Gå til innhold

Elkjøp vs. Komplett.no

Anbefalte innlegg

Før prøve å svare numerisk.

1. Jada jeg er glad i å provosere frem svar, men jeg har aldri disset mora di. Jeg har kun snakket om mora til trådstarter.

2. Ja jeg har peiling på hva tilsvarende betyr. Har du? Når det gjelder hva som er tilsvarende PC så blir vi ikke enig. Jeg mener at man kan ikke sammenligne forskjellige CPU'er og grafikkkort. Noe du mener man kan. Noen vil godta det mens andre ikke vil godta å få enn annet produsent.. Jeg tipper komplett selger langt flere Celeron enn Athlon og jeg vet at mange kjøper FX5700 når de heller kunne kjøpt 9600 billigere og bedre.

3. ok

4. ok

men som du kanskje vet så passer ikke hovedkortene overens og se punkt 2

6. Tipper de selger mest celeron for folk generelt har ikke peiling.

7. Jeg er jo litt uenig der da ofte Intel system koster litt mer. Man kan jo bruke PC byggern men da ble komplett urimelig dyr på en tilsvarende Celeron PC.

8. Ja problemet med Elkjøp er utvalget av kampanje PC'er er alt for lite. Og siden Elkjøp ikke selger deler så må man ta utgangspunkt i den og velge deler hos komplett. Hvis begge solgte deler så ville det vært mye enklere og komplett ville nok gått av med seieren på pris.

9. Jeg vet om flere som vil ha Intel som velger Celeron for da kan de billig oppgradere til en stor P4.

10. Der har du helt rett. Jeg testet ikke alle PC'ene. Jeg tok bare et par fritt valgte så regnet jeg med de hadde samme avanse på alt. Der tok jeg feil. Det er tydelig at de presser prisene på Dinside pc'n. (sannsynligvis så selger de den med tap som er bra for kunden)

Får vel si at det ble uavgjort. For her er av mange PC'er som er billigere i deler enn komplett.

Kampanje PC(pris 5995)

Pris deler:

108835 Microsoft Windows XP Home Edition

- Programvare Norsk OEM På lager:

100+ 905,45 1 810,90

119364 Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- ATA/100 2MB cache WD800LB Antatt

19.01.2004 555,17 555,17

112396 A4tech Standard Keyboard KBS-720, PS/2

- (Norsk Versjon), Anti-RSI, Retail På lager:

2000+ 53,69 53,69

119264 Labtec Mus 3-Button Mouse PS/2

- PS/2, Retail På lager: 500+ 59,15 59,15

119451 GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA

- RetaiI Igloo2450 Light Til XP2800+ På lager: 50-99 182,00 182,00

119289 MSI CD-brenner IDE 52x/32x/52x

- CR52M, Intern Retail På lager: 500+ 359,44 359,44

122197 EPoX EP-8KRAi Hovedkort for Socket A

- KT600, ATA133/SATA, LYD, ATX, LAN På lager:

100+ 545,08 545,08

120246 Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 64MB DDR

- AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail På lager: 3 408,58 408,58

116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz

- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM På lager:

100+ 760,54 760,54

111283 Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64 På lager: 500+ 668,85 668,85

112166 AVANTECH Medium Server Tower

- Skrueløst Kabinett m/300W Antatt

18.03.2004 523,25 523,25

Avg.: 0,00

Totalt: 5 926,65

11. Akkurat som jeg gjorde

12. Ok

13. Ikke like sterkt lenger. (jeg regnet med du fant de billigste delene så jeg sjekket ikke). Desverre hadde jeg sjekket noen andre PC'er som mitt utsagn passet med. Tok meg ikke tid til å sjekke alle.

14. se punkt 13.

1. Ok, "disset morra mi" var kanskje å ta litt hardt i - men du nevnte henne i post 1 på side 5 som om ho ikke hadde peiling - men glem det da ;)

2. Vi har visst litt forskjellig mening om ordet tilsvarende - det er det vel sikkert flere som har... Men jeg baserte mine poster på det jeg mente ordet tilsvarende betydde, og du baserte vel dine poster på det du mente det betydde - så er kanskje ikke rart at man blir litt uenig.

4. Nei, men hovedkortet til socket A koster 708,- - der kan man finne et tilsvarende socket 478 hovedkort for omtrent samme pris.

6. Det var det jeg prøvde å få frem, Celeron koster mer for mindre ytelse, men likevel har den en høyere MHz i forhold til pris (sammenlignet med andre CPUer) - så derfor kjøper mange denne fordi de bare tror MHz teller - og derfor selges det også masse av den.

7. Systemet til kampanjen på elkjøp-pc'n hadde 2.8 GHz Celeron og socket 478 hovedkort. Om man regner prisforskjell på dette, og en 2600+ barton med socket A hovedkort, finner man at den blir omtrent lik null - så prismessig tror jeg ikke det ville kostet noe mer for komplett. Tror aldri jeg har påstått at den pc-byggern til komplett var noe særlig :thumbdown:

8. Akkurat - derfor jeg mente at det egentlig ikke kunne sammenlignes - selv om Elkjøp av og til slår til med faktisk noen kjempetilbud ingen andre matcher (kampanjer på bl.a. skjermkort har vært utroli bra priser på). Derfor valgte jeg også å finne en tilsvarende (av min betydning av ordet;)) på komplett for å sammenligne.

9. Nå ligger prisforskjellen mellom Celeron og P4 på ca 1000-lappen med samme MHz. P4 starter på ca 1600,- hos komplett (2.6GHz) - så hvor økonomisk akkurat DET er får vel være en smaks-sak... Når i tillegg Barton 2600+ som yter omtrent samme som 2.6GHz koster under halve prisen, er det vel mest fordi de har fordommer mot AMD at de kjøper Celeron løsningen for så å oppgradere til P4. Men jeg tror likevel at de fleste som kjøper komplette løsninger ikke har slike fordommer.

10. Om de selger med tap det vet jeg ikke, men jeg tviler vel på det - men muligens med veldig lite profitt... Det KAN jo selvfølgelig tenkes at de har den bare for å få reklame for Komplett...

Men i følge ditt oppsett sparte du 68,35 kr på den modellen du valgte, ok! Jeg tror likevel at den PC'en som er i komplett's kampanje ikke inneholder bare de billigste delene (som jeg også sammenlignet med i min sammenligning) - men det får vi vel aldri vite uten å kjøpe den :)..

Dessuten vet vi jo ikke hvor lenge sia det var at komplett sist modifiserte prisen på dette tilbudet, datakomponenter kan jo nettopp ha falt i pris - men der skal jeg forsvare elkjøp også - der de tross alt ikke bygger den selv med deler fra eget lager - så vil PC'ene bli et dårligere tilbud etterhvert som tiden går. Komplett burde kanskje justert prisene på sine ferdigtilbud i takt med delene de har på lager.

11. Ja - vi fikk forskjellig resultat (på forskjellig PC). Selv om det i ditt tilfelle var bare snakk om 70 kr - men det er jo penger det og, og du nevnte jo aldri hvor mye det var snakk om. ;) Henviser forøvrig til punkt 10 angående deler.

13. I noen tilfeller er vel kampanje-PC'ene til komplett "out of date" som jeg nevnte i punkt 10, som sikkert gjelder for Elkjøp's kampanjer også. Og det er selvfølgelig ikke bra. Though, kampanje PC'ene er jo ferdig monterte med programvare og alt + 3 års påstedet garanti... og det BØR vel være verdt 70 spenn :cool: - hadde jeg skulle kjøpt nøyaktig samme maskin, hadde jeg gått for kampanje-pc'en til 5995,- istedet for å spart 70kr ;)

Men vi får vel si oss ferdig så smått med denne diskusjonen snart tror jeg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At dere kan krangle så voldsomt om hva som er best?

-Det finnes ingen tvil i hele verden om at det er økonomisk besparende å bygge PC selv. I tillegg får du skreddersydd den etter eget behov, og dette gir bedre stabilitet.

Er det derfor alle store firma som f.eks Statoil bygger sine PC'er selv og ikke kjøper fra Dell eller FS?

Hadde alltid lurt på det. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Forsvare en Elkjøp pc, du er en dust som ikke har peiling, rett og slett.

Og det mener du at du har? Bruk hodet, til mor er en ferdig elkjøp pc greit nok. Mor skal ha en pc som funker, ikke ett lysorgel og ett fansy kabinett.

Mor bryr seg også veldig lite om hva som er inni pc'en, bare at den funker når hun skal bruke maskinen.

Så er det og noen som kaller elkjøp for svindelbutikk? Hva er svindel? At de selger pc'er som ikke passer til ditt/deres formål.

Betaler du mye, kan du få en heftig pc hos elkjøp også.

Problemet er at folk ikke vil betale mye for en pc, derfor de merkelige pc oppsettene.

Slike som oss her inne på hardware.no har pc bygging som en hobby, vet også hva vi vil ha av hardware.

Lenke til kommentar
Edit: I mange tilfeller legger disse hk beslag på visse IRQ, slik at det kan skape problemer i forhold til visse komponeneter. Et eksempel er at en kamerat jeg hadde, skulle sette inn et Voodoo2-kort (3D)i maskinen sin. Det endte med at han måtte bytte hk, for hk hadde lagt beslag på IRQ som 3D-kortet trengte for at kortet skulle fungere skikkelig.

Og om dette er det bare å si at du tar helt og holdent feil. For det første så legger alle hovedkort beslag på IRQer. Disse bestemmes av chipset og BIOS. Dermed vil et tilsvarende retail kort fra samme produsent ha de samme begrensninger. I tillegg brukte ikke Voodoo 2 kort IRQ. Så enkelt er det. Det var nok deres egen inkompetanse som stoppet dere.

-KJ

Lenke til kommentar
Var det ironisk ment?

I så fall: Store firmaer som Statoil kjøper ikke hjemmepc'er, men ordner seg gunstige avtaler..

Tror da de kan ordne seg billige komponenter på Komplett hvis de skal handle inn 2000 hovedkort, 2000 cpu er osv.

Rart de ikke gjør det når det er som du sier uansett billigere å bygge selv. Og når de får mere stabilie maskiner som du hevder vil de jo også få mindre utgifter på å drifte sin maskinpark.

Jeg foreslår du ringer Statoil. Du kommer sikkert bli rikelig belønnet for de store besparelsene.

Endret av overLoad
Lenke til kommentar
Tror da de kan ordne seg billige komponenter på Komplett hvis de skal handle inn 2000 hovedkort, 2000 cpu er osv.

Det er helt klart. Hos komplett slipper du både betale moms som firma å man kan lage avtaler som gir deg rabatt når man overstiger en viss sum osv. Eller man kan gjøre den lille saken å bli godkjent som data forhandler (man trenger ikke selge noe) å man kan da handle hos norek.no

Lenke til kommentar

Det er helt klart. Hos komplett slipper du både betale moms som firma å man kan lage avtaler som gir deg rabatt når man overstiger en viss sum osv. Eller man kan gjøre den lille saken å bli godkjent som data forhandler (man trenger ikke selge noe) å man kan da handle hos norek.no

Vel.... Det er nå ikke slik at man "slipper" å betale moms - og spesielt ikke bare hos komplett...

Men et hvert firma har lov til å trekke fra moms for varer og tjenester de har betalt for, i det de må betale til staten i moms...

Feks om et firma har kjøpt varer og tjenester for 124.000 inkl moms (24.000 er moms) og solgt varer og tjenester for 248.000 inkl moms - (48 000 er moms) - så betaler de bare 48.000 - 24.000 = 24.000 til staten i moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...