Femtekolonne Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Sitter å vurderer toyo observe gsi-6 hp opp mot Nokian R5. Jeg vet de R5 er bra da jeg har det på en annen bil. Men nå er det nr 2 bilen som trenger nye dekk. Går 3-5mil på hovedsakelig 60 soner og busstrase med mye salting og resten på godt saltet e6 i Sarpsborg. Men siden det er til og fra jobb er det litt viktig å komme frem uansett vær.. Besparelsen er på 2400kr. 8380kr ferdig omlagt for nokian, 5980 for toyo. Bilen er en gammel Leaf og sliter veldig på dekkene. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. oktober Del Skrevet 20. oktober Stikk til Megahjul og kjøp dekkene der. De er ikke dårligere enn Toyo dekkene (sannsynligvis nesten like bra som R5). Dessuten sparer dere 700 kroner til. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 21. oktober Forfatter Del Skrevet 21. oktober 21 hours ago, mobile999 said: Stikk til Megahjul og kjøp dekkene der. De er ikke dårligere enn Toyo dekkene (sannsynligvis nesten like bra som R5). Dessuten sparer dere 700 kroner til. Hvilke dekk tenker du spesifikt på da? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober https://www.megahjul.no/node/223186 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 21. oktober Forfatter Del Skrevet 21. oktober 35 minutes ago, mobile999 said: https://www.megahjul.no/node/223186 Aldri hørt om og aldri sett en test av dem. Er da skeptisk 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Femtekolonne skrev (21 minutter siden): Aldri hørt om og aldri sett en test av dem. Er da skeptisk Kjøpte på Megahjul en gang i tiden. Det virket som det fungerte greit med det de solgte da. Men det er vanskelig å sammenligne objektivt. 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. oktober Forfatter Del Skrevet 24. oktober Da har jeg kjørt rundt til dekk-haiene i området. Fikk en fin pris på dekk som var bedre enn Nokian R5, som er de jeg har best erfaring med. Igjen var det ett ukjent merke, Mastersteel. Selger mener de er bedre enn Nokian, til halve prisen. Er det ikke fryktelig rart at ikke disse får omtale i motorpressen? Eller stemmer det, som dekkforhandlerne sier, at testene er kjøpt og betalt? Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober 25 minutes ago, Femtekolonne said: Da har jeg kjørt rundt til dekk-haiene i området. Fikk en fin pris på dekk som var bedre enn Nokian R5, som er de jeg har best erfaring med. Igjen var det ett ukjent merke, Mastersteel. Selger mener de er bedre enn Nokian, til halve prisen. Er det ikke fryktelig rart at ikke disse får omtale i motorpressen? Eller stemmer det, som dekkforhandlerne sier, at testene er kjøpt og betalt? Nokian er noe av det beste som finnes av vinterdekk (spesielt på is). Jeg tørr vedde veldig veldig mye på at Mastersteel ikke en gang er i nærheten. Åpenbart uærlig selger. Om du holder deg til de gode gamle premium-merkene med erfaring innen vinterdekk (Nokian, Continental, Goodyear, Michelin, kanskje Bridgestone?) så får du garantert gode dekk (hva de er best og dårligst på varierer) 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Selv ble jeg overtalt av en dekkselger at Hankook nå er fullt på høyde med de klassiske premium-merkene. Det kan så være på sommerdekk, men når det kommer til piggfrie vinterdekk virker de ikke å være helt der. Heldigvis kjører jeg i praksis svært sjeldent på brutalt vinterføre Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) Goodyear, Continental, Nokian og Michelin er de som gjør det best på piggfrie: https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2024 Endret 24. oktober av Svein M Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 24. oktober Forfatter Del Skrevet 24. oktober 1 hour ago, Svein M said: Goodyear, Continental, Nokian og Michelin er de som gjør det best på piggfrie: https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2024 Men i følge megahjul er dette bløff. De er åpne på at de mener naf/motor bløffer med sine tester. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Her er en dekktest fra 2022 der Toyo piggfritt er med. https://msverige.se/allt-om-bilen/motor-testar/dacktester/vinterdackstest-valj-ratt-dubbdack-och-friktionsdack-2022/ Falken gjør det bra, og som vanlig også Continental, Goodyear, Michelin og Nokian. Endret 25. oktober av Svein M 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Femtekolonne skrev (På 24.10.2024 den 8:21 PM): Da har jeg kjørt rundt til dekk-haiene i området. Fikk en fin pris på dekk som var bedre enn Nokian R5, som er de jeg har best erfaring med. Igjen var det ett ukjent merke, Mastersteel. Selger mener de er bedre enn Nokian, til halve prisen. Er det ikke fryktelig rart at ikke disse får omtale i motorpressen? Eller stemmer det, som dekkforhandlerne sier, at testene er kjøpt og betalt? https://www.tyrereviews.com/Article/2024-Winter-55-Tyre-Braking-Test.htm 32. plass. (av 33 dekk) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober Del Skrevet 26. oktober Femtekolonne skrev (På 24.10.2024 den 11:09 PM): Men i følge megahjul er dette bløff. De er åpne på at de mener naf/motor bløffer med sine tester. De har mer fortjeneste på de billige merkene. Stoler mer på NAF enn selgere. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 26. oktober Forfatter Del Skrevet 26. oktober 5 hours ago, Dubious said: De har mer fortjeneste på de billige merkene. Stoler mer på NAF enn selgere. Jeg og stoler mer på NAF. Det eneste som ikke stemmer helt overens med NAF/Motor sine dekktester og mitt bruk av dekk, er hvor tett på grensen vi kjører. De må vel gjøre det for å rangere dekkene, mens for meg blir det kun rangert i bra eller dårlig og de 4-5 beste dekkene havner nok i kategorien bra. Vinterdekkene mine er nå inne i sin 6`e sesong, eller kanskje 7 hvis jeg kjøpte dem før vinteren 2018. Aldersmessig begynner jeg nå å føle at det er i grenseland. Mønsterdybden er 4mm på to og 3,2 på to så jeg kan bruke dem en runde til. Hadde jeg vært alene om å bruke bilen så hadde jeg kjørt en runde til uten tvil, men kona bruker den også. Bilen er en 1 gen Leaf så det er så himla surt å legge penger i dekk på en bil som kanskje er defekt før neste sesong. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Femtekolonne skrev (På 24.10.2024 den 11:09 PM): Men i følge megahjul er dette bløff. De er åpne på at de mener naf/motor bløffer med sine tester. Hvordan begrunner de dette? Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november (endret) På siden tyrereviews.com, så samler de opp dekktester fra ulike land, så man kan få en totaloversikt. Greit hvis man er skeptisk til enkelttester. Det er også brukerbaserte tilbakemeldinger, de må man jo ta med en klype salt siden "hvem som helst" kan skrive og sende inn. Er bare å søke opp det dekket man er nysgjerrig på: https://www.tyrereviews.com/Tyre/ Toyo Observe GSI 6 HP Nokian Hakkapeliitta R5 (ser at andre over her også har linket til tyrereviews) Endret 3. november av Hollabaloo Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november (endret) Femtekolonne skrev (På 24.10.2024 den 11:09 PM): Men i følge megahjul er dette bløff. De er åpne på at de mener naf/motor bløffer med sine tester. Megahjul tar feil. Testene i Motor (NAF) er å stole på. Jeg ser at Megahjul anbefaler dårlige dekk (i følge tester), og ikke anbefaler dekk som er bedre. Endret 3. november av Svein M Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november 9 minutes ago, Svein M said: Megahjul tar feil. Testene i Motor (NAF) er å stole på. Japps. Om det skulle vært tilfelle at Mastersteel var bedre enn de etablerte premium-merkene må nesten Megahjul legge frem etterprøvbare resultater av sine egne systematiske tester. Noe sier meg at de ikke har noe slikt å komme med og at påstanden deres er en i verste fall livsfarlig løgn fra en samvittighetsløs og grådig selger. Igrunn en god grunn til å holde seg langt unna sånne butikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå