DrAlban3000 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober uname -i skrev (9 minutter siden): Er ikke Tesla et selskap som er dynamisk og kan gjøre ting kjapt sammenlignet med de gamle hengerumpene av noen OEMs? Allikvel tar det dem 6 år å endelig få fikset elending demping/fjæring og utålelig støynivå? JEG ORKER IKKE! Highland var digg. Gjør de det samme med Y, also digg. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Evil-Duck skrev (2 timer siden): Tesla gjør det unektelig bra på ENCAP med sine sikkerhetssystemer, men meg informert så tester de lite selvkjøring i de testene. Det ENCAP ikke tar høyde for er heller lite trygg oppførsel som fantombremsing som unektelig er noe Tesla har slitt mye med sammenlignet med andre produsenter, som kanskje og kan være noe av grunnen til at de gjør det så bra på akkurat NCAP testene da systemet rett og slett er mer overaktivt? De tester ADAS jo, ikke FSD siden det ikke er i E enda. Men det vill jo inngå i testene etterhvert. Usikker på hvordan tilsvarende tester i US/Canada gjør det nå med fsd aktivt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober DrAlban3000 skrev (34 minutter siden): Gleder meg til å prøve ny Model Y, spesielt med tanke på hvor mye de forbedret med Highland. Bedre lyddemping, bedre seter og bedre opplevd kvalitet. Men Tesla folk er jaggu fine, når de gjorde det dårlig på NCAP var testen kjempedårlig. Ikke treffsikker nok og grunnlaget var alt for dårlig. Nå går det bra så da er den veldig god. Når de har ligget på bunn av lista på Autoindex var det ikke måte på hvor teit og dårlig den undersøkelsen var, helt til de får midt-på-treet score og da er den undersøkelsen også svært god. Regner med du refererer til meg da siden jeg nevnte ENCAP? Når har jeg sagt testen var dårlig? Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober On 28.10.2024 at 11:58 AM, bzzlink said: Har du tall på dette? Alle sånne sammenstillinger jeg har sett, så har de ikke tatt hensyn til alder på bilparken til hver produsent. Naturlig nok så taes flere skader på forsikringen på nye biler enn på eldre biler Alder kan være et moment, og også kjørelengde for den saks skyld. Men uansett er det en realitet at Tesla har en skadefrekvens (dvs. antall skader pr. registrert bil) som ligger på 20. Dette tilsvarer det dobbelte av de fleste andre merker. https://www.motor.no/bilhold-bilokonomi-forsikring/disse-bilmerkene-krasjer-mest/119285 1 Lenke til kommentar
Mercruiser Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober On 28.10.2024 at 12:37 PM, Evil-Duck said: Med hva anngår BMW sin driving assistance professional mot Tesla Autopilot som er det vi kan sammeligne i norge, Tesla har selvkjøring som tilsvarer nivå 2. Mercedes nivå 3. Sistnevnte vil være først ute med nivå 4. Jeg nevner dette fordi man av og til får følelsen av at noen tror at Tesla ligger langt fremme på dette feltet. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Mercruiser skrev (13 minutter siden): Tesla har selvkjøring som tilsvarer nivå 2. Mercedes nivå 3. Sistnevnte vil være først ute med nivå 4. Jeg nevner dette fordi man av og til får følelsen av at noen tror at Tesla ligger langt fremme på dette feltet. har du ett eksempel der mercedes kjører 1 time uten at noen tar over i en by(ikke motorvei)? Jeg har mange FSD eksempler, men aldri sett ett eksempel på Mercedes. At en har fått godkjenning for høyere nivå betyr ikke at en tilbyr like mye funksjonalitet. Nivå 3 er egentlig ganske ubrukelig og tilnærmet likt nivå 2 ift komfort for føreren. Men når vi tipper over på 4, da blir det bra for fører! Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober On 28.10.2024 at 11:26 AM, Salvesen. said: For det første er det "lenket", altså ikke påvist og for det andre er det stort sett AP ikke FSD. Vis gjerne til en sak der død er påvist til å være fsd sin feil, til nå har du ikke gjort det. Jeg tenker min uttalelse var like presis som din (sitat Salvesen): "FSD har ingen dødsulykker". Det er forskjell på 1) å ha noe, og 2) være årsak til noe, vet du. Så der falt du for eget grep. FSD er forresten stadig under etterforskning for å ha vært årsak til dødsulykker. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Radon Ready skrev (8 minutter siden): Jeg tenker min uttalelse var like presis som din (sitat Salvesen): "FSD har ingen dødsulykker". Det er forskjell på 1) å ha noe, og 2) være årsak til noe, vet du. Så der falt du for eget grep. FSD er forresten stadig under etterforskning for å ha vært årsak til dødsulykker. Ja med antall miles den har er det ikke lenge før den blir bekreftet som årsak til død, men det har enda ikke skjedd etter hva jeg vet iallefall. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Salvesen. skrev (1 time siden): De tester ADAS jo, ikke FSD siden det ikke er i E enda. Men det vill jo inngå i testene etterhvert. Usikker på hvordan tilsvarende tester i US/Canada gjør det nå med fsd aktivt Euro NCAP | Assisted Driving Gradings Dette er det jeg finner av tester som ENCAP har gjort av selvkjørings assistanse, eneste Teslaen jeg ser i listen der er en Model 3 fra 2020 som scorer 36% på Assistance Competence og 95% på Safety Backups. Selvfølgelig en utdatert test, men jeg finner ikke noen nyere teslaer som ENCAP har testet under sine "automated driving technologies" test. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Euro NCAP | Assisted Driving Gradings Dette er det jeg finner av tester som ENCAP har gjort av selvkjørings assistanse, eneste Teslaen jeg ser i listen der er en Model 3 fra 2020 som scorer 36% på Assistance Competence og 95% på Safety Backups. Selvfølgelig en utdatert test, men jeg finner ikke noen nyere teslaer som ENCAP har testet under sine "automated driving technologies" test. Ser ut som 2022 var sist, så de burde vell egentlig ta en ny test av Highland og juniper når den kommer. Men forskjellen er nok liten ift tidligere målinger https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/driver-assistance-systems/#?selectedMake=7315&selectedMakeName=Tesla&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=51097,49446,45155,41776,40302,34803,30636,26061,24370,-1&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736,44997&allClasses=true&allProtocols=true&allDriverAssistanceTechnologies=true&selectedDriverAssistanceTechnologies=-1,49889,49890,1421,6001,1422&thirdRowFitment=false Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Salvesen. skrev (2 minutter siden): Ser ut som 2022 var sist, så de burde vell egentlig ta en ny test av Highland og juniper når den kommer. Men forskjellen er nok liten ift tidligere målinger https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/driver-assistance-systems/#?selectedMake=7315&selectedMakeName=Tesla&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=51097,49446,45155,41776,40302,34803,30636,26061,24370,-1&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736,44997&allClasses=true&allProtocols=true&allDriverAssistanceTechnologies=true&selectedDriverAssistanceTechnologies=-1,49889,49890,1421,6001,1422&thirdRowFitment=false Men der er du over på Driver Assistance og ikke Assisted Driving, som i det minste er det jeg snakker om når en skal diskutere de forskjellige systemenes evne til å kjøre bilene selv. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Men der er du over på Driver Assistance og ikke Assisted Driving, som i det minste er det jeg snakker om når en skal diskutere de forskjellige systemenes evne til å kjøre bilene selv. Den er vell dekkende for det du snakker om også? Er inviduell score på lane keep osv om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Radon Ready skrev (På 24.10.2024 den 12:20 PM): Jeg ville ikke holdt pusten all den tid Tesla beviselig og statistisk blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år, og når det meldes at dette skyldes at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, samt at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn. Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal tvinges inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig kan sammenlignes med mobilbruk i bil. Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen. Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype. Verden vil sannelig bedras. Jeg har tidligere hatt TMX, og skal kjøpe ny (ny-brukt) til våren. Hvilken annen elbil til samme pris, lik realistisk rekkevidde, AWD og ladehastighet finnes det? Må ha like god plass. Jeg lurer oppriktig, fordi jeg vil egentlig ikke kjøpe Tesla, men det virker helt klart å være der man får mest bil for pengene i 500k segmentet… Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Salvesen. skrev (26 minutter siden): Den er vell dekkende for det du snakker om også? Er inviduell score på lane keep osv om jeg ikke husker helt feil. Lane keep er for å hjelpe deg tilbake i filen din om du drifter ut, ikke for å styre bilen som går inn under Assisted Driving og ikke Driver Assistance. Viktig å holde tunga beint i munnen når en snakker om forskjellige systemer her. Tesla kaller sitt Assisted Driving System Autopilot og BMW Driving Assistant Professional. Det som står beskrevet mellom de forskjellige testene som ENCAP utfører her er følgende om Assisted Driving : Sitat On this page you will find the gradings of cars tested by Euro NCAP on automated driving technologies. For its assessment of Highway Assist systems, Euro NCAP has developed dedicated test and assessment protocols, divided into two main areas: Assistance Competence, based on the balance between Driver Engagement and Vehicle Assistance, and Safety Backup. Og for Driver Assistance Sitat On this page you will find all cars rated since 2009 that offer Safety Assist technologies tested by Euro NCAP. This allows you to search for those driver assistance technologies which are important to you. Så ikke systemer som skal hjelpe deg å kjøre bilen, men biler som skal hjelpe det om du har tabbet deg ut på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) Evil-Duck skrev (8 minutter siden): Lane keep er for å hjelpe deg tilbake i filen din om du drifter ut, ikke for å styre bilen som går inn under Assisted Driving og ikke Driver Assistance. Viktig å holde tunga beint i munnen når en snakker om forskjellige systemer her. Tesla kaller sitt Assisted Driving System Autopilot og BMW Driving Assistant Professional. Det som står beskrevet mellom de forskjellige testene som ENCAP utfører her er følgende om Assisted Driving : Og for Driver Assistance Så ikke systemer som skal hjelpe deg å kjøre bilen, men biler som skal hjelpe det om du har tabbet deg ut på en eller annen måte. Edit: med litt mer lesing så ser jeg at du har rett og jeg har bommet her! Sorry, my bad! Endret 29. oktober av Salvesen. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Salvesen. skrev (4 minutter siden): Jo, du må lese rapporten. Og nei, Tesla sitt system heter ikke autopilot. Det heter autosteer eller noe slikt. Autopilot er total pakken med mange under systemer. Model S har full score på både styring og fart kontroll. Som utgjør det en ofte kaller autopilot(selv om det inngår flere systemer i pakken) Ok vist du sier det så, ENCAP har trolig bare laget egne tester for assistert kjøring bare på gøy. Ser ikke noe poeng i å prøve å overbevise deg om noe annet Euro NCAP | Assisted Driving Gradings Explained Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Evil-Duck skrev (3 minutter siden): Ok vist du sier det så, ENCAP har trolig bare laget egne tester for assistert kjøring bare på gøy. Ser ikke noe poeng i å prøve å overbevise deg om noe annet Euro NCAP | Assisted Driving Gradings Explained Ja det gikk inn til slutt, tok bare litt tid for meg😅 se over Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) 1 hour ago, iblazeqt said: Jeg har tidligere hatt TMX, og skal kjøpe ny (ny-brukt) til våren. Hvilken annen elbil til samme pris, lik realistisk rekkevidde, AWD og ladehastighet finnes det? Må ha like god plass. Jeg lurer oppriktig, fordi jeg vil egentlig ikke kjøpe Tesla, men det virker helt klart å være der man får mest bil for pengene i 500k segmentet… Full-size 7 seter med 550km wltp er det vel ganske langt imellom…. Kia EV9 og Volvo EX90 er vel eneste alternativer? Edit og EQS SUV Men de koster vel ikke akkurat 500000… Endret 29. oktober av bzzlink Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober bzzlink skrev (14 minutter siden): Full-size 7 seter med 550km wltp er det vel ganske langt imellom…. Kia EV9 og Volvo EX90 er vel eneste alternativer? Edit og EQS SUV Men de koster vel ikke akkurat 500000… My point? Det er vel svar nok på hvorfor majoriteten kjøper TMY, og ikke at alle er så fanboyish. Det er desidert det beste kjøpet i den prisklassen. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 21 minutes ago, iblazeqt said: My point? Det er vel svar nok på hvorfor majoriteten kjøper TMY, og ikke at alle er så fanboyish. Det er desidert det beste kjøpet i den prisklassen. Åja trodde den skulle være like stor som Model X… I model Y klassen er det mer å velge imellom, men få som sjekker av akkurat de samme boksene ja id4,Enyaq er fine alternativer, men de er fort en del dyrere. De er bedre enn Y på interiør og understell etter mitt syn. Svakere på app og infotainment De har også en del mindre plass, og går dårligere Så er ikke så rart at Tesla stikker av med de fleste kundene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå