Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

IBS og ekte tarmbakterier

xrays

Anbefalte innlegg

Jeg ser at man kan innta dypfryste ekte tarmbakterier og at dette er noe dyr behandling. Selv så har jeg stressmage, dvs den fungerer normalt, men om noe stresser meg opp så kan det raskt slå ut på magen, og det kan virke som om jeg får for lite tarmbakterier. Jeg har jo mine metoder for å løse dette og da må jeg jo innta det som virker daglig. Så jeg lurer da på om noen der ute har erfaring med dette i overskriften ift om man må ta ekte tarmbakterier og om at man må ta dette hele tiden eller om det pleier å holde en periode og om det virker noe særlig i det hele tatt og langtidseffekten?

Del gjerne din erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en sliter med IBS så er det vel smart å se på kostholdet.

Hadde vel forsøkt å holde meg unne spesielt kornprodukter og også vurdert å kjøre ren carnivore en periode og se om det hjelper. Jeg har f.eks veldig store utslag på allergi mot hvete og melk, men reagerer ikke på noen typer animalske produkter.

Husk at planter bare har passive måter å forsvare seg mot å bli spist og slike ting eksisterer ikke i animalske produkter.

Jeg mener mye "moderne" mat rett og slett er produkter som ikke egner seg for menneskelig konsumering. Deriblant korn, sukker, melk og frøoljer som verstingene.

Problemet i dag er at inntekter trumfer folkehelsen så det pushes ut en masse "produkter" som er uegnet som menneskemat men det er bedriftsøkonomisk lønnsomt, noe som igjen hypnotiserer selv ernæringsfysiologer som jobber på sykehus. Disse har null problem med å anbefale ting som korn og melk til veldig syke mennesker stikk i strid mot hva som fungerer i praksis.

Når det kommer til mat så må du gjøre din egen forskning eller i det minste bruke gode kilder, ellers så blir du et offer for industrien som bare skal tjene mest mulig penger og som gladelig ofrer helsen din for å oppnå målene sine.

Når det kommer til stykket er det bare du som har dine interesser, og det må du aldri glemme.

Det er ikke snakk om konspirasjonsteorier, bare hvordan markedsøkonomien fungerer i praksis.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tiår til, og kanskje man blir tilbudt en 'fecal transplant' vis man må ta større mengden antibiotika. 
Ellers er vel probiotika i veldig liten grad permanent, da dieten og økosystemet til tarmene er vanskelig å kolonisere uten grobunn. Men å foretrekke over å ha løs mage ved dårlig diet og stress, litt som paracetamol og ibux etter  rare liggestillinger. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, vidor said:

Hadde vel forsøkt å holde meg unne spesielt kornprodukter og også vurdert å kjøre ren carnivore en periode og se om det hjelper.

Husk at planter bare har passive måter å forsvare seg mot å bli spist og slike ting eksisterer ikke i animalske produkter.

Jeg mener mye "moderne" mat rett og slett er produkter som ikke egner seg for menneskelig konsumering. Deriblant korn, sukker, melk og frøoljer som verstingene.

Homosapiens er altetere, akkurat som bjørner. Med unntak av inuitter, er vi ikke skapt for å bare spise kjøtt. Og vi har spist korn i over 20000 år. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 23.10.2024 at 9:14 PM, del_diablo said:

Tiår til, og kanskje man blir tilbudt en 'fecal transplant' vis man må ta større mengden antibiotika. 
Ellers er vel probiotika i veldig liten grad permanent, da dieten og økosystemet til tarmene er vanskelig å kolonisere uten grobunn. Men å foretrekke over å ha løs mage ved dårlig diet og stress, litt som paracetamol og ibux etter  rare liggestillinger. 

Transpantering av avføringsbakterier (mikrobiomet) kan være en fantastisk effektikv metode og styrer veldig mye i kroppen. All "moderne" mat roter til dette og antibiotika kan virkelig gjør ugang her.

I dag så vurderes dette kanskje helt til slutt, så det er nok enda en lang vei å gå før dette blir høvelig normalisert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Om en sliter med IBS så er det vel smart å se på kostholdet.

Hadde vel forsøkt å holde meg unne spesielt kornprodukter og også vurdert å kjøre ren carnivore en periode og se om det hjelper. Jeg har f.eks veldig store utslag på allergi mot hvete og melk, men reagerer ikke på noen typer animalske produkter.

Problemet i dag er at inntekter trumfer folkehelsen så det pushes ut en masse "produkter" som er uegnet som menneskemat men det er bedriftsøkonomisk lønnsomt, noe som igjen hypnotiserer selv ernæringsfysiologer som jobber på sykehus. Disse har null problem med å anbefale ting som korn og melk til veldig syke mennesker stikk i strid mot hva som fungerer i praksis.

Når det kommer til mat så må du gjøre din egen forskning eller i det minste bruke gode kilder, ellers så blir du et offer for industrien som bare skal tjene mest mulig penger og som gladelig ofrer helsen din for å oppnå målene sine.

Når det kommer til stykket er det bare du som har dine interesser, og det må du aldri glemme.

Det er ikke snakk om konspirasjonsteorier, bare hvordan markedsøkonomien fungerer i praksis.

Her var det mye uvitenskaplig synsing og føleri.

Hør heller på fagfolk:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/fekal-transplantasjon-ved-irritabel-tarm-syndrom
https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/irritabel-tarm/
https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/kalprotektin-for-a-skille-mellom-ibd-og-ibs

Vurder om lav FODMAP-diett er noe for deg, gjerne i samråd med lege:
https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/rad-ved-irritabel-tarmsyndrom/
https://nhi.no/forskning-og-intervju/kostendring-eller-medisiner-mot-irritabel-tarm
https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 23.10.2024 den 9:00 PM):

Hva mener du med dette? Jeg har spist mye plantebasert de siste årene vs animalsk.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 23.10.2024 den 9:14 PM):

Men å foretrekke over å ha løs mage ved dårlig diet og stress, litt som paracetamol og ibux etter  rare liggestillinger. 

OK løs mage er ikke mitt problem. Men når jeg føler meg presset opp i et hjørne som jeg ikke kommer meg ut av over laaang tid, så merker jeg at fordøyelsen er ustabil og må hele tiden bruke daglig glutaminpulver og loppefrøskall fordi anspentheten  setter seg i tarmene.

Har spist mye plantebasert de siste år.

Jeg bruker ikke medisiner i det hele tatt.  svært sjelden ibux.

Lenke til kommentar
8 hours ago, xrays said:

Hva mener du med dette? Jeg har spist mye plantebasert de siste årene vs animalsk.

Planter er et tveegget sverd. På den ene siden inneholder råkost veldig mye vitaminer og fytokjemikalier som vi drar nytte av, men man får også i seg negative ting som f.eks lektiner, antinæringsstoffer som f.eks fytinsyre.

En kan dempe mye av dette med varmebehandling, men da reduserer man også mange av de stoffenene som har positive effekter.

Nå skal jeg ikke svartmale planter heller da, men det er greit å vite om realiteten, spesielt siden myndighetene nå har økt 5 om dagen til 8 om dagen. Det er flere fagfolk som anbefaler en lett varmebehandling for å balanserer fordelene og ulempene best mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...