Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Trestein skrev (2 minutter siden): Med avgift 3000kr betaler jeg vel 750 i månden. Tenke mere på laserlys. Led matrix har vel alle hatt i lang tid. FSD har jeg sett en hel del av. Tror ikke det hadde vert vanskelig å ettermontere på en gammel bil. Mener man kan kjøpe slikt til endel biler. Mener jeg såen test av et slikt system. FSD har vel mistet litt tillit pga av dødsulykker ved dårlig siktforhold. Igjen, vis gjerne akkurat hva du betaler for det øker stadig i pris og avgiften er mer enn 3000 kroner. Ikke mye, men mer. FSD har ingen dødsulykker. Og vis gjerne til "testen av ett slikt system" som var kjøpt fra 3 part som kjører i 1 time av seg selv... Det er ingen private biler som kan gjøre dette, foruten tesla da. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Salvesen. skrev (20 minutter siden): Igjen, vis gjerne akkurat hva du betaler for det øker stadig i pris og avgiften er mer enn 3000 kroner. Ikke mye, men mer. FSD har ingen dødsulykker. Og vis gjerne til "testen av ett slikt system" som var kjøpt fra 3 part som kjører i 1 time av seg selv... Det er ingen private biler som kan gjøre dette, foruten tesla da. Jeg ble litt irritert fordi forsikringen økte fra 5000kr i året til 6000kr i året. Derfor vet jeg beløpet. Mulig at noe av økningen skyldes at jeg økte fra 25-30tkm Her er link til firma. Har sett videoer som viser rimelig bra resultater https://comma.ai Skal se om jeg finner noe. Minst et år siden jeg så den 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Trestein skrev (Akkurat nå): Jeg ble litt irritert fordi forsikringen økte fra 5000kr i året til 6000kr i året. Derfor vet jeg beløpet. Mulig at noe av økningen skyldes at jeg økte fra 25-30tkm Her er link til firma. Har sett videoer som viser rimelig bra resultater https://comma.ai Skal se om jeg finner noe. Minst et år siden jeg så den Ja comma ai er spennende, ikke minst eieren. Han hacket playstation eller xbox i sin tid. Var også en del av Tesla sitt AP team. Men nei, de er langt i fra FSD. Ikke i nærheten, iallefall ikke for ett år siden. Men, det er ett godt alternativ til AP i mange biler. Men seriøst, kan du ikke bare gi mer detaljer på forsikringen? Nå er det plutselig 6000 i året, som er 500 i måneden. Også slenger en på avgiften som er 250+. Da er en ikke lang i fra hva jeg betaler for kasko. Har du andre tilleggstjenester? Letteste er bare å logge på forsikringen og ta skjerm dump, tar ca 21,73 sekund 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Salvesen. skrev (4 minutter siden): Ja comma ai er spennende, ikke minst eieren. Han hacket playstation eller xbox i sin tid. Var også en del av Tesla sitt AP team. Men nei, de er langt i fra FSD. Ikke i nærheten, iallefall ikke for ett år siden. Men, det er ett godt alternativ til AP i mange biler. Men seriøst, kan du ikke bare gi mer detaljer på forsikringen? Nå er det plutselig 6000 i året, som er 500 i måneden. Også slenger en på avgiften som er 250+. Da er en ikke lang i fra hva jeg betaler for kasko. Har du andre tilleggstjenester? Letteste er bare å logge på forsikringen og ta skjerm dump, tar ca 21,73 sekund Ja har slik forsikring som gir ny bil intill 3 år. Husker Ikke komplisert . Forsikring var 5000+3000 i fjor og 6000+3000i år. Vurderte å bytte intil jeg hørte hva andre betalte. Om du ikke tror det så lavær. Har ikke fulgt comma ai men har sett tester som viser at det matcher det meste av fører assistent systemer fra divvleverandører 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Trestein skrev (Akkurat nå): Ja har slik forsikring som gir ny bil intill 3 år. Husker Ikke komplisert . Forsikring var 5000+3000 i fjor og 6000+3000i år. Vurderte å bytte intil jeg hørte hva andre betalte. Om du ikke tror det så lavær. Har ikke fulgt comma ai men har sett tester som viser at det matcher det meste av fører assistent systemer fra divvleverandører Haha utrolig. Men ja, jeg tror ikke på deg. Ja, det matcher og overgår mange førerassistent systemer. Er kanskje på nivå med AP, men sannsynligvis ikke. Men FSD på city streets er de milevis i fra. Som alle andre i gamet(privat). 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Salvesen. skrev (16 minutter siden): Haha utrolig. Men ja, jeg tror ikke på deg. Ja, det matcher og overgår mange førerassistent systemer. Er kanskje på nivå med AP, men sannsynligvis ikke. Men FSD på city streets er de milevis i fra. Som alle andre i gamet(privat). Aner ikke hvor langt andre har kommet på bykjøring. Har ikke sett at noen har latt privatpersoner teste det ut. Vil tro at det brukes simulatorer til dette. Tryggere for alle involverte. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober Trestein skrev (13 minutter siden): Aner ikke hvor langt andre har kommet på bykjøring. Har ikke sett at noen har latt privatpersoner teste det ut. Vil tro at det brukes simulatorer til dette. Tryggere for alle involverte. Ja tesla bruker også simulatorer, samt enorme mengder med virkelig testing. Det blir ett tryggere produkt enn noe som er laget 100% i simulator. Men, slik er det nok ingen som holder på, men Tesla bryter grensene med å pushe det på privat personer. På godt og vondt, såklart. Resultatet finner vi ut av i fremtiden Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) On 25.10.2024 at 5:05 PM, Salvesen. said: Såklart kan jeg dokumentere det: https://customergauge.com/benchmarks/blog/tesla-nps-score Første artikkel fra Google når en søker Tesla nps. Så det du sier her er at første artikkel som dukker opp når du googler er basert på undersøkelse som er 5 år gammel og dermed utdatert? Samtlige artikler jeg ga deg som konkludererte motsatt var kun 2 år gamle eller yngre, dvs nyere enn det du presterte å hoste opp. Spørsmål til deg: synes du ikke sjøl det er litt merkelig at du ikke klarer å finne nyere artikler som forteller om stor kundetilfredshet blant Tesla-eiere? Og du mener åpenbart også at en undersøkelse foretatt i USA, hvor majoriteten av Tesla-eierne er dokumentert boende i solfylte California, gjenspeiler forholdene i det sub-arktiske landet Norge med regn, is, snø og slaps og salting av veier? Den der var god, antakelig dagens beste vits. Men vent litt.....du har kanskje tenkt å kjøre Teslaen din rundt i California? Du vet vel at det er stor forskjell på 1) hvor fornøyd Tesla-eiere subjektivt føler at de sjøl er der borte i Californa, dvs det som din lenke fortalte om, og 2) hvor mange feil Tesla-eiere objektivt rapporterer inn til uavhengig tredjepart, dvs det som min lenke fortalte om? Eller for å si det på en annen måte: enhver klovn vil jo svare at han er kjempefornøyd med et produkt som han har betalt en formue for hvis du spør, for dersom han svarer det motsatte, så vet han jo inderlig vel at folk vil riste på hodet og betrakte han som komplett idiot som betalte så mye for noe så dårlig. Ergo er det ikke interessant i det hele tatt å spørre Tesla-eierne om de sjøl er fornøyd med bilen sin, for svaret du får er i beste fall kun strengt subjektivt føleri, i verste fall uærlig og løgn, og forteller derfor ingenting om kvaliteten på bilen. Men det forhindrer ikke at det finnes firmaer som utfører slike spørreundersøkelser og som klarer å overbevise noen om at de bør kjøpe en slik spørreundersøkelse. Skal man vurdere kvaliteten til et produkt så er det mye mer objektiv informasjon å hente ut av å finne ut hvor mange feil Tesla-eierne rapporterer at de hatt på bilen sin, uten å spørre om hva de sjøl synes, dvs nettopp det jeg lenket til. Eller enda bedre: skal man vurdere kvaliteten til et produkt strengt objektivt, så må man finne ut hvor mange feil uavhengige teknikere, som ikke engang kjenner Tesla-eierne, finner på Tesla-eiernes biler, nettopp det jeg også lenket til. Ergo har du ikke dokumentert så mye som en fjært. Prøv igjen. Forresten glemte du å svare på spørsmålet mitt. Jeg spurte deg om hva de Tesla-aksjene du fortalte at du eide har med denne diskusjonen å gjøre. Skulle det være et slags argument? Endret 28. oktober av Radon Ready 2 Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) On 25.10.2024 at 6:17 PM, Salvesen. said: FSD har ingen dødsulykker. Feil igjen. FSD på Tesla er lenket til hundrevis av bilkræsj og dusiner av dødsulykker. Tesla er stadig i diverse myndigheters søkelys rundt omkring i verden pga en overhyppighet av merkelige dødsulykker som Tesla er involvert i. En mer detaljert og ikke minst dokumenterbar oversikt finnes her. Endret 28. oktober av Radon Ready 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Radon Ready skrev (53 minutter siden): Feil igjen. FSD på Tesla er lenket til hundrevis av bilkræsj og dusiner av dødsulykker. Tesla er stadig i diverse myndigheters søkelys rundt omkring i verden pga en overhyppighet av merkelige dødsulykker som Tesla er involvert i. En mer detaljert og ikke minst dokumenterbar oversikt finnes her. For det første er det "lenket", altså ikke påvist og for det andre er det stort sett AP ikke FSD. Vis gjerne til en sak der død er påvist til å være fsd sin feil, til nå har du ikke gjort det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Radon Ready skrev (1 time siden): Så det du sier her er at første artikkel som dukker opp når du googler er basert på undersøkelse som er 5 år gammel og dermed utdatert? Samtlige artikler jeg ga deg som konkludererte motsatt var kun 2 år gamle eller yngre, dvs nyere enn det du presterte å hoste opp. Spørsmål til deg: synes du ikke sjøl det er litt merkelig at du ikke klarer å finne nyere artikler som forteller om stor kundetilfredshet blant Tesla-eiere? Og du mener åpenbart også at en undersøkelse foretatt i USA, hvor majoriteten av Tesla-eierne er dokumentert boende i solfylte California, gjenspeiler forholdene i det sub-arktiske landet Norge med regn, is, snø og slaps og salting av veier? Den der var god, antakelig dagens beste vits. Men vent litt.....du har kanskje tenkt å kjøre Teslaen din rundt i California? Du vet vel at det er stor forskjell på 1) hvor fornøyd Tesla-eiere subjektivt føler at de sjøl er der borte i Californa, dvs det som din lenke fortalte om, og 2) hvor mange feil Tesla-eiere objektivt rapporterer inn til uavhengig tredjepart, dvs det som min lenke fortalte om? Eller for å si det på en annen måte: enhver klovn vil jo svare at han er kjempefornøyd med et produkt som han har betalt en formue for hvis du spør, for dersom han svarer det motsatte, så vet han jo inderlig vel at folk vil riste på hodet og betrakte han som komplett idiot som betalte så mye for noe så dårlig. Ergo er det ikke interessant i det hele tatt å spørre Tesla-eierne om de sjøl er fornøyd med bilen sin, for svaret du får er i beste fall kun strengt subjektivt føleri, i verste fall uærlig og løgn, og forteller derfor ingenting om kvaliteten på bilen. Men det forhindrer ikke at det finnes firmaer som utfører slike spørreundersøkelser og som klarer å overbevise noen om at de bør kjøpe en slik spørreundersøkelse. Skal man vurdere kvaliteten til et produkt så er det mye mer objektiv informasjon å hente ut av å finne ut hvor mange feil Tesla-eierne rapporterer at de hatt på bilen sin, uten å spørre om hva de sjøl synes, dvs nettopp det jeg lenket til. Eller enda bedre: skal man vurdere kvaliteten til et produkt strengt objektivt, så må man finne ut hvor mange feil uavhengige teknikere, som ikke engang kjenner Tesla-eierne, finner på Tesla-eiernes biler, nettopp det jeg også lenket til. Ergo har du ikke dokumentert så mye som en fjært. Prøv igjen. Forresten glemte du å svare på spørsmålet mitt. Jeg spurte deg om hva de Tesla-aksjene du fortalte at du eide har med denne diskusjonen å gjøre. Skulle det være et slags argument? Herregud så du ranter. Tesla har en av de beste NPS scorene av alle selskap i verden. Ikke score for 5 år siden men nå. Hvorfor graver du om mine Tesla aksjer? Jeg forklarte det der det var nevnt. Altså jeg blåser i om du eller noen andre kjøper Tesla, sånn generelt sett. Men isolert sett når jeg tenker på mine investeringer så er det en fordel at folk kjøper Tesla. Men det gjør folk. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) On 25.10.2024 at 4:28 PM, Radon Ready said: Så du mener at dine personlige anekdoter på 6 stk biler, som ingen kan kontrollere sannhetsgehalten av, hvilket forøvrig er nettopp et av de store problemene med anekdoter, er bedre og mer troverdig enn uavhengig statistikk på millioner av biler? I så fall kan jo jeg benytte samme type logikk som du bruker og si: bestemora my røyka 20 om dagen, men ble 96 år gammel, og det beviser at røyking ikke er helseskadelig, samt at all statistikken som går flere titalls år tilbake og som beviser at røyking er dødsårsak nr 1 er bare tull , ikke sant? Statistikkene jeg lenket til var en blanding av selvrapportering fra Tesla-eiere, men også resultatene fra uavhengige tekniske undersøkelser foretatt av sertifiserings-selskap på millioner av biler, dvs ekvivalent til det vi før i tiden kalte "biltilsynet" her i Norge. Svært interessant at du bare kansellerer den statistikken uten noen god logisk eller vitenskapelig funderte grunn. Tesla kom på siste plass når det gjaldt både (ikke-uavhengig) selv-rapportering og uavhengige tekniske undersøkelser. Hvis selv-rapporteringsstatistikken ikke stemmer, hvorfor skulle tusenvis av Tesla-eiere overdrive problemene på sin egen bil, eller hvorfor er Tesla-eiere mer tilbøyelige til å overdrive problemer på sin bil enn eiere av andre bilmerker? Hvis den statistikken på uavhengig tekniske undersøkelser ikke stemmer, hvorfor skulle det som tilsammen må være flere hundre teknikere som rapporterer resultatene fra sine undersøkelser, ha negativt bias i forhold til Tesla? Men bevares, det er vel med Tesla-eiere som med røykere; noen røykere vil ikke innrømme at røyking er farlig og begrunner det med anekdoter av typen ovenfor, mens andre røykere vet at det er farlig men fortsetter likevel, enten fordi de 1) tror at de har flaks og at sykdom er noe som kun rammer andre, eller 2) fordi det rett og slett er gått for mye følelser og psykologi i det og de klarer derfor ikke slutte. Ser ut som du har en litt annen oppfattelse av Tesla en bileiere i Skandinavia @Radon Ready? "AutoIndex™ er den største og mest omfattende af Loyalty Groups BrancheIndex-undersøgelser med 47.288 skandinaviske besvarelser i 2024. Undersøgelsen afdækker private bilejeres oplevelse af og tilfredshed med deres bil, forhandler, værksted samt loyalitet overfor bilmærket. De skandinaviske bilimportører af undersøgelsens 28 forskellige bilmærker anvender AutoIndex™ som et værktøj til at følge udviklingen i kundernes oplevelser og vurdere, hvordan de klarer sig i forhold til konkurrenterne på markedet. I målgruppen for AutoIndex undersøgelsens officielle resultater – private bilejere med 0-4 år gamle biler – er der anvendt i alt 17.442 af undersøgelsens besvarelser. De resterende besvarelser fra undersøgelsen anvendes i specialrapporter til branchen samt til forskning." Her er totalresultatet siste 4 år: Her kan du lese deg litt opp på hva bransjen og journalister sier om undersøkelsen https://loyaltygroup.dk/brancheanalyser/autoindex/ https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169 https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-lojale/16738629/ https://www.vg.no/forbruker/i/kw3586/autoindex-2023-slik-er-bileiernes-tilfredshet-med-verkstedet Endret 28. oktober av bzzlink 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober On 25.10.2024 at 4:44 PM, Mercruiser said: Helt riktig påpekt. Vi kan legge til at Tesla-sjåfører bulker dobbelt så mye som alle andre biler, noe som sier sitt om både bil og sjåfører. Følgelig er disse bilene dyre å forsikre. Symptomatisk for Tesla-eiere er at de selv tror de kjører fantastiske biler - en helt absurd oppfatning for alle som har erfaring med reelle premium biler. Har du tall på dette? Alle sånne sammenstillinger jeg har sett, så har de ikke tatt hensyn til alder på bilparken til hver produsent. Naturlig nok så taes flere skader på forsikringen på nye biler enn på eldre biler 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Salvesen. skrev (På 25.10.2024 den 5:59 PM): Kan din bil gjøre dette? Din kan vel heller ikke gjøre dette? Med hva anngår BMW sin driving assistance professional mot Tesla Autopilot som er det vi kan sammeligne i norge, så syns i det minste jeg på nordvestlandet etter en uke med en 2021 modell Model 3 at BMW sitt system er veldig mye mer stabilt og mindre kresent på veimerking, hvordan bilen tar skarpe svinger og generelt hvordan bilen oppfører seg med assisted driving aktivert. Men selvfølgelig så har jeg levd med BMWen i over ett år og lært meg å kjenne hva den klarer og ikke klarer, og det vil alltids være begrenset når en får en lånebil en ikke kjenner i en uke. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Evil-Duck skrev (5 minutter siden): Din kan vel heller ikke gjøre dette? Med hva anngår BMW sin driving assistance professional mot Tesla Autopilot som er det vi kan sammeligne i norge, så syns i det minste jeg på nordvestlandet etter en uke med en 2021 modell Model 3 at BMW sitt system er veldig mye mer stabilt og mindre kresent på veimerking, hvordan bilen tar skarpe svinger og generelt hvordan bilen oppfører seg med assisted driving aktivert. Men selvfølgelig så har jeg levd med BMWen i over ett år og lært meg å kjenne hva den klarer og ikke klarer, og det vil alltids være begrenset når en får en lånebil en ikke kjenner i en uke. Jo, det kan den i rett område. Tesla har nettopp gitt AP brukere curve assist eller hva det heter så er mye bedre på svingete veier nå. Men dette har FSD hatt i flere år allerede. FSD er milevis forran AP og milevis forran alle andre private merker. AP er også vinner på tester i fra ENCAP etc, selv om jeg synes den er skamdårlig ift FSD. Og ja, jeg har kjørt en god del på FSD i USA. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Salvesen. skrev (29 minutter siden): Jo, det kan den i rett område. Tesla har nettopp gitt AP brukere curve assist eller hva det heter så er mye bedre på svingete veier nå. Men dette har FSD hatt i flere år allerede. FSD er milevis forran AP og milevis forran alle andre private merker. AP er også vinner på tester i fra ENCAP etc, selv om jeg synes den er skamdårlig ift FSD. Og ja, jeg har kjørt en god del på FSD i USA. Joda, men nå er det jo slik at en er på ett norsk diskusjonsforum, å må forholde seg til hva bilene kan gjøre i Norge, ikke i USA, og per i dag så har ikke Tesla FSD i norge. Så kan man jo gjerne tro og håpe at det en eller annen gang i fremtiden kommer hit og. BMW har og funksjoner låst bak geolocks, på veistrekninger i tyskland eksempelvis kan en la bilen kjøre selv uten at en trenger å berøre rattet, men det er likefult funksjoner som ikke er tilgjengelig på det norske markedet derfor heller ikke relevant for meg og mine avgjørelser om hvilken bil en skal kjøpe. Og per i dag på det norske markedet har Tesla intet overtak med hva anngår selvkjøring over andre merker. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Evil-Duck skrev (7 minutter siden): Joda, men nå er det jo slik at en er på ett norsk diskusjonsforum, å må forholde seg til hva bilene kan gjøre i Norge, ikke i USA, og per i dag så har ikke Tesla FSD i norge. Så kan man jo gjerne tro og håpe at det en eller annen gang i fremtiden kommer hit og. BMW har og funksjoner låst bak geolocks, på veistrekninger i tyskland eksempelvis kan en la bilen kjøre selv uten at en trenger å berøre rattet, men det er likefult funksjoner som ikke er tilgjengelig på det norske markedet derfor heller ikke relevant for meg og mine avgjørelser om hvilken bil en skal kjøpe. Og per i dag på det norske markedet har Tesla intet overtak med hva anngår selvkjøring over andre merker. Om en ser på ENCAP, jo. Både tryggere og bedre ADAS. Og FSD kommer, men når er såklart ett veldig åpent spørsmål. Det er uansett ett produkt det private ikke er i nærheten av å ha verden over. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Salvesen. skrev (22 timer siden): Om en ser på ENCAP, jo. Både tryggere og bedre ADAS. Og FSD kommer, men når er såklart ett veldig åpent spørsmål. Det er uansett ett produkt det private ikke er i nærheten av å ha verden over. Tesla gjør det unektelig bra på ENCAP med sine sikkerhetssystemer, men meg informert så tester de lite selvkjøring i de testene. Det ENCAP ikke tar høyde for er heller lite trygg oppførsel som fantombremsing som unektelig er noe Tesla har slitt mye med sammenlignet med andre produsenter, som kanskje og kan være noe av grunnen til at de gjør det så bra på akkurat NCAP testene da systemet rett og slett er mer overaktivt? Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Gleder meg til å prøve ny Model Y, spesielt med tanke på hvor mye de forbedret med Highland. Bedre lyddemping, bedre seter og bedre opplevd kvalitet. Men Tesla folk er jaggu fine, når de gjorde det dårlig på NCAP var testen kjempedårlig. Ikke treffsikker nok og grunnlaget var alt for dårlig. Nå går det bra så da er den veldig god. Når de har ligget på bunn av lista på Autoindex var det ikke måte på hvor teit og dårlig den undersøkelsen var, helt til de får midt-på-treet score og da er den undersøkelsen også svært god. 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober DrAlban3000 skrev (4 minutter siden): Gleder meg til å prøve ny Model Y, spesielt med tanke på hvor mye de forbedret med Highland. Bedre lyddemping, bedre seter og bedre opplevd kvalitet. Er ikke Tesla et selskap som er dynamisk og kan gjøre ting kjapt sammenlignet med de gamle hengerumpene av noen OEMs? Allikvel tar det dem 6 år å endelig få fikset elending demping/fjæring og utålelig støynivå? 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå