Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er en lagerbil jeg har bestillt og jeg har ikke fått en slik mail så vidt jeg vet. 

Du spurte om hvordan du fikk digital brosjyre.
Svaret er at selgeren kan gi deg denne i tilbudet eller hente den frem fra systemene og sende deg url på mail. Brosjyren viser eksakt "din" bil og konfigurasjon som bestilt og genereres automatisk i dems systemer. Er kul å ha under ventetiden å kose seg med.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (56 minutter siden):

Standard M bremsene tillater ikke 17" som man kan ha på base i4-40. Så har man M-technology pack som opsjon på M50 med enda større skiver og kalippere foran enn "vanlige" M bremser. Og med denne tech-pack kan man kun bestille bilen med 20" 868 eller 19" 861 felger (pga plass).

Med vanlige dekk er det liten rekkevidde forskjell på dems 18(504km) og 19(502km) i oppgitte WLTP tall.

 

Angående pris så er det kun 6.500,- i tillegg for 19" 859M eller 861M med samme type dekk som på 18" (Hankook) 

Jeg har bestillt med Msport pluss pakken og man kan velge 18" felger. Derimot kan man ikke velge en hvilken som helst felg da den må ha plass nok til kaliprene. Så man må vel i så tillfelle velge en av dem BMW selger vil jeg tro. 

Uansett synes jeg nå en slik bil fortjener 20" sommerfelger. Det setter liksom prikken over i'en mener jeg. 19" ser ok ut, men 18 blir for tamt til sommerdekk synes jeg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Jeg har bestillt med Msport pluss pakken og man kan velge 18" felger. Derimot kan man ikke velge en hvilken som helst felg da den må ha plass nok til kaliprene. Så man må vel i så tillfelle velge en av dem BMW selger vil jeg tro. 

Uansett synes jeg nå en slik bil fortjener 20" sommerfelger. Det setter liksom prikken over i'en mener jeg. 19" ser ok ut, men 18 blir for tamt til sommerdekk synes jeg. 

Med m-sport pro pack kan du velge hvilken felg som helst av de som er standard for M50.
Det er kun ulik lakk på kalippere (rød farge)

M-technology pack er noe annet (les enda større bremser)

Felg valg for M50
Kun de med rød ring rundt Kan kombineres med M-Techology pack. 
Uten denne kan alle benyttes.

IMG_1371.thumb.jpeg.68c6fcde7f1f5bffc78d5be8973805b0.jpeg

IMG_1376.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Tror jeg fikk kun to 20" valg med M-sport pro pakken. Siden jeg valgte bort racing hjulene som har seigere gummi og sluker mer strøm så ble det de sorte felgene på meg med blanke detaljer. Jeg synes disse kler bilen godt. 19" er uansett uaktulet på en slik mener jeg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Tror jeg fikk kun to 20" valg med M-sport pro pakken. Siden jeg valgte bort racing hjulene som har seigere gummi og sluker mer strøm så ble det de sorte felgene på meg med blanke detaljer. Jeg synes disse kler bilen godt. 19" er uansett uaktulet på en slik mener jeg. 

Hva "du" fikk av info fra  "din" selger kan jeg ikke si noe om.
Men mSport pro pack er kun disse optiske elementene (for bremser er det kun at de er røde i stedet for blå).
IMG_1377.thumb.jpeg.9f3b5b777d76d42a9101738deb1b89de.jpeg

 


Av de tre mulige bremsene (størrelse) har I4 M50 Msport bremser som standard og alle disse felgene i vedlagt bilde kan man bestille (om man ikke velger M-Technology med  374mm skiver mot 348mn standard msport og større 4-piston kalippere)

.18" , 19" , 19" 19" , 19", 19" , 20" og 20"
IMG_1371.thumb.png.519c1b9a0504d63cc4860e5501d5c847.png

Dette bildet er fra konfigurator av en M50 med m-sport pro pakke.

Lenke til kommentar

Jegbhar vertfall den med Fully charged pakke og m sport pro pakke. Jeg tok dog bort disse m-sport skinnstolene og sparte 15ish tusen spenn. Jeg likte dem ikke da det blitt for mye "her kommer jeg". Jeg liker at ting er litt faded down. Så jeg tok sensatec skinnseter i steden som egentlig er kunstskinn. Disse skal tåle mer juling har jeg hørt og krever mindre vedlikehold. Dem er heller ikke like "harde" og sitte i synes jeg. Jeg tror også jeg tok bort drive assist pro eller hva det hette. Altså den som gjør at bilen skifter fil automatisk når man blinker etc. 

den vil aldri blir brukt uansett. Jeg trenger ikke hjelp til det. Jeg kjøpte en slik bil for å kjøre selv og ikke bli kjørt :) 

Bortsett fra det tror jeg alt er på plass. Jeg droppet også noe som kaltes "diamond" ett eller annet som gjorde enkelte knapper i bilen til å se mer fancy ut. Synes ikke det var verdt 4.000 kroner. Tror det var det det kostet. Jeg kunne også få noen knapper som så ut som børstet aluminium, men det var bare en gimmick. Det var bare plast som så ut som aluminium. 

takluke synes jeg dog det var verdt å ha. Jeg liker litt den følelsen av å kjlre med den opp til tider. En bitteliten friluftsfølelse som jeg liker. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg tror også jeg tok bort drive assist pro eller hva det hette. Altså den som gjør at bilen skifter fil automatisk når man blinker etc.

Ja. Driving Assistant Pro er ikke inkludert i fully charged men kan legges til for 7.500,-.
Det scenarioet du omtaler er forresten utilgjengelig i og for norge. Samme med aut stop for rødt lys , aut hastighets-justering etter fartsgrensen osv

Den har også assistert/"selv" styring (ratt) sammen med adaptiv CC.
Jeg har pro versjonen på min,  men aktiv styre assistent brukes stort sett kun om man skal drikke litt ,åpne skruekork på brusflaske etc. Men det ligger noen andre aktive sikkerhets  funksjoner og nødstopp funksjoner i pro også. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Okay. Det eneste jeg husker jeg tok bort eller byttet ut i fully sharged pakken var sportsstolene tror jeg. Men jeg la til takluke. Men jeg husker ikke helt hva som tilhørte hvilken pakke og ikke. Utstyrslisten er jo lang som et vondt år. Egentlig er det ikke så nøye heller. Det meste er med og fargevalg etc. er jo en smakssak uansett :) 

Blir gøy med ny bil vertfall. Skulle nesten hatt et i4 M50 treff blandt brukere her inne :)

Lenke til kommentar

Litt usikker på om denne passer i elbil tråden, men det har nå uansett litt relevans mener jeg. 
 

Hvordan ser DU for deg det vi i dag kjenner som bensinstasjoner vil bli i fremtiden med flere elbiler og større behov for lading? 

Jeg ser mange bensinstasjoner har kastet seg på bølgen og kanskje spesielt CircleK som nå får flere og flere stasjoner med lademuligheter. Det er veldig bra å jeg håper mange andre følger etter. 

Derimot ser jeg behovet for litt endringer på bensinstasjoner som gagner begge parter. Siden det fort tar 15-30 minutter og lade opp en bil nok til å fortsette så blir det større behov for ett sted og sitte å slappe av og ta seg en matbit og en kaffe. Feks. Så ser jeg for meg om ikke annet et venterom med gode stoler/sofa og en kaffemaskin hvor dørene til venterom samt kaffemaskin styres med en ladebrikke etc. hvor man kan låse seg inn samt kjøpe kaffe etc. 

evt. en bensinstasjon slik vi kjenner den i dag men med større mulighet for å slappe av. det at folk oppholder seg lenger øker også sjansen for salg og det blir litt vinn vinn. 

Slik det er nå så føler jeg mange ladestasjoner ligger langt vekk fra kiosker og ligger det for langt vekk så sitter heller folk i bilen mens den lader. 

Jeg skjønner jo også at dette er litt stedsbasert vedrørende trafikk etc. men langs motorveier og typiske turistveier vil jeg si den som bygger en ladestasjon med et område tilpasset dette på et fint sted hvor man kan slenge seg ned i en sofa med gratis wifi og mulighet for kaffe og annet har skutt gullfuglen. Jeg ser ikke for meg at det er mange slike steder, ennå? 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Bjerknez said:

Litt usikker på om denne passer i elbil tråden, men det har nå uansett litt relevans mener jeg. 
 

Hvordan ser DU for deg det vi i dag kjenner som bensinstasjoner vil bli i fremtiden med flere elbiler og større behov for lading? 

Jeg ser mange bensinstasjoner har kastet seg på bølgen og kanskje spesielt CircleK som nå får flere og flere stasjoner med lademuligheter. Det er veldig bra å jeg håper mange andre følger etter. 

Derimot ser jeg behovet for litt endringer på bensinstasjoner som gagner begge parter. Siden det fort tar 15-30 minutter og lade opp en bil nok til å fortsette så blir det større behov for ett sted og sitte å slappe av og ta seg en matbit og en kaffe. Feks. Så ser jeg for meg om ikke annet et venterom med gode stoler/sofa og en kaffemaskin hvor dørene til venterom samt kaffemaskin styres med en ladebrikke etc. hvor man kan låse seg inn samt kjøpe kaffe etc. 

evt. en bensinstasjon slik vi kjenner den i dag men med større mulighet for å slappe av. det at folk oppholder seg lenger øker også sjansen for salg og det blir litt vinn vinn. 

Slik det er nå så føler jeg mange ladestasjoner ligger langt vekk fra kiosker og ligger det for langt vekk så sitter heller folk i bilen mens den lader. 

Jeg skjønner jo også at dette er litt stedsbasert vedrørende trafikk etc. men langs motorveier og typiske turistveier vil jeg si den som bygger en ladestasjon med et område tilpasset dette på et fint sted hvor man kan slenge seg ned i en sofa med gratis wifi og mulighet for kaffe og annet har skutt gullfuglen. Jeg ser ikke for meg at det er mange slike steder, ennå? 

Høres ut som du vil ha Tesla Lounge?

Kommer vel neppe til Norge og er vel ekslusivt for Tesla eiere. Men har vært noen år nå i det store utland. Når du plugger laderen i bilen får du opp dørkoden på skjermen i bilen om den er låst.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, egentlig, men føler det blir feil at noen skal ha særavtaler. Feks. at man MÅ lade en Tesla for å kunne få seg en kaffe etc. Det har dem prøvd med ladere og det måtte dem åpne opp for andre også. 

Tesla hadde tjent mer penger om dem åpnet disse loungene for alle. Flere som lader, flere som er på besøk og flere som blir gjort oppmerksom på Tesla og det er mange muligheter for å Tesla og reklamere for egne produkter etc. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Bjerknez said:

Ja, egentlig, men føler det blir feil at noen skal ha særavtaler. Feks. at man MÅ lade en Tesla for å kunne få seg en kaffe etc. Det har dem prøvd med ladere og det måtte dem åpne opp for andre også. 

Tesla hadde tjent mer penger om dem åpnet disse loungene for alle. Flere som lader, flere som er på besøk og flere som blir gjort oppmerksom på Tesla og det er mange muligheter for å Tesla og reklamere for egne produkter etc. 

Godt mulig det er åpnet for flere nå som f.eks Ford og Polestar har avtale om få få bruke Tesla sine ladere.

Men kommer nok neppe til Norge uansett. Her får man bare velge seg ladere nært en kafe eller noe man ønsker seg. Er som oftest å være en bensinstasjon der jeg har ladet iallefall.

Med 250kW så går det så fort å lade at man må ut å flytte bilen før man har fått maten omtrent om man skal spise en plass..

Håper de får automatiserte ladekabler snart så bilene bare kan flytte segselv bort fra laderen når den er fulladet for akkurat det er litt irriterende.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Derimot ser jeg behovet for litt endringer på bensinstasjoner som gagner begge parter. Siden det fort tar 15-30 minutter og lade opp en bil nok til å fortsette så blir det større behov for ett sted og sitte å slappe av og ta seg en matbit og en kaffe. Feks. Så ser jeg for meg om ikke annet et venterom med gode stoler/sofa og en kaffemaskin hvor dørene til venterom samt kaffemaskin styres med en ladebrikke etc. hvor man kan låse seg inn samt kjøpe kaffe etc.

Vet ikke helt hva slags problem du ser. De fleste ladere er lokalisert steder hvor det er servicetilbud. Jeg ser ikke noe poeng i at servicetilbudene skal knyttet opp til det at man lader en bil.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Porsche og har noen konsepter med "charging lounge" i tyskland hvor en kan sette bilen på lading og gå inn i en lounge å få seg en kaffe og noe lite å spise. Men da selvfølgelig begrenset til kun folk som kjører Porsche. Tror uansett det er ett konsept som aldri kommer til å ta av, litt som batteri bytte konseptet til Tesla og et eller annet kinesisk merke jeg ikke husker navnet på. Lading blir stadig raskere og raskere, opplever på M50en at jeg sjelden rekker stort mer enn å gå på do å kanskje kjøpe meg noe å drikke før bilen er klar til neste etappe uansett, og det er heller ikke den bilen som lader raskest. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er vel fortsatt full trøkk på batteribytte hos Nio?

Dette med Nio er vel delvis grunnet at man ikke kjøper batteriet (nybil prisen er adskilllelig lavere , opptil 200.000). 90 % av nordmenn har kjøpt bilen uten batteri (med batteri leie) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...