Gå til innhold

SSID (Unifi)

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg hatt adskilt 2.4GHz og 5GHz ssid. Utenom hvilket bånd det skulle velge så blir det vel ingen problem å bare ha samme ssid på begge? 

Dit jeg har kommet nå er det slik at jeg har lyst til å droppe 5GHz på f.eks et aksesspunkt, og kun kjøre 6GHz. Samtidig vil jeg jo ha kun en ssid. Da kan en bare opprette en AP gruppe med 5GHz og en AP gruppe med 6GHz, så lager en bare 2 identiske ssid’er? Altså en til AP gruppen en opprettet for 5Ghz og en for 6Ghz? Hadde dette sammen på en ssid tidligere men oppsettet ble ikke helt optimalt sådan, da klientene med 6Ghz støtte av og til ble hengende unødvendig lenge på 5Ghz. Nå er det jo selvfølgelig andre klienter som ikke har 6GHz støtte men de får da signal fra annet AP.

Tror selv ikke det skal være noe problem å gjøre det slik men tenkte like vel jeg skulle forhøre meg med de som har litt mer kunnskap, om tankegangen min stemmer eller ikke. Har nå kjørt slik i ett par dager og så langt så fungerer det nå greit.

Tja, har vært litt omorganisering mtp AP plassering her i og med at 6GHz ikke strekker seg så langt. Eller det vil si at det kan jo strekke seg langt også men det er jo også avhengig av klienten(e) og kanalen(e) en velger. 

For vår del så ble det nå i alle fall mye bedre når en oppgraderte til 6GHz i tillegg. Ikke bare pga av hastighet. Når naboer helst skal sende signaler til månen så er ikke det så utrolig gunstig, for hverken oss eller noen andre egentlig.

Til dere som har støtte for 6GHz opplever dere at det kan henge igjen eller at det blir værende igjen på 5GHz? Ja, det kan jo selvfølgelig justeres med sendestyrke/plassering men det er ikke bestandig så enkelt det heller 😐 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enheter som støtter 6GHz er gjerne såpass nye og har såpass god logikk at de er ganske gode til selv å forflytte seg - enten det er mellom bånd eller mellom aksesspunkt. 

For min del ser jeg ikke noe behov for å ikke samle både 2.4, 5 og 6 GHz på samme SSID. De enhetene jeg har som støtter 6GHz, ser ut til å velge 6GHz på en fornuftig måte (i husholdningen et par Android-telefoner, Macbook Pro og vel tre Windows PC-er med 6GHz-støtte).

(Kjører ikke med Unifi, men Telenors WiFi 6E-ruter)

Endret av NULL
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (10 minutter siden):

Enheter som støtter 6GHz er gjerne såpass nye og har såpass god logikk at de er ganske gode til selv å forflytte seg - enten det er mellom bånd eller mellom aksesspunkt. 

For min del ser jeg ikke noe behov for å ikke samle både 2.4, 5 og 6 GHz på samme SSID. De enhetene jeg har som støtter 6GHz, ser ut til å velge 6GHz på en fornuftig måte (i husholdningen et par Android-telefoner, Macbook Pro og vel tre Windows PC-er med 6GHz-støtte).

(Kjører ikke med Unifi, men Telenors WiFi 6E-ruter)

Ser helt klart den 😀

Nå tror jeg egentlig problemet jeg hadde var at AP’et egentlig var litt dårlig plassert. Etter jeg fikk det litt mer sentrert i rommet så kan jeg ikke huske at problemet har vært til stedet. Men uansett, for vår del så er det greit å slippe å ha 5GHz på det ene AP’et og overflødige 2.4GHz kanaler. Regner da med at det ikke blir noe kluss mtp at en må opprette flere ssid’er med samme navn fremfor å kun velge alle bånd under en ssid? Skal vel gå ut på det samme det? 

Lenke til kommentar
17 hours ago, FranZe said:

Ser helt klart den 😀

Nå tror jeg egentlig problemet jeg hadde var at AP’et egentlig var litt dårlig plassert. Etter jeg fikk det litt mer sentrert i rommet så kan jeg ikke huske at problemet har vært til stedet. Men uansett, for vår del så er det greit å slippe å ha 5GHz på det ene AP’et og overflødige 2.4GHz kanaler. Regner da med at det ikke blir noe kluss mtp at en må opprette flere ssid’er med samme navn fremfor å kun velge alle bånd under en ssid? Skal vel gå ut på det samme det? 

Forskjellen mellom å opprette flere SSID-er med samme navn kontra å ha flere bånd på samme SSID kan ligge i ting som 802.11r/k/v vil være aktivert eller ikke mistenker jeg. Så kan være at en del logikk knyttet til roaming/bandsteering fra løsningen blir annen, og det blir mer opp til klienten å gjøre valg, samt at da skifter mellom AP/bånd tar lengre tid.

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 21.10.2024 den 2:55 PM):

Forskjellen mellom å opprette flere SSID-er med samme navn kontra å ha flere bånd på samme SSID kan ligge i ting som 802.11r/k/v vil være aktivert eller ikke mistenker jeg. Så kan være at en del logikk knyttet til roaming/bandsteering fra løsningen blir annen, og det blir mer opp til klienten å gjøre valg, samt at da skifter mellom AP/bånd tar lengre tid.

Ja, det var i den banen jeg tenkte det kunne bli noe.

Det var en grunn til at jeg begynte en søken med dette. Det har kommet inn noe som har skapt problemer i forhold til tidligere. Det fungerte jo knirkefritt før. Nå «tvinger» jeg enhetene på nettet til å benytte klientens egen mac adresse og det virker ut som det løste seg. Tror det har vært noe der den siste tiden. Dette er jo bare meg som har forsket bittelitt på, så om noen mener jeg er helt på villspor så er jeg sikkert det 😀

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...