Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Johoo!

Den 10. desember kommer dem å installerer ny inntakskabel til huset og legger 3-fas til sikringsboks med 3x63A hovedsikring :) 

Da kan jeg i teorien belaste systemet med ehele 25kw. før hovedsikring slår ut :) 

Så nå blir det fart på elbil ladingen :) 

Nice :) Hvor mye skal de ha for den jobben? Og lader du bilen i egen garasje nære huset eller hvordan er ståa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (Akkurat nå):

Nice :) Hvor mye skal de ha for den jobben? Og lader du bilen i egen garasje nære huset eller hvordan er ståa?

Dem tar 20.000 for strekking av ny 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt gjør om sikringsskap og setter inn ny hovedsikring etc. Så måtte jeg betale et anleggsbidrag til Norgesnett for å bytte inntakskabel til hus da jeg har slitt litt med spenningsfall. Anleggsbidraget kom på 3.600 kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Dem tar 20.000 for strekking av ny 3-fas kabel fra husvegg til sikringsskap samt gjør om sikringsskap og setter inn ny hovedsikring etc. Så måtte jeg betale et anleggsbidrag til Norgesnett for å bytte inntakskabel til hus da jeg har slitt litt med spenningsfall. Anleggsbidraget kom på 3.600 kroner. 

Ok. Hvor lang strekning er det snakk om da ca? Med kabel liksom? 

Lenke til kommentar

Ja. Det koster ikke all verden dette. Elektriker må kontakte Norgesnett og søke om oppgradering. Som regel tror jeg man får dette invilget da det er et pluss for Norgesnett at kunder gjør om til 3fas. 

Så vil man få et anleggsbidrag som er på rundt 4-5.000 kroner. Denne summen må betales før dem starter opp. Når summen er betalt så samhandler din elektriker med Nettpartner eller dem som driver med strømlinjene og samkjører. 

For anleggsbidraget du betaler får du da satt inn ny strømåler og du får koblet deg på 3fas. Jeg vil tro at med kortere kabel så kan du få gjort hele jobben inkuldert anleggsbidraget for rundt 20.000 kr.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Kabelen er ganske lang. Jeg tipper den er rundt 15 meter fra husvegg til sikringsskap. 

Ikke verst pris det da. Blir nok dyrere her jeg bor da jeg måtte hatt en elektriker til gravd en kabel på rundt 15-20m selv ned til garasjen hvor jeg har bilen parkert. Men nå skal ikke jeg gå altfor mye off-topic her. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 minutter siden):

Ikke verst pris det da. Blir nok dyrere her jeg bor da jeg måtte hatt en elektriker til gravd en kabel på rundt 15-20m selv ned til garasjen hvor jeg har bilen parkert. Men nå skal ikke jeg gå altfor mye off-topic her. 

Kabelen til garasjen gravde jeg ned selv. Nå har vel jeg kun 10 meter i luftlinje fra husvegg til garasje skal sies. Du kjøper et 25mm rør og graver det ned. Så kommer elektriker og trer kabel samt legger opp. 

Jeg betalte totalt 15.000 kroner for ny 32A kurs, strekk av kabel til garasje samt montering av lader. Laderen er inkludert i de 15.000. Når du først gjør dette så gå for 32A kurs og en 3-fas kabel. Så slipper du å bytte kabelen senere hvis du skal oppgradere. Selve kabelen og prisdifferansen er jo ubetydelig uansett. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Kabelen til garasjen gravde jeg ned selv. Nå har vel jeg kun 10 meter i luftlinje fra husvegg til garasje skal sies. Du kjøper et 25mm rør og graver det ned. Så kommer elektriker og trer kabel samt legger opp. 

Jeg betalte totalt 15.000 kroner for ny 32A kurs, strekk av kabel til garasje samt montering av lader. Laderen er inkludert i de 15.000. Når du først gjør dette så gå for 32A kurs og en 3-fas kabel. Så slipper du å bytte kabelen senere hvis du skal oppgradere. Selve kabelen og prisdifferansen er jo ubetydelig uansett. :)

Har nok ikke så mye mer enn det i luftlinje selv fra husvegg til garasje. Kanskje jeg skal prøve å få gjort det samme neste år. 15k for 32A kurs samt strekk av kabel og montering av lader er ikke verst må jeg si! Gravejobben kan jeg definitivt gjøre selv. 

Lenke til kommentar

Skal du først legge kurs til garasjen så vurder om du vil legge flere kurser i samme slengen. Det er jo stort sett arbeidstiden du betaler for. Da må du evt. vurdere et større rør evt. 

Vurderer du på sikt en lader til, så strekk to kabler og la den andre være utilkoblet evt. da slipper du å strekke kabel neste gang. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Skal du først legge kurs til garasjen så vurder om du vil legge flere kurser i samme slengen. Det er jo stort sett arbeidstiden du betaler for. Da må du evt. vurdere et større rør evt. 

Vurderer du på sikt en lader til, så strekk to kabler og la den andre være utilkoblet evt. da slipper du å strekke kabel neste gang. 

Jeg la 4 kurser når jeg først var i gang

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Skal du først legge kurs til garasjen så vurder om du vil legge flere kurser i samme slengen. Det er jo stort sett arbeidstiden du betaler for. Da må du evt. vurdere et større rør evt. 

Vurderer du på sikt en lader til, så strekk to kabler og la den andre være utilkoblet evt. da slipper du å strekke kabel neste gang. 

Det enkleste måten å gjøre dette på er å legge en stor kurs fra sikringsskap og sette opp en underfordeling i garasjen med ett lite skap der med sikringer, gitt man får innvilget å sette inn den store kursen fra netteier.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 minutter siden):

Det enkleste måten å gjøre dette på er å legge en stor kurs fra sikringsskap og sette opp en underfordeling i garasjen med ett lite skap der med sikringer, gitt man får innvilget å sette inn den store kursen fra netteier.

Interessant. Det har jeg aldri tenkt på faktisk. Har jo ikke strøm i selve garasjen, så det kunne kanskje ha vært noe, avhengig  av hva det koster selvsagt. Den metoden Bjerknez viste til, var i alle fall ikke så dyr. 

Lenke til kommentar

Det gikk opp et lys for meg i går (ja, det hender) jeg har hele tiden tenkt at min nye hovedsikring som blir 63A 3fas og klarer maks rundt 14.5kw siden min gamle sikring klarer maks 9.2kw før den ryker. 

Men her har jeg bommet bra, til min fordel. Den nye 63A sikringen klarer jo hele 25kw før den ryker siden der er 3fas. Med 25kw. Kan man vel strengt tatt lade to biler samtidig med 30A som blir ca. 14kw. Å enda har man 11kw. Igjen. 

Men nå blir jo uansett ikke dette aktuelt da det blir relativt dyrt og bryte flere effekttrinn. Men skulle det knipe så har man vertfall muligheten om ikke annet. :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som koster mest er jo egentlig strekk av kabel. Elektriker holdt på her hos meg en arbeidsdag for å få opp lader i garasje, sette inn sikring og strekke kabel samt koble alt opp mot futurehome appen. 

Det skal sies at den egentlige prisen var 28.000, men jeg fikk tilbake 10.000kr. Fra Enova i støtte siden jeg installerte "smarthjem" styring. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (23 timer siden):

Da kan jeg i teorien belaste systemet med ehele 25kw. før hovedsikring slår ut :) 

Så nå blir det fart på elbil ladingen :)

Trenger du det? Jeg har merket at jeg helst vil gjøre det motsatte etter å ha fått elbil, nemlig begrense ladehastigheten for å unngå høy nettleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Trenger du det? Jeg har merket at jeg helst vil gjøre det motsatte etter å ha fått elbil, nemlig begrense ladehastigheten for å unngå høy nettleie.

Helt enig, kobler en til hver dag skal en kjøre mye for å ha behov for mer en minimum ladestrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 22kW lader. Bruker sånn 5kW som er laveste jeg kan gå for å slippe den hersens effektariffen..

Men er kjekt å kunne druse på litt om man bare trenger 10 minutter for å få varmet batteriet og motorene litt ekstra.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Trenger du det? Jeg har merket at jeg helst vil gjøre det motsatte etter å ha fått elbil, nemlig begrense ladehastigheten for å unngå høy nettleie.

Nå kan jeg uansett ikke lade med mer enn rundt 7kw (30A). Jeg kommer trolig til å sette ladehastighet til rundt 20-25A til daglig. Kanskje lavere enn dette også. Skulle jeg gå opp et effekttrinn så bryr jeg meg ikke så mye om det. Vi snakker rundt 150-200 kroner pr. måned om man gjør det. Det er ikke akkurat en sum som holder meg våken. 

De 25kw jeg kan belaste hele systemet med før den 63A sikringen ryker gir jo bare en ekstra sikkerhet. Jeg kommer jo aldri til å være i nærheten av 25kw uansett. Men slik det er i dag så kan jeg belaste maks 9.2kw før hovedsikring ryker. Jeg kan ikke engang lade bilen mens jeg lager mat før sikring ryker. Dessuten synker også spenningen ned mot 205V når jeg laster systemet med rundt 8kw i spesifikke tider på døgnet. 

Grunnen til det er at jeg deler en 3x25 inntakskabel fra stolpe til hus med nabohuset og det er også andre problemer i nærområdet som Norgesnett nå tar tak i takket være min søknad om oppgradering. 

Så nå kan det se ut som om vi får en egen 3x50 kabel til oss. Å det kostet meg kun 3.600 kroner i anleggsbidrag siden jeg også må bytte strømmåler når jeg får over til 3fas. Norgesnett har jo leveringsplikt så kostnaden rundt dimensjonering inn til hus etc. må dem ta på sin kappe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...