Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

BMW i4 M50 | Erfaringer og meninger...


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (1 minutt siden):

Det er noe annet enn "kjerringbilen" EX30 ja! ;) 

Nå snakker vi skikkelig bil! Tipper du blir greit fornøyd med den :D Grom som få andre biler! 

Nja... kjærringbil er nok å ta i. EX30 er raskere enn BMW'en fra 0-100 på papiret faktisk. Men klart... resten er bare mer gjennomført på Bimmern. Helt klart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Nja... kjærringbil er nok å ta i. EX30 er raskere enn BMW'en fra 0-100 på papiret faktisk. Men klart... resten er bare mer gjennomført på Bimmern. Helt klart. :)

Hehe var ment som en spøk, men tenkte mer på størrelsen og formen på den. Ser for meg mange kvinnfolk kjøre rundt i en liten EX30 liksom :D Har allerede sett et par godt voksne damer kjøre rundt i en. BMW'en derimot...

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ayrton said:

Stjernemerkede dekk har chip som komuniserer med bilen. Det er også et merke på at dekk er i henhold til BMW sine spesifikasjoner.

Jøss. Så nok et tysk premium-triks for å tjene mer penger som ikke gir forbruker noen nevneverdige fordeler altså. Blir mer og mer sikker på at bilen jeg har nå er min siste tyske premium sak.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ayrton said:

Stjernemerkede dekk har chip som komuniserer med bilen. Det er også et merke på at dekk er i henhold til BMW sine spesifikasjoner.

Her er jo faktisk Audi ganske fantastisk, med at de bruker ABS sensoren til å måle dekktrykk så man slipper disse sensorene som ofte er en plage.

Blir jo ikke like nøyaktig da men man får varsel om man har punktert som vel er det viktigste.

Når det er sakt så er det vel ikke så veldig krise å måtte velge dekk manuelt? På Teslan min så merker den de nye sensorene automatisk men jeg må alikevell inn å velge dimensjon på felgen og om der er sommer eller vinterdekk. Hvis ikke blir jo rekkeviddeestimeringen feil.

Men kansje BMW sine spesielle chipper velger dette også automatisk.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (6 minutter siden):

Hva er dette stjernemerkegreia? Noe BMW-spesifikt? Alltid trodd sensoren lå i ventilen, og at den måtte være av en type bilen godtar jeg 

Betyr ikke noe annet enn at det er dekk som følger BMW sine spesifikasjoner og utviklet i sammarbeid BMW og dekkprodusent. Det er ofte betydelige forskjeller fra et stjernemerket dekk og et ikke stjernemerket dekk av samme modell.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (54 minutter siden):

Joda, jeg må leve med å sette meg NED i bilen og ikke inn (Ja, det er bare gamle gubber som sier det...)

Eneste grunnen til at denne enda ikke er lagt på min shortlist. (Er ikke gammel gubbe, men føler meg tidvis som det, hehe)

Digg bil! ❤️

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Betyr ikke noe annet enn at det er dekk som følger BMW sine spesifikasjoner og utviklet i sammarbeid BMW og dekkprodusent. Det er ofte betydelige forskjeller fra et stjernemerket dekk og et ikke stjernemerket dekk av samme modell.

Står MO(Mercedes Original) på dekkene mine også. Tviler kraftig på at det er stor forskjell på de og vanlige Eagle F1 dekk. Bare at de er innafor noen minstekrav Mercedes har satt. Tviler på om Mercedes eller BMW har noen hemmelige patenter når det kommer til dekk de ikke lar Goodyear eller Michelin eller whatever bruke på deres andre dekk.

Men det medfører i det minste ikke noe ekstra styr om merket ikke er der. Som det virker som det gjør hos BMW?

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Står MO(Mercedes Original) på dekkene mine også. Tviler kraftig på at det er stor forskjell på de og vanlige Eagle F1 dekk. Bare at de er innafor noen minstekrav Mercedes har satt. Tviler på om Mercedes eller BMW har noen hemmelige patenter når det kommer til dekk de ikke lar Goodyear eller Michelin eller whatever bruke på deres andre dekk.

Men det medfører i det minste ikke noe ekstra styr om merket ikke er der. Som det virker som det gjør hos BMW?

Det medfører ikke noe annet styr enn at en må legge inn dimensjonene på dekkene i infotainment for at bilen skal kunne gi deg anbefalinger om dekktrykk, da den naturlig nok ikke vet hvilken dekk som er montert på om en har generiske dekk. 

Her er en video som går litt gjennom forskjellen mellom generiske dekk og OE dekk spesifikt for BMW om det er noe som interesserer deg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Her er jo faktisk Audi ganske fantastisk, med at de bruker ABS sensoren til å måle dekktrykk så man slipper disse sensorene som ofte er en plage.

Blir jo ikke like nøyaktig da men man får varsel om man har punktert som vel er det viktigste.

Hva snakker du egentlig om her? Dette var slik "alle" gjorde det for 15 år siden.
Fra 2014 ble det påbud om TPMS på alle nye biler.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Det medfører ikke noe annet styr enn at en må legge inn dimensjonene på dekkene i infotainment for at bilen skal kunne gi deg anbefalinger om dekktrykk, da den naturlig nok ikke vet hvilken dekk som er montert på om en har generiske dekk. 

Her er en video som går litt gjennom forskjellen mellom generiske dekk og OE dekk spesifikt for BMW om det er noe som interesserer deg.

 

Det viktigste han sa i den filmet var at det i praksis er dekk optimalisert for banekjøring (noe de færreste gjør) og man har ofret ytelse på våt veg(noe alle kjører mye på her på berget i alle fall) :)

Så man må muligens betale ekstra for i praksis dårligere dekk? Men det er bare mitt synspunkt da. 

Skal ikke støye mer om dette i den tråden nå.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 minutt siden):

Det viktigste han sa i den filmet var at det i praksis er dekk optimalisert for banekjøring (noe de færreste gjør) og man har ofret ytelse på våt veg(noe alle kjører mye på her på berget i alle fall) :)

Så man må muligens betale ekstra for i praksis dårligere dekk? Men det er bare mitt synspunkt da. 

Skal ikke støye mer om dette i den tråden nå.

Nå var jo dette bare ett eksempel som ble brukt for en M bil. Poenget mitt er bare at stjernemerkede dekk er ikke de sammene dekkene som ikke stjernemerkede dekk av samme fabrikat og modell. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Jalla21 said:

Hva snakker du egentlig om her? Dette var slik "alle" gjorde det for 15 år siden.
Fra 2014 ble det påbud om TPMS på alle nye biler.

Nei Audi kom seg unna. Vet ikke om de har TPMS i dag men sist jeg sjekka slapp de fortsatt det.

Edit: 2021 Audi e-tron bruker ABS kransen istedenfor tpms, så de brukte det til da iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nei Audi kom seg unna. Vet ikke om de har TPMS i dag men sist jeg sjekka slapp de fortsatt det.

De har det, men på enkelte modeller er det ekstrautstyr. Men enig, ABS basert er mindre styr, billigere og mer driftssikkert, med mindre en punkterer da, hvilket jeg iallefall aldri har gjort. Og kryss i taket, er også enig med deg vedr. leasing. Når leasing fremstår mye billigere enn kjøp, blir jeg skeptisk.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Jalla21 said:

Hva snakker du egentlig om her? Dette var slik "alle" gjorde det for 15 år siden.
Fra 2014 ble det påbud om TPMS på alle nye biler.

Det er faktisk bare påbud om et eller annet som avslører punktering/betydelig trykkendring (forskriftens definisjon på engelsk lyder "... able to perform afunction to evaluate the inflation pressure of the tyres or the variation of this inflation pressure over time ..."), og da er indirekte TPMS via feks ABS-sensorer godt nok.

Det er ennå ikke noe påbud om direkte TPMS.

På Audi har begge deler vært i bruk, til dels på samme modell: Da Audi e-tron ble lansert hadde Limited-utstyrsnivået (toppnivået ved norsk lansering) direkte TPMS, mens de billigere nivåene hadde indirekte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Her er jo faktisk Audi ganske fantastisk, med at de bruker ABS sensoren til å måle dekktrykk så man slipper disse sensorene som ofte er en plage.

Blir jo ikke like nøyaktig da men man får varsel om man har punktert som vel er det viktigste.

Når det er sakt så er det vel ikke så veldig krise å måtte velge dekk manuelt? På Teslan min så merker den de nye sensorene automatisk men jeg må alikevell inn å velge dimensjon på felgen og om der er sommer eller vinterdekk. Hvis ikke blir jo rekkeviddeestimeringen feil.

Men kansje BMW sine spesielle chipper velger dette også automatisk.

BMW har hatt ABS deteksjon lenge. Du finner avvik mellom hjula vha ABS sensor men om alle hjula har for høyt trykk tror jeg den metodikken sliter.

Chippen er vel sannsynligvis ikke BMW spesifikk? Vil tro at flere biler kan lese den.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Nå var jo dette bare ett eksempel som ble brukt for en M bil. Poenget mitt er bare at stjernemerkede dekk er ikke de sammene dekkene som ikke stjernemerkede dekk av samme fabrikat og modell. 

Min bil som ikke har noe M greier har akkurat samme gjenkjenningssystem. Man må bare kjøre litt så finner han dekktype og dimensjon. Funker helt fint

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Vist du har stjernemerkede dekk ja :)

Har faktisk ikke tenkt over det. Har byttet dekk noen ganger og den finner ut av det. Forøvrig veldig fornøyd med dekkslitasje på min bil. Helt jevn på både forhjul og bakhjul. Er over 5mm på begge selv om den snart runder 50 000km

Nå er ikke min bil edrive 40 relevant for tråen her men mye er jo likt og på min bil har det vert null feil etter 50 000km

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg hørte den kjørelyden fra høytalerne som liksom skal høres ut som motor var "håper på min fars grav at den lyden kan deaktiveres". Heldigvis kunne den det. Den lyden var på grensen til flau. 

Hvorfor skal man liksom prøve å skjule at det er en elbil? 

Ellers så merker man jo at kjlreegenskapene her er på et helt annet nivå enn andre biler jeg har kjørt. Dog i rimeligere utgaver men ikke mye rimeligere. Hyundai Ioniq 5 med alt utstyr koster omtrent det samme, men du verden for en utklassing. Untatt på innvendig plass da. Der vinner ioniq. 

Jeg har også bitt meg litt merke i at i4 lader noe sagtere fra 10-80% i følge tester. Den bruker rundt 30 minutter. Ikke noe krise, men litt rart siden den takler opp mot 200kw. Lading. Der er EX30 raskere feks.

Men uansett flisespikkeri og ikke avgjørende for valget. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...