Gå til innhold

Hvilken konsoll?

Anbefalte innlegg

Hei sann alle sammen,

Det vurderes sterkt å investere i en konsoll. Spille fra sofaen da mobilitet begynner å bli begrenset. Grafikk er ikke første prioritet. Tilgang til variasjon og hvorfor ikke kunne bruke backup av egne spill?

Her trenger jeg bistand fra dere erfarne 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo smak og behag, selv har jeg både Xbox og Playstation, liker begge.

Playstation har bedre ekslusive titler samt stiligere menyer og trofesystem.

Xbox liker jeg håndkontrolleren bedre samt at de har et bedre opplegg for bakoverkompabilitet og abbonement.

Switch har jeg ikke men Nintendo har jo en del klassiske titler, dog en svakere maskin.

Alle har vel en drøss med forskjellige spill så variasjon burde ikke være noe problem.

Jeg hadde vel sjekket litt hvilke spill som er mest interessante for deg først og fremst.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis poenget er å få rimelig sofa-gaming så kommer du ikke noe lavere prismessig enn med en Xbox 360. Kjøp andregenerasjonen som er mest stabil og har best hardware. Disse får du enkelt tak i billig som regel med en del spill. Greit utvalg av spill uansett hva du liker. 720p er vanlig oppløsning.

Vil du et hakk opp i ytelse og kvalitet, så sats på Xbox One X (vesentlig bedre enn vanlig One / One S). Dette er kraftig og gode konsoller til en 1000-1500 kr. Dette er typisk med 1080p-spill.

Har spilt ganske mye forskjellig, men mener disse er greie alternativer til en nybegynner som vil ha bang for the buck.

Finn.no har som regel en god del brukte maskiner til en hyggelig pris.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, vidor said:

Hvis poenget er å få rimelig sofa-gaming så kommer du ikke noe lavere prismessig enn med en Xbox 360. Kjøp andregenerasjonen som er mest stabil og har best hardware. Disse får du enkelt tak i billig som regel med en del spill. Greit utvalg av spill uansett hva du liker. 720p er vanlig oppløsning.

Vil du et hakk opp i ytelse og kvalitet, så sats på Xbox One X (vesentlig bedre enn vanlig One / One S). Dette er kraftig og gode konsoller til en 1000-1500 kr. Dette er typisk med 1080p-spill.

Har spilt ganske mye forskjellig, men mener disse er greie alternativer til en nybegynner som vil ha bang for the buck.

Finn.no har som regel en god del brukte maskiner til en hyggelig pris.

Da satses det på Xbox 360 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (18 timer siden):

Playstation 3 får ein vel òg for rundt 500-lappen? Den har eit større miljø rundt jailbreaking (TS etterspør å kunna spela backups) og langt fleire spel tilgjengelege på bruktmarknaden. I tillegg får ein tilgang til meir profilerte platformekslusive spel: The Last of Us, Uncharted og God of War på PS3 vs. Halo, Gears of War og Forza på Xbox (smak og behag, så klart).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Joda, PS3 er en mulighet den også. 360 ble vel egentlig vinneren av gen 7 selv om PS3 kom seg på slutten. Har PS3 selv, og kjøpte den for Uncharted og Resistance serien når prisen var lav.

360 er mer jevn som konsoll, mens PS3 er blandadrops pga CELL (enten veldig bra eller dårlig) så enklere å begynne med 360.

Edit: De bests modellene er PS3 Slim CECH-25xx (trekker minst strøm) 20xx trekker mest. Blir gradvis bedre mot 25xx.

Edit2: Litt av problemet med PS3 er at GPU ble mer eller mindre klasket på som en ettertanke med den konsekvensen at den fikk sitt eget isolerte minne. PS3 har derfor 256 MB til GPU og 256 MB til CPU. Programmeringen krever kombinasjon av CELL SPU-kjerner (6 stk tilgjengelig) kombinert med GPU for å slå 360 i kvalitet (dette krever mye jobb). 360 har også unified minne på 512 MB så utviklerne kan selv fordele lite minne optimalt, noe som betyr mye. Det at en har 3 (6 logiske) kjerner RISC-prosessor isteden for 1 (2 logiske) kjerne i PS3 gjør også utviklingen enklere. Dette medførte at de første PS3-spillene brukte bare RSX (GPU) og RISC-kjernen, og uten smart SPU-bruk så er PS3 en mye svakere konsoll en 360. Når alle SPU-funksjonene er i smart brukt så er PS3 mye bedre enn 360 på TFLOP-ytelse.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ps3 er griselett å installere egen firmware for å kjøre homebrew, emulatorer og ehh backup av egne spill.

Med Xbox så må du lodde og styre litt mer.

Personlig spiller jeg mest på 360. Er grisebillige spill og har en nostalgi fra den da jeg hadde den som ung.

Lenke til kommentar
On 4.11.2024 at 11:09 PM, Erlend0_o said:

Ps3 er griselett å installere egen firmware for å kjøre homebrew, emulatorer og ehh backup av egne spill.

Med Xbox så må du lodde og styre litt mer.

Personlig spiller jeg mest på 360. Er grisebillige spill og har en nostalgi fra den da jeg hadde den som ung.

Det er sant at PS3 er mye enklere å hacke siden det er en ren software-løsning. En bør dog sette seg inn i dette før en velge modell/firmware hvis det er aktuelt. Samme gjelder for 360. Generelt fungerer slim-modellene fra begge bra som ballpark.

Lenke til kommentar
vidor skrev (6 timer siden):

Det er sant at PS3 er mye enklere å hacke siden det er en ren software-løsning. En bør dog sette seg inn i dette før en velge modell/firmware hvis det er aktuelt. Samme gjelder for 360. Generelt fungerer slim-modellene fra begge bra som ballpark.

Det er sant. Ps3 super slim er litt mer arbeid. Jeg har alle modellene selv og bruker mest slim da denne er roligere enn phat og lettere å bruke enn super slim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...