Gå til innhold

Fossil-biler best mtp. beredskaps-hensyn, hvis krig?


Anbefalte innlegg

For et par-tre år siden eller så fikk mange av oss som var registrert som eiere av ikke-elbiler, nå gjerne omtalt som "fossil-biler", beskjed fra statlig hold om at i tilfelle krigstilstander kunne slike biler bli (tvangs-)rekvirert til Forsvaret.  Det gikk fram av orienteringen at el-biler (iallfall den gang) ikke var aktuelt å rekvirere. 

Noen norske ildsjeler har i en del måneder nå fått  samlet inn brukte bensin/diesel-biler og fraktet dem til Ukraina i flere omganger.  Pga. krigstilstanden der el-forsyningen er akkurat  det som prioriteres av den angripende makten å få satt ut av spill, så blir faktisk brukte el-biler visstnok ansett som rel. uegnede å skaffe til veie for disse krisetidene der i Ukraina nå, (selv om de nå er relativt billige å kjøpe her i Norge).

Biler med forbrenningsmotor er av de norske myndighetene ønsket ut av nybilsalget neste år (altså ikke direkte forbud, men).  Hvordan vil f.eks. den Beredskapskommisjonen som regjeringen har utpekt for å komme med en såkalt totalberedskaps-melding, stille seg til dette spørsmålet vedr.  bensin/diesel-bilene, mon tro?  (Blir de selv der ansett som rel. uønsket "pga. klimahensyn"?  Neppe, men hvem vet?).

Hvis de usikre tidene vi lever i nå tilspisser seg (det kommer jo stadig råd om beredskapstiltak for private husholdninger, med tanke på i verste fall krig også faktisk) og det skulle bli så ille at Putin angriper Norge (f.eks. som "hevn" for noe), så er jo det sårbare og omfattende og viktige norske el-nettet sikkert en rel. lett match for raketter fra øst.

Så kanskje ikke sikkert det fremover er så lurt å bare satse på el-biler her i Norge heller... (?)

Endret av Skeptikus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skeptikus skrev (4 minutter siden):

For et par-tre år siden eller så fikk mange av oss som var registrert som eiere av ikke-elbiler, nå gjerne omtalt som "fossil-biler", beskjed fra statlig hold om at i tilfelle krigstilstander kunne slike biler bli (tvangs-)rekvirert til Forsvaret.  Det gikk fram av orienteringen at el-biler (iallfall den gang) ikke var aktuelt å rekvirere. 

Noen norske ildsjeler har i en del måneder nå fått  samlet inn brukte bensin/diesel-biler og fraktet dem til Ukraina i flere omganger.  Pga. krigstilstanden der el-forsyningen er akkurat  det som prioriteres av den angripende makten å få satt ut av spill, så blir faktisk brukte el-biler visstnok ansett som rel. uegnede å skaffe til veie for disse krisetidene der i Ukraina nå, (selv om de nå er relativt billige å kjøpe her i Norge).

Biler med forbrenningsmotor er av de norske myndighetene ønsket ut av nybilsalget neste år (altså ikke direkte forbud, men).  Hvordan vil f.eks. den Beredskapskommisjonen som regjeringen har utpekt for å komme med en såkalt totalberedskaps-melding, stille seg til dette spørsmålet vedr.  bensin/diesel-bilene, mon tro?  (Blir de selv der ansett som rel. uønsket "pga. klimahensyn"?  Neppe, men hvem vet?).

Hvis de usikre tidene vi lever i nå tilspisser seg (det kommer jo stadig råd om beredskapstiltak for private husholdninger, med tanke på i verste fall krig også faktisk) og det skulle bli så ille at Putin angriper Norge (f.eks. som "hevn" for noe), så er jo det sårbare og omfattende og viktige norske el-nettet sikkert en rel. lett match for raketter fra øst.

Så kanskje ikke sikkert det fremover er så lurt å bare satse på el-biler her i Norge heller... (?)

Man kan i alle fall være helt sikker på at om Norge blir angrepet er kraftoverførings linjene til Oslo det første man tar ut. 

Bensin kan man lagre hvor som helst og er enklere ved ev evakuering. Stopper en elbil pga strømmangel og blokkerer for evakuering er det ikke bare å finne en 5 liters kanne å fylle på.  

Jeg har tatt opp temaet for endel år siden her på forummet men da var ikke krigsfaren like høy og elbil andelen mye lavere

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Det har du helt rett i når det kommer til krig er batteribiler ubrukelige nå har vi dessverre globalistiske politikere som styrer Norge og bedrifter som styrer politikerne så de har ikke tenkt tanken på krafta vår som vil forsvinne ved en evt krig de er opptatt av helt andre ting enn beredskap  lite har har skjedd etter 22 Juli 2011 selv om de snakket masse om beredskap 😉

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket er det stort sett olje og gass lagre og produksjonsanlegg som bombes i feks Russland. De sliter med å dekke behovet for fossilt drivstoff...

Edit: er også en ekstrem logistikk å levere drivstoff inn i en krig. Kabler for å transportere strøm finnes "overalt". Tenker en kombinasjon er bedre enn en av delene

Endret av Salvesen.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er omkranset av store kraftverk så for meg vil det gå helt fint. Det er nok ikke uten grunn at forsvaret prøver å sikre seg bensinbilene i tilfelle krise.

Har ofte tenkt at millitæret er på 50 tallet fremdeles når det gjelder forsvar. En moderne krig vil kunne hurtig slå ut kraftforsyning, fiber linjer osv og vi brude øve mere på hvordan  man raskt skal få tilbake strømforsyning til storbyer. 

Ev burde vi brukt penger på å grave ned de største overføringslinjene

Oslo er vel ikke veldig priviligert med aggregater i MW klassen? Sykehusene har nok egen strømforsyning, en del sykehjem og fabrikker har nok. På gardemoen finnes sikkert også et  rimelig stort nød aggregat. Spørsmålet er om el biler ville bli prioritert. Norge er nok ganske unikt med tanke på desentralisert kraft. Danskene har hundrevis av desentraliserte kraftverk fordelt rundtom. Disse backer opp når vinden avtar. Slik er det mye av runtom. Norge har få slike kraftstasjoner som jeg vet om. Stort sett sykehus som har noe med litt effekt

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Jeg har tatt opp temaet for endel år siden her på forummet men da var ikke krigsfaren like høy og elbil andelen mye lavere

Jeg ser at en administrator synes problematikken kan betegnes som "søkt"...  Nå er det vel mange slags innlegg her oppigjennom som kanskje kan omtales på den måten (ettersom synspunkter man har), men man skal vel vokte seg litt for å gå i direkte debatt mot en administrator her kanskje.., men det er vel tegn på en viss takhøyde her at tråden så langt tross alt  ikke er blitt stengt da, (for såå ekstreme synspunkter er det vel dog ikke...).  Det har vel noe med ytringsfrihet å gjøre også kanskje, og selv om temaet i tråden ikke akkurat skulle være så helt på jordet, (ref.  f.eks. gamle bilder av evakueringer/flukt  fra de største byene i aprildagene i 1940, på både lastebilplan og i busser, og disse skal vel nå snart bli elektrisk drevne også), så vekker jo tydeligvis en slik problemstilling som i ts et tilsynelatende sterkt  engasjement også "på høyeste hold" her da,  - og  det får man jo bare ta til etterretning, - som det vel heter, "på fint".

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tenker en kombinasjon er bedre enn en av delene

Da må det vel helst bli snakk om hybridbiler da :)  (Og er de eldste av slike forresten noe videre prioritert eller ønsket lenger av norske myndigheter, sånn avgiftsmessig f.eks.?).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (2 timer siden):

Da må det vel helst bli snakk om hybridbiler da :)  (Og er de eldste av slike forresten noe videre prioritert eller ønsket lenger av norske myndigheter, sånn avgiftsmessig f.eks.?).

Jeg sleng inn både hybrid og hydrogen i blandingen. Er best å ha alternativer når noe feiler. Det kan være strømmen feiler, men tilgang på fossilt drivstoff kan også være ett problem som en ser i Russland feks

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Sist jeg sjekket er det stort sett olje og gass lagre og produksjonsanlegg som bombes i feks Russland. De sliter med å dekke behovet for fossilt drivstoff...

Javel, men nå er det jo selvfølgelig stoda i Ukraina disse nordmennene på sin side er opptatt av da (bl.a. f.eks. han stortingspolitikeren fra Høyre, bergenser, husker ikke navnet i farten) som er så elskverdige og veldig  oppofrende at de hjelper Ukraina med div. innsamlet utstyr fra her hjemme.  Og etter sikkert å ha innhentet opplysninger fra ukrainsk hold på forhånd om hva de selv vurderer at det er mest behov for, så har altså valget tross alt falt på bare bensin- og dieselbiler da tydeligvis, "for sikkerhets skyld"...   For det er som kjent en heftig krig på gang, og elforsyning er ekstra sårbar.  Man har jo hørt om bekymringer for at store damanlegg skal bli bombet av russerne, vannkraftanlegg så klart, men store deler av Ukraina har jo mistet mye el-kraft nå som en del atomkraftverk vel er stengt ned etter hvert, så el-forsyningen  er jo ikke helt sammenlignbar med Norge sånn sett.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (6 timer siden):

Jeg ser at en administrator synes problematikken kan betegnes som "søkt"...

Tyskerne gjorde det samme da Trump talte i FN der han advarte om Tysklands avhengighet til Russland for energi. Ikke bare søkt, de ristet på hodet og lo det bort. 

Det er ingen tvil om at hele det norske samfunnet er ekstremt avhengig av elektrisitet. 

  • De fleste mister evnen til å betale
  • Mister evnen til å varme opp hjemmet
  • Varm mat blir ikke mulig. Vil altså ikke hjelpe å ha lagret masse mel som beredskap
  • Mange vil ha problemer med å forflytte seg, pga tomt bilbatteri. 

Åpenbart er konsekvensene enorme av langvarige strømbrudd. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er. Ganske naivt å avskrive det helt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om to ulike behov. 

For sivilbefolkninga i Ukraina er no elbilar å foretrekke fordi drivstoff er forbeholdt til forsvaret og på grunn av at drivstofflagera er militære behov. 

For forsvaret sjølv så er ikkje tilgang på drivstoff eit stort problem, då det er forsvaret som kontrollerer tilgangen på drivstoff og har eigen logistikk for å få drivstoffet ditt det trengs.

Forsvaret treng uansett diesel til tanks og anna tungt utstyr, så for forsvaret er det enklare å berre ha personbilar med dieselmotor som kan bruke same drivstoffet. Til personleg eigenberedskap så vil det nok være mest praktisk å ha elbil i husholdninga ettersom det vil bli prioritert å syte for at husholdningar har tilgang på straum av humanitære hensyn, medan bensinstasjonane vil fort bli konfiskert av forsvaret og underlagt rasjonering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Gamle diesel biler vil vel gå. Poenget er vel å evakuere før emp?

Tviler på at vi får evakuert hele Norge før Russland begynner med noe slikt, om de først skulle begynne å krige med flere land enn Ukraina. De ville da fått så store problemer med forsyninger og frontlinjene at de måtte ty til noe kraftigere.

Lenke til kommentar
Iki skrev (6 minutter siden):

Tviler på at vi får evakuert hele Norge før Russland begynner med noe slikt, om de først skulle begynne å krige med flere land enn Ukraina. De ville da fått så store problemer med forsyninger og frontlinjene at de måtte ty til noe kraftigere.

Russland har vel endel bombefly. Tviler på at de har nok til å bombe hele landet. Vil tippe at det er de større byene de ville tatt og ikke en hytte i jotunheimen. Truer de med det om norge ikke kapitulere er vel å evakuere neste.

Det trenger ikke være krig for at evakuering er nødvendig. Det kan være terrorisme(Gassangrep/Utplasserte bomber) eller storulykke med giftige kjemikalier eller stor eksplosjonsfare. 

I usa er det vel vanlig å evakuere store områder/byer pga uvær

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Tviler på at vi får evakuert hele Norge før Russland begynner med noe slikt, om de først skulle begynne å krige med flere land enn Ukraina.

Nå er det vel ikke snakk om at "hele Norge" skulle måtte evakures (til hvor f.eks.?), men et lands hovedstad er gjerne et attraktivt mål å få rammet for en angripende makt, så kanskje deler av Oslos befolkning kanskje syntes det kunne være greit å ta el-bilen til hytta på fjell eller ved sjø, hvis ting begynner å eskalere osv.  Og noen ville vel måtte ty til bare buss litt ut av byen for å se situasjonen litt an kanskje.  Ja, apropos buss, - hvis det ikke var for mye snøfall eller for kaldt  for el-bussene den dagen da, vel og merke...

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Sist jeg sjekket er det stort sett olje og gass lagre og produksjonsanlegg som bombes i feks Russland. De sliter med å dekke behovet for fossilt drivstoff...

Problemet er logistikk, ikke lagring eller produksjon. Russland har tusenvis av disse. All transport blir tatt ut der det er mulig. Disse var viktige angrepsmål allerede under ww1 og 2. Bl.a tapte Tyskland operasjon Barbarossa grunnet logistikk av drivstroff. Det samme skjedde med aller første angrep mot Kiev ang. dagens krig i Ukraina.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...