Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Som sagt tidligere.
Har hatt i4 i to år (to somre og to vintre) og IX3 to år før det begge fullelektiske (samt andre BMW før det, inkl hybrid igjen med app og samme prekondisjonerings funksjon ) og dette har aldri plaget meg overhode.
Jeg mener at "problemet" er blåst opp og ut av proposjoner. 

Det er min mening (og erfaring) om saken :) 
Har ikke rørt klimainstillingene på lang tid (står alltid på 20 grader og lav vifte hastighet året rundt)

 

Nåja, nå synes jeg ikke dette er verdens undergang, bare så det er sagt. Jeg synes bare det er rart at man trolig ikke kan stille inn dette selv på en bil i den klassen. 

men jeg lurer velsig på hvilken av metodene bilen bruker. Fast 22 eller sist instillte temperatur.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Nåja, nå synes jeg ikke dette er verdens undergang, bare så det er sagt. Jeg synes bare det er rart at man trolig ikke kan stille inn dette selv på en bil i den klassen. 

men jeg lurer velsig på hvilken av metodene bilen bruker. Fast 22 eller sist instillte temperatur.... :)

Jeg har satt klimaanlegget til auto i bilen på 25°. Lagt et frittstående termometer der. Og tenkt å kjøre en standard klimatisering fra appen i morgen (30 minutter). 
Da får vi svaret på hva kupétemperaturen er blitt (22° eller 25°).

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg har satt klimaanlegget til auto i bilen på 25°. Lagt et frittstående termometer der. Og tenkt å kjøre en standard klimatisering fra appen i morgen (30 minutter). 
Da får vi svaret på hva kupétemperaturen er blitt (22° eller 25°).

Artig. Jeg håper på 22C egentlig. :) 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Jeg har satt klimaanlegget til auto i bilen på 25°. Lagt et frittstående termometer der. Og tenkt å kjøre en standard klimatisering fra appen i morgen (30 minutter). 
Da får vi svaret på hva kupétemperaturen er blitt (22° eller 25°).

Er nok bedre å kjøre to tester. Med forskjellig temp. Viser termometer likt for begge kjører de en fast konstant, om ikke følger den instillinger.

 

Edit: egentlig er det nok veldig vanskelig å finne ut av, for selv om set temperaturen er 22 grader kan pådraget være noe helt annet(sannsynligvis en god del mer) og kan variere med nåværende temp osv.

Varmen vill også forplante seg ulikt mot termometeret og temp sensor i bil, de kan også ha helt ulike verdier for samme temp etc. 

Rett og slett er det litt håpløst å finne ut av:p

Men at en ikke kan endre set temp på forvarming er jo veldig overraskende i premium segmentet

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Artig. Jeg håper på 22C egentlig. :) 

Kanskje begge deler er rett. Om man slår av auto blir det sist innstilte og automatisk klima gir 22°.

For å finne det ut må vi gjøre to tester.

Men som sagt . Jeg driter i det for det har alltid vært behagelig "for meg"  å sette seg inn i bilene jeg har eid etter prekondisjonering uansett årstid.

Man bør faktisk prøve det (året rundt med fast innstilling, for det funker faktisk utrolig bra) før en kritiserer det og setter det på en mangel liste.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Minner meg litt om Tesla sin fremgangsmåte på mange ting. De ønsker å diktere det som er best for alle, men bommer titt og ofte. 

Auto viskere er ett godt eksempel, de tviholder på en 100% automagisk løsning som funker ulikt for folk. Gjerne bra i California, mens skit på vestlandet.

Så får de en masse feedback og prøver å justere også blir det omvendt en periode og slik går dagene.

Når de bare kunne gitt oss en sensitivitet instilling slik at en kunne justert til det som passer sitt bruk.

Å treffe alle behov er tilnærmet umulig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Minner meg litt om Tesla sin fremgangsmåte på mange ting. De ønsker å diktere det som er best for alle, men bommer titt og ofte. 

Auto viskere er ett godt eksempel, de tviholder på en 100% automagisk løsning som funker ulikt for folk. Gjerne bra i California, mens skit på vestlandet.

Så får de en masse feedback og prøver å justere også blir det omvendt en periode og slik går dagene.

Når de bare kunne gitt oss en sensitivitet instilling slik at en kunne justert til det som passer sitt bruk.

Å treffe alle behov er tilnærmet umulig.

Det er faktisk forsket på hva som er mest egnet for mennesker av omgivelses temperatur og det er mellom 20° - 24°.
Om BMW da legger auto pre-klimatisering på 22° vil de nok tilfrestille 99% i 99% av scenarioer .
Uansett tar det kanskje kun et minutt eller to før de som avviker fra det får "sin" temperatur.
Vi snakker tross alt kun om inngangstemperaturen i en prekondisjonert bil her.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk forsket på hva som er mest egnet for mennesker av omgivelses temperatur og det er mellom 20° - 24°.
Om BMW da legger auto pre-klimatisering på 22° vil de nok tilfrestille 99% i 99% av scenarioer .
Uansett tar det kanskje kun et minutt eller to før de som avviker fra det får "sin" temperatur.
Vi snakker tross alt kun om inngangstemperaturen i en prekondisjonert bil her.

Å endre temperatur kommer med store tregheter. Og denne endringen er nok veldig enkel for bmw å legge til. Om det ikke er blokkert av 3 parts utstyr da som en ikke får god nok kontroll over. Som ofte er ett problem når en bygger systemer av "hyllevare" kjøpt av diverse produsenter slik bilbransjen har holdt på lenge.

Systemene fungerer bra for seg selv men snakker ikke sammen eller med en hovedenhet.

Men det blir uansett bare spekulasjoner, tenker det hadde vært fint med justering selv om de har funnet den ultimate temperaturen for de fleste.

Jeg justerer min ofte, avhengig av hvem jeg har med hva tempen er i luften, hvilke klær jeg har på osv.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk forsket på hva som er mest egnet for mennesker av omgivelses temperatur og det er mellom 20° - 24°.
Om BMW da legger auto pre-klimatisering på 22° vil de nok tilfrestille 99% i 99% av scenarioer .
Uansett tar det kanskje kun et minutt eller to før de som avviker fra det får "sin" temperatur.
Vi snakker tross alt kun om prekondisjoneringen her.

Dette er så absolutt et godt poeng og du har helt rett i at dette trolig er et problem som ikke er et faktisk problem. 

Det JEG stusser på er hvorfor dem har gjort det slik. Det burde være en enkel sak å gitt brukeren en innstilling som kunne bestemt temperatur via app. 

La oss si det er 20 minusgrader ute og isholke på rutene. Klimatiseringem slår seg vel automatisk av innen 30 minutter. Innenfor den tiden blir det aller viktigste og varme opp mest mulig for fjerne is fortest mulig. Hvis den ikke går over 22 grader så er det kanskje ikke nok. Altså hvis hovedformålet er å få isfrie ruter. 

I motsatt fall når det er sommer og solen steker og man er varm og bare vil sette seg inn i en kjølig bil med 18 grader eller mindre i kupeen. Det kan man ikke. Selv 22 grader utendørs kan oppleves som varmt og får man ikke under dette i bilen så er poenget borte. 

Når det er sagt, så funker dette i de fleste tillfeller. Også i mitt tillfelle som bor i Fredrikstad som er skjermet for de mest ekstreme temperaturene, men alle bor ikke her. Derfor skulle det i det minste slik jeg ser det vært en mulighet for å kunne endre temperaturen selv. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

La oss si det er 20 minusgrader ute og isholke på rutene. Klimatiseringem slår seg vel automatisk av innen 30 minutter. Innenfor den tiden blir det aller viktigste og varme opp mest mulig for fjerne is fortest mulig. Hvis den ikke går over 22 grader så er det kanskje ikke nok. Altså hvis hovedformålet er å få isfrie ruter. 

 

 

Prøv før du konkluderer ;) 
Ja, man må jo helst gi det en sjansje med å gå til bilen idet den 30 minutters prekondisjoneringen slutter og ikke   5 minutter etter  den er startet.

Jeg tror du blir fornøyd med hvordan det fungerer, sommer som vinter.
 

Har du aircondition i oppholdsrommet (stua) hjemme er vel denne innstilt på en konstant temperatur og man driver ikke å endrer denne fra dag til dag  , eller ?

Noen mener alt mulig av innstillinger i en bil app er alfa omega. Men det BMW har gjort her faktisk er "smart", funker bra, og medfører mindre "informarion overload" til brukeren.

Og som sagt prøv det ut først før du hiver deg på whining toget.

:)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Å endre temperatur kommer med store tregheter. Og denne endringen er nok veldig enkel for bmw å legge til. Om det ikke er blokkert av 3 parts utstyr da som en ikke får god nok kontroll over. Som ofte er ett problem når en bygger systemer av "hyllevare" kjøpt av diverse produsenter slik bilbransjen har holdt på lenge.

Systemene fungerer bra for seg selv men snakker ikke sammen eller med en hovedenhet.

Men det blir uansett bare spekulasjoner, tenker det hadde vært fint med justering selv om de har funnet den ultimate temperaturen for de fleste.

Jeg justerer min ofte, avhengig av hvem jeg har med hva tempen er i luften, hvilke klær jeg har på osv.

Jeg er enig egentlig. 

Samtidig er jeg overrasket over at Tesla som skal få sine kunder til å tenke minst mulig rundt det å kjøre bil med å legge inn automatikk etc. tillater justering av temperaturen. 

BMW er vel den elbilen jeg har kjørt som minner meg mest om en "vanlig" bil. Hvor alle brytere og knapper sitter lett tilgjengelig der jeg er vent til at dem skal være. Etter å ha kjørt flere elbiler, så er BMW i4 den absolutt mest intuitive og kjøre. Jeg beveger bare fingrene for å få til det jeg vil uten å ta øynene fra veien fordi jeg VET hvor knappene sitter og kan føle meg frem. 

Det kunne jeg ikke i Volvo EX30 feks. Som har en skjerm midt i bilen som styrer alt. Helt ærlig, synes jeg den løsningen er litt håpløs. Man blir vant til det på sikt, men man blir på en måte vant til noe som ikke er bra og som tar for mye oppmerksomhet. 

bare det å justere følsomheten på vinduspusserne krevde to tastetrykk via skjermen og man MÅ se på skjermen for å treffe riktig knapp. Helt håpløst. I BMW i4 sitter knappen som justerer dette på vinduspusser hendelen og det krever absolutt ingenting å justere dette. Det kan man gjøre midt i en rundkjøring, eller i Sinsenkrysset. 

Det blir litt det samme som at alle nå er vant til smarttelefoner og hvordan dem funker. Men i dag tar smarttelefonene for mye oppmerksomhet. Det er forbud mot å bruke dem mens man kjører og folk går rett på lyktestolper med trynet i mobilen. Alle elsker disse telefonene og dem er veldig bra, men dem bidrar til fin lite annet enn å holde seg oppdatert på sosiale medier. 

 

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Prøv før du konkluderer ;) 
Ja, man må jo helst gi det en sjansje med å gå til bilen idet den 30 minutters prekondisjoneringen slutter og ikke   5 minutter etter  den er startet.

Jeg tror du blir fornøyd med hvordan det fungerer, sommer som vinter.
 

Har du aircondition i oppholdsrommet (stua) hjemme er vel denne innstilt på en konstant temperatur og man driver ikke å endrer denne fra dag til dag  , eller ?

Noen mener alt mulig av innstillinger i en bil app er alfa omega. Men det BMW har gjort her faktisk er "smart", funker bra, og medfører mindre "informarion overload" til brukeren.

Og som sagt prøv det ut først før du hiver deg på whining toget.

:)

Du missforstår meg. 

kanskje virker det som om jeg er mer missfornøyd enn jeg faktisk er, men jeg har sagt tidligere at dette ikke er noen big deal for MEG. Jeg sier bare at det burde være en mulighet for å justere temperaturen, for alle bor ikke på Østlandet. 
 

så det blir ikke noe grining fra min side. Det ville i så tillfelle vært verdens største luksusproblem :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig egentlig. 

Samtidig er jeg overrasket over at Tesla som skal få sine kunder til å tenke minst mulig rundt det å kjøre bil med å legge inn automatikk etc. tillater justering av temperaturen. 

BMW er vel den elbilen jeg har kjørt som minner meg mest om en "vanlig" bil. Hvor alle brytere og knapper sitter lett tilgjengelig der jeg er vent til at dem skal være. Etter å ha kjørt flere elbiler, så er BMW i4 den absolutt mest intuitive og kjøre. Jeg beveger bare fingrene for å få til det jeg vil uten å ta øynene fra veien fordi jeg VET hvor knappene sitter og kan føle meg frem. 

Det kunne jeg ikke i Volvo EX30 feks. Som har en skjerm midt i bilen som styrer alt. Helt ærlig, synes jeg den løsningen er litt håpløs. Man blir vant til det på sikt, men man blir på en måte vant til noe som ikke er bra og som tar for mye oppmerksomhet. 

bare det å justere følsomheten på vinduspusserne krevde to tastetrykk via skjermen og man MÅ se på skjermen for å treffe riktig knapp. Helt håpløst. I BMW i4 sitter knappen som justerer dette på vinduspusser hendelen og det krever absolutt ingenting å justere dette. Det kan man gjøre midt i en rundkjøring, eller i Sinsenkrysset. 

Det blir litt det samme som at alle nå er vant til smarttelefoner og hvordan dem funker. Men i dag tar smarttelefonene for mye oppmerksomhet. Det er forbud mot å bruke dem mens man kjører og folk går rett på lyktestolper med trynet i mobilen. Alle elsker disse telefonene og dem er veldig bra, men dem bidrar til fin lite annet enn å holde seg oppdatert på sosiale medier. 

 

 

Ja som nevnt i en annen post gjør Tesla tilsvarende ting hvor de prøver å diktere hva folk flest liker som auto viskere og plassering i veibanen på autopilot m.m.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Du missforstår meg. 

kanskje virker det som om jeg er mer missfornøyd enn jeg faktisk er, men jeg har sagt tidligere at dette ikke er noen big deal for MEG. Jeg sier bare at det burde være en mulighet for å justere temperaturen, for alle bor ikke på Østlandet. 
 

så det blir ikke noe grining fra min side. Det ville i så tillfelle vært verdens største luksusproblem :)

Jeg "tror" bare det ikke blir  noe problem for deg overhodet i praksis :) 
Jeg har som sagt erfaring med funksjonen dems (BMW) i flere år både i minus 20° og pluss 30° (Ja, vi har faktisk -15 - 20° om vinteren i Oslo fra tid til annen og det er jo disse dagene man faktisk bruker prekondisjonering)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja som nevnt i en annen post gjør Tesla tilsvarende ting hvor de prøver å diktere hva folk flest liker som auto viskere og plassering i veibanen på autopilot m.m.

Ja, å tanken er egentlig god mener jeg, hvis det funker. Tesla forsker på selvkjlrende biler og dems mål er egentlig at sjåføren ikke skal kjlre bilen i det hele tatt. Dem har et mål som ikke inkluderer føreren på en måte og føreren selv blir en slags testperson. 

På sikt er jeg overbevist om at selvkjørende biler blir en realitet. Kanskje ikke i min tid, men det kommer, en gang.... 

Problemet blir at Tesla lager biler som ikke inkluderer føreren i like stor grad. Noe vertfall JEG merket godt. Alt skal veie minst mulig og være mest mulig effektivt og det skal brukes minst mulig penger på knapper og brytere samt ledningsnett. Alt skal routes til den skjermen i midten og føreren får ansvaret for å sette seg inn i det. Med de fordeler og ulemper det har. 

Men tanken er god. Problemet er at dette ikke fungerer rett ut av boksen og det må testes ut over tid. Så da blir jeg litt usikker på om jeg vil være en slik testperson og samtidig betale mye penger for det. 

Bare se på de blinklysbryterne på rattet. Et klassisk eksempel på et helt håpløst design. Hva var poenget her? Å slippe og lage en plasthendel samt montere denne? Kostnadsbesparende er det sikkert og ungoman liker sikkert knapper på rattet for å blinke da det ser kulere ut, men test det ut i den første rundkjøringen du kommer til. Faktisk en komisk dårlig ide. 

I steden kunne Tesla forsket på helt automatiserte blinklys. Det forutsetter GPS og en satt destinasjon, men da kan bilen blinke helt selv uten at du gjør noe som helst. Fortsatt teorien, men dette er noe Tesla burde implementert i bilene som en tilleggsfunksjon ved SIDEN AV hendelen på rattet slik at brukeren kan velge metode. 

De knappene på ratttet gjør jo alt bare værre egentlig... slik jeg ser det vertfall.

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Jeg "tror" bare det ikke blir  noe problem for deg overhodet i praksis :) 
Jeg har som sagt erfaring med funksjonen dems (BMW) i flere år både i minus 20° og pluss 30° (Ja, vi har faktisk -15 - 20° om vinteren i Oslo fra tid til annen og det er jo disse dagene man faktisk bruker prekondisjonering)

Neida, jeg klarer helt fint å leve med dette. Jeg synes bare det er litt rart at man ikke kan justere dette via appen. Sensoren som måler temperatur er der og appen snakker med bilen, så dette burde vel ikke kreve stort annet enn software justeringer. I det minste kunne dem vist temperaturen i kupeen i appen. Men det kan jeg ikke se dem gjør heller. 

Som nevnt ikke noe problem. Jeg bare lurer og er nyskjerig. Ikke noe annet :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Ja, å tanken er egentlig god mener jeg, hvis det funker. Tesla forsker på selvkjlrende biler og dems mål er egentlig at sjåføren ikke skal kjlre bilen i det hele tatt. Dem har et mål som ikke inkluderer føreren på en måte og føreren selv blir en slags testperson. 

På sikt er jeg overbevist om at selvkjørende biler blir en realitet. Kanskje ikke i min tid, men det kommer, en gang.... 

Problemet blir at Tesla lager biler som ikke inkluderer føreren i like stor grad. Noe vertfall JEG merket godt. Alt skal veie minst mulig og være mest mulig effektivt og det skal brukes minst mulig penger på knapper og brytere samt ledningsnett. Alt skal routes til den skjermen i midten og føreren får ansvaret for å sette seg inn i det. Med de fordeler og ulemper det har. 

Men tanken er god. Problemet er at dette ikke fungerer rett ut av boksen og det må testes ut over tid. Så da blir jeg litt usikker på om jeg vil være en slik testperson og samtidig betale mye penger for det. 

Bare se på de blinklysbryterne på rattet. Et klassisk eksempel på et helt håpløst design. Hva var poenget her? Å slippe og lage en plasthendel samt montere denne? Kostnadsbesparende er det sikkert og ungoman liker sikkert knapper på rattet for å blinke da det ser kulere ut, men test det ut i den første rundkjøringen du kommer til. Faktisk en komisk dårlig ide. 

I steden kunne Tesla forsket på helt automatiserte blinklys. Det forutsetter GPS og en satt destinasjon, men da kan bilen blinke helt selv uten at du gjør noe som helst. Fortsatt teorien, men dette er noe Tesla burde implementert i bilene som en tilleggsfunksjon ved SIDEN AV hendelen på rattet slik at brukeren kan velge metode. 

De knappene på ratttet gjør jo alt bare værre egentlig... slik jeg ser det vertfall.

 

Tesla har Automatisert blinklys i FSD, men det er ikke tilgjengelig i Norge.

Tesla har mål om å lage 100% av delene selv, det er nok hovedgrunnen til knappene. Enkelt å implementere. 

Og en av grunnene til å lage alt selv er nok å spare penger. Absolutt.

Jeg lever veldig fint med knappene, hatt de i to år nå. Men det krever litt tilvenning, absolutt:)

Lenke til kommentar

Tenk følgende vanlige scenario 

Hvis to personer foran (og kanskje en tredje til baksetet) skal sette seg inn i en bil forvarmet til 22° innvendig temperatur mens det er -20° ute åpner tre dører i 10 sekunder. Hvor mye varmluft forsvinner da og hvilket temperatur drop får man egentlig.
Hva er fa bilens innvendige temperatur da i det øyeblikket man setter seg inn og lukket dørene.
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Tenk følgende vanlige scenario 

Hvis to personer foran (og kanskje en tredje til baksetet) skal sette seg inn i en bil forvarmet til 22° innvendig temperatur mens det er -20° ute åpner tre dører i 10 sekunder. Hvor mye varmluft forsvinner da og hvilket temperatur drop får man egentlig.
Hva er fa bilens innvendige temperatur da i det øyeblikket man setter seg inn og lukket dørene.
 

Alt taler jo da for at man skulle hatt muligheten til å kjøre opp temperaturen for å unngå for mye varmetap...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...