overLoad Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Seriøst. Kan du gi meg en forklaring på hvorfor det i det minste skulle ha noe betydning hvilket merke Ramen er for mora? (eller for noen andre) Tviler på at det er mer en 1 promille som vet hva CAS er for noe. Dårlig RAM kan være med på å trege ned datamaskinen unødvendig. Dessuten kan slik RAM være med på å gjøre maskinen ustabil. Og det blir vel ikke mor glad for. Elkjøp selger dårlig maskinvare til høye priser. Og hovedkortene er ofte slik at det ikke går an å oppgradere PC'en noe særlig. Dessuten er hovedkortene non-standard, det vil si man finner ikke manual for de på produsentenes hjemmeside. Så forresten rundt juletider et GF4 Ti4800SE fra creative på elkjøp til 2000 kr... De burde overlate datasalg til noen som har greie på det, som f.eks. komplett, datasupply, psdata, mpx m.fl. Mitt råd er det samme som flertallet på dette forumet: Hold dere LANGT unna svindelbedriftene Elkjøp, Lefdal, Expert, Spaceworld (spesielt) pluss tilsvarende butikker. Hvem tror du bygger Fujitsu Siemens sine PC'er? De som jobber på Elkjøp? Komplett selger jo også komplette Fujitsu Siemens maskiner. Betyr det at de har dårlig ram og dritt komponenter? Tipper tekniknrne på Fujitsu Simens har mer peiling på å bygge PC'er enn de fleste på dette forumet. De har garrantert den rammen som passer til chipsettet. Ingen grunn til å ha noe annet.. Det er heller ingen grunn til å tro at folk som jobber på Komplett skulle ha noe mer peiling enn de som jobber på Elkjøp. Her i Trondheim jobber det flere på datakjeden som har jobbet på Elkjøp før. Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Komplett.no har ikke lenger noen tilknytning Datakjeden/Komplett... Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Seriøst. Kan du gi meg en forklaring på hvorfor det i det minste skulle ha noe betydning hvilket merke Ramen er for mora? (eller for noen andre) Tviler på at det er mer en 1 promille som vet hva CAS er for noe. Dårlig RAM kan være med på å trege ned datamaskinen unødvendig. Dessuten kan slik RAM være med på å gjøre maskinen ustabil. Og det blir vel ikke mor glad for. Elkjøp selger dårlig maskinvare til høye priser. Og hovedkortene er ofte slik at det ikke går an å oppgradere PC'en noe særlig. Dessuten er hovedkortene non-standard, det vil si man finner ikke manual for de på produsentenes hjemmeside. Så forresten rundt juletider et GF4 Ti4800SE fra creative på elkjøp til 2000 kr... De burde overlate datasalg til noen som har greie på det, som f.eks. komplett, datasupply, psdata, mpx m.fl. Mitt råd er det samme som flertallet på dette forumet: Hold dere LANGT unna svindelbedriftene Elkjøp, Lefdal, Expert, Spaceworld (spesielt) pluss tilsvarende butikker. Hvem tror du bygger Fujitsu Siemens sine PC'er? De som jobber på Elkjøp? Komplett selger jo også komplette Fujitsu Siemens maskiner. Betyr det at de har dårlig ram og dritt komponenter? Tipper tekniknrne på Fujitsu Simens har mer peiling på å bygge PC'er enn de fleste på dette forumet. De har garrantert den rammen som passer til chipsettet. Ingen grunn til å ha noe annet.. Det er heller ingen grunn til å tro at folk som jobber på Komplett skulle ha noe mer peiling enn de som jobber på Elkjøp. Her i Trondheim jobber det flere på datakjeden som har jobbet på Elkjøp før. De prøver seg nok på de feste triks for og få ting billigere de og. og det går på bekosning av Gode komponenter. skjønner ikke helt hvorfor du er så ivrig i og forsvare elkjøp. men men. for de som ikke er så opptatt av ytelse for pengene og gode komponter og vil ha garanti kan jo ta turen til elkjøp og kjøpe "dritt" kort sagt! Endret 17. januar 2004 av AMD_XP3000+ Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg vil bare takke for alle(!) svar jeg har fått! Selv om jeg ikke har svart noe særlig her, så følger jeg med! Men, vær så snille å kom med flere kommentarer hvis dere har / fortsett diskusjonen! Lenke til kommentar
Ohord Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hva bruker en mamma maskin til? - De skjekker mailn en til to gang om dagen, - Hører og laster ned litt musikk - Søker litt rundt på nett (Avis, ferie etc..) Vil da si at en elkjøp maskin funker fint til sånt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Tror heller teknikerne på FujitsuSiemens har mer peil på å sette sammen dårlige spesifiserte PC-er som selger som varmt hvetebrød... Og kabinettene ser ganske trange ut, så der kan det nok bli litt varmt hvis man har komponenter som avgir en del varme. Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Komplett.no har ikke lenger noen tilknytning Datakjeden/Komplett... Er det derfor de fortsatt har butikk-prisene til Datakjeden oppgitt ved siden av internett-prisene sine? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Det er heller ingen grunn til å tro at folk som jobber på Komplett skulle ha noe mer peiling enn de som jobber på Elkjøp. Her i Trondheim jobber det flere på datakjeden som har jobbet på Elkjøp før. Vil da anta at de har utvidet sin horisont i forhold til datamaskiner, og funnet ut at de heller vil jobbe i en databutikk som faktisk ikke lurer kundene med dårlige PC-kjøp... Lenke til kommentar
fenris1979 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 hvorfor ikke kjøpe på elkjøp? alle vet hvor mye stress det er hvis du bygger en maskin for noen andre. med hensyn til garantier skader osv, kjøper du hos en kjede så får du ihvertfall support hvis noe skulle gå galt, bygger du selv så må du stresse rundt til de leverandørerene du brukte. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) hvorfor ikke kjøpe på elkjøp? alle vet hvor mye stress det er hvis du bygger en maskin for noen andre. med hensyn til garantier skader osv, kjøper du hos en kjede så får du ihvertfall support hvis noe skulle gå galt, bygger du selv så må du stresse rundt til de leverandørerene du brukte. De fleste store nettbutikker eller dedikerte PC-butikker (Datakjeden, Datasupply m.fl. )selger ferdigbygde PC'er med garantier som er like gode som elkjøp sine. Forskjellen er at man får en skreddersydd PC til en pris som Elkjøp ikke kan matche, dvs legger man 8000 kr i en PC får man en mye bedre PC fra disse butikkene enn fra elkjøp. Dessuten får man ikke med alle de søppel-programmene man får på en Elkjøp-PC. Edit: Husk at merkenavn koster... Endret 17. januar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Synes denne her fra mamoz og en god lcd-skjerm hadde vært en god ide. Pcen har 3 års garanti og livstids telefonsupport, og folka på Mamoz er veldig flinke og hyggelige å prate med (sånn hvis du ikke ønsker å bli plaga med masse dataproblem-telefoner selv). LCD-skjerm fordi det tar mindre plass, og fordi det er absolutt det beste til kontorbruk. Dessuten er den lett å flytte på sammenligna med et monster av en crt-skjerm, i tilfelle man skulle ommøblere eller noe... Lenke til kommentar
Beisfjord Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Sørg for, som enkelte her sier, å få kjøpt en maskin det følger med god supportavtale på. Bygger du en selv så må du ty til med en hjelpende hånd hver gang noe skjærer seg. Endret 17. januar 2004 av Psi_^ Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Fabrikk-pc vs selvbygget pc! Fabrikkbygd pc: testet og konfigurert av profesjonelle folk, recovery system som gjennoppretter software på 12-15 min ved virus el annet, et sted å henvende seg om du har spørsmål, et sted å henvende deg ved garanti saker. Selges oftest i forrentninger der du får varen med en gang, rett og slett enklere! Bygge pc: billigere (postordre er alltid billigst), tilpasse deler selv. Til vanlig folk bør man kjøpe fabrikk-pc... vi hardware freaks er ikke i flertall her i verden og 99% av befolkningen bruker kun (hjemme) pc til internet/skrivemaskin/foto. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Sørg for, som enkelte her sier, å få kjøpt en maskin det følger med god supportavtale på. Bygger du en selv så må du ty til med en hjelpende hånd hver gang noe skjærer seg. Og, som alle vet, når det er snakk om mehe som ikke engang klarer å putte høyttaler-kabelen i riktig hull.. da blir det en del ganger. Aldri mer. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 De prøver seg nok på de feste triks for og få ting billigere de og. og det går på bekosning av Gode komponenter. skjønner ikke helt hvorfor du er så ivrig i og forsvare elkjøp. men men. for de som ikke er så opptatt av ytelse for pengene og gode komponter og vil ha garanti kan jo ta turen til elkjøp og kjøpe "dritt" kort sagt! Jeg forsvarer Elkjøp for det er alt for mange idioter på dette forumet som har null peiling hva de snakker om. Jeg har selv oppgradert Fujitsu Masiner uten problemer. Senest til AMD Ahtlon XP2600+ I den maskinen stod det et Asus hovedkort. Men det er vel bare et jalla merke. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Jeg forsvarer Elkjøp for det er alt for mange idioter på dette forumet som har null peiling hva de snakker om. Jeg har selv oppgradert Fujitsu Masiner uten problemer. Senest til AMD Ahtlon XP2600+ I den maskinen stod det et Asus hovedkort. Men det er vel bare et jalla merke. Det er riktig at store hovedkortprodusenter lager hovedkort for f.eks. fujitsu-siemens og Pacard bell. Men de kan være vanskelige å ha med å gjøre. F.eks. dette: Broren min kjøpte et brukt hovedkort med minne til en billig penge fra QXL. Kortet var fra MSI. Jeg hjalp han med å installere hk i hans maskin. Så starter vi opp maskinen, og finner fort ut at dette hk er blitt brukt i en Pacard Bell-maskin. Men da jeg skal koble til frontpanelet for kabinettet, får jeg problemer. Derfor prøver jeg å laste ned manualen for hk fra msi sin hjemmeside. Leser av modellnr til broren min sitt hk, og laster ned tilsvarende manual. Så oppdager jeg at tilkoblingspunktene på broren mitt sitt hk står forskjellig i forhold til det jeg ser er tilfelle i manualen, selv om modellnummeret det refereres til er likt mellom hk og manual. Eneste forklaringen jeg da har, er at det hk som broren min kjøpte, er spesialtilpasset Pacard Bell sitt kabinett. Jeg har ikke klart å finne ut av dette problemet ennå... Dessuten er BIOS'en til ferdigPC-hk mindre konfigurerbart enn hk kjøpt løst. Det er heller ikke akkurat med på å øke ytelsen til maskinen. Dessuten blir det brukt dårlige chipset til ferdigbygde PC-er a'la Pacard Bell... Kort sagt, et dårlig valg. Edit: I mange tilfeller legger disse hk beslag på visse IRQ, slik at det kan skape problemer i forhold til visse komponeneter. Et eksempel er at en kamerat jeg hadde, skulle sette inn et Voodoo2-kort (3D)i maskinen sin. Det endte med at han måtte bytte hk, for hk hadde lagt beslag på IRQ som 3D-kortet trengte for at kortet skulle fungere skikkelig. Edit: at man finner hk fra kjente produsenter er ikke ensbetydende med kvalitet. Det gir bare produsenter som f.eks. asus en ny mulighet til å tjene enda mer penger, for man bruker ikke nyeste teknologi til disse hk. Endret 17. januar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
jrppp Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Forsvare en Elkjøp pc, du er en dust som ikke har peiling, rett og slett. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Siden det skal være en "mamma PC" så kan det vel lønne seg å kjøpe ferdig bygget PC i og med at du får med garanti og muligens service i tilfelle det skjer noe og du ikke gidder å fly til mor hver gang hun har fått virus. Hvis moren din har tenkt til å ha PC en en stund og ikke oppgradere så kan du jo slå til med en "elkjøp PC", ellers så tror jeg de fleste liker små og søte shuttle PC'er Hear,Hear Kjøp en ferdigbygget fra komplett, eller en av de dinside.no anbefaler - med garant!! Det kan spare deg for mye trøbbel Hår selv gått på en smell med å anbefale bygg selv pc til en som ikke har peiling... Mange timer telefonsupport etter det..... Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 herregud! å kjøpe pc hos elkjøp er noe herk Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Det er på grunn av butikker som elkjøp at Celeron selger som varmt hvetebrød. Leste her at en AMD Duron 1,6 GHz var en del bedre enn en Intel Celeron 2,6 GHz, og Duron kostet halvparten av Celeron. Dette kaller jeg svindel på høyt nivå. Edit: Elkjøp er med på å gi det norske folk dårlig og dyr maskinvare. Endret 17. januar 2004 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå