Gå til innhold

Beste kompaktkamera til under 4000kr?

Anbefalte innlegg

Hei

Det er så mye kompaktkamera ute på markedet, og vanskelig å vite hva man skal se etter.

Ønsker et kompaktkamera som koster under 4000kr, som man kan ha med på reise. Er de fleste kamera i dag med bluetooth for enkel overføring, eller er det fortsatt kabel til PC som er tingen?

Hva anbefales i denne prisklassen?

tusen takk for tips 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørs om man vil ha langzoom. og hvor mye kompromiss på bildekvalitet ved liten sensor man vil gjøre.

og da er brukt noe man bør lette etter for holde budsjett. (g7x mk2 er omtrent nypris brukt)

(denne har bare jpeg)

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4890972

bare for vise størrelse på sensor aps-c har omtrent tredobbelt igjen. https://cameradecision.com/compare/Canon-PowerShot-SX740-HS-vs-Canon-PowerShot-G7-X-Mark-II

man får tak a6000, m50(m100 er mye mindre) eller olympus pen til den prisen brukt. spørs hvor låst man blir til objektivfatning.

om man heller går op til 8k for r50, zv-e10 er en annen sak.

de har bedre 4k men ville ikke sagt det som absolutt nødvendig. bildekvalitet på sensor forandrer seg knapt i forhold til objektiv.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
On 20.10.2024 at 2:02 PM, Lami said:

Hei

Det er så mye kompaktkamera ute på markedet, og vanskelig å vite hva man skal se etter.

Ønsker et kompaktkamera som koster under 4000kr, som man kan ha med på reise. Er de fleste kamera i dag med bluetooth for enkel overføring, eller er det fortsatt kabel til PC som er tingen?

tusen takk for tips 

Hva er det du ønsker å gjøre med kameraet, som du ikke kan gjøre med mobilen?

Lenke til kommentar

Har Sony RX100 mk2 med veldig skarp og fin optikk - og det er kompakt nok til en jakkelomme, så ble med mye på tur.  Har fortsatt et lite forsprang i skarpet og bildekvalitet ift mange mobiler.  20 mpix er ganske ideelt og gir nok oppløsning. 16 mpix som noen kamera har, synes jeg blir hakket for lite.

Har også Lumix GX9 som du muligens finner brukt til den prisen med standard objektiv, men koster fort mer.  Gir muligheten til forskjellige objektiv - men det er også hakket større, så blir sjeldnere med. Om du liker makrofotografering kan det være flott med 45-150 objektivet som fås til ca 1500,- pluss en makro adapter https://www.scandinavianphoto.no/raynox

Men begge er mindre brukt etter jeg kjøpte S23 Ultra.  Til sosiale medier etc så er fotokvaliteten god nok og tildels bedre enn nevnte kamera i mange situasjoner.  Bare å innse at kamera-utviklingen er litt i bakevja for rimelige kamera og at det som er av utvikling mest skjer på fullformat (Panasonic S9 f.eks., men det koster flesk og særlig kompakte er de heller ikke)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (18 minutter siden):

Jøsses visste ikke at folk brukte kamera idag ? 😀 Kanskje og få igang mitt Sony 290A da ? 😀 

Bruker for det meste kamera. Men det jo også en hobby da. Veldig givende sådan. Veldig mye en mobil ikke kan som jeg gjør med kameraene og objektivene og dimpeduttene mine. 

Mobil er bra til mye, men ikke alt. Dog usikker hva et billig kompakt kan som en mobil ikke kan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (8 minutter siden):

Bruker for det meste kamera. Men det jo også en hobby da. Veldig givende sådan. Veldig mye en mobil ikke kan som jeg gjør med kameraene og objektivene og dimpeduttene mine. 

Mobil er bra til mye, men ikke alt. Dog usikker hva et billig kompakt kan som en mobil ikke kan. 

Det er fin hobby det 😀 ser bare folk med mobil idag så ser ikke ofte folk med kamera ja det er jeg usikker på også 

Lenke til kommentar
Lami skrev (På 20.10.2024 den 2:02 PM):

Hei

tusen takk for tips 

Hvis du har en ny og bra mobil så gir det vel for de fleste lite mening å kjøpe et kompaktkamera til så "lite" som under 4000,-. Hvis vi er i prisområdet 10k til 20k så vil forutsetningen være annerledes, men fortsatt er det slik at mobilen alltid er med. Det er ikke sikkert at kompaktkamera er med når du trenger det.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (1 time siden):

For det meste litt bedre optikk og oftest langt bedre zoom kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen kompaktkamera:

Canon Digital IXUS 285 HS, sensor 1/2.3 (kr 3890, det synes jeg er mye for dette)

Kodak Pixpro FZ55, sensor 1/2.3 (kr 1569)

OM System Tough TG-7, sensor 1/2.33, vanntett (kr 5205)

Pentax WG-1000, sensor 1/2.3, vanntett (kr 2989)

Problemet med de over er at en mobil til 4000 har mye bedre bildekvalitet.

Noen alternativer

Canon PowerShot V10, sensor 1", et videokamera som også kan ta bilder. (kr 3997)

Canon EOS R100 + RF-S 18-45/4.5-6.3 IS STM, sensor APS-C, et systemkamera, (kr 5988)

Brukt marked av dyrere kamera kan være et alternativ.

(priser fra prisjakt)

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ville sagt pixel 8 pro på tilbud vil klare konkurrere  ut de fleste kameraer under g7x mk 2 nivå.

crop og fullformat kamera blir en annen sak. (kansje nyeste m43 kameraene)

syntes  pixel sin  5x zoom såvidt er skarpere.  man må forstørre bildet godt for klare se forskjellen.

om man så får en r10 til 8 laken ville jeg nok gitt poeng til pixel 8 for mer praktisk bruk.

om bildekvalitet er 2x blir en telefon my lettere håndtere i daglig bruk.

og man må ha noe over 24-105 i fullformat for konkurrere med pixel 8 sin zoom.

https://www.foto.no/canon/165695/brukt-canon-eos-r10-m-18-45mm-is-stm-tilstand-2-2-000-2pcnt-eksp

(bruker under  2 sek på åpne mobilkameraet)

Spoiler

PXL_20241107_211651904.jpgPXL_20241107_211135735.jpgIMG_0879.JPGIMG_0881.JPG

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...