Gå til innhold

Tesla forbereder angivelig produksjon av Model Y med facelift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 21.10.2024 at 11:48 AM, Salvesen. said:

Sykt spent! Håper den leverer:)

Jeg ville ikke holdt pusten all den tid Tesla beviselig og statistisk blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år, og når det meldes at dette skyldes at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, samt at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal tvinges inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig kan sammenlignes med mobilbruk i bil.
Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke bare ny utgave av Model Y, men er snakk om produksjon av helt nye biler fra Tesla neste år, på «next gen» plattformen som den kalles. De har visstnok lovet billigere biler også, veldig spent på hvordan de neste bilene fra Tesla kommer til å se ut. Kjenner jeg er enda mer spent på det, enn den nye utgaven av Model Y.

Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke holdt pusten all den tid Tesla beviselig og statistisk blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år, og når det meldes at dette skyldes at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, samt at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal tvinges inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig kan sammenlignes med mobilbruk i bil.
Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.

Jeg har hatt 6 Tesla, jeg vet akkurat hva jeg kan forvente meg og har ingen grunn til å velge noe annet så langt :)

Men en dag kan jeg være uheldig og få mandagsbil og dårlig service fra Tesla. Da endrer jeg nok dette, men enn så lenge har jeg som sagt ingen grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra artikkel i dag ang. de billigere modellene fra Tesla:

"Apropos levering: Tesla lover kun at de vil «begynne å lansere» de billigere elbilene i løpet av 2025, men det betyr ikke at faktisk levering av de fysiske bilene vil skje i samme år. Produsenten ordlegger seg nokså diffust, noe som neppe er tilfeldig.

Dermed kan det fort dra ut i 2026 før bilene som omtales her vil bli å se på så vel norske som internasjonale veier."

Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (3 timer siden):

Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.

Kanskje på tide å skjønne at når produktene deres har vært en suksess i over 12 år og fortsatt topper salgslistene er det ikke lenger en hype.

Radon Ready skrev (3 timer siden):


Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor

De som ikke forstår må vel være de som aldri har hatt en Tesla, og kontinuelig klager på Tesla sin suksess. 

Som Tesla eier har jeg ingen forståelsemangel på hvorfor folk velger disse bilene. 

Endret av MrL
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 24.10.2024 at 1:39 PM, Salvesen. said:

Jeg har hatt 6 Tesla, jeg vet akkurat hva jeg kan forvente meg og har ingen grunn til å velge noe annet så langt :)

Så du mener at dine personlige anekdoter på 6 stk biler, som ingen kan kontrollere sannhetsgehalten av, hvilket forøvrig er nettopp et av de store problemene med anekdoter, er bedre og mer troverdig enn uavhengig statistikk på millioner av biler?
I så fall kan jo jeg benytte samme type logikk som du bruker og si: bestemora my røyka 20 om dagen, men ble 96 år gammel, og det beviser at røyking ikke er helseskadelig, samt at all statistikken som går flere titalls år tilbake og som beviser at røyking er dødsårsak nr 1 er bare tull , ikke sant?
Statistikkene jeg lenket til var en blanding av selvrapportering fra Tesla-eiere, men også resultatene fra uavhengige tekniske undersøkelser foretatt av sertifiserings-selskap på millioner av biler, dvs ekvivalent til det vi før i tiden kalte "biltilsynet" her i Norge.
Svært interessant at du bare kansellerer den statistikken uten noen god logisk eller vitenskapelig funderte grunn.

Tesla kom på siste plass når det gjaldt både (ikke-uavhengig) selv-rapportering og uavhengige tekniske undersøkelser.
Hvis selv-rapporteringsstatistikken ikke stemmer, hvorfor skulle tusenvis av Tesla-eiere overdrive problemene på sin egen bil, eller hvorfor er Tesla-eiere mer tilbøyelige til å overdrive problemer på sin bil enn eiere av andre bilmerker?
Hvis den statistikken på uavhengig tekniske undersøkelser ikke stemmer, hvorfor skulle det som tilsammen må være flere hundre teknikere som rapporterer resultatene fra sine undersøkelser, ha negativt bias i forhold til Tesla?

Men bevares, det er vel med Tesla-eiere som med røykere; noen røykere vil ikke innrømme at røyking er farlig og begrunner det med anekdoter av typen ovenfor, mens andre røykere vet at det er farlig men fortsetter likevel, enten fordi de 1) tror at de har flaks og at sykdom er noe som kun rammer andre, eller 2) fordi det rett og slett er gått for mye følelser og psykologi i det og de klarer derfor ikke slutte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (3 minutter siden):

Så du mener at dine personlige anekdoter på 6 stk biler, som ingen kan kontrollere sannhetsgehalten av, hvilket forøvrig er nettopp et av de store problemene med anekdoter, er bedre og mer troverdig enn uavhengig statistikk på millioner av biler?
I så fall kan jo jeg benytte samme type logikk som du bruker og si: bestemora my røyka 20 om dagen, men ble 96 år gammel, og det beviser at røyking ikke er helseskadelig, samt at all statistikken som går flere titalls år tilbake og som beviser at røyking er dødsårsak nr 1 er bare tull , ikke sant?
Statistikkene jeg lenket til var en blanding av selvrapportering fra Tesla-eiere, men også resultatene fra uavhengige tekniske undersøkelser foretatt av sertifiserings-selskap på millioner av biler, dvs ekvivalent til det vi før i tiden kalte "biltilsynet" her i Norge.
Svært interessant at du bare kansellerer den statistikken uten noen god logisk eller vitenskapelig funderte grunn.

Tesla kom på siste plass når det gjaldt både (ikke-uavhengig) selv-rapportering og uavhengige tekniske undersøkelser.
Hvis selv-rapporteringsstatistikken ikke stemmer, hvorfor skulle tusenvis av Tesla-eiere overdrive problemene på sin egen bil, eller hvorfor er Tesla-eiere mer tilbøyelige til å overdrive problemer på sin bil enn eiere av andre bilmerker?
Hvis den statistikken på uavhengig tekniske undersøkelser ikke stemmer, hvorfor skulle det som tilsammen må være flere hundre teknikere som rapporterer resultatene fra sine undersøkelser, ha negativt bias i forhold til Tesla?

Men bevares, det er vel med Tesla-eiere som med røykere; noen røykere vil ikke innrømme at røyking er farlig og begrunner det med anekdoter av typen ovenfor, mens andre røykere vet at det er farlig men fortsetter likevel, enten fordi de 1) tror at de har flaks og at sykdom er noe som kun rammer andre, eller 2) fordi det rett og slett er gått for mye følelser og psykologi i det og de klarer derfor ikke slutte.

Jeg mener at JEG ikke har noen grunn til å kjøpe noe annet enn Tesla og finner derfor model y juniper veldig interessant. Da jeg bare har gode erfaringer og opplevelser.

Hva du eller andre gjør driter jeg egentlig i, foruten at jeg også eier en del Tesla aksjer og ser helst at flere deler mine opplevelser og kjøper bilene/produktene til Tesla.

Tesla har også noen av de mest fornøyde kundene.

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 24.10.2024 at 3:50 PM, MrL said:

Kanskje på tide å skjønne at når produktene deres har vært en suksess i over 12 år og fortsatt topper salgslistene er det ikke lenger en hype

En hype er definisjonen på noe som selger godt på tross av at det beviselig er av elendig kvalitet.
Tesla selger godt, det er vi begge enige om, så det anser vi begge som bevist.
Jeg beviste også at Tesla er av relativ dårlig kvalitet sammenlignet med konkurrenter.
Dermed er det bevist at Tesla selger godt på tross av at bilmerket beviselig er av dårlig kvalitet.
Ergo er det bevist at Tesla er en hype.

Hvis du påstår at det ikke er bevist at Tesla er av relativ dårlig kvalitet sammenlignet med konkurrenter, så betyr det at du mener statistikken jeg brukte som dokumentasjon for min påstand, er løgn.
Da regner jeg med at du har annen og motsatt statistikk å vise til, og som du kan dokumentere dine påstander med?
Jeg venter spent.

Quote

De som ikke forstår må vel være de som aldri har hatt en Tesla, og kontinuelig klager på Tesla sin suksess. 

Så du påstår altså her at jeg må eie en Tesla for å kunne lese og forstå statistikk fra uavhengige tekniske undersøkelser på Tesla?
Den der skjønte jeg ikke.
Forresten har jeg ennå ikke sett noen i denne debatten som har klaget på Tesla sin suksess, slik du påstår at noen har gjort.
Postet du i riktig debatt?
 

Quote

Som Tesla eier har jeg ingen forståelsemangel på hvorfor folk velger disse bilene.

Pussig, det der er det samme som røykere sier; som røyker har jeg ingen forståelsemangel på hvorfor røykere velger å røyke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 24.10.2024 at 12:20 PM, Radon Ready said:

Jeg ville ikke holdt pusten all den tid Tesla beviselig og statistisk blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år, og når det meldes at dette skyldes at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, samt at brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn.
Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet.
Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal tvinges inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig kan sammenlignes med mobilbruk i bil.
Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet-, eller kan begrunne objektivt hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, skal vi tro denne artikkelen.
Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype.
Verden vil sannelig bedras.

Helt riktig påpekt. Vi kan legge til at Tesla-sjåfører bulker dobbelt så mye som alle andre biler, noe som sier sitt om både bil og sjåfører. Følgelig er disse bilene dyre å forsikre. Symptomatisk for Tesla-eiere er at de selv tror de kjører fantastiske biler - en helt absurd oppfatning for alle som har erfaring med reelle premium biler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Salvesen. said:

Hva du eller andre gjør driter jeg egentlig i

Men hvis du driter i det jeg skrev, hvorfor protesterte du da på det?
Har du for vane å motsi deg sjøl?

Quote

foruten at jeg også eier en del Tesla aksjer og ser helst at flere deler mine opplevelser og kjøper bilene/produktene til Tesla.

Og hva har dine aksjer med denne saken å gjøre?

Quote

Tesla har også noen av de mest fornøyde kundene.

Nå er det slik at jeg i mitt første innlegg her inne ga deg en statistikk over selvrapportering som tyder på at Tesla har de minst fornøyde kundene, hvis vi antar dess flere feil eierne rapporterer på sin bil betyr at dess mindre fornøyd er de, samt at en jumboplass på den lista for Tesla betyr at Tesla-eierne er minst fornøyde.

Jeg ga deg også statistikk fra Forbrukerrådet fra mars i år som viste at Tesla ligger på klagetoppen.
Men det du sier her er altså at dess flere klager som kommer fra Tesla-eierne, dess mer fornøyd er de?
Har du i det hele tatt noe slags dokumentasjon for dine elleville påstander og dikting?

 

Endret av Radon Ready
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (2 minutter siden):

Men hvis du driter i det jeg skrev, hvorfor protesterte du da på det?
Har du for vane å motsi deg sjøl?

Og hva har dine aksjer med denne saken å gjøre?

Nå er det slik at jeg i mitt første innlegg her inne ga deg en statistikk over selvrapportering som tyder på at Tesla har de minst fornøyde kundene, hvis vi antar dess flere feil eierne rapporterer på sin bil betyr at dess mindre fornøyd er de, samt at en jumboplass på den lista for Tesla betyr at Tesla-eierne er minst fornøyde.

Jeg ga deg også statistikk fra Forbrukerrådet fra mars i år som viste at Tesla ligger på klagetoppen.
Men det du sier her er altså at dess flere klager som kommer fra Tesla-eierne, dess mer fornøyd er de?

 

Har ikke protestert på noe som helst jeg. Tror du må lære deg å lese og ikke minst roe deg ned ett par hakk før du ødelegger tastaturet. 

Nei Tesla har ekstremt fornøyde kunder verden over. 

En av verdens beste nps scores 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 25.10.2024 at 4:56 PM, Salvesen. said:

Har ikke protestert på noe som helst jeg.

Jeg dokumenterte at Tesla er på klagetoppen, presumtivt fordi Tesla-eierne er lite fornøyde.
Du benektet dette med din påstand om at (sitat) "Nei, Tesla har ekstremt fornøyde kunder".
Og dette utsagnet fra deg påstår du altså er ikke en protest mot det jeg skrev?
Besynderlig!

Så hvis du ikke har protestert i mot det jeg skrev, så er du altså enig i at Tesla har dårligst kvalitet i følge den uavhengig statistikken?

Quote

Nei Tesla har ekstremt fornøyde kunder verden over.

Og dette kan du selvfølgelig ikke dokumentere, som vanlig?

Si meg også hvilken del av følgende spørsmål som du ikke skjønte:

Jeg ga deg også statistikk fra Forbrukerrådet fra mars i år som viste at Tesla ligger på klagetoppen.
Men det du sier her er altså at dess flere klager som kommer fra Tesla-eierne, dess mer fornøyd er de?

 

Endret av Radon Ready
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (2 minutter siden):

Så hvis du ikke har protestert i mot det jeg skrev, så er du altså enig i at Tesla har dårligst kvalitet i følge den uavhengig statistikken?

Og dette kan du selvfølgelig ikke dokumentere, som vanlig?

Si meg også hvilken del av følgende spørsmål som du ikke skjønte:

Jeg ga deg også statistikk fra Forbrukerrådet fra mars i år som viste at Tesla ligger på klagetoppen.
Men det du sier her er altså at dess flere klager som kommer fra Tesla-eierne, dess mer fornøyd er de?

 

Såklart kan jeg dokumentere det: https://customergauge.com/benchmarks/blog/tesla-nps-score

Første artikkel fra Google når en søker Tesla nps. De har blandt den beste nps scoren av alle selskap i verden.

At en er på klagetoppen betyr ikke at kundene er missfornøyd jevnt over. Det betyr bare at en har mest klager. 

At 0.0001% klager gjør ikke resten missfornøyd.

Igjen, se nps.

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (36 minutter siden):

Helt riktig påpekt. Vi kan legge til at Tesla-sjåfører bulker dobbelt så mye som alle andre biler, noe som sier sitt om både bil og sjåfører. Følgelig er disse bilene dyre å forsikre. Symptomatisk for Tesla-eiere er at de selv tror de kjører fantastiske biler - en helt absurd oppfatning for alle som har erfaring med reelle premium biler. 

Jeg kjørte BMW før tesla. Det er helt klart at premium merker som BMW med flere har andre kvaliteter som Tesla mangler. Men, for folk flest handler det nok om en totalpakke. Jeg skulle gjerne hatt comfort seter i fra BMW(i fra 2010 tiden, usikker på hvordan de er nå) i min tesla. Ingen tvil om det. 

Forsikring er ikke så galt mener jeg, betaler 1049 med alt en kan inkludere samt avgiften. Når en igjen ser på prisen det kostet for bilen og finnansieringen så er det absolutt ikke kostbart ift tilsvarende biler. Når en ser på nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Jeg kjørte BMW før tesla. Det er helt klart at premium merker som BMW med flere har andre kvaliteter som Tesla mangler. Men, for folk flest handler det nok om en totalpakke. Jeg skulle gjerne hatt comfort seter i fra BMW(i fra 2010 tiden, usikker på hvordan de er nå) i min tesla. Ingen tvil om det. 

Forsikring er ikke så galt mener jeg, betaler 1049 med alt en kan inkludere samt avgiften. Når en igjen ser på prisen det kostet for bilen og finnansieringen så er det absolutt ikke kostbart ift tilsvarende biler. Når en ser på nytt. 

Syntes det hørtes dyrt ut. ca det doble jeg betaler for i4 med 30 000km i året

Tesla er jo veldig enkle biler. Mange ting de ikke har. Tenker på bremse blending, rygging med henger, lys teknikk, fører overvåkning, ir oppvarming, gestikulering, el hengerfeste, regnsensor, soltak, vr, osv osv . Det blir som en 1977 opel kadett elle vw boble med en ipad skrudd inn i dashbord.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Syntes det hørtes dyrt ut. ca det doble jeg betaler for i4 med 30 000km i året

Tesla er jo veldig enkle biler. Mange ting de ikke har. Tenker på bremse blending, rygging med henger, lys teknikk, fører overvåkning, ir oppvarming, gestikulering, el hengerfeste, regnsensor, soltak, vr, osv osv . Det blir som en 1977 opel kadett elle vw boble med en ipad skrudd inn i dashbord.

 

Så du betaler 500 kroner for I4 med maks forsikring, 30 000km i året samt avgift? Det må du nesten bevise for det er jo nesten bare avgift. Men om det er så stor forskjell så er jeg enig i at jeg betaler mye, men til nå har jeg ikke hatt inntrykk av at det var så mye. 

Lys teknikk? De har matriselys med software. Helt på linje med andre moderne biler i dag, de har også førerovervåkning via kamera og IR i kabinen. Regnsensor har de, bruker bare en annen sensortype og den har faktisk vært ganske stabil og god i det siste, men ja har vært en del trøbbel tidligere. Soltak hadde de før, savner det! Men var vell for mye lekkasjer at de ga det opp 😕

Mhm, akkurat som en kadett med Ipad 🤣

Kan din bil gjøre dette? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så du betaler 500 kroner for I4 med maks forsikring, 30 000km i året samt avgift? Det må du nesten bevise for det er jo nesten bare avgift. Men om det er så stor forskjell så er jeg enig i at jeg betaler mye, men til nå har jeg ikke hatt inntrykk av at det var så mye. 

Lys teknikk? De har matriselys med software. Helt på linje med andre moderne biler i dag, de har også førerovervåkning via kamera og IR i kabinen. Regnsensor har de, bruker bare en annen sensortype og den har faktisk vært ganske stabil og god i det siste, men ja har vært en del trøbbel tidligere. Soltak hadde de før, savner det! Men var vell for mye lekkasjer at de ga det opp 😕

Mhm, akkurat som en kadett med Ipad 🤣

Kan din bil gjøre dette? 

 

 

Med avgift 3000kr betaler jeg vel 750 i månden. 

Tenke mere på laserlys. Led matrix har vel alle hatt i lang tid. 

FSD har jeg sett en hel del av. Tror ikke det hadde vert vanskelig å ettermontere på en gammel bil. Mener man kan kjøpe slikt til endel biler. Mener jeg såen test av et slikt system.

FSD har vel mistet litt tillit pga av dødsulykker ved dårlig siktforhold. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...