Gå til innhold

Kaste sneip, fører til brann. Hva er ansvaret?

WiiBoy

Anbefalte innlegg

Jeg blir bare overrasket når jeg leser denne saken i VG.

En bilfører kaster en sneip med glo på ut av vinduet langs e6. Den klarer å bli blåst inn gjennom bakruten, og søppel i bilen antenner. Bilen blir totalskadd, full utrykning og e6 må stenges.

Fører opplyste at han skulle kaste en uslukket sigarettsneip ut av vinduet. Sterk vind medførte at den blåste inn i baksetet på personbilen, hvor den antente noe søppel.

Med forbehold om at jeg tolker sjåføren feil, så virker det som om han ser på dette som et hendig uhell. I mine øyne burde dette være 0 på forsikring, straff for brannstifting og erstatningsgrunnlag for å selvforskyldt stenge motorveien i mange timer.

Er det jeg eller sjåføren som er ute å sykler her? Er dette greit at samfunnet tar på sin kappe?

https://www.vg.no/nyheter/i/W08l0d/kastet-sneip-ut-av-vinduet-stengte-e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at denne bilføreren må være komplett idiot. Kaste en uslukket sigarettsneip noe som helst sted er idioti siden man aldri vet hva som evt. kan ta fyr, denne gangen var det heldigvis han selv det gikk utover.

Det burde gå opp et lys for denne personen hva som i verste fall kunne skjedd, hadde det vært sommer, varmt og tørt og sneipen hadde blåst bort fra bilen/veien og havnet i tørr vegetasjon.
I verste fall kunne idiotien hans ha startet en skogbrann.

For å svare på poenget ditt - nei, jeg syns absolutt ikke at han burde komme fra denne hendelsen uten en form for straff, i det minste økonomisk i form av bonustap på forsikringen.
Spesielt mtp. hva som kunne ha skjedd, avhengig av årstid, vær og temperatur.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...