daffyd Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Har selv kjøpt mye utstyr på Elkjøp og jeg kan skrive under på at de ikke selger gammelt søppel. Sitter f.eks å skriver på en maskin som Komplett ikke er i nærheten av å kunne levere. (se link i signatur for å se mine elkjøp PC'er) [offtopic] Et lite spm: Hvordan klarer du å få jobbet noe med slike bakgrunnsbilder? Du ser det ikke som litt irriterende hver gang du åpner et program som f.eks. dekker en viktig krops-del, og må minimere det med en gang igjen for igjen å se hærligheta? [/offtopic] [ONtopic] Man får mye pc for pengene begge steder, men det er lettere å rote seg bort i noe som er litt tåpelig konfigurert på Elkjøp. En ulempe til med Elkjøp er at du da får med mange program som du helt sikkert aldri kommer til å bruke (og noen av de har du sikkert fra før også). Det betyr at penger som burde vært brukt på komponenter faktisk går med på å kjøpe dumme software-lisenser... Mitt tips er iallefall å kjøpe komplett pc på komplett, da jeg generelt er mer fornøyd med Komplett enn Elkjøp, men dette er smak og behag [/ONtopic] Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 tja....det er jo ikke akkurat noen konkrete spesifikajoner på den pc'en der da åssen minne er det? står bare 512, sikkert ikke pc3200 eller høyere, hvilket merke er det? hvilker skjermort er det??? ville ikke kjøpt en Uspesifisert pc, ser ikke noe poeng å betale nesten 8500 får noe jeg ikke vet hva er det er det som er poenget ja, de spesifiser pc'er så lite F.eks 128mb grafikk !!! (jaha vilket merke da? Radeon 9200se 128mb da kansje?) 2.6ghz prossesor !! (åsen da? intel celeron kansje?) 512mb ram (jaha vilket merke da? hastighet osv? pc 2100 kansje i noname?) det er slik de jobber selger "gammle" og eller dårlig maskin vare. som de skryter noe vakent av. Typisk Elkjøp stil! Lenke til kommentar
Mekkeren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Så enig For oss datanerder, ja. For den aktuelle brukergruppen (foreldre og andre mindre krevende mennesker), nei. det er jeg enig i. for foreldre og de som ikke er så veldig opptatt av maskinvare og data. så er en elkjøp Pc sikkert. helt grei. Men for meg og oss andre som er intrissert i og ha best mulig maskinvare? NEI! Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hvis man ern en relativt erfaren PC bygger og får i oppdrag å kjøpe en PC kun til Office, surfing, kabal etc., kan jeg ikke skjønne at den kan lønne seg å handle på Elkjøp eller lignende. Man kan skru sammen en billig PC, med stillegående komponenter og bra utseende for en billig penge. Typiske valg: - Et hovedkort med det meste integrert - En rimelig CPU (typisk AMD) og stillegående CPU kjøler - Passe med minne (256MB/512MB) - En liten/medium harddisk - Et pent kabinett (ev. barebone) - En stillegående strømforsyning - Trådløst tastatur/mus (optisk) - Operativsystem + OpenOffice og/eller Works m/Word Skjerm er det valget som er vanskeligst, men som gir selvbyggeren størst valgfrihet: LCD eller CRT? Det er avhengig av hvor PCen skal stå og hva brukeren er opptatt av. Selv ville jeg selvsagt valgt en liten LCD fremfor en stor og klumpete 19" CRT. Lenke til kommentar
hhhmmm Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 En ting å huske på Om du kjøper pc i deler, er det du som ender med ansvaret for support når noe går galt. Om du kjøper ferdigsnekret, er det butikken som får ansvaret. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Hvorfor har ingen tipset ham om å kjøpe et stillegående barebone kabinett egentlig? Det er jo mora hans som skal ha det. Har tipset minst en arbeidskollega, som bare "vil ha en PC" om det. Dessuten er de så kraftige at de er på linje med vanlige PC'er. Og vanlige brukere har slettes ikke behov for 2.6Ghz CPU, 128MB DDR skjermkort og slikt. Vel, bra skjermkort kan alltid være en fin bonus om de vil spille spill som f.eks. Deerhunter og slikt, men å kjøpe det siste nye er totalt overkill IMHO. Tror mora mi har en P2 ett eller annet, og hun er visstnok såre fornøyd med den fordi hun har tilgang til internet. Tenk litt på det. (og ja, ferdigsnekret med garanti fra butikken koster bare noen få hundre ekstra) Endret 17. januar 2004 av Hidden Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 (endret) Kan man bygge, så bør man bygge. Som Hidden nevnte, hva med barebone? Jeg satt jo nylig sammen en amd-basert shuttle til bestefar, selv om han ikke har bruk for så god hardware som det jeg valgte, så er det ingen grunn til at man skal kjøpe en elkjøp-pc. Ferdigpc'er er generelt noe dritt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Går noe galt med den du bygger har du garanti på alle delene hver for seg uansett (derfor er det greit å kjøpe delene i butikk, for sikkerhets skyld). Som flere andre har nevnt, så får man ofte råtne deler hvis man kjøper en ferdigpc. Så lenge du er kompetent nok, så kommer morra di til å være fornøyd. Skal legge til at morra mi jobber på mini-itx-maskina mi, som kjører freebsd og har openoffice, hu kan ikke stort mer enn din vil jeg tro. Endret 17. januar 2004 av Nichotin Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg har for min del sluttet å handle datautstyr på Elkjøp uansett om jeg handler til meg selv eller andre. DU skriver at du liker å sette sammen komponenter selv, så hvorfor ikke gjøre det til din mor også? Og en barebone er jo en kjempeidé! Så lenge hun ikke blir hekta på andre spill enn Kabal holder jo et integrert skjermkort i et i865G brikkesett eller tilsvarende AMD brikkesett. Hadde absolutt gått for en barebone fra en nettbutikk i dette tilfelle. Lenke til kommentar
JonasGab Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Siden det skal være en "mamma PC" så kan det vel lønne seg å kjøpe ferdig bygget PC i og med at du får med garanti og muligens service i tilfelle det skjer noe og du ikke gidder å fly til mor hver gang hun har fått virus. Hvis moren din har tenkt til å ha PC en en stund og ikke oppgradere så kan du jo slå til med en "elkjøp PC", ellers så tror jeg de fleste liker små og søte shuttle PC'er Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Ta en titt innom Dinside.no sine månedlige data tester, de har masse mamma pc'er De har senket max prisnivået ned til 8000,- men du får faktisk en del pc igjen for dette. Her er det nettbutikker som komponerer forskjellige tilbud hver måned, bla; PS Data, Multicom, Komplett.no og PCutstyr.no Lykke til! Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Halløy her, Jeg skulle hjelpe noen folk med en elkjøp-pc for ikke så altfor lenge siden. Den var helt ny (over 2ghz CPU til og med ! ), men brukte vannvittig lang tid på å i det hele tatt komme inn i windows (xp). Harddisken knatret konstant, og hele systemet var generelt som tregt. Jeg mistenker at dem bruker dårlig minne og søpledisker samt low end hovedkort. Det tok vel sånn ca. 7 min før jeg ikke orket å knot med den lenger.. Har P3 500 mhz-maskiner som jobber fortere enn det. Hvorfor i alle dager skal man handle på Elkjøp? Kjøp komplett PC fra en nettbutikk i stedet. Support? Ikke mange hos elkjøp som har peiling på data (er det noen?). Henning Lenke til kommentar
bjarneu Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Kjøpte en "10000,- kroners pc" fra PS data som var testvinner på Dinside for 1 år siden til mine foreldre. Utrolig mye pc for pengene den gangen, også fordi medfølgende programvare ofte er nok til mor og far. Alternativet var å kjøpe en fra Elkjøp eller Expert, men Dinside pc'ene hadde mye bedre ytelse i samme prisklasse. Skal man sette sammen en pc på egen hånd må det i så fall være fordi man har lyst og har tid til å plundre med det, billigere blir det normalt sett ikke om man regner med medfølgende programvare. Garanti/service er også ett viktig poeng å tenke på. Men vil du imponere din mor med å sette sammen en pc til henne må du selvfølgelig gjøre det. Siste piratkopierte versjon av Word fungerer sikkert ikke noe særlig bedre på din eventuelt egensammenskrudde pc en en fra Elkjøp... Hvor Word fulgte med. Bjarne Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Mamma-pc til 8000 kroner: Mamma-pc fra Komplett.no Perfekt for enhver mor, jevnt over gode og kraftige kompenenter, samt 3 års på-stedet-garanti. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Elkjøp tilbyr jo bare merkepcer som man ikke kan viderebygge på. Tillegg til at de har DÅRLIG skjermkort, og høy pris. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 åssen minne er det? står bare 512, sikkert ikke pc3200 eller høyere, hvilket merke er det? Seriøst. Kan du gi meg en forklaring på hvorfor det i det minste skulle ha noe betydning hvilket merke Ramen er for mora? (eller for noen andre) Tviler på at det er mer en 1 promille som vet hva CAS er for noe. Lenke til kommentar
MuD Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Hold deg laaaaaaangt unna Elkjøp... enig... Elkjøp maskinene er noe dritt.... Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 åssen minne er det? står bare 512, sikkert ikke pc3200 eller høyere, hvilket merke er det? Seriøst. Kan du gi meg en forklaring på hvorfor det i det minste skulle ha noe betydning hvilket merke Ramen er for mora? (eller for noen andre) Tviler på at det er mer en 1 promille som vet hva CAS er for noe. Nå nevnte han ikke CAS da... Men det er tross alt rimelig stor hastighetsforskjell mellom PC2100 (266MHz RAM) og PC3200 (400MHz RAM)... Anyways, hvis det er en mamma PC som bare skal brukes til word og internet, er det vel egentlig bare å kjøpe det rimeligste av det rimeligste out there... Alle nye PC'er i dag holder i massevis til mamma-bruk - uansett hvor de kommer fra Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Seriøst. Kan du gi meg en forklaring på hvorfor det i det minste skulle ha noe betydning hvilket merke Ramen er for mora? (eller for noen andre) Tviler på at det er mer en 1 promille som vet hva CAS er for noe. Dårlig RAM kan være med på å trege ned datamaskinen unødvendig. Dessuten kan slik RAM være med på å gjøre maskinen ustabil. Og det blir vel ikke mor glad for. Elkjøp selger dårlig maskinvare til høye priser. Og hovedkortene er ofte slik at det ikke går an å oppgradere PC'en noe særlig. Dessuten er hovedkortene non-standard, det vil si man finner ikke manual for de på produsentenes hjemmeside. Så forresten rundt juletider et GF4 Ti4800SE fra creative på elkjøp til 2000 kr... De burde overlate datasalg til noen som har greie på det, som f.eks. komplett, datasupply, psdata, mpx m.fl. Mitt råd er det samme som flertallet på dette forumet: Hold dere LANGT unna svindelbedriftene Elkjøp, Lefdal, Expert, Spaceworld (spesielt) pluss tilsvarende butikker. Lenke til kommentar
Nikern Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Vil anbefale den Mr.Nut henviser til jeg. Den ser jo helt grei ut. Gå for den du og heller spar noen kroner + at du får service på stedet. Gjør det ikke vanskeligere enn det trenger være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå