minim Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Bjerknez skrev (7 minutter siden): Husk at ekstra vekt også har en fordel på glatta. Det er en grunn til at man la sandsekker i bilen før i tiden for å få bedre veigrep. Men jeg kjøper ikke bil etter stoppelengde jeg da. Jeg kjøper bil som gir litt morro sommerstid. Så fpr andre velge noe annet om dem vil det. Vi er forskjellige. Ikke jeg heller (min er 2.5t), men om du ikke er vandt til det så kan det fort komme en overraskelse om du er vandt til 1t lettere bil. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober minim skrev (23 minutter siden): Ikke jeg heller (min er 2.5t), men om du ikke er vandt til det så kan det fort komme en overraskelse om du er vandt til 1t lettere bil. Jeg har nå kjørt litt av hvert av biler de siste 30 årene og vet nok hvordan dem oppleves på godt og vondt Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober 50 minutes ago, Bjerknez said: Husk at ekstra vekt også har en fordel på glatta. Det er en grunn til at man la sandsekker i bilen før i tiden for å få bedre veigrep. Men jeg kjøper ikke bil etter stoppelengde jeg da. Jeg kjøper bil som gir litt morro sommerstid. Så fpr andre velge noe annet om dem vil det. Vi er forskjellige. Sandsekker la man i bilen for å kompensere for håpløs vektfordeling. Bmw var den gang også kompetent på vinterføre uten sandsekk, mens biler med 70/30 fordeling måtte ha hjelp. Mest synlig når man kjørte tom kassebil med rwd hvor 90% vekt lå foran. Vekt gir bedre grep på snø, men er en ufattelig ulempe når man skal stoppe eller det først slipper i sving. Nye biler er supre på vinterføre, spesielt elbiler med lavt tyngdepunkt som lynraskt flytter krefter mellom hjul som har grep, men det gjør nok at folk blir overmodige og kjører for fort. Det er mange Teslaer som har gått i grøfta på den måten. Naturlovene gjelder fortsatt. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober Femtekolonne skrev (1 minutt siden): Sandsekker la man i bilen for å kompensere for håpløs vektfordeling. Bmw var den gang også kompetent på vinterføre uten sandsekk, mens biler med 70/30 fordeling måtte ha hjelp. Mest synlig når man kjørte tom kassebil med rwd hvor 90% vekt lå foran. Vekt gir bedre grep på snø, men er en ufattelig ulempe når man skal stoppe eller det først slipper i sving. Nye biler er supre på vinterføre, spesielt elbiler med lavt tyngdepunkt som lynraskt flytter krefter mellom hjul som har grep, men det gjør nok at folk blir overmodige og kjører for fort. Det er mange Teslaer som har gått i grøfta på den måten. Naturlovene gjelder fortsatt. Ja, man må fortsatt bruke hue, uavhengig av hvilken bil man kjører... Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Problemet er vel at man ikke trenger særlig til hue for å få førerkort. Enkelte er farlige i en 2t elbil, med prestanda som hadde parkert hvilken som helst superbil for 15år siden. Og de er en fare for dere som har hue til å håndtere en sånn bil for de greier ikke reagere når dere kommer for fort for dem. Det er derfor fartsgrensene er så lave. Kun for å kompensere for de som ikke greier å tenke. Nå har jeg blitt så gammel at jeg gruer meg til å kjøre når det snør eller er underkjølt regn. Ikke fordi jeg ikke kommer frem selv, men fordi man risikerer å møte på en av disse klønene som ikke burde vært på veien. Ble frontkollidert når jeg sto parkert. Den lille bilen hennes fløtta min 4 meter bakover. Tror du det var hennes feil at hun ploget over i motsatt kjørebane og traff meg? Neida, det var glatt og hun hadde kjørt i farsgrensa så da var det det amerikanerne kaller en "act of God". Null forståelse. Hun har sikkert kjørt på folk hver vinter etterpå også. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober Slike folk finner man over alt og skal man unngå skader så må man nesten kjøpe seg en tanks. Så lange farten ikke er stor så skal det mye til å bli hardt skadet vertfall. Jeg har aldri vært utfør noen alvorlig ulykke de 30 årene jeg har kjlrtnvertfall. Inkludert 10 år på motorsykkel. Faktisk kan jeg ikke huske sist jeg krasjet. Jeg vet jeg krasjet i 1994 med en som ikke overholdt vikeplikten. Traff han rett i siden i 50km/t med en gammel Toyota. Han kjlrte en Saab stasjonsvogn. Ingen av oss ble skadet av noe slag. Så jeg kjøper ikke bil etter andres dumhet. Da kan man like godt begynne å ta bussen. Men det er jo ikke helt trygt det heller..... Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Dere som har i4 allerede, hva mener dere er den reelle rekkevidden sommer og vinter? Har sett på noen finn-annonser (riktignok for eDrive 40 versjonen), og der virker det som den er betraktelig lavere enn de oppgitte 580 ca. Se under feks, https://www.finn.no/mobility/item/369343950?ci=20 Dette gir vel ca. 435 km teoretisk rekkevidde, og da er temperaturen 18 grader (uten at jeg vet hvor mye det påvirker forventet rekkevidde på displayet). Her er fra en annen annonse, https://www.finn.no/mobility/item/377368392?ci=21 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober Du må ikke se på hva produsentene oppgir. Det er veldig missvisende. Du kan fint trekke fra ca. 10 mil fra disse tallene pp sommerføre og gjerne 5-10 mil til på vinterføre. Ut fra min lille erfaring med bilen samt andre testere så vil jeg tro en i4 M50 klarer rundt 35-40 mil på sommerføre. Edrive 40 versjonen har lenger rekkevidde da den har mindre motor og derav lavere vekt samt kun bakhjulstrekk. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Aldrack skrev (2 minutter siden): Dere som har i4 allerede, hva mener dere er den reelle rekkevidden sommer og vinter? Har sett på noen finn-annonser (riktignok for eDrive 40 versjonen), og der virker det som den er betraktelig lavere enn de oppgitte 580 ca. Se under feks, https://www.finn.no/mobility/item/369343950?ci=20 Dette gir vel ca. 435 km teoretisk rekkevidde, og da er temperaturen 18 grader (uten at jeg vet hvor mye det påvirker forventet rekkevidde på displayet). Her er fra en annen annonse, https://www.finn.no/mobility/item/377368392?ci=21 Nå har jeg nettop kjørt 400km med min. Forbruk 134wh/km Det gir 80/0,134 som er 597km rekkevidde. ca 10 grader i snitt. Høyeste forbruk på min bil er ca 150wh/km om vinteren på langkjøring. ca 0 grader. Det gir 533km rekkevidde. Har du større hjul øker forbruk og min bil ligger ca 20% under snitt. På 50 000km har bilen brukt 147wh/km som betyr at gjennomsnittlig rekkevidde et 80/0,147 som er 544km Board computer er rimelig nøyaktig. Får ennå ca 79kwh ut av batteriet som var 80,4 kwh som nytt 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober (endret) Rundt 19-20 kw/t er ganske normalt forbruk hvis man kjlrer vanlig. Man kan få forbruket ned mot rundt 16-17kw/t ved pen kjøring. I4 M50 har en batteripakke på 81kw. Da er det bare å finne frem kalkisen. man kan altså kjøre fire timer sammenhengende hvis forbruket er 20kw/t. Så hvor langt kommer man på fire timer? Det kommer ann på hastigheten. Ved 100km/t kommer man 40 mil. Men dette er teoretisk og blir da fra 100% til 0%. Med 10% sikkerhetsmargin ender man på rundt 30 mil i praksis sommertid. Trolit litt lenger da man nok bruker mindre enn 20kw/t. mente sef. Wh og ikke kw/t over. Endret 26. oktober av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) Takk for gode svar fra dere begge! Edit: Men hva kan da være grunnen til at bilen oppgir ganske beskjeden rekkevidde på de to annonsene jeg linket til? Endret 26. oktober av Aldrack Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober minim skrev (2 timer siden): Ikke jeg heller (min er 2.5t), men om du ikke er vandt til det så kan det fort komme en overraskelse om du er vandt til 1t lettere bil. Nå har jeg hatt biler på 1500kilo. Med full last er de ca 2000kg. Så min el bil er tom så er de like tunge. Rent teoretisk er det liten forskjell på veigrep da friksjons koeffisient er den samme enten bilen er tung eller lett. Kjører du på noe er både bevegelsesmengde og kinetisk energi selvfølgelig større. Men for bremselengde og maks g i sving er vekt ikke teoretisk noe ulempe. Må innrømme at i praksis føles bilen rimelig likt alle andre bmwer jeg har eiet og kjørt. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Aldrack skrev (1 time siden): Takk for gode svar fra dere begge! Edit: Men hva kan da være grunnen til at bilen oppgir ganske beskjeden rekkevidde på de to annonsene jeg linket til? Det er et mysterium. Min beregner alltid for konservativt. Tror det er basert på noe worst case senaro. Lurer du veldig prøvekjører du bilen minst 100km og kjører normalt. Se på bc hva forbruket har vert. Så tar du batterikapasitet og deler på forbruk Får du 160wh/km blir svaret 80/0,16 så er det 500km. Bilen bruker mye strøm første km om du ikke forvarmer den. Blir bilen brukt slik mye regner den rekkevidde utfra det forbruker og gjettometer viser lav rekkevidde Min beregner for høyt forbruk også via app. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Ser ut som det bor litt morro i den En franskmann som bruker vett og ligger bredt Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Trestein skrev (53 minutter siden): Nå har jeg hatt biler på 1500kilo. Med full last er de ca 2000kg. Så min el bil er tom så er de like tunge. Rent teoretisk er det liten forskjell på veigrep da friksjons koeffisient er den samme enten bilen er tung eller lett. Kjører du på noe er både bevegelsesmengde og kinetisk energi selvfølgelig større. Men for bremselengde og maks g i sving er vekt ikke teoretisk noe ulempe. Må innrømme at i praksis føles bilen rimelig likt alle andre bmwer jeg har eiet og kjørt. Er min lastet max er den nesten 3.5t og man kan henge på 3.5t henger. Er det teoretisk det samme som en 1.5t bil fortsatt? Rart bremselengde øker drastisk om alt er likt Man kommer ikke unna naturens lover.. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober minim skrev (5 minutter siden): Er min lastet max er den nesten 3.5t og man kan henge på 3.5t henger. Er det teoretisk det samme som en 1.5t bil fortsatt? Rart bremselengde øker drastisk om alt er likt Man kommer ikke unna naturens lover.. Har bilen og hengeren sterke nok bremser så ja. Bare prøv å se bremselengden på en motorsykkel? Er det mye under 35m fra 100km/h Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Bjerknez skrev (5 timer siden): Husk at BMWen er på kampanje nå. Den bilen jeg har bestillt fyker minst 100k opp i pris på nyåret. Og med utstyr etc. blir den enda dyrere. I4 M50 har hatt kampanje på FC til 599’ i hele 2024 og delvis 2023. Så det at de kutter ut kampanjene ved nyttår tror jeg ikke noe på. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober 3 minutes ago, Syar-2003 said: I4 M50 har hatt kampanje på FC til 599’ i hele 2024 og delvis 2023. Så det at de kutter ut kampanjene ved nyttår tror jeg ikke noe på. Det blir vel enda mer press på å øke elbil andelen til produsentene neste år, så tror ikke på noen prisoppgang jeg heller. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober bzzlink skrev (4 minutter siden): Det blir vel enda mer press på å øke elbil andelen til produsentene neste år, så tror ikke på noen prisoppgang jeg heller. Er det kampanje på denne over hele europa? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober (endret) Aldrack skrev (2 timer siden): Men hva kan da være grunnen til at bilen oppgir ganske beskjeden rekkevidde på de to annonsene jeg linket til? Du kan ikke se modellens rekkevidde på ut fra gjettometeret avbildet av biler. Jeg har M50 med 20" sommer hjul i dimensjon 245 foran og 255 bak og gjennomsnitt i /juli/august er ca -18kwt/100 med stort sett småkjøring. Langtur på sommeren med M50 er det lett å oppnå 16-17. Over heler året 2023 1.jan-31.Des var snittforbruket 20km t/100km. Som vinterhjul har jeg 245/255 piggfritt på 19". Endret 26. oktober av Syar-2003 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå