den forhåpentligvis tar høyde for litt flere faktorer enn forrige kjøretur.

Bra det er en app da! Å ha fysisk bok vil jo bare være forvirrende. Om det var fysisk bok med min bil i 2019 ville omtrent ingenting stemt i dag for er helt annen software i bilen enn da, og mange nye funksjoner som ville manglet i boken.

Jeg tror kanskje den fysiske boken tar for seg mer tekniske ting med bilen enn det som går på software etc. det er vel det angående software oh innstillinger mange lurer mest på og ikke hvordan eller hvor man skal åpne panseret eller feste jekken på bilen. 

Men det var betryggende å se at den beregnede kjørelengden som ble kun 33 mil ved full opplading etter en dag hvor jeg sto veldig mye rolig med bilen i gang endret seg ved neste opplading etter en lengre tur over til nabolandet. 

Bilen bruker mer strøm på småkjøringer enn langkjøringer, spesielt vinterstid muligens grunnet batteritemperatur. Å små kjøringer er det jeg stort sett bruker den til. Men blir morsomt til sommerferien når jeg skal tur/retur vestlandet og se hvordan den egentlige rekkevidden er i god sommertemperatur :) 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg tror kanskje den fysiske boken tar for seg mer tekniske ting med bilen enn det som går på software etc. det er vel det angående software oh innstillinger mange lurer mest på og ikke hvordan eller hvor man skal åpne panseret eller feste jekken på bilen. 

Men det var betryggende å se at den beregnede kjørelengden som ble kun 33 mil ved full opplading etter en dag hvor jeg sto veldig mye rolig med bilen i gang endret seg ved neste opplading etter en lengre tur over til nabolandet. 

Bilen bruker mer strøm på småkjøringer enn langkjøringer, spesielt vinterstid muligens grunnet batteritemperatur. Å små kjøringer er det jeg stort sett bruker den til. Men blir morsomt til sommerferien når jeg skal tur/retur vestlandet og se hvordan den egentlige rekkevidden er i god sommertemperatur :) 

Er nok grunnet temperaturen. Vanligvis er elbiler mindre tørst til småkjøring.

Er det mye batteribuffer på i4? Tok en rask googling og det ble nevnt under 3%, som jeg isåfall vil tro ligger i bunnen? Men var bare en tilfeldig fyr på internett fra ett tilfeldig forum som nevnte det.

Men om det stemmer så er det nok greit å ikke ha bilen fulladet alt for mye om du vil beholde den gode rekkevidden

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er det forøvrig en instruksjonsbok? Om BMW oppdaterer systemet sitt med gjevne mellomrom vil jo den boken være utdatert raskt isåfall.

Det er instruksjonsbok på app og i bilen iDrive som hele tiden er oppdatert.

@Bjerknez Så er vi på rekkevidde diskusjon nå :p 
Du får forresten ikke nullstilt GOM (gjettometer estimatet). Som sagt er det et estimat av rekkevidde basert på bilens telematikkdata, sist kjørte 100km, din kjørestil, vær vind og temperatur. Når du kjøpte bilen var den oppladet innendørs ved klargjøring og hadde ikke blitt kjørt noe enda, det er tall du ikle kan bruke som grunnlag. Ingen vits å dra til selger med dette. Det er å kaste bort tiden til dere begge.  Det er kanskje en fordel derimot å be selger om en "opplæring på bilen" og elbil generelt.:)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Bilen bruker mer strøm på småkjøringer enn langkjøringer, spesielt vinterstid muligens grunnet batteritemperatur. Å små kjøringer er det jeg stort sett bruker den til

Dette gjelder elbiler generelt. Småturer bruker mere enn langturer. Klimaanlegget kan stå for mye av energiforbruket. Og ved småturer må klimaanlegget varme opp eller kjøle ned bilen fra start for hver tur.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

(...)Men om det stemmer så er det nok greit å ikke ha bilen fulladet alt for mye om du vil beholde den gode rekkevidden

I følge selger av min bil hadde ikke BMW lengre noen anbefaling om å unngå full lading når man sakteladet.

Mener at jeg leste også at tesla sin erfaring var at batteria ikke taper seg så mye som fryktet.

Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Dette gjelder elbiler generelt. Småturer bruker mere enn langturer. (...)

Gjelder alle biler, også fossil bruker mer på småturer. På min 330e(hybrid) ser jeg det bedre fordi batteriet på den klarer ikke levere nok strøm til el-motoren når det er veldig kaldt, så da bruker den bare størm på oppvarming og det er veldig lite som går til oppvarming sammenligna med når den bruker el-motoren. Redigert: for langkjøring blir det jo endel tap fordi det er forbruk over tid, men for småkjøring blir det litt annerledes.

Eller så misunner jeg dere som har fått bilen, alt jeg har er en VIN 😛
IMG_1021.thumb.PNG.c5837e6cf4322cfdef07821a2581efc8.PNG

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan tar dere vare på disse skjønnheten mtp. renhold? :)

Hvordan og hvor ofte vasker dere bilene? Børsteløs med underspyling? Noe spesielt nå på vinteren? 

Hva med når snø legger seg på bilen? Bruker dere trekk? Noe man skal tenke på mtp å børste av snøen med snøbørste, slik at man ikke riper opp lakken? 

:)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...