Syar-2003 Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember sverreb skrev (11 minutter siden): Det er et veldig nyttig skille når man diskuterer ting som datarater og minnekapasiteter om hverandre. Datarater oppgis normalt i tierpotens. I.e. 1Mbit/s er 1000000 bit/s, mens en Mbyte ram normalt forstås som 2^20 byte = 1048576 byte (men sier du 1Mbit ram kapasitet vil man tenke 1000000 bits igjen...) Jeg har +40 år bak meg i yrkeslivet innen Data/IT/Elekrtronikk så du trenger ikke ta på deg lektor lua overfor meg 😛 Sier bare at irettesetelser når mening og poeng er krystallkart ikke er særlig fruktbart. F.eks kan jeg aldri huske at noen i bransjen muntlig har brukt MebiByte og GibiByte begrepet. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Tilbake til bilen, ser at eSIM er standard men fungerer denne i Norge nå? I min forrige BMW hadde jeg også hotspot men ingen norske telefonleverandører var støtta så det var ubrukelig tilleggsutstyr, ifølge internett er youtube låst bak hotspot funksjonaliteten så det er jo litt kjipt hvis man ikke kan aktivere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. desember Del Skrevet 2. desember Civilix skrev (23 minutter siden): Tilbake til bilen, ser at eSIM er standard men fungerer denne i Norge nå? I min forrige BMW hadde jeg også hotspot men ingen norske telefonleverandører var støtta så det var ubrukelig tilleggsutstyr, ifølge internett er youtube låst bak hotspot funksjonaliteten så det er jo litt kjipt hvis man ikke kan aktivere. Ingen p.t i Norge tilbyr mobilabonnement parret/koplet til BMWs personal eSim. BMW må også ha et samarbeid med mobiloperatør for å understøtte det. Personal eSim er litt mere enn bare hotspot. Så det er liten vits i å bestille det (om det ikke følger med som standard i en pakke som er valgt). Bare søk det opp på faq sidene om hvilke land det gjelder. Forresten er bilens egen sim for connected drive tjenester og remote tilkopling også eSim. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Hentet min i4 M50 2025 modell på onsdag Spørsmål: Talestyring. Jeg får den ikke til å fungere helt. Noe jeg må gjøre? Ser det står noe om Siri i menyen (for long press), men jeg har Android. Mener også at jeg har sett noe om at talestyring ikke fungerer på Norsk? Men, kan jeg ikke da bare snakke engelsk til den? Takk for svar 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Bone skrev (18 minutter siden): Hentet min i4 M50 2025 modell på onsdag Spørsmål: Talestyring. Jeg får den ikke til å fungere helt. Noe jeg må gjøre? Ser det står noe om Siri i menyen (for long press), men jeg har Android. Mener også at jeg har sett noe om at talestyring ikke fungerer på Norsk? Men, kan jeg ikke da bare snakke engelsk til den? Takk for svar Gratulerer 👍 BMWs assistent støtter Tysk, Engelsk, Spansk, Fransk, Italiensk, Kinesisk, Japansk, Russisk . I følgende leveringsland kan du bruke alle funksjonene til BMW Intelligent Personal Assistant på det lokale språket: Brasil, Kina, Tyskland, Frankrike, Italia, Japan, Canada (engelsk), Østerrike, Russland, Sveits, Sør-Korea, Taiwan, USA, Storbritannia. Du kan bruke BMW Intelligent Personal Assistant på engelsk i følgende leveringsland, forutsatt at du velger "English (UK)" for språket i BMW iDrive-operativsystemet: Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Kroatia, Latvia, Litauen, Malta, Norge, Polen, Romania, Sverige, Slovenia, Slovakia, Tsjekkia, Ukraina, Kypros. Veivisning i navigasjonssystemet utføres med det angitte lokale språket. https://faq.bmw.no/s/article/Intelligent-Personal-Assistant-Språk-LGrJZ?language=no Hvis du for telefon aktiverer Andoid Auto og google tale assistent kan på påkalle denne med å si hei google eller langt trykk på mic knapp på rattet (mic knapp alt viremåte må defineres i iDrive) 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Syar-2003 skrev (2 minutter siden): Du kan bruke BMW Intelligent Personal Assistant på engelsk i følgende leveringsland, forutsatt at du velger "English (UK)" for språket i BMW iDrive-operativsystemet: Bulgaria, Danmark, Estland, Finland, Hellas, Kroatia, Latvia, Litauen, Malta, Norge, Polen, Romania, Sverige, Slovenia, Slovakia, Tsjekkia, Ukraina, Kypros. Veivisning i navigasjonssystemet utføres med det angitte lokale språket. Tusen takk Så, slik at jeg har skjønt dette riktig: Jeg kan bruke bilens stemmestyring, men da vil alt av meny, gps-tale og absolutt alt bli på engelsk? Ikke at jeg har noe problemer med engelsk, men likte nå godt at det var litt "hjemmekoselig" på Norsk til en forandring. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Ja det stemmer . Må sette bilens språk til Engelsk (Uk) for å aktivere den intelligente assistenten (hey bmw). Testet det en periode men følte det bare ble teit for min del. Og falt tilbake på norske menyer og bmw assistent inaktiv. Bruker nå heller "hei siri" og mobilen til spill musikk naviger til og slike ting man blir da henvist til CarPlay appene og Apples navigasjon (det samme kan man jo oppnå med android) Litt dårlig av bmw å ikke få på plass støtte for et eneste av de nordiske språkene 🙄 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. desember Forfatter Del Skrevet 6. desember Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Ja det stemmer . Må sette bilens språk til Engelsk (Uk) for å aktivere den intelligente assistenten (hey bmw). Testet det en periode men følte det bare ble teit for min del. Og falt tilbake på norske menyer og bmw assistent inaktiv. Bruker nå heller "hei siri" og mobilen til spill musikk naviger til og slike ting man blir da henvist til CarPlay appene og Apples navigasjon (det samme kan man jo oppnå med android) Litt dårlig av bmw å ikke få på plass støtte for et eneste av de nordiske språkene 🙄 Enig. Talestyring i bil er litt bob bob synes nå jeg. Jeg har testet det mange ganger, men jeg blir aldri tilfreds med det. En fin showoff greie når det funker, men ellers er vi ikke helt "der" enda.. synes jeg. Så vil selvsagt noen mene at dette fungerer helt smertefritt og har aldri feilet. Flott for dem 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Man bør lære seg å bruke hjulet til høyre på rattet. Med denne kan man scrolle i radio stasjoner /velge, og samme ned musikkspor fra musikk avspiller (enten bilens eller fra carplay). Listen og valgene kommer synlig i headup. Man kan også bytte lydkilde med knappene på rattet med info i headup. Endret 6. desember av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Tusen takk for svar! De kunne nå ha gjort det sånn at man kunne ha snakket på ett av språkene som det støtter, så kunne resten ha vært på systemspråket. Talekommando vil jo uansett sikkert trigge samme kode i systemet, uavhengig av språk. Nå trenger jeg bare å finne ut hvorfor USB-pinnen min med mp3 ikke viser album art, mens den klarer det fint i vår i3, 2021-modell. Har kanskje Googlet meg frem til at i4 ikke klarer bilder over 1000x1000 pixler? Noen som kan bekrefte/avkrefte? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember (endret) Tipper du har sett diskusjonen her : https://www.i4talk.com/threads/usb-music-album-art-errors.11348/ Jeg har all favoritt musikk offline nedlastet i mobil i høyest mulig kvalitet på Apple Musik (og tidligere Spotify) så har ikke dillet så mye med USB lengre i bilen da behovet ikke lengre er til stede annet for å teste avspilling av noe i losslesss som FLAC e.l. En skal vel kunne kjøre en bulk resize av mp3 art files (pixels og size) med mp3tag eller liknende program for PC eller MAC. Endret 6. desember av Syar-2003 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Syar-2003 skrev (37 minutter siden): Tipper du har sett diskusjonen her : https://www.i4talk.com/threads/usb-music-album-art-errors.11348/ Ja, det var denne jeg kom frem til selv Så, antar at det er svaret/løsningen. Tenkte å høre om dette var erfaringen her inne også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Ref MP3 på USB, så fant jeg at i4 ikke liker at filene er sortert i mapper (album - artist). Det har fungert på tidligere biler. i4 leser bare filene fra første mappe og ignorerer resten. (ps - bruker ikke album art i mine filer). Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Hårek skrev (6 timer siden): Ref MP3 på USB, så fant jeg at i4 ikke liker at filene er sortert i mapper (album - artist). Det har fungert på tidligere biler. i4 leser bare filene fra første mappe og ignorerer resten. (ps - bruker ikke album art i mine filer). Takk for tilbakemelding. Hos meg fungerer alle låtene, i kataloger. Så alt fungerer egentlig, så vidt jeg har testet, foruten album art. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember @Bone Hvor fornøyd er du så langt med i4M50 på en skala fra 1 - 10 ? Vi får mye pes i elbil tråden at bilen ikke har "frunk" Betyr dette noe for deg ? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember Syar-2003 skrev (5 minutter siden): @Bone Hvor fornøyd er du så langt med i4M50 på en skala fra 1 - 10 ? Vi får mye pes i elbil tråden at bilen ikke har "frunk" Betyr dette noe for deg ? Personlig vill jeg si frunk er oppskrytt. Tungvindt å bruke(iallefall på min bil) og rommet er lite. Brukes maks en gang i året på langtur. Hadde aldri vært en avgjørende faktor for meg i valg av bil. Med auto åpning og lukking hadde jeg kanskje brukt det noe mer da jeg typisk rygger inn slik at handleposer kunne plasseres der. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. desember Del Skrevet 6. desember En ting jeg legger meg litt i merke er at det er overaskende mange på forumet her som har i4 viser deg seg, er ikke en bil en akkurat ser rundt enhver sving når en er ute å farter, men tydeligvis en bil som treffer e høy andel diskusjon.no brukere rent forholdsmessig Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. desember Forfatter Del Skrevet 7. desember Evil-Duck skrev (3 timer siden): En ting jeg legger meg litt i merke er at det er overaskende mange på forumet her som har i4 viser deg seg, er ikke en bil en akkurat ser rundt enhver sving når en er ute å farter, men tydeligvis en bil som treffer e høy andel diskusjon.no brukere rent forholdsmessig I følge forhandler gikk denne som varmt hvetebrød når jeg bestillte min. Men har til gode å se en eneste en langs veien enda... faktisk. I følge Sulland i Fredrikstad er det sort og Dravit Grey som går absolutt mest. Spesielt sort siden den fargen er "gratis". Var inom der for en uke siden og da sto det flere i4 Dravit grey og sort linet opp både ute og inne klar til levering. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Hei igjen :) Jeg hentet bilen på onsdag, og har egentlig ikke fått testet den annen enn frem og tilbake fra jobb siden da, og jeg bruker 5-ish minutter en vei på dette. Samt en liten svipp tur på en halvtime. Ingen stor erfaring enda, men jeg har jo selvfølgelig et førsteinntrykk :D Foreløpig vil jeg gi bilen 9+/10, tenker jeg. Merk, jeg er absolutt ingen bilekspert og har egentlig testet så mange andre til sammenligning. Det er jo en ny bil og det min aller første helt, helt nye (selv om vi var særdeles nærme med en iPace for noen år siden - importbil, men ingen tidligere brukere og hadde noen km registrert), så wow-faktoren er jo å ta og føle litt på for øyeblikket Bilen føles skikkelig luksus og jeg er strålende fornøyd. Hvorfor ikke 10 av 10 foreløpig, er vel pga. hvorfor jeg begynte å skrive i tråden her i første omgang; Jeg synes det er litt snodig at vi ikke kan ha stemmestyring. Litt ekstra styr om jeg må styre med å resize bilder for alle mine mp3-filer, når vår i3 klarer dette fint. Jeg har hørt at ladeplaten og telefon overopphetes hvis denne brukes - Forhandlerdama sa at det de har fått med seg, er at dette skyldes hvis du bruker ladeplate og AndroidAuto samtidig (?). iPhone-brukere og CarPlay har ikke dette problemet (?). Jeg har Android/Samsung. Jeg synes også det var litt kjipt å høre at jeg ikke kan "styre bilen med appen", fordi det hadde jeg sett andre gjøre på YouTube (kjøre den frem og slik når den står parkert). Litt rart at 2025 M5-modeller ikke har slikt. Det er noen slike småting som trekker bittelitt ned fra en full score, men det er såpass mye stas her at en solid 9-er er helt klar, for min del. :D Frunk måtte jeg spørre ChatGPT hva var. Hadde kanskje vært greit, men egentlig ikke noe jeg har tenkt så mye på. Kan legge den på liste over, over ting som trekker litt ned - men er absolutt ingen deal-breaker. Jeg skal klare meg fint uten. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Syar-2003 skrev (16 timer siden): @Bone Hvor fornøyd er du så langt med i4M50 på en skala fra 1 - 10 ? Vi får mye pes i elbil tråden at bilen ikke har "frunk" Betyr dette noe for deg ? Jeg er vel den eneste som har edrive 40 her inne og som kan montere frunk om jeg vil. Nå tar jeg aldri kabler med meg så hva jeg skulle ha brukt en slik frunk til aner jeg ikke. Mye enklere å stappe ting inn bak som tross alt har motorisert luke. Min bil har heller ikke HK lyd(Kun HI fi pakken) Da har jeg et brukbart rom under bak jeg kan bruke. stort sett tursko og annet jeg plasserer der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå