Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Skulle jeg gå opp et effekttrinn så bryr jeg meg ikke så mye om det. Vi snakker rundt 150-200 kroner pr. måned om man gjør det. Det er ikke akkurat en sum som holder meg våken. 

Det er ikke det at det ødelegger privatøkonomien akkurat. Det er bare at det er helt unødvendig når bilen står stille i garasjen i minst 14 timer til dagen. Da betaler jeg for noe som gir tilnærmet null verdi for meg. Jeg har cappet på 10A bare for å slippe å tenke på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det at det ødelegger privatøkonomien akkurat. Det er bare at det er helt unødvendig når bilen står stille i garasjen i minst 14 timer til dagen. Da betaler jeg for noe som gir tilnærmet null verdi for meg. Jeg har cappet på 10A bare for å slippe å tenke på det.

Ja, jeg er i grunn enig med deg. Men om jeg bruker 2 timer på og lade 14kw. Eller 7 timer med 2kw. Blir ett fett. Vi havner uansett mellom 5-10kw trinnet her hos oss. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg er i grunn enig med deg. Men om jeg bruker 2 timer på og lade 14kw. Eller 7 timer med 2kw. Blir ett fett. Vi havner uansett mellom 5-10kw trinnet her hos oss. 

14kw/h ?
Det er ca fra 63% til 80%
Sjelden koplet til bilen med så høy soc (bortsett fra en gang)

I4-M50 har 83kw/h batteri (netto 81kw/h)
Om man tilkobler på ~ 30 % soc og lader til 80% snakker vi om at det er lades rundt 40kw/h.

Dette er observasjoner fra min egen ladehistorikk i MyBMW appen.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

@Bjerknez Om du ønsker det kan du endre strømbegrensningen under lading fra MyBMW appen.

IMG_1414.thumb.jpeg.9d19182942ff34e796fac5cb7b6a0c8d.jpeg

IMG_1413.thumb.jpeg.184a844dca1ca7fb8e6e7c061756d4a5.jpeg

Ja, ikke dumt det der. Jeg kan uansett stille ladestrøm på selve appen i laderen, men det er LITT enklere og gjøre dette via MyBMW appen tror jeg. Da setter jeg bare laderen til å lade med 30A og justerer ned i BMW appen. Jeg kan også via futurehome systemet begrense det totale strømforbruket slik at hvis madammen bruker 6kw. På kjøkkenet mens bilen lader så kan laderen automtisk justere seg ned slik at feks. Maksbelastning på anlegget går under 9kw. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Ja, ikke dumt det der. Jeg kan uansett stille ladestrøm på selve appen i laderen, men det er LITT enklere og gjøre dette via MyBMW appen tror jeg. Da setter jeg bare laderen til å lade med 30A og justerer ned i BMW appen. Jeg kan også via futurehome systemet begrense det totale strømforbruket slik at hvis madammen bruker 6kw. På kjøkkenet mens bilen lader så kan laderen automtisk justere seg ned slik at feks. Maksbelastning på anlegget går under 9kw. 

Dette var du har "dum" lader og ikke app-styrt smart ladeboks (som ikke nødvendigvis er et must have)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

14kw/h ?
Det er ca fra 63% til 80%
Sjelden koplet til bilen med så høy soc (bortsett fra en gang)

I4-M50 har 83kw/h batteri (netto 81kw/h)
Om man tilkobler på ~ 30 % soc og lader til 80% snakker vi om at det er lades rundt 40kw/h.

Dette er observasjoner fra min egen ladehistorikk i MyBMW appen.

Nå har jo ikke jeg fått bilen enda, men jeg tenker at å lade litt hver dag eller annenhver dag og hele tiden holder den på feks. 80% så slipper man å la den stå og lade hele natten. 

jeg prøvekjørte en i4 M50 på jobb og hjem og det er ca. 3 mil totalt. Da brukte jeg ca. 6% strøm. Noe som vel er rundt 3kw. Etter 2-3 dager trenger jeg kun å lade rundt 9kw. Om dette gjøres med full hastighet eller med kun 10A blir da ett fett med tanke på effekttrinn. 

Men jeg er enig at det unødvendig, men så lenge det ikke koster mer og lade kjapt så er jo det like greit tenker jeg?

Men det kan hende jeg finner ut at det er smartere å lade annerledes når jeg først får bilen. Jeg bare ser for meg scenarioer etc. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Bjerknez said:

jeg prøvekjørte en i4 M50 på jobb og hjem og det er ca. 3 mil totalt. Da brukte jeg ca. 6% strøm. Noe som vel er rundt 3kw.

81/100x6=4.86 kWh. Og det før ladetap på ca 10-15 %. Så litt over 5 kWh. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Dette var   du har "dum" lader og ikke app-styrt smart ladebosks (som ikke nødvendigvis er et must have)

Appstyrt ladeboks kombinert med futurehome er kjekt når man vil holde seg under effektledd. Jeg har rele på varmekabler og VVB samt justering av strøm på laderen. Dette styres automatisk. På natten feks. Så kan VVB slås av mellom kl. 23:00 og 06:00. Da slipper denne og slå seg på mens biler lader feks. 

men samtidig er jeg ikke så opptatt av disse effektleddene. Vertfall ikke hvis det skulle kreve stor innsats for meg og holde meg under. 

Lenke til kommentar

 

Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg er i grunn enig med deg. Men om jeg bruker 2 timer på og lade 14kw. Eller 7 timer med 2kw. Blir ett fett. Vi havner uansett mellom 5-10kw trinnet her hos oss. 

2 timer med 14 kW vil jo få deg opp på 10-15 leddet.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Hvilket effektledd er du på nå og hva koster det per måned? Man kan komme langt med å begrense lading til ca 3 kW, ofte kan man da holde seg under 5-6 kW leddet. 

Vi ligger på rundt 6kw så vi havner uansett mellom 5-10kw. Leddet. Om vi bruker 4kw. Mer i snitt så vil det uansett ikke utløse neste effektledd. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Hvilket effektledd er du på nå og hva koster det per måned? Man kan komme langt med å begrense lading til ca 3 kW, ofte kan man da holde seg under 5-6 kW leddet. 

Hvis det er meg du spør så er ikke effektledd et tema for min del. Dette da ladeboksen min ikke er tilkoplet min eierseksjon/leilighet. Sameiet har avtale med charge365 for alle personlige ladebokser vi har kjøpt. Og det er kun en pris pr kw/h uansett når på døgnet man lader og uansett antall kwh/time man måtte ha.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Appstyrt ladeboks kombinert med futurehome er kjekt når man vil holde seg under effektledd. Jeg har rele på varmekabler og VVB samt justering av strøm på laderen. Dette styres automatisk. På natten feks. Så kan VVB slås av mellom kl. 23:00 og 06:00. Da slipper denne og slå seg på mens biler lader feks. 

men samtidig er jeg ikke så opptatt av disse effektleddene. Vertfall ikke hvis det skulle kreve stor innsats for meg og holde meg under. 

Veldig lett å holde seg under, juster ned til laveste strømtrekk på bilen og koble til hver gang du parkerer;)

Men automasjon er gøy så finnes bedre løsninger der en også får mer effekt igjen til tider:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Nei. 2 timer med 7kw lading = 14kw.  Ikke 14kw. Pr time. Dessuten tror jeg effektledd er gjennomsnittlig forbruk i løpet av 3 timer periode. 

De fleste bruker de 3 høyeste timene og snittet av disse. Så ikke en sammenhengende 3 timers periode. Har ikke hørt om noen som gjør det

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

De fleste bruker de 3 høyeste timene og snittet av disse. Så ikke en sammenhengende 3 timers periode. Har ikke hørt om noen som gjør det

Vi havner som sagt uansett mellom 5-10kw. Vi ligger på rundt 6kw. Nå med EN elbil. Jeg tror ikke vi går over 10kw. Med en elbil til. Vi trenger heller ikke lade samtidig og mye kan automatiseres her. 

Uansett noe jeg tenker svært lite på. Det vil si slik det er i dag med 40A 1fas system så MÅ man tenke litt på forbruket, men med 63A 3fas system så trenger jeg ikke tenke på forbruket i like stor grad. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Vi havner som sagt uansett mellom 5-10kw. Vi ligger på rundt 6kw. Nå med EN elbil. Jeg tror ikke vi går over 10kw. Med en elbil til. Vi trenger heller ikke lade samtidig og mye kan automatiseres her. 

Uansett noe jeg tenker svært lite på. Det vil si slik det er i dag med 40A 1fas system så MÅ man tenke litt på forbruket, men med 63A 3fas system så trenger jeg ikke tenke på forbruket i like stor grad. 

Om dere ligger på 6kWish så ville nå jeg automatisert meg under 5. Men det er nå bare meg:p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...