Gå til innhold

Star Citizen-sidespranget Squadron 42 lanseres i 2026

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
alike skrev (1 time siden):

Liker at de tar seg såpass god tid til å polere før slipp.

Squadron 42 skulle opprinnelig lanseres i 2014, altså for 10 år siden. Prosjektet har vært like velstyrt som en gjennomsnittlig batterifabrikk i Norge.

Det er neppe bare polering de har gjort/skal gjøre mellom 2023 og 2026.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev:

Liker at de tar seg såpass god tid til å polere før slipp.

Squadron 42 skulle opprinnelig lanseres i 2014, altså for 10 år siden. Prosjektet har vært like velstyrt som en gjennomsnittlig batterifabrikk i Norge.

Spillet er ferdigutviklet. Bare polering som gjenstår. Prosjektet har tatt lengre tid enn hva folk ønsker/aksepterer. Hadde det gått fortere hadde vi fått samme kvalitet som Starfield!
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Spillet er ferdigutviklet. Bare polering som gjenstår. Prosjektet har tatt lengre tid enn hva folk ønsker/aksepterer. Hadde det gått fortere hadde vi fått samme kvalitet som Starfield!

3 år til polering er berre tull. Er ingen utviklere som har et ferdig produkt og berre småting igjen som tar 3 år å bli ferdig med. Sjølv Bethesda sine tullete lanseringer bunner vanligvis ut i et rimelig stabilt produkt innen ett år etter lansering. Når det gjelder scope so er det her eit spel med ein tydelig militær setting føler ikkje Starfield nødvendigvis er helt sammenlignbart då historien der (spelte kun litt av den og brukte resten av tida til å fly rundt i verdensrommet) virka være langt meir inspirert av type klassisk sci-fi. Mass Effect 1-3 gjenfortalt i ein meir moderne og åpnere verden virker være meir sammenlignbart frå et historie perspektiv. Sånn sett mulig Andromeda er ein meir fair sammenligning, men orka aldri komme meg gjennom introen der so kan ikkje uttale meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ugh. Chris Roberts ser fortsatt ut til å slite med å la ting gå. Ser ein heil masse mekanikker på display her som sikkert er der fordi Chris hørte et forslag eller kom opp med ett sjølv og tenkte "ville ikkje det vært kult". Første og mest klassiske eksempelet eg kan komme på er turret seksjonen. Har til gode og møte noken som likte ein turret seksjon :(

Ellers føles kamp sekvensane slitsomme. Skjønner at dette ikkje er et FPS, men alt føles treigt og lite responsivt. Virka heller ikkje som Vanduul hitboksen brydde seg nevneverdig kor du skaut. Føler alle raser burde ha svakere punkt man kan sikte på. Ein eller anna slags hurtig sidestep eller dodge virker og som ein god ide vist fienden din hovedsaklig skal springe på det med mele våpen.

Til slutt har du zero G delen. Ingen ekspert på romdrakter, men føler ein kver nasjon med ein flåte av romskip ville lagd drakter som kun tålte veldig enkle korte turer i rommet for mesteparten av personalet på et slikt skip. At denne enkle drakta skal halde ut so lenge uten ein svær oksygentank ein eller anna plass føles rart. Dette blir i meste laget Hollywood. Vertfall for min smak. Ein sekvens der man måtte traversere utsida av skipet, potensielt mens man skaut nokre Vanduul ville føltes meir jordnært. Føler og at store mengder zero G med so avgrensa bevegelsesmuligheter raskt vil bli gammalt so håper han ikkje bruker det for mykje eller introduserer ein meir kapabel EVA drakt på et tidspunkt.

PS: Som alltid når Chris Roberts sitt pensjonsfond lanserer ein release date so antar eg det her spelet ikkje vil dukke opp innen 3 år. Har vert med sia kickstarter. Mannen har aldri holdt ein deadline på noke.

Endret av anderstn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anderstn skrev:

3 år til polering er berre tull. Er ingen utviklere som har et ferdig produkt og berre småting igjen som tar 3 år å bli ferdig med. Sjølv Bethesda sine tullete lanseringer bunner vanligvis ut i et rimelig stabilt produkt innen ett år etter lansering. Når det gjelder scope so er det her eit spel med ein tydelig militær setting føler ikkje Starfield nødvendigvis er helt sammenlignbart då historien der (spelte kun litt av den og brukte resten av tida til å fly rundt i verdensrommet) virka være langt meir inspirert av type klassisk sci-fi. Mass Effect 1-3 gjenfortalt i ein meir moderne og åpnere verden virker være meir sammenlignbart frå et historie perspektiv. Sånn sett mulig Andromeda er ein meir fair sammenligning, men orka aldri komme meg gjennom introen der so kan ikkje uttale meg.

Nå er det ikke historien jeg sammenligner, men det tekniske som ligger bak. Her har RSI måtte utvikle ting som ikke har vert mulig så langt, og dette uten en eneste loadingscreen. Det tar tid, og er ikke noe folk virker å forså hva innebærer i forhold til utviklingstid. Se på Starfield - en eneste loadingscreen hele greia... Jeg er faktisk villig til å smøre meg med tålmodighet for å få noe av kaliberen Star Citizen og Squadron 42 er.
Lenke til kommentar
4 hours ago, alike said:

Det er ren løgn. De bruker ikke så lang tid på "polering". Det er åpenbart mer enn polering som gjenstår for spillet som egentlig skulle slippes i 2014.

Har ikke tro på noe av datoene som det selskapet kommer med, og tar det om en hyggelig overraskelse om det noensinne blir noe av prosjektet.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Vil tro mye av grunnen til at det tar så mye tid er at folk alltid vil ha nye ting i spillet, og at de dermed må oppdatere alt for å få dette på plass.

Samt det at engine dem bruker ikke egentlig er ment for dette, så de må bygge alt fra grunnen av.

Spillet er jo fullt spillbart og langt mer detaljert enn tilsvarende spill allerede, men det er en god del som gjenstår.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anderstn skrev (5 timer siden):

Ugh. Chris Roberts ser fortsatt ut til å slite med å la ting gå. Ser ein heil masse mekanikker på display her som sikkert er der fordi Chris hørte et forslag eller kom opp med ett sjølv og tenkte "ville ikkje det vært kult". Første og mest klassiske eksempelet eg kan komme på er turret seksjonen. Har til gode og møte noken som likte ein turret seksjon :(

Ellers føles kamp sekvensane slitsomme. Skjønner at dette ikkje er et FPS, men alt føles treigt og lite responsivt. Virka heller ikkje som Vanduul hitboksen brydde seg nevneverdig kor du skaut. Føler alle raser burde ha svakere punkt man kan sikte på. Ein eller anna slags hurtig sidestep eller dodge virker og som ein god ide vist fienden din hovedsaklig skal springe på det med mele våpen.

Til slutt har du zero G delen. Ingen ekspert på romdrakter, men føler ein kver nasjon med ein flåte av romskip ville lagd drakter som kun tålte veldig enkle korte turer i rommet for mesteparten av personalet på et slikt skip. At denne enkle drakta skal halde ut so lenge uten ein svær oksygentank ein eller anna plass føles rart. Dette blir i meste laget Hollywood. Vertfall for min smak. Ein sekvens der man måtte traversere utsida av skipet, potensielt mens man skaut nokre Vanduul ville føltes meir jordnært. Føler og at store mengder zero G med so avgrensa bevegelsesmuligheter raskt vil bli gammalt so håper han ikkje bruker det for mykje eller introduserer ein meir kapabel EVA drakt på et tidspunkt.

PS: Som alltid når Chris Roberts sitt pensjonsfond lanserer ein release date so antar eg det her spelet ikkje vil dukke opp innen 3 år. Har vert med sia kickstarter. Mannen har aldri holdt ein deadline på noke.

Hvor ferdig spillet egentlig er, er ikke godt å si. De har veldig mye å tape på hvis spillet har store problemer når det kommer ut. Så regner med det er også en del av grunnen. Kan også være de vil holde på det litt lengre en nødvendig mens Star Citizen får noen mer av sine funksjoner inn slik at det er likt i begge spillene🤷‍♂️ 10 år etter "answer the call 2016" Men igjen spillet blir noe helt annet en det som var planlagt den gang, så får vi se om det var vært ventetiden.

Når det kommer til å skyte på skipene så kunne du se at vingene ble skutt av til tider, men mener at disse "alien" skipene er designet til å ikke trenge vingene sine like mye som potensielt andre skip.
Da du kan skyte i stykker forskjellige moduler og deler på skip, som vil påvirke hvordan det flyr og potensielt våpnene. Slik som ene seksjonen demonstrere med at de må fokusere på å ta ut turrets til Vanduul skipet først. Små skip vil ofte være mer uaktuelt å sikte etter dette, men mot større skip vil det nok ha mer effekt.

I løpet av sekvensen med EVA, så var spilleren nede på 30% luft igjen når han kom inn. Dette er veldig kort i motsetning til hva som er i Star citizen nå (regner med det vil være variasjoner på drakter) Så klart de fleste drakter i spillet har ikke noe som kan tyde på å være en faktisk lufttank. Men hvem vet hva som fins om nesten 1000 år, så tenker noen friheter kan de vel ta på design.
Drakten som også ble brukt hadde tilsynelatene ingen EVA egenskaper. Slik som på drakter i Star Citizen i dag. Da det skal være en del stats og forskjeller på drakter senere i tiden så regner jeg med at noen drakter vil være bedre i EVA en andre. Slik at man må utstyre seg med rett utstyr for situasjonen. Regner med drakter vil ha begrenset EVA "fuel" til slutt.
Det må jo også være en grunn for å ikke bare bruke romdrakt konstant inne i skip, slik at hull i skip og utlufting av et rom vil ha betydning.

Lenke til kommentar

Dere må skille på Star Citizen (åpen verden univers MMO) og Squadron 42 (single player space pew pew). Førstnevnte blir nok aldri "ferdig", da det rett og slett er for ambisiøst. Sistnevnte derimot tror jeg vi får, og denne videoen syns jeg lover godt for at de har nok fokus på det internt, og det kan bli noe kult.

Men når Chris sier 2026, så snakker vi nok tidligst 2027, kanskje 2028 før det er på markedet.

Ang delays forøvrig, dette er Chris Roberts i et nøtteskall. Han er ALT for ambisiøs, og det har gjort at hva som skulle lages originalt (kickstarter) er ekstremt langt unna hva de har jobbet på over årene. I tillegg har de fått så usannsynlig mye penger i crowd funding, at man forsøker å gjøre så alt, alt for mye på en gang. Sånn sett er det ikke så relevant lengre å snakke om at det "skulle vært ute i 2014".

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg satt på fjerde rad på presentasjonen, og var mektig imponert. Dette så knallbra ut, og jeg tror dette blir et AAA-spill når det er ferdig - om ikke annet fordi CiG rett og slett ikke har råd til at det blir noe annet. Joda, det krasjet to ganger og fikk en bug (gønneren forlot ikke hendene til PCen da han ga den til NPC), men jeg synes det lover godt at de turde å vise live i stedet for opptak. da fikk vi også se litt om hvordan de takler feil.

Skuffende med 2026? Ja, klart det, men de har nok sikret seg veldig mye her - det er tross alt bedre å slippe tidligere enn senere - og det skulle ikke forundre meg om vi ser SQ42 i salg før jul neste år.

PS! Var jeg Gamer ville jeg kanskje heller vinklet overskriften på "75+ min med gameplay", heller enn "slippdato", men dem om det.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BFG-Hungbunny skrev (16 timer siden):

Mengden folk som jobber på dette og Star Citizen skulle ikke tilsi at de trenger 3 år med "polering" det lukter dårlig organisering lang vei av dette.

Hvordan klarer du å få 2026 til å være 3 år unna? Det er jo knapt to måneder igjen av dette året så er vi i 2025. Om det kommer helt på tampen av 2026 så har det gått 2 år og 2 måneder...

Lenke til kommentar
anderstn skrev (20 timer siden):

Dette er første mission i spillet, som er en introduksjon og turtorial som skal lære spilleren en del av spill mekanikkene. Det er lagt opp til å være simpelt, så alle spillere har tid til å forstå og ta innover seg det som skjer på skjermen. Og igjen dette er en del av poleringen og justeringen som vil skje fram til release.

Alle skip vil ha svakheter, som andre har svart deg så mistet fiendene deler av skipet sitt og man kunne ødelegge spesifikke deler som motor, turrets. Men igjen det er ment som et tutorial, så gjenstår å se om slutt produktet vil være like "lett" på høyeste vanskelighetsgrad og andre missions.

Dette med drakter, så er jo dette en del av spilldesign og realismen i spillet. Man kan godt argumentere for at selv de letteste draktene i spillet så langt frem i framtiden, burde kunne ha EVA muligheter. Siden de har såpass med oksygen, men det er slik denne verden er lagt opp. SQ42, er ment å være mye Star Wars "realisme" selv om 
 det er hentet inspirasjon fra fra Star Trek og annet Sci Fi. Med andre ord, noen ting vil være realistisk mens andre ting vil være mindre. Det er slik Star Citizen universet er, som alle andre SciFi universet har sine rammer. Men hvis du vil sammenligne hvor lenge en liten Oksygen tank i dag, på 0.5L, kan holde 5-10min. Så er jo det "realistisk" at hjelmen i spillet støtter oksygen til den 5min lange turen i romme, med like under 30% oksygen igjen før han fikk komt seg tilbake på skipet.. Vil si det høres realistisk ut. Hvem vet hvor mye 0.5L luft kan komprimeres 1000 år fram i tid.

Men drakter vil ha fordeler og ulemper, vil du ha bedre armour, mer oksygen, EVA så vil drakten veie mer, være større så du vil ikke passe alle plasser. Som et pilotsete, eller kunne krype gjennom alle sjakter, eller komme gjennom alle kriker og kroker i en grotte. Så det er grunnen til disse lettere draktene, til disse Turret Operators. Hadde de hatt større drakter, ville de ikke passet i sete. Eller kanontårnet måtte vært større, noe som ville gjort skipet større og tårnet et større mål. Om du vil ha en mer logisk tanke rundt hvorfor denne drakten ikke har EVA.  

Men ja, det er Hollywood aktig, dette er meningen med Squadron 42, hommage til 90  talls SciFi. Så ikke alle sin smak, som alt annet. Får se hva sluttproduktet er, forhåpentligvis en gang fram mot slutten av 2026 :)

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (22 timer siden):

Tilbake da, så var SQ42 også massivt mindre i størrelse og kompleksitet. Så ja, det skulle vært ferdig da, nokså likt opplegg som i Starfield men kun et fåtall planeter å lande på med et par POI. Mange solsystemer, men planeter kun JPEGS osv. 

Etter min mening så hadde spillet vært "imponerende" for sin tid, men ikke noe særlig mer. Backere stemte heller for å fortsette og levere et revolusjonerende spill, et spill ingen annen utvikler har tørd å lage. Det har også vist å ta sin tid xD

Ja, Chris Roberts har flere ganger gitt en timeframe som langt ifra stemte, til at det har blitt en greie i community :) Så får håpe nå at han har rett. Siden han lovet for et par år siden, å ikke love noe før han var helt sikker. At en release i 2026 er godt! innenfor :) 

Man kan alltid gå innom utviklings trackeren for SQ42, og enten får man ta det som står der som god fisk eller ikke. Og da er hele historien ferdig, oppdragene og gameplay er fullført. Det er ikke noe mer kritisk teknologi som gjenstår for at SQ42 skal fungere. Kun polering og bugfixing, som å justere gameplay, dialog og scener, vanskelighetsgrad osv. CIG har flere ganger kommentert at de er klar over hva spillere forventer i dag, spesielt etter de siste årene med Day One patcher..

Det er dette som er så bra med CIG, at man kan ta en øl med utviklerne og høre deres side. Vil si det skal mye til om de ikke trodde eller løy, når de gjør dette flere ganger i året.

Så får ta de på ordet, eller ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...