Gå til innhold

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

De forskjellige dekkene kan kan endre seg litt fra år til år. Det beste er å se på en dekktest, f.eks: https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2024/287550

Dekk som er gode på is er ofte ikke så bra på barmark, og motsatt. Nokian prioriterer ofte snø og is. Continental/Viking, Goodyear eller Michelin kan være gode alternativer.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om dette er unikt for i4 M50 eller bare resultat av det er en stor og tung bil, men jeg har i løpet av noen få timer på vinterføre opplevd flere ekle tap av grep enn jeg gjorde i løpet av fire år med min forrige elbil, en liten 208 med forhjulstrekk. Den slipper i jevn fart i rolige kurver, og den slipper når adaptiv regenerering slår inn i nedoverbakker. Er det bare sånn bilen oppfører seg, eller kan det tyde på at det noe feil med dekk eller dekktrykk? 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (45 minutter siden):

Usikker på om dette er unikt for i4 M50 eller bare resultat av det er en stor og tung bil, men jeg har i løpet av noen få timer på vinterføre opplevd flere ekle tap av grep enn jeg gjorde i løpet av fire år med min forrige elbil, en liten 208 med forhjulstrekk. Den slipper i jevn fart i rolige kurver, og den slipper når adaptiv regenerering slår inn i nedoverbakker. Er det bare sånn bilen oppfører seg, eller kan det tyde på at det noe feil med dekk eller dekktrykk? 

Slik bilen er satt opp høres dette riktig ut. Jeg har kjørt den og fryktet at den ville være skummel på vinterføre. (Ref elbiltråen) Jeg kjøpte en edrive i stedet. Kjempebil om vinteren. Utrolig imponert over kjøring men regen bare på bakhjula om vinteren, hadde trodd man ville merke det på glatta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (41 minutter siden):

Da har jeg fått bekreftet at vinterdekkene jeg får heter Goodyear Ultragrip Performance 3. om dem er bra eller ikke aner jeg ikke, men selger sa vertfall det var gode dekk og han brukte dem selv på sin i4 M50 :) 

Det er hvertfall ett nordisk vinterdekk fra en anerkjent produsent som vel er det viktigste :) Sverger selv til continental viking contact som jeg har hatt på alle mine biler i litt mer voksen alder. Men det handler vel kanskje litt mer om hva jeg er trygg på enn at det nødvendigvis er det absolutt beste valget. 

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (2 timer siden):

Usikker på om dette er unikt for i4 M50 eller bare resultat av det er en stor og tung bil, men jeg har i løpet av noen få timer på vinterføre opplevd flere ekle tap av grep enn jeg gjorde i løpet av fire år med min forrige elbil, en liten 208 med forhjulstrekk. Den slipper i jevn fart i rolige kurver, og den slipper når adaptiv regenerering slår inn i nedoverbakker. Er det bare sånn bilen oppfører seg, eller kan det tyde på at det noe feil med dekk eller dekktrykk? 

Den kan av og til logre litt med rompa når det er glatt men tar seg alltid inn. Og man venner seg til det.
 

Anbefaler deg å prøve å bruke eco pro evt eco pro individual på glatt vinterføre. Med individual - juster vifter/klima, lys og setevarme til unrestricted , fjæring/dempere etter behov og ratt-tyngde til sport.
Og man lan med fordel stille om regen fra adaptiv til lav eller middels.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Syar-2003 said:

Den kan av og til logre litt med rompa når det er glatt men tar seg alltid inn. Og man venner seg til det.
 

Anbefaler deg å prøve å bruke eco pro evt eco pro individual på glatt vinterføre. Med individual - juster vifter/klima, lys og setevarme til unrestricted , fjæring/dempere etter behov og ratt-tyngde til sport.
Og man lan med fordel stille om regen fra adaptiv til lav eller middels.

Takk, det skal testes! 

Lenke til kommentar

Det er et par ting kåjeg lurer på når det kommer til i4 M50:

Er det slik at hvis man har den i Eco så bruker den kun bakhjulstrekk frem til bakhjulene spinner for så og aktivere fremhjulene? Eller er det ingen forskjell overhodet mellom sport og eco vedrørende AWD/RWD?

Jeg har sett en del tester rundt dette, å det virker som om strømforbruket er mer eller mindre identisk mellom alle modusene. Eneste som endres er at man får boost mode i sport modus som frigir noen ekstra hester.?

hvis man altiverer Eco Pro så skulle man jo tro at man brukte mindre strøm der? 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvem som kjører og kjørestil hvor mye forskjell det er. 
For noen er det knapt merkbart mens for andre ganske merkbart.
Siden Sport favoriserer kort og rask throttle respons og således at man hyppigere og lettere får brått og raskt mere effekt (les begge motorer) vil den oftere ha tilkoplet fremre motor og således ha forbruk deretter. 

Eco pro har lang og lineær throttle respons og krever mere fotbevegelse. Noe som gjør at det er lettere å kjøre effektivt og oppnå bedre forbruk (om man går inn for det) med roligere aksellerasjoner og pedalbruk (gass) og få høyere andel rwd fremdrift. I tillegg toner eco pro ned AC/Klima , setevarme og lys (dette kan overstyres med å lage et Eco Pro individual i M50). 
Eco pro gjør også bruk av prediktiv adaptiv regenerering med i tillegg info/tilbakemelding tips i displayvisning kjøredata/adativt innhold  om f.eks å gå av gassen før rundkjøringer, kryss etc. Samt gi deg tall 1-10 for rating i effektiv kjøring med aksellerasjon og pedalbruk om det ene parameteret og regenerering som det andre.

Grunnen til at Eco pro med fordel kan brukes på glatt føre er først og fremst en nedtonet gass/pedal respons som gjør det enklere å kjøre mykere (noe som alle vet kan motvirke utilsiktede sladder, tapt grep og uhell på glatta).

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 timer siden):

Det er hvertfall ett nordisk vinterdekk fra en anerkjent produsent som vel er det viktigste :) Sverger selv til continental viking contact som jeg har hatt på alle mine biler i litt mer voksen alder. Men det handler vel kanskje litt mer om hva jeg er trygg på enn at det nødvendigvis er det absolutt beste valget. 

I følge det jeg har lest er Goodyear Ultragrip Performance 3 et europeisk friksjons vinterdekk.
Goodyears nordiske friksjonsdekk heter Ultragrip Ice (piggfritt) og Ultragrip arctic for pigg.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

I følge det jeg har lest er Goodyear Ultragrip Performance 3 et europeisk friksjons vinterdekk.
Goodyears nordiske friksjonsdekk heter Ultragrip Ice (piggfritt) og Ultragrip arctic for pigg.

Det kan stemme. 

Selger sa til meg at det Europeiske vinterdekket har noe hardere gummi. Noe vertfall han mente passet bedre på veiene her i Østfold. De myke dekkene er hakket bedre på snø, men er noe mindre retningsstabile og kan virke litt "svampete" på bare/våte veier. 

Så jeg valgte det europeiske da disse yter bedre på tørre og eller våte vinterveier. Er uansett sjelden snøen legger seg lenge her i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

I følge det jeg har lest er Goodyear Ultragrip Performance 3 et europeisk friksjons vinterdekk.
Goodyears nordiske friksjonsdekk heter Ultragrip Ice (piggfritt) og Ultragrip arctic for pigg.

Du har helt rett (som vanlig ;)) , jeg ble lurt av ett google søk. Da hadde jeg nok vert mer skeptisk å prøvd å fått endret det til ett nordisk dekk. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Du har helt rett (som vanlig ;)) , jeg ble lurt av ett google søk. Da hadde jeg nok vert mer skeptisk å prøvd å fått endret det til ett nordisk dekk. 

Det nordiske dekket er i følge selger bedre egnet andre steder i landet med mer vinter. 

Her i Fredrikstad er de tstort sett bare/våte veier gjennom vinteren da alt blir saltet etc. Da vil det europeiske oppleves bedre sa han. Han brukte disse selv og har testet begge dekkene. Her i Fredrikstad. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Det nordiske dekket er i følge selger bedre egnet andre steder i landet med mer vinter. 

Her i Fredrikstad er de tstort sett bare/våte veier gjennom vinteren da alt blir saltet etc. Da vil det europeiske oppleves bedre sa han. Han brukte disse selv og har testet begge dekkene. Her i Fredrikstad. 

Da er det meget mulig du får hjulsettet på 18" BMW 853 felg.
Jeg bestilte min i4M50 selv med Utragrip Performance + på 853M felger, men det ble noe kluss og de ble ikke levert med bilen fra Tyskland. Så jeg valgte å bytte til forhandler levert nordisk definert vinterhjulsett på 19" 859M felger (staggered 245/40, 255/40) med Continental Conti Viking 7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...