Gå til innhold

Tesla forbereder angivelig produksjon av Model Y med facelift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 28.10.2024 at 11:52 AM, bzzlink said:

Ser ut som du har en litt annen oppfattelse av Tesla en bileiere i Skandinavia @Radon Ready?

Når det gjelder min oppfattelse av Tesla, så er den f.eks presis den samme som den som fremkommer på rangeringen av biler mht uavhengige objektive undersøkelser av tekniske feil i forhold til konkurrende biler, den som jeg allerede lenket til i min første post her inne, dvs der Tesla kom på siste plass som den bilen med desidert mest feil og dårlig kvalitet.
Besynderlig at du presterte å misforstå dette.
Din påstand er at bileiere i Skandinavia har en annen oppfattelse enn meg, men du vet jo like godt som jeg at en stor andel av disse bileierne du preiker om har valgt å kjøpe en annen bil enn Tesla.
Og det valget gjorde de av presumtivt svært gode grunner, eksempelvis etter å ha gransket den rangeringen jeg nevner ovenfor, og som bidro til at de dermed fikk eksakt samme oppfattelse som meg.
Men hvem, og med hvilken grunn, kan klandre de eller meg for å ha den oppfattelsen?
Ergo er påstanden din for det reneste vrøvl å regne. 

Du har lenket til en subjektiv sterkt ikke-uavhengig lojalitetsundersøkelse på biler som kun forteller om hva eierne synes om sin egen bil, og som om den undersøkelsen på noen måte er i stand til å kansellere en objektiv uavhengig undersøkelse på antall tekniske feil funnet på de samme bilene.
Kanselleringen går vel snarere andre veien.
Så med fare for å repetere meg sjøl, noe jeg ofte er nødt til å gjøre når noen ikke gidder å lese innlegget mitt før de svarer på det; si meg hvilken del av følgende tekst som jeg skrev til Salvesen, og som du åpenbar syntes var uklar: 

Enhver klovn vil jo svare at han er kjempefornøyd med et produkt som han har betalt en formue for hvis du spør, for dersom han svarer det motsatte, så vet han jo inderlig vel at folk vil riste på hodet og betrakte han som komplett idiot som betalte så mye for noe så dårlig.
Ergo er det ikke interessant i det hele tatt å spørre Tesla-eierne om de sjøl er fornøyd med bilen sin, for svaret du får er i beste fall  kun strengt subjektivt føleri, i verste fall uærlig og løgn, og forteller derfor ingenting om kvaliteten på bilen.
Men det forhindrer ikke at det finnes firmaer som utfører slike spørreundersøkelser og som klarer å overbevise noen om at de bør kjøpe en slik spørreundersøkelse.
Skal man vurdere kvaliteten til et produkt så er det mye mer objektiv informasjon å hente ut av å finne ut hvor mange feil Tesla-eierne rapporterer at de hatt på bilen sin, uten å spørre om hva de sjøl synes, dvs nettopp det jeg lenket til.
Eller enda bedre: skal man vurdere kvaliteten til et produkt strengt objektivt, så må man finne ut hvor mange feil uavhengige uhildete teknikere, som ikke engang kjenner Tesla-eierne, finner på Tesla-eiernes biler, nettopp det jeg også lenket til. (sitat slutt).

Quote

Her kan du lese deg litt opp på hva bransjen og journalister sier om undersøkelsen

Som du sikkert skjønner nå, så driter jeg i hva bransjen og journalister sier om undersøkelsen, for den kommer kun bransjen til nytte av nettopp den enkle grunnen som journalistene nevner: lojaliteten blant folk til et bilmerke er en sterk indikator for bilsalget fremover, og bilsalget er det kun bilbransjen som har nytte av.
Derfor trenger jeg ikke lese meg opp på noe som helst.
Merk igjen: en slik lojalitetsundersøkelse som den du lenket til forteller ingenting om kvaliteten på bilen.
Det er kun en undersøkelse utført av uavhengige uhildete teknikere som teller feil og alvorligheten av disse, som forteller objektivt om kvaliteten til en bil.
Å påstå at at graden av lojalitet blant eierne av en bilmodell forteller om kvaliteten på bilmodellen, blir analogt til f.eks å påstå at graden av lojalitet blant amerikanske velgere til politikeren Trump forteller om kvaliteten til Trump.
Her kunne jeg fort valgt noen andre enn Trump i mitt analoge eksempel, eksempelvis en og annen despot du lærte om i historietimene med omtrent 100% lojalitet fra hele befolkningen, men du forstår sikkert poenget mitt nå.
En annen analogi ville vært å dele ut Nobelprisen til den forskeren som synes best om sin egen forskning.
Du vet like godt som meg at Nobelprisen da ville være null verdt.
Heldigvis gjøres det heller slik idag: en uavhengig uhildet komite deler ut nobelprisen til den forskeren som komiteen vurderer til å ha produsert de beste og viktigste forskningsresultatene.

Men si meg, tilbake til innlegget ditt: prøver du i fullt alvor å fortelle meg at når du sjøl kjøper bil, så vurderer du den kun utfra lojaliteten du opplever at andre har til den bilen, og driter i om den kommer på jumboplass mht tekniske feil?
Javel, du om det.
Rart det der; til alle tider så er det alltid noen som liker å marsjere i takt og som synes det er så deilig å slippe å tenke sjøl, men la andre tenke for seg.

Endret av Radon Ready
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 29.10.2024 at 4:48 PM, iblazeqt said:

Jeg har tidligere hatt TMX, og skal kjøpe ny (ny-brukt) til våren. Hvilken annen elbil til samme pris, lik realistisk rekkevidde, AWD og ladehastighet finnes det? Må ha like god plass. Jeg lurer oppriktig, fordi jeg vil egentlig ikke kjøpe Tesla, men det virker helt klart å være der man får mest bil for pengene i 500k segmentet… 

Du glemte en viktig ting på spesifikasjonslisten din som du bør tilføre den for at jeg skal ta den seriøst: hvilken annen bil har kun en brøkdel av antall klager pr bil som Tesla har?
Svaret er: alle de andre, i følge de uavhengige undersøkelsene jeg lenket til.
Men du bryr deg kanskje kun om spesifikasjoner på papiret før bilkjøpet gjøres, og ikke om sånne små filleting som angår bilen din etter at kjøpet er gjort, som f.eks massevis av feil på splitterny bil, eller at den nye Teslaen din må stå på verksted flere uker pr bidige år, slik Forbrukerrådet forteller om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (16 timer siden):

Du glemte en viktig ting på spesifikasjonslisten din som du bør tilføre den for at jeg skal ta den seriøst: hvilken annen bil har kun en brøkdel av antall klager pr bil som Tesla har?
Svaret er: alle de andre, i følge de uavhengige undersøkelsene jeg lenket til.
Men du bryr deg kanskje kun om spesifikasjoner på papiret før bilkjøpet gjøres, og ikke om sånne små filleting som angår bilen din etter at kjøpet er gjort, som f.eks massevis av feil på splitterny bil, eller at den nye Teslaen din må stå på verksted flere uker pr bidige år, slik Forbrukerrådet forteller om?

Du snakker om en forbanna promille som om det er normalt. Du er helt LOST. De aller fleste Tesla eiere er ståelende fornøyd de, som meg. Men ja, det er for mange som opplever mandagsbiler og dårlig behandling av Tesla, men det er igjen en veldig liten andel av totalen og kjangsen for å havne der er fortsatt liten selv om den er noe forhøyet ift andre biler. 

Makan til logikk altså...

Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (På 24.10.2024 den 12:20 PM):

Jeg ville ikke holdt pusten all den tid Tesla beviselig og statistisk blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år, og når det meldes at dette skyldes at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, samt at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal tvinges inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig kan sammenlignes med mobilbruk i bil.
Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.

Rart at Model Y er verdens mest solgte bil da. Folk må være veldig lettlurte.

Du virker forresten veldig  opptatt av Tesla, og det er sikkert fint for deg det, men disse diskusjonene har kanskje ikke så mye å gjøre med en kommende Model Y-facelift?

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (På 25.10.2024 den 4:44 PM):

Helt riktig påpekt. Vi kan legge til at Tesla-sjåfører bulker dobbelt så mye som alle andre biler, noe som sier sitt om både bil og sjåfører. Følgelig er disse bilene dyre å forsikre.

Tenker du nå på undersøkelsen fra 2018 eller så, som så på Model S og X som er digre biler med svært kraftig ytelse? Ja, disse var overrepresentert ved parkeringsskader (bulker f.eks.) fordi de nettopp er så store og det er enorme krefter det er snakk om.

Sitat

Symptomatisk for Tesla-eiere er at de selv tror de kjører fantastiske biler - en helt absurd oppfatning for alle som har erfaring med reelle premium biler.

Det begynner etter hvert å bli en del millioner Tesla-kunder. De er vel dumme, alle sammen!

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (19 minutter siden):

Rart at Model Y er verdens mest solgte bil da. Folk må være veldig lettlurte.

Du virker forresten veldig  opptatt av Tesla, og det er sikkert fint for deg det, men disse diskusjonene har kanskje ikke så mye å gjøre med en kommende Model Y-facelift?

Tenkte akkurat det samme...😄

Kanskje greit å holde seg til topic her, eller? 

 

Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (18 timer siden):

Du glemte en viktig ting på spesifikasjonslisten din som du bør tilføre den for at jeg skal ta den seriøst: hvilken annen bil har kun en brøkdel av antall klager pr bil som Tesla har?
Svaret er: alle de andre, i følge de uavhengige undersøkelsene jeg lenket til.
Men du bryr deg kanskje kun om spesifikasjoner på papiret før bilkjøpet gjøres, og ikke om sånne små filleting som angår bilen din etter at kjøpet er gjort, som f.eks massevis av feil på splitterny bil, eller at den nye Teslaen din må stå på verksted flere uker pr bidige år, slik Forbrukerrådet forteller om?

Jeg er medlem av de aller fleste elbil-grupper. Registrerer det er mye klager overalt. Har ikke lest dokumentasjonen din, men nysgjerrig på om mange av klagene er på de eldre teslaene. Tesla produsert i Berlin/Kina virker å være et par hakk opp kontra de produsert i USA. 
 

Jeg er villig til å dra innom verksted et par ganger for å spare meg et par hundre tusen, jeg og veldig mange andre. 
 

Og som nevnt, jeg er langt ifra tesla-fan, og jeg blir ytterst provosert over alle disse historiene om Tesla som prøver å lure seg unna forbrukerkjøpsloven, og meme’n «innenfor Tesla specc». Men til syvende og sist er jeg altså villig til å se forbi dette, og tar sjansen på at jeg ikke mottar en mandagsbil. For som tidligere nevnt, det er ingen annen bil i nærheten hva gjelder kjørelengde, AWD, plass, ladehastighet til 500k. 
Jeg håper andre merker etterhvert blir konkurransedyktig mot TMY, slik at jeg kan slippe å kjøpe Tesla. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 31.10.2024 at 3:54 PM, Salvesen. said:

Du snakker om en forbanna promille som om det er normalt. Du er helt LOST.

Før du starter opp med personangrep, så burde du kanskje lese dokumentasjonen jeg ga deg?
Der står det at Tesla har flest klager pr bil, dvs med tvistegrad på 1.7 ‰ for å være nøyaktig.
Det betyr logisk sett at samtlige andre bilmerker har færre klager pr bil.
Utrolig at dette var så vanskelig å forstå.
Tesla er m.a.o dårligst mens f.eks Audi er nest dårligst, med 30% færre klager pr bil, dvs et merkelig stort hopp mellom dårligste og nest-dårligste bil.
Spørsmål til deg:
Hvis du får en feil på din Tesla og drar til Tesla-verkstedet for å klage, og fyren bak disken avviser deg med følgende utsagn angående hvor ofte feil forekommer: "Du snakker om en forbanna promille som om det er normalt. Du er helt LOST",
så er du altså helt enig med han, godtar avvisningen, takker høflig for tipset, og går derfra?
Neivel, det var det jeg tenkte, og sånt godtar heller ikke de ca 200 andre Tesla-eierne i Norge som til enhver tid er part i disse tvistesakene.
Merk: antall tvistesaker pr bil er noe annet enn antall feil pr bil, for det er kun brøkdelen av alle feil som det blir tvistesaker av.
Ergo snakker vi ikke om "en forbanna promille" når vi snakker om antall feil, men et forbanna mye større tall.
Men vær trygg på at Tesla er dårligst der også, som jeg allerede har dokumentert i mine tidligere innlegg.
 

Quote

De aller fleste Tesla eiere er ståelende fornøyd de, som meg

Hvor fornøyd du sjøl synes at du er, eller noen andre synes at de sjøl er, har vel egentlig null nix og nada å gjøre med det fakta at Tesla har dårligst kvalitet av alle biler når vi objektivt ser på feilfrekvensen og klagefrekvensen som uhildet tredjepart måler, har det vel?
Tesla ligger på klagetoppen med antall klager pr bil, ifølge Forbrukerrådet, noe jeg dokumenterte allerede i mitt første innlegg her inne.
Men du mener altså at dess flere klager fra eierne av et bilmerke objektivt melder inn, dess mer fornøyd må eierne av bilmerket være?
Merkelig logikk du praktiserer her, men du om det.
Det morsomme her er at du desperat prøvde å kansellere rapporten fra Forbrukerårdet fra 2024  ved å vise til en utdatert 5 år gammel lojalitetsrapport, eller synserapport, som forteller om hvor fornøyd Tesla-eiere, for det meste bosatt i solfylte California, subjektivt synser at de sjøl er med bilene sine, dvs Teslaer som kjører rundt i en stat hvor middeltemperaturen aldri er mindre +5 °C  og hvor snøfall derfor er så sjeldne at de får førsteside-oppslag i avisene.
Til kontrast så omhandlet Forbrukerrådets uhildete rapport klager fra Tesla-eiere i vinterlandet Norge med is- og snøslaps langs veiene 8 måneder i året hvis man bor i nord-Norge der middeltemperaturen er mindre +5 °C i hele sju av årets tolv måneder og under frysepunktet halve året.
Litt forskjell, det?

Du må gjerne fortsette å rapportere at Tesla-eiere på andre siden av kloden, dvs i USA, fortinnsvis i California og Florida, synser at de sjøl er strålende fornøyd med bilene sine der de kjører rundt med sine Teslaer under sommerlige og ikke-utfordrende forhold, men her inne forblir det for kun irrelevant verdiløs synsing å regne.
Her i vinterlandet Norge hvor presumtivt alle som deltar i denne debatten har tenkt å kjøre rundt mesteparten av tiden i sine biler, så er vi mer opptatt av hva som skjer når bilene våre utsettes for utfordringer, dvs temperaturer under frysepunktet, ispedd litt regn, snø og slaps.
Da skjer det noe merkelig, skjønner du.
Da blir Tesla desidert dårligst.
Sånn er virkeligheten, svelg den, og la livet gå videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (42 minutter siden):

Før du starter opp med personangrep, så burde du kanskje lese dokumentasjonen jeg ga deg?
Der står det at Tesla har flest klager pr bil, dvs med tvistegrad på 1.7 ‰ for å være nøyaktig.
Det betyr logisk sett at samtlige andre bilmerker har færre klager pr bil.
Utrolig at dette var så vanskelig å forstå.
Tesla er m.a.o dårligst mens f.eks Audi er nest dårligst, med 30% færre klager pr bil, dvs et merkelig stort hopp mellom dårligste og nest-dårligste bil.
Spørsmål til deg:
Hvis du får en feil på din Tesla og drar til Tesla-verkstedet for å klage, og fyren bak disken avviser deg med følgende utsagn angående hvor ofte feil forekommer: "Du snakker om en forbanna promille som om det er normalt. Du er helt LOST",
så er du altså helt enig med han, godtar avvisningen, takker høflig for tipset, og går derfra?
Neivel, det var det jeg tenkte, og sånt godtar heller ikke de ca 200 andre Tesla-eierne i Norge som til enhver tid er part i disse tvistesakene.
Merk: antall tvistesaker pr bil er noe annet enn antall feil pr bil, for det er kun brøkdelen av alle feil som det blir tvistesaker av.
Ergo snakker vi ikke om "en forbanna promille" når vi snakker om antall feil, men et forbanna mye større tall.
Men vær trygg på at Tesla er dårligst der også, som jeg allerede har dokumentert i mine tidligere innlegg.
 

Hvor fornøyd du sjøl synes at du er, eller noen andre synes at de sjøl er, har vel egentlig null nix og nada å gjøre med det fakta at Tesla har dårligst kvalitet av alle biler når vi objektivt ser på feilfrekvensen og klagefrekvensen som uhildet tredjepart måler, har det vel?
Tesla ligger på klagetoppen med antall klager pr bil, ifølge Forbrukerrådet, noe jeg dokumenterte allerede i mitt første innlegg her inne.
Men du mener altså at dess flere klager fra eierne av et bilmerke objektivt melder inn, dess mer fornøyd må eierne av bilmerket være?
Merkelig logikk du praktiserer her, men du om det.
Det morsomme her er at du desperat prøvde å kansellere rapporten fra Forbrukerårdet fra 2024  ved å vise til en utdatert 5 år gammel lojalitetsrapport, eller synserapport, som forteller om hvor fornøyd Tesla-eiere, for det meste bosatt i solfylte California, subjektivt synser at de sjøl er med bilene sine, dvs Teslaer som kjører rundt i en stat hvor middeltemperaturen aldri er mindre +5 °C  og hvor snøfall derfor er så sjeldne at de får førsteside-oppslag i avisene.
Til kontrast så omhandlet Forbrukerrådets uhildete rapport klager fra Tesla-eiere i vinterlandet Norge med is- og snøslaps langs veiene 8 måneder i året hvis man bor i nord-Norge der middeltemperaturen er mindre +5 °C i hele sju av årets tolv måneder og under frysepunktet halve året.
Litt forskjell, det?

Du må gjerne fortsette å rapportere at Tesla-eiere på andre siden av kloden, dvs i USA, fortinnsvis i California og Florida, synser at de sjøl er strålende fornøyd med bilene sine der de kjører rundt med sine Teslaer under sommerlige og ikke-utfordrende forhold, men her inne forblir det for kun irrelevant verdiløs synsing å regne.
Her i vinterlandet Norge hvor presumtivt alle som deltar i denne debatten har tenkt å kjøre rundt mesteparten av tiden i sine biler, så er vi mer opptatt av hva som skjer når bilene våre utsettes for utfordringer, dvs temperaturer under frysepunktet, ispedd litt regn, snø og slaps.
Da skjer det noe merkelig, skjønner du.
Da blir Tesla desidert dårligst.
Sånn er virkeligheten, svelg den, og la livet gå videre.

Jeg leste dokumentasjonen og den sier det jeg sa, dette er snakk om ekstremt få eiere. Mens du snakker om som at det er ett selvfølge at en får problemer om en velger tesla. 

Resten gidder jeg ikke lese, det blir for mye vas til å gi min tid til. Lykke til videre keyboard warrior.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Salvesen. said:

Jeg leste dokumentasjonen og den sier det jeg sa, dette er snakk om ekstremt få eiere.

Neida, feil igjen, for det sa den ikke. Den sa noe helt annet
"Den tyske test-organisasjonen TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner biler som har vært igjennom EU-kontroller det siste året. For Tesla er rapporten nedslående. Blant de to-tre år gamle bilene i rapporten er Tesla Model 3 helt på bunnen av 111 modeller som er testet. Hele 14,7 prosent av bilene får «stryk» i kontrollen."

Sist jeg sjekka på kalkulatoren så var 14.7% av Tesla model 3 det samme som omtrent statistisk ca hver sjuende Tesla Model 3.
Merkelig at du mener at hver sjuende eier er ekvivalent med "ekstremt få eiere".
Der jeg kommer fra, så er dette ekvivalent med forbannet mange eiere, for å bruke din egen sjargong, og dårligst av alle bilmodeller.
Merk også at denne undersøkelsen var hentet fra Tyskland i år, dvs et land med litt mildere kjøreforhold enn Norge, så det er god grunn til å tro at antallet biler av denne typen med feil i Norge er flere enn hver sjuende.

Quote

Mens du snakker om som at det er ett selvfølge at en får problemer om en velger tesla. 

Tja, la oss si det er hver sjette Model3 som får problemer i Norge, dvs sjansen for at du skal få problemer neste gang du er i EU-kontroll er altså 1/6.
Det er ekvivalent med å kaste en terning: får du 1 på terningen, så taper du.
Statistisk 1 av 6 bilkjøpere som kaster terningen vil få en på den, helt ekvivalent med at 1 av 6 Model3-kjøpere får problemer i EU-kontrollen.
Og med disse premissene så kjøper du altså denne biltypen?
Du om det.

Quote

Resten gidder jeg ikke lese, det blir for mye vas til å gi min tid til. Lykke til videre keyboard warrior.

Det er vel strengt tatt du som trenger lykke til, med de premissene du velger.

Endret av Radon Ready
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 31.10.2024 at 5:06 PM, iblazeqt said:

Jeg er medlem av de aller fleste elbil-grupper. Registrerer det er mye klager overalt. Har ikke lest dokumentasjonen din, men nysgjerrig på om mange av klagene er på de eldre teslaene. 

Hvis du er nysgjerrig på hva dokumentasjonen forteller, så kan det ofte være lurt å lese den før du poster et innlegg der du kommenterer den.
Hvis ikke, så ser det litt dumt ut.
I mitt første innlegg i denne debatten, gjentatt til debattanten Salvesen (som heller ikke gidder å lese dokumentasjon) i mitt innlegg rett ovenfor her, så dokumenterte jeg at det er feil på hver sjuende Tesla Model 3, med alder to-tre år, som er innom EU-kontroll i Tyskland.
I Norge, med mye barskere kjøreforhold og klima, så er det høyst sannsynlig verre.
 

Quote

Jeg er villig til å dra innom verksted et par ganger for å spare meg et par hundre tusen, jeg og veldig mange andre. 

Hvis du påstår at Tesla gir deg en kvalitetsmessig ekvivalent bil for tohundretusen færre kroner enn noen gitte konkurrenter gir, så er jeg redd du tar grundig feil, ettersom påstanden din ikke støttes av noe slags dokumentasjon du evner å legge frem.
Man får det man betaler for, og hverken Tesla eller noen andre har klart å motbevise denne gyldne regelen.
Dette blir analogt med Nokia for ca 14-15 år siden; Nokia ga ut såkalte smarttelefoner med fantastiske funksjoner på papiret som få konkurrenter klarte å mætsje, og ikke var telefonene spesielt dyre heller.
Dette lokket kjøperne til Nokia, og Nokia kontrollerte på et tidspunkt ca 60% av markedet.
Problemet var bare at disse funksjonene var lite intuitive og gjemt i undermenyers undermenyers undermenyer med komplekse innstillinger, og var dermed i praksis nesten umulig å finne/bruke, i tillegg til at telefonen feilet ofte og var av billig plastkarosseri med plastskjerm, selvsagt.
Presis som når Tesla skal presse alle funksjoner inn i touch-skjermen, noe som gjør at Tesla-sjåfører beviselig bruker tre ganger lenger tid på å aktivere slike funksjoner (mens de kjører) i forhold til sjåføren i f.eks en klassisk Volvo som har lett tilgjengelige fysiske knapper på de samme funksjonene.
Dette har stor betydning sikkerhetsmessig, for oppmerksomheten som Tesla-sjåføren må bruke på å lete på touch-skjermen, bruker han ikke på veien foran.
Men bare for å avslutte Nokia-analogien: brukerne oppdaget etterhvert at konkurrentene hadde mye mer intuitive løsninger, dyrere materialer, og med færre feil, og derfor er Nokia på historiens skraphaug idag.
Eller for å sitere filosofen George Santayana: "de som ikke husker fortiden, er dømt til å gjenta den".

Quote

Og som nevnt, jeg er langt ifra tesla-fan, og jeg blir ytterst provosert over alle disse historiene om Tesla som prøver å lure seg unna forbrukerkjøpsloven, og meme’n «innenfor Tesla specc». Men til syvende og sist er jeg altså villig til å se forbi dette, og tar sjansen på at jeg ikke mottar en mandagsbil.

Som jeg nevnte til Salvesen ovenfor, sjansen for at Teslaen din feiler på EU-kontroll her i Norge er anslagsvis 1/6, dvs samme sjanse som å gjøre ett kast med en terning og få tallet 1.
Og dette er du altså villig til å satse 500k på at du ikke får?
Og forresten, enda mindre lyst får du til å spille dette spillet hvis bilen blir tatt fra deg noen dager hvis du får 1 på terningen, dvs i praksis det som skjer hvis når bilen må på verksted for å utbedre feilen som EU-kontrollen fant.

Samme dokumentasjonen nevnte forresten at VW Golf Sportvan, dvs den mest feilfrie bilen i statistikken, til sammenlikning hadde en feilprosent på 2, som tilsvarer 1 av 50 biler av denne typen.
Det blir omtrent ekvivalent med å trekke et kort fra kortstokken hver gang du skal til EU-kontroll, men trekker du sparesset, så har du tapt, dvs en sjanse man kan leve bekymringsløst med i årevis.

Quote

For som tidligere nevnt, det er ingen annen bil i nærheten hva gjelder kjørelengde, AWD, plass, ladehastighet til 500k. 
Jeg håper andre merker etterhvert blir konkurransedyktig mot TMY, slik at jeg kan slippe å kjøpe Tesla. 

Og som tidligere nevnt av meg, så er det beviselig  ingen bil i nærheten av Tesla når det gjelder dårlig kvalitet og frustrasjoner.

Endret av Radon Ready
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 31.10.2024 at 4:23 PM, Iterion said:

Kanskje greit å holde seg til topic her, eller? 

Sier du her at topic ikke var Tesla?
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese overskriften i det aller første innlegget i denne debatten, som Diskusjon.no sjøl la inn (sitat): "Kan minne om den nyeste utgaven av Model 3."
Jeg anbefaler deg også å lese artikkelen som Diskusjon.no lenket til: "
Tesla forbereder angivelig produksjon av Model Y med facelift".
Så her legges det m.a.o opp til å diskuteres to modeller av Tesla, Model3 og ModelY, og nettopp det har jeg fortsatt å diskutere gjennom hele debatten.
I mitt aller første innlegg i denne debatten snakker jeg om sannsynligheten for at den nye modellen fra Tesla på mirakuløst vis skal ha radikalt bedre kvalitet enn den beviselig elendige kvaliteten som Tesla har oppvist hittil på sine modeller.
Uansett hvor mye folk med misforstått merkelojalitet grensende til det fanatiske måtte mislike å lese det jeg skriver om, og som jeg faktisk underbygger med uhildet dokumentasjon, så er det godt innenfor topic enten du vil eller ikke.
Å slenge ut DuHolderDegIkkeTilTopic-kortet blir derfor for meg kun en indikator på et siste desperat forsøk fordi du gikk tom for argumenter.

Endret av Radon Ready
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja til tross for at enkelte går helt i raptus fordi de er så sinte på Tesla så trives jeg godt med min 2014 Model S. Min mor kjører nå en 2019 Model 3 og er fornøyd med den. Jeg har fått god hjelp rundt servicebehov enten det har vært på det lokale service sentereret eller når de kommer med mobil service for å bytte mindre ting. Veldig kult å se Tesla mekaniker stå å jobbe i egen garasje fra kjøkkenvinduet mens jeg drikker kaffe. Har vært veldig fornøyd med mulighetene for å skifte Xenon Pære og luftfilter på egenhånd for ikke å snakke om fantastiske muligheter til å oppgradere en gammel bil. Har så langt kjøpt oppgradering av infotainment enhet MCU1 -> MCU2. I fjor sommer var jeg på kjøretur i europa med familien og det gikk utmerket, men vi gjør nok CCS oppgradering neste år. Igjen en bil fra 2014 kan ganske rimelig oppgraderes til å støtte ny ladestandard noe jeg synes er veldig kult.

Hvert år så blir folk mer fornøyd med sine Teslaer. Jeg har kjørt Mercedes, Kia, Toyota, Audi, Volvo, VW (Passat, Golf) og annet i kortere eller lengre intervaller og trives veldig godt i en Tesla.

image.thumb.png.c78f70247be0d51bf2204c4825e4b8b5.png

 

Når vår fine Model S ikke kjører lenger så blir det en Facelift Y LR eller en brukt Model X som neste familiebil. :)

 

Sist vi prøvekjørte en Model Y likte hverken jeg eller kona kjørestilen og utseendet. Men vi liker Model 3 2024 utgaven, så hvis Model Y 2025 ligner noe på den så er det håp :)

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Locrin said:

Jaja til tross for at enkelte går helt i raptus fordi de er så sinte på Tesla så trives jeg godt med min 2014 Model S. Min mor kjører nå en 2019 Model 3 og er fornøyd med den. Jeg har fått god hjelp rundt servicebehov enten det har vært på det lokale service sentereret eller når de kommer med mobil service for å bytte mindre ting. Veldig kult å se Tesla mekaniker stå å jobbe i egen garasje fra kjøkkenvinduet mens jeg drikker kaffe. Har vært veldig fornøyd med mulighetene for å skifte Xenon Pære og luftfilter på egenhånd for ikke å snakke om fantastiske muligheter til å oppgradere en gammel bil. Har så langt kjøpt oppgradering av infotainment enhet MCU1 -> MCU2. I fjor sommer var jeg på kjøretur i europa med familien og det gikk utmerket, men vi gjør nok CCS oppgradering neste år. Igjen en bil fra 2014 kan ganske rimelig oppgraderes til å støtte ny ladestandard noe jeg synes er veldig kult.

Hvert år så blir folk mer fornøyd med sine Teslaer. Jeg har kjørt Mercedes, Kia, Toyota, Audi, Volvo, VW (Passat, Golf) og annet i kortere eller lengre intervaller og trives veldig godt i en Tesla.

image.thumb.png.c78f70247be0d51bf2204c4825e4b8b5.png

 

Når vår fine Model S ikke kjører lenger så blir det en Facelift Y LR eller en brukt Model X som neste familiebil. :)

 

Sist vi prøvekjørte en Model Y likte hverken jeg eller kona kjørestilen og utseendet. Men vi liker Model 3 2024 utgaven, så hvis Model Y 2025 ligner noe på den så er det håp :)

1. Den AutoIndex-tabellen du kommer med har jeg allerede behandlet her inne i mitt innlegg av 29. oktober, og konklusjonen er at tabellen er basert på ren ikke-uhildet synsing

2. De personlige anekdotene du kommer med, dvs dine subjektive personlige opplevelser med din Tesla, kan også betraktes som ren synsing, og rokker ikke en millimeter på resultatet fra uhildete uavhengige objektive masseundersøkelser av tekniske feil på millioner av biler, som forteller at Tesla har desidert dårligst kvalitet, til og med dårligere enn den rumenske notoriske jumbo-bilen Dacia Duster som er nest-dårligst, se mitt første innlegg her inne.

3. Jeg kan også gjøre som du; peke på en bil og påstå at jeg trives med den. Da jeg kjørte rundt på Island for en tid siden i leiebil (ikke valgt/leid av meg), så var leiebilen nettopp den rumenske notoriske jumbo-bilen Dacia Duster. Men det at jeg trivdes i den, er ikke synonymt med at den er av god kvalitet. I ettertid har jeg prist meg lykkelig av at vi kom i mål uten at den brøt sammen der ute i den islandske ødemarka, milevis fra folk og utenfor mobildekning.

4. Hvilken nytte/interesse tror du leserne her inne har av å få vite hva du personlig liker/ikke liker?

5. Xenonpære har kort levetid, er dyr og udatert teknologi, og er fullstendig utkonkurrert av LED som du antakelig aldri vil trenge å skifte. Jeg skiftet olje, pærer og flitre sjøl i årevis på min gamle Toyota fossilbil, og så aldri på det som noe noe revolusjonerende nytt eller noe fortrinn som jeg kunne tilskrive Toyota.
Poenget ditt var?

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi tar med en fersk oppdatering mht kvaliteten på Tesla (sitat):

"Nå har TÜV publisert årets rapport, som er basert på intet mindre enn 10,2 millioner bilinspeksjoner det siste året. Dette er for øvrig det første året TÜV har hatt datagrunnlag nok til å ha med så mye som ti elbiler i utvalget, som da både finnes i rapporten både for 2–3 år gamle biler og 4–5 år gamle biler......Tallene fra TÜV er ingen hyggelig lesning for Tesla. Her havner nemlig Model 3 helt nederst blant de 111 modellene etter 2–3 år. Så mange som 14,2 prosent av bilene, altså ganske nøyaktig én av sju, består ikke den første EU-kontrollen....Seks av elbilene er også med i undersøkelsen blant 4–5 år gamle biler, og dessverre for Tesla havner Model 3 også på sisteplass her - 113. plass av like mange biler."

Lite nytt her med andre ord, og dermed var den saken ferdig diskutert og avgjort.

Og da er det vel bare å vente på at noen andre debattanter med overdrevet misforstått merkelojalitet atter igjen kommer med anklager om at man visstnok "går i raptus" er "sint på Tesla" fordi man våger seg på å videreformidle et sitat og kalde tørre tall og fakta fra en uhildet nøytral og objektiv kilde som har ekspertise i fagfeltet.

Endret av Radon Ready
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Model 3 har sine utfordringar er ikkje noko nytt. Eit vel så interessant spørsmål er korleis Model Y og S gjer det, samt Model 3 av nyare dato.

Dei som har hatt den type feil har vel fått mykje fiksa på garanti, og er ikkje nødvendigvis på sin siste Tesla av den grunn.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...