Gå til innhold

iPhone er søppel!


Anbefalte innlegg

Rusty skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt android siden tidenes morgen og har min første iphone nå, alt er meget enklere nå.

Brukte iphonen med delt nettverk på hytta, vi streamet TV og brukte nettbrett uten problemer.

Nedlasting av bilder fra icloud ned til PC er smertefritt.

hva som er meget enklere da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (5 minutter siden):

Så, i det dagligdagse, hva er det du egentlig trenger å vite om android som du ikkje trenger å vite om iphone?

Egentlig svært lite. Begge funker bra, men menyene er bygget opp litt forskjellig. Noen (litt sære) apper for Android finnes ikke for iPhone.

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

Egentlig svært lite. Begge funker bra, men menyene er bygget opp litt forskjellig. Noen (litt sære) apper for Android finnes ikke for iPhone.

Takk for ærligheten. Eg har næmelig for første gang kjøpt iphone for å teste det ut. Og det er jo ganske likt. Eneste eg savner er hvor lett det var å bare plugge i usb og flytte data mellom pc og telefon. ellers finner eg de like.

 

Også misliker eg at telefonen bruker swiftkey feks i messenger, men bytter til orginalen i snapchat. har ikkje funnet ut hvorforo enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (11 timer siden):

Skjer det uansett enhet du prøver å koble til? Vet at man i blant må skru av og på funksjonen for at en ny enhet skal finne nettverket. Men når det først er tilkoblet er det dønn stabilt. Høres ut som om det er noe galt med telefonen. Hørt med selger eller apple support?

Takk, jeg tar det med support. Visste ikke hvor enkelt supporten fungerer før de siste dagene.

Lenke til kommentar

Det finnes mange gode grunner på hvorfor det er så mange der ute i dag som sier at Android er langt mer brukervennlig enn det iOS er. Ikke bare det, men har selv erfart hvor tungvindt en iPhone er i bruk når jeg har brukt en iPhone via jobben.

Personlig bruker jeg nå en 'Samsung Galaxy Z Fold6' og har brukt Samsung sine toppmodeller helt siden 2010. Så jeg er veldig kjent med hvordan One UI fungerer.

Og mye av problemene med iOS kommer frem i disse videoene som jeg poster under her. Merk dere at noen av disse punktene som blir tatt opp i videoene ikke er gyldige lengere etter at iOS 18 kom ut.

1.

2.

3.

Så, som dere sikkert ser, så er iOS uhyre mer knotete å bruke enn det som er med Android i dag.

Så jeg skjønner godt hvorfor flere og flere begynner å reagere på hvor knotete iOS er over Android for de som faktisk setter seg ned å går igjennom begge operativsystemene i mer enn en dag.

Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot skrev (5 timer siden):

Det finnes mange gode grunner på hvorfor det er så mange der ute i dag som sier at Android er langt mer brukervennlig enn det iOS er

Hva er android? Det er veldig mange ulike versjoner av android. Hver produsent har sitt eget system og de varierer mer enn man tror. Det er lettere å sammenligne spesifikke versjoner (f.eks. One UI) mot iOS. Men det å sammenligne en eller annen generell Android går ikke. «Stock Android» eksisterer i praksis ikke lengre og er ikke anbefalt å bruke.

Folk får bruke hva de ønsker, men det er vanskelig å direkte sammenligne iOS og de ulike versjonene fordi de eksisterer ikke i et vakuum. Man må også ta med konteksten med at man bruker telefonene til å interagere med andres telefoner og andre digitale enheter.

En ekstremt stor fordel er Apple sitt økosystem som snakker sammen på en måte som Android ikke har fått til med andre enheter. Det at jeg og min familie har flere Apple enheter (iPads, MacBooks etc) gjør at veldig mye blir ekstremt enkelt og mindre knotete på Apple sine produkter.

Jeg liker Android, har brukt de i masse år, men å påstå at iPhone er mer knotete totalt sett er bare feil. Da prøver man å bruke en iPhone som den Android versjonen man er vant til. Og det funker ikke. De er alle knotete på sine unike måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Hva er android? Det er veldig mange ulike versjoner av android. Hver produsent har sitt eget system og de varierer mer enn man tror. Det er lettere å sammenligne spesifikke versjoner (f.eks. One UI) mot iOS. Men det å sammenligne en eller annen generell Android går ikke. «Stock Android» eksisterer i praksis ikke lengre og er ikke anbefalt å bruke.

Folk får bruke hva de ønsker, men det er vanskelig å direkte sammenligne iOS og de ulike versjonene fordi de eksisterer ikke i et vakuum. Man må også ta med konteksten med at man bruker telefonene til å interagere med andres telefoner og andre digitale enheter.

En ekstremt stor fordel er Apple sitt økosystem som snakker sammen på en måte som Android ikke har fått til med andre enheter. Det at jeg og min familie har flere Apple enheter (iPads, MacBooks etc) gjør at veldig mye blir ekstremt enkelt og mindre knotete på Apple sine produkter.

Jeg liker Android, har brukt de i masse år, men å påstå at iPhone er mer knotete totalt sett er bare feil. Da prøver man å bruke en iPhone som den Android versjonen man er vant til. Og det funker ikke. De er alle knotete på sine unike måter.

Den ene videoen (første) viser også at stock Android er milevis foran iOS når det kommer til brukervennlighet. Så videoene viser både One UI og stock Android.

Har selv brukt en iPhone selv, så vet godt at det som vises i videoene stemmer godt.

Ja, for de som lever i denne såkalte boblen / økosystemet til Apple som ikke har noe annet valg enn å bare måtte bruke det, fordi de er 'locked-in', så er det veldig lett å si at alt der er så enkelt osv. Men for oss som har brukt Android helt siden 2008 og har brukt iPhones over noen få år, så er det svært enkelt å se på hvorfor det som vises i videoen faktisk er knusende sanne.

Endret av The Norwegian Drone Pilot
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot skrev (5 minutter siden):

 

Har ikke sett alle videoene da det er nesten 40 minutter og som du sier er de også noe utdaterte etter iOS 18.

Jeg har brukt både stock android og mange ulike android varianter i tillegg til iOS over flere år (noen ganger både Android og iOS samtidig grunnet jobb). Og ting er generelt sett bare annerledes. Du sier det er mer brukervennlig, men det er fordi du er vant til å gjøre det på en måte og når du må gjøre det på en ny måte så er det ikke nødvendigvis mindre brukervennlig det er bare annerledes. Det finnes sikkert mange videoer på YT som viser hvor mye mer brukervennlig iOS er i forhold til Android, men det har ikke noe å si det heller.

Om du flipper scenarioet ditt der du har brukt iPhone siden 2008 og så Android over noen få år så hadde du kanskje hatt motsatt inntrykk over hvor lite brukervennlig Android er. Fordi du prøver å gå i dine gamle spor og bruke systemet slik du er vant til.

Jeg har personlig ingen problemer med å bytte mellom både Android og iOS, akkurat som jeg daglig bruker både Windows, MacOS og Linux (privat og jobb). Alle disse systemene har løsninger som kan oppleves som både mer og mindre brukervennlige. Det at du prøver å si at den ene er mer brukervennlig enn den andre blir feil, fordi det reduserer et så vanvittig stort emne ned til noe binært. Om noe er mer eller mindre brukervennlig blir ekstremt individuelt, og både iOS og Android slår motparten på ulike områder.

For hver person som mener Android er mer brukervennlig, så finner du noen som mener iOS er mer brukervennlig. Det er umulig å legge en fast regel som tar hele operativsystemene under en kam. Vi kan helt fint snakke om enkelte features som er bedre på en av de, da kan man faktisk sammenligne de direkte. Men telefonene gjør så vanvittig mye forskjellig at man kan ikke si at en av de er bedre enn den andre over hele fjøla. 

Og det er hele poenget mitt i denne tråden. At å si at X er bedre enn Y, X er søppel, Y er mer brukervennlig og alle ulike variantene av det er totalt ubrukelige uttalelser fordi det fjerner all nyanse og er for bastant når det kommer til et stort og komplekst område. Det er heller ikke særlig interessant å høre på noen si at X suger eller Y er bedre på ALT.

Du nevner brukervennlighet, men har du tenkt på accessibility/universell utforming i det hele tatt? Et gigantisk emne som også vil gå under det du nevner. Kanskje det snur på alt du sier, eller forsterker det. Men hva om noe er mye mer brukervennlig for blinde, men helt elendig for døve? Hvem vinner da?

Hva er vitsen å prøve å redusere alt ned så mye som man får til?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (37 minutter siden):

Har ikke sett alle videoene da det er nesten 40 minutter og som du sier er de også noe utdaterte etter iOS 18.

Jeg har brukt både stock android og mange ulike android varianter i tillegg til iOS over flere år (noen ganger både Android og iOS samtidig grunnet jobb). Og ting er generelt sett bare annerledes. Du sier det er mer brukervennlig, men det er fordi du er vant til å gjøre det på en måte og når du må gjøre det på en ny måte så er det ikke nødvendigvis mindre brukervennlig det er bare annerledes. Det finnes sikkert mange videoer på YT som viser hvor mye mer brukervennlig iOS er i forhold til Android, men det har ikke noe å si det heller.

Når noe tar 2 klikk mens det andre krever 5 klikk (eksempel), så handler det ikke om hva man er vant til legere. 2 klikk vil alltid og i 100% av alle tilfeller være enklere eller mer brukervennlig å utføre enn 5 klikk.

Sitat

 

Om du flipper scenarioet ditt der du har brukt iPhone siden 2008 og så Android over noen få år så hadde du kanskje hatt motsatt inntrykk over hvor lite brukervennlig Android er. Fordi du prøver å gå i dine gamle spor og bruke systemet slik du er vant til.

Nei, for som sagt over, så vil 2 klikk være mer brukervennlig og enklere i det vanlige bruk enn det 5 klikk for å gjøre det samme ville ha vært.

Har alltid gått etter det som er mest brukervennlig og enkelt å bruke. Derfor har jeg holdt meg til Android i så mange år.

Sitat

Jeg har personlig ingen problemer med å bytte mellom både Android og iOS, akkurat som jeg daglig bruker både Windows, MacOS og Linux (privat og jobb). Alle disse systemene har løsninger som kan oppleves som både mer og mindre brukervennlige. Det at du prøver å si at den ene er mer brukervennlig enn den andre blir feil, fordi det reduserer et så vanvittig stort emne ned til noe binært. Om noe er mer eller mindre brukervennlig blir ekstremt individuelt, og både iOS og Android slår motparten på ulike områder.

Det som er tingen er at iOS blir bedre å bruke ETTER at man har tatt økosystemet til Apple i bruk. Jeg er ikke alene om å si at iOS er liten vits i å bruke over en god Android telefon om man ikke har planer om å gå inn i økosystemet til Apple, som dog vil koste svært mye penger bare for det.

Kanskje det er derfor jeg opplevde iOS som klønete og et mer klikkemani overalt for å få ting gjort som jeg får gjort på noen få klikk i Android?

Men som sagt, 2 klikk ER og VIL alltid være mer brukervennlig enn 5 klikk. Dette handler ikke om hva man er vant til, men hva som faktisk er bevist mer brukervennlig.

Sitat

For hver person som mener Android er mer brukervennlig, så finner du noen som mener iOS er mer brukervennlig. Det er umulig å legge en fast regel som tar hele operativsystemene under en kam. Vi kan helt fint snakke om enkelte features som er bedre på en av de, da kan man faktisk sammenligne de direkte. Men telefonene gjør så vanvittig mye forskjellig at man kan ikke si at en av de er bedre enn den andre over hele fjøla.

Som sagt, de fleste som mener iOS er så brukervennlig sitter fastlåst i Apple sitt økosystem med 'lock-ins' overalt uten noen måter på å komme seg ut. Derfor er de super vandt til å bruke iOS mens de knapt har hørt om hva Android er og hva det kan. Disse vil da ikke være en kilde til på hva som er brukervennlig i følge de, siden de ikke har prøvd Android i minst en uke for å kunne si hvordan Android er.

Selv den ene søsteren min hadde en iPhone tidligere hvor hun ikke var i Apple sitt økosystem. Med en gang hun fikk kloen i en Samsung Galaxy Z Flip 5 og kjøpte den (hun har Z Flip6 nå), så innså hun VIRKELIG på hvor vanskelig og klønete iOS / iPhones var å bruke. Hun sa at bruken av en smarttelefon ble som en guds velsignelse etter at hun gikk over til Z Flip 5 / 6.

Dette er hennes egne ord på hva hun svarte meg når jeg spurte hun på hvorfor hun som en jente gikk i fra en iPhone over til en Samsung telefon med Android.

Sitat

Og det er hele poenget mitt i denne tråden. At å si at X er bedre enn Y, X er søppel, Y er mer brukervennlig og alle ulike variantene av det er totalt ubrukelige uttalelser fordi det fjerner all nyanse og er for bastant når det kommer til et stort og komplekst område. Det er heller ikke særlig interessant å høre på noen si at X suger eller Y er bedre på ALT.

Joda, ser hva du mener. Men siden dette handler om hva som er bevist gang på gang både i form av videoer og artikler, så ser jo alle at Android får gjort ting på en mye enklere måte med mindre klikk osv. Dette er ikke en mening, men harde fakta. Hva du og jeg er vant til har ikke så mye å si på hva kildene jeg ga over viser.

Sitat

Du nevner brukervennlighet, men har du tenkt på accessibility/universell utforming i det hele tatt? Et gigantisk emne som også vil gå under det du nevner. Kanskje det snur på alt du sier, eller forsterker det. Men hva om noe er mye mer brukervennlig for blinde, men helt elendig for døve? Hvem vinner da?

Hvis du tenker på ting som f.eks en uniform måte for å gå tilbake i apps og den biten der, så er Android langt foran iOS med at iOS har en tildens til å flytte på tilbakeknappene i fra apps til apps. Dette blir også vist i en av videoene jeg linket til over.

Når det kommer til de som er mer helt blinde / døv, så har jeg liten erfaring på det til å kunne uttale meg om det.

Endret av The Norwegian Drone Pilot
Lenke til kommentar

Nå har det kommet mange gode argumenter, for og i mot Android og iOS. Jeg tror at de bare er interessante for de spesielt interesserte (og jeg er en av dem). Alle andre kjøper muligens mer etter instinkt, og blir fornøyd med det de har.

På min arbeidsplass er det iPhone som gjelder, trolig på grunn av sikkerhet (tja...) og at terskelen for å komme i gang er lav (vel...).

Jeg er så heldig at jeg kan legge igjen min iPhone på jobb, og savner den ikke. Men, som sagt, jeg har 45 års erfaring med PC og snart 33 år med mobil.

Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot skrev (3 minutter siden):

Når noe tar 2 klikk mens det andre krever 5 klikk (eksempel), så handler det ikke om hva man er vant til legere. 2 klikk vil alltid og i 100% av alle tilfeller være enklere eller mer brukervennlig å utføre enn 5 klikk.

Ja, men poenget er for hvert eksempel du drar fram der det er færre klikk på Android så er det noe som tar færre klikk på iPhone. Det er poenget. Man kan dra fram eksempler i nesten all evighet begge veier, men det som er relevant er jo hvilke features man bruker og hvor ofte man bruker det.

Det kan eksistere et scenario for noen brukere der X har flere klikk enn Y på 70% av det telefonen kan gjøre, men så er det noen som bruker kun de 30% av tjenestene der X faktisk har færre klikk en Y. Da er X "objektiv" tregere, men i praksis ikke.

Nå er jo tallene her tatt ut av lufta, men poenget er at det er brukeren som bestemmer om noe er enklere i bruk eller ei. Og da kan ikke du si at X har færre klikk eller er enklere i bruk enn Y.

Og antall klikk =/= brukervennlighet. Massevis av dashboard på nett som har for mange elementer synlig, så alt er få klikk unna, men det er forferdelig å bruke i praksis.

The Norwegian Drone Pilot skrev (7 minutter siden):

Som sagt, de fleste som mener iOS er så brukervennlig sitter fastlåst i Apple sitt økosystem med 'lock-ins' overalt uten noen måter på å komme seg ut. Derfor er de super vandt til å bruke iOS mens de knapt har hørt om hva Android er og hva det kan. Disse vil da ikke være en kilde til på hva som er brukervennlig i følge de, siden de ikke har prøvd Android i minst en uke for å kunne si hvordan Android er.

Selv den ene søsteren min hadde en iPhone tidligere hvor hun ikke var i Apple sitt økosystem. Med en gang hun fikk kloen i en Samsung Galaxy Z Flip 5 og kjøpte den (hun har Z Flip6 nå), så innså hun VIRKELIG på hvor vanskelig og klønete iOS / iPhones var å bruke. Hun sa at bruken av en smarttelefon ble som en guds velsignelse etter at hun gikk over til Z Flip 5 / 6.

Dette er hennes egne ord på hva hun svarte meg når jeg spurte hun på hvorfor hun som en jente gikk i fra en iPhone over til en Samsung telefon med Android.

Og jeg har eksempler fra min familie der folk går andre veien og sier NØYAKTIG det samme :) . Senest i år med moren min. De skjønner ikke at de ikke byttet. For noen er det en faktisk forbedring, for andre er det bare gøy med noe nytt og de blir "lurt" av det. Jeg har også eksempler på folk som har byttet (begge veiene) og angret. Noen med en gang, andre etter en liten stund når de får testet de mer sjeldne scenarioene.

Er din anekdote mer riktig eller viktigere enn min? Må vi få søsteren din til å ringe moren min og se hvem som har rett?

Og jeg er uenig i at man er låst fast i økosystemet noe mer på Apple enn på Android. Det meste er syncing av bilder og kontakter, kalender osv og der er du like "låst" på Android. Det er mulig å gjøre bulk-overføring fra begge sider, men det er fortsatt litt tungvindt. Blir heldigvis bedre nå, da både Apple og Google har fikset eksport av bilder. Ja du kan lett bytte fra en Android til en annen Android, men ikke like lett som fra en iPhone til en annen iPhone.

Bruker du Samsung sine tjenester og skal på en Pixel og bruke Google sine tjenester, hva gjør du da?

The Norwegian Drone Pilot skrev (12 minutter siden):

Men siden dette handler om hva som er bevist gang på gang både i form av videoer og artikler, så ser jo alle at Android får gjort ting på en mye enklere måte med mindre klikk osv. Dette er ikke en mening, men harde fakta. Hva du og jeg er vant til har ikke så mye å si på hva kildene jeg ga over viser.

Som jeg har nevnt så er det ikke "bevist" noe som helst. Du linker til noen videoer med håndplukkede scenarioer der de mener Android er mer brukervennlig. Og det finnes mange videoer som går andre veien, fordi selvfølgelig finnes det det, men jeg orker ikke å linke til de fordi det er et elendig argument.

Det er ikke harde fakta at Android kan gjøre alt på færre klikk. Kanskje på enkelte håndplukkede scenarioer ja, men det kan du gjøre nøyaktig det samme med på iOS. Ingen av de beviser noe, fordi det for det første er for mange scenarioer til å faktisk gå igjennom alle og komme til en konklusjon, men aller mest fordi alle bruker telefonene sine ulikt (som nevnt øverst i dette innlegget).

The Norwegian Drone Pilot skrev (15 minutter siden):

Hvis du tenker på ting som f.eks en uniform måte for å gå tilbake i apps og den biten der, så er Android langt foran iOS med at iOS har en tildens til å flytte på tilbakeknappene i fra apps til apps. Dette blir også vist i en av videoene jeg linket til over.

Det er et av områdene der iOS har litt for mye variasjon ja. Noe kan man skylde på Apple for, noe kan man skylde på de individuelle app-utviklerne. Apple har sine HIG (Human Interface Guidelines) som de (stort sett) følger selv også, og når utviklere gjør det så får man et veldig uniformt user interface som oppfører seg som forventet. Tilbakeknappen er vel der noen kanskje blir mest forvirret eller frustrert og den kan jeg absolutt forstå. Personlig er jeg poweruser nok til at jeg ikke har problemer med akkurat det, men har andre områder som har plaget meg mer. Mye er løst i iOS 18 heldigvis.

Men swiping for å gå tilbake, gå til hjemskjerm, bytte apper er så mye bedre (i mine øyne) enn disse tradisjonelle tastene nede på Android. Jeg endte opp med å måtte installere en egen app som ga meg swipe for å gå tilbake på Android før de selv klarte å fikse det der.

The Norwegian Drone Pilot skrev (19 minutter siden):

Når det kommer til de som er mer helt blinde / døv, så har jeg liten erfaring på det til å kunne uttale meg om det.

Har ikke så mye erfaring rundt det på Android, men jeg vet at Apple er kanongode på akkurat det der. De gjør det ekstremt enkelt for brukere å legge til støtte for skjermlesere og mye annet accessibility-relaterte greier. Har vært borti det når jeg har utviklet apper mot iOS. Godt mulig Android er dyktig der også, sier ikke noe i mot det, men det er igjen viktig å huske på at det er den individuelle brukeren som får bestemme hva som er mest brukervennlig.

Du får absolutt lov å synes at Android er mer brukervennlig for deg, bare ikke påstå at det er slik det er over hele fjøla og at det er "fakta" og "bevist" at det er mer brukervennlig enn iOS eller at ting tar færre klikk kun basert på noen få scenarioer. For det stemmer ikke. De er ulike, noen er bedre på X og noen er bedre på Y.

For min del er de ganske like, selv om for øyeblikket vinner iOS for meg både i form av design/UI men også på grunn av økosystemet. Jeg vet at det er noen ting som er enklere på Android og noe som er enklere på iOS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot skrev (4 minutter siden):

Når noe tar 2 klikk mens det andre krever 5 klikk (eksempel), så handler det ikke om hva man er vant til legere. 2 klikk vil alltid og i 100% av alle tilfeller være enklere eller mer brukervennlig å utføre enn 5 klikk.

Sitat

Kan ikke du gi eksempler på de klikkene? Altså genuint vil vite det :) 

bruker i dag iPhone , og føler heller ikke låst til det på noen måter .. Men av og til så er iPhone bare mer brukervennlig for mæi og mitt bruk, som nå æ synes er dét viktigste. Men det betyr ikke at det er det for andre :) 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot skrev (59 minutter siden):

Den ene videoen (første) viser også at stock Android er milevis foran iOS når det kommer til brukervennlighet. 
 

Det var da veldig til påstand? Du overdriver kanskje en smule?

Jeg har ikke sjekket, men det skulle ikke forundre meg om noen er uenig og har produsert videoer som tar omvendt utgangspunkt.

Jeg må ta utgangspunkt i min opplevelse og jeg har lang erfaring med Android, det er utvilsomt mye bra der. Men jeg har ikke erfart noe plunder eller mangler ved iphone. Iphone er en skikkelig bra mobil, men jeg er også enig i at det lages bra Androide mobiler også.

Dette er smak og behag og lite å krangle om.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

Ja, men poenget er for hvert eksempel du drar fram der det er færre klikk på Android så er det noe som tar færre klikk på iPhone. Det er poenget. Man kan dra fram eksempler i nesten all evighet begge veier, men det som er relevant er jo hvilke features man bruker og hvor ofte man bruker det.

Det kan eksistere et scenario for noen brukere der X har flere klikk enn Y på 70% av det telefonen kan gjøre, men så er det noen som bruker kun de 30% av tjenestene der X faktisk har færre klikk en Y. Da er X "objektiv" tregere, men i praksis ikke.

Nå er jo tallene her tatt ut av lufta, men poenget er at det er brukeren som bestemmer om noe er enklere i bruk eller ei. Og da kan ikke du si at X har færre klikk eller er enklere i bruk enn Y.

Og antall klikk =/= brukervennlighet. Massevis av dashboard på nett som har for mange elementer synlig, så alt er få klikk unna, men det er forferdelig å bruke i praksis.

Er det noe på iOS som er mer brukervennlig og krever færre klikk enn det som er på Android, så finnes det kilder i form av videoer og artikler på det. Jeg vil like å se noen slike videoer og linker som kan bekrefte dette.

For jeg har til gode å finne kilder på det enda. Så om du har kilder som kan bevise det du sier, så skal jeg med glede endre på mitt syn på det.

Sitat

 

Og jeg har eksempler fra min familie der folk går andre veien og sier NØYAKTIG det samme :) . Senest i år med moren min. De skjønner ikke at de ikke byttet. For noen er det en faktisk forbedring, for andre er det bare gøy med noe nytt og de blir "lurt" av det. Jeg har også eksempler på folk som har byttet (begge veiene) og angret. Noen med en gang, andre etter en liten stund når de får testet de mer sjeldne scenarioene.

Er din anekdote mer riktig eller viktigere enn min? Må vi få søsteren din til å ringe moren min og se hvem som har rett?

 

De fleste jeg kommer over som har hatt en iPhone uten å være nedlåst i Apple sitt økosystem, så har de alltid kommet ut mer positiv til en god Android telefon enn det de var med iPhone. Som sagt, dette kan mulig være noe annet om de er i Apple sitt økosystem, som det igjen har sine enorme ulemper.

Jeg selv har kun en 'Samsung Galaxy Z Fold6' foldbar telefon og 'Samsung Galaxy Buds3 Pro' ørepropper. Jeg føler ikke at jeg er innelåst i Samsung sitt økosystem (som for øvrig er langt større og omfattende enn Apple sitt økosystem er).

Er ikke fan av å bli låst til et økosystem selv om jeg ser fordelene med å være i et økosystem.

Sitat

Og jeg er uenig i at man er låst fast i økosystemet noe mer på Apple enn på Android. Det meste er syncing av bilder og kontakter, kalender osv og der er du like "låst" på Android. Det er mulig å gjøre bulk-overføring fra begge sider, men det er fortsatt litt tungvindt. Blir heldigvis bedre nå, da både Apple og Google har fikset eksport av bilder. Ja du kan lett bytte fra en Android til en annen Android, men ikke like lett som fra en iPhone til en annen iPhone.

Med Apple / iOS er man KUN låst til det Apple gir dere. Med Android / Samsung er man låst til Android som ikke bare er en produsent, men svært mange andre. Derfor er Android utrolig mye mer åpent enn det iPhones / iOS er.

Sitat

Bruker du Samsung sine tjenester og skal på en Pixel og bruke Google sine tjenester, hva gjør du da?

Jeg er heldigvis ikke låst til å bruke Samsung sine tjenester. Simpelt fordi det finnes så mange andre alternative tjenester som gjør mye av det samme.

Sitat

Som jeg har nevnt så er det ikke "bevist" noe som helst. Du linker til noen videoer med håndplukkede scenarioer der de mener Android er mer brukervennlig. Og det finnes mange videoer som går andre veien, fordi selvfølgelig finnes det det, men jeg orker ikke å linke til de fordi det er et elendig argument.

Det er ikke harde fakta at Android kan gjøre alt på færre klikk. Kanskje på enkelte håndplukkede scenarioer ja, men det kan du gjøre nøyaktig det samme med på iOS. Ingen av de beviser noe, fordi det for det første er for mange scenarioer til å faktisk gå igjennom alle og komme til en konklusjon, men aller mest fordi alle bruker telefonene sine ulikt (som nevnt øverst i dette innlegget).

Videoene viser jo hvordan realiteten under vanlig bruk er med Android og iOS, så de beviser jo hvordan ting er i bruk. Om du har noen videoer som viser noe annet under vanlig bruk for iOS som viser at de videoene jeg viser til er feil, så skal jeg med glede si at du har rett.

Finnes slike videoer for Android, så finnes det garantert for iOS om det faktisk er tilfelle at iOS er så enkel i bruk i forhold til Android.

Sitat

Det er et av områdene der iOS har litt for mye variasjon ja. Noe kan man skylde på Apple for, noe kan man skylde på de individuelle app-utviklerne. Apple har sine HIG (Human Interface Guidelines) som de (stort sett) følger selv også, og når utviklere gjør det så får man et veldig uniformt user interface som oppfører seg som forventet. Tilbakeknappen er vel der noen kanskje blir mest forvirret eller frustrert og den kan jeg absolutt forstå. Personlig er jeg poweruser nok til at jeg ikke har problemer med akkurat det, men har andre områder som har plaget meg mer. Mye er løst i iOS 18 heldigvis.

Dette handler like så mye på at Apple tillater slik dårlig uniform av slike ting og at Apple har laget til iOS slik at utviklere bare kan lage til et slik rot. På Android er dette ikke et problem med at 'Gå tilbake' og 'Hjem' knappen alltid vil være på samme plass ettersom hvor brukeren velger å ha de knappene.

Sitat

Men swiping for å gå tilbake, gå til hjemskjerm, bytte apper er så mye bedre (i mine øyne) enn disse tradisjonelle tastene nede på Android. Jeg endte opp med å måtte installere en egen app som ga meg swipe for å gå tilbake på Android før de selv klarte å fikse det der.

Kommer jo ann på hva man foretrekker. Har laget det til slik på min Z Fold6 at jeg har 'Gå tilbake' knappen på venstre side nederst hvor jeg må swipe opp, 'Hjem' knappen i midten hvor jeg må swipe opp og 'Recent apps' på høyre side for å komme meg til de.

I tillegg til det, så har jeg en 'long swipe and hold' fra venstre og høyre side hvor jeg heller 'avslutter apps' helt med å benytte det. Så har jeg også en 'diagonalt ned swipe' (ikke long swipe og hold) på samme knapp på venstre side som minimerer sprettoppvinduer og en 'diagonalt opp swipe' (ikke long swipe og hold) på samme venstre knapp som starter deltskjerm-visning.

Denne appen heter 'One Hand Operation +' og er super genial.

Sitat

Har ikke så mye erfaring rundt det på Android, men jeg vet at Apple er kanongode på akkurat det der. De gjør det ekstremt enkelt for brukere å legge til støtte for skjermlesere og mye annet accessibility-relaterte greier. Har vært borti det når jeg har utviklet apper mot iOS. Godt mulig Android er dyktig der også, sier ikke noe i mot det, men det er igjen viktig å huske på at det er den individuelle brukeren som får bestemme hva som er mest brukervennlig.

Det er fult mulig at det stemmer det du sier. Har som sagt null erfaring med dette både på Android og iOS.

Sitat

Du får absolutt lov å synes at Android er mer brukervennlig for deg, bare ikke påstå at det er slik det er over hele fjøla og at det er "fakta" og "bevist" at det er mer brukervennlig enn iOS eller at ting tar færre klikk kun basert på noen få scenarioer. For det stemmer ikke. De er ulike, noen er bedre på X og noen er bedre på Y.

Vel, når videoer etter flerfoldige videoer og artikler viser det samme gang på gang, så må det vel være noe bak det hele til at de kommer frem til samme konklusjon. Eller hva tenker du?

Jeg finner aldri noen kilder i dag som viser at iOS / iPhones er noe enklere i bruk enn det Android er, så jeg går også ut i fra hva som vises her.

Men du skal som sagt få lov til å overbevise meg om du vil og kan.

Sitat

For min del er de ganske like, selv om for øyeblikket vinner iOS for meg både i form av design/UI men også på grunn av økosystemet. Jeg vet at det er noen ting som er enklere på Android og noe som er enklere på iOS. 

Jeg trenger KUN en enkel begrunnelse på å si at iOS absolutt ikke er bra når det kommer til design / UI. Og det er at det sekundet du må ut av en app / kamera for å endre på en instilling (som f.eks oppløsning, kodek som skal brukes i kameraappen osv) til sagt app / kamerapp, så har iOS tapt den kampen om å ha et bra UI.

Ikke bare det, men alt er jo bare hulter til bulter i 'innstillingene' til iOS uten noen forklaringer på hva de forskjellige delene av 'Innstillinger' er og gjør.

Endret av The Norwegian Drone Pilot
Lenke til kommentar
Rusty skrev (25 minutter siden):

Det var da veldig til påstand? Du overdriver kanskje en smule?

Jeg har ikke sjekket, men det skulle ikke forundre meg om noen er uenig og har produsert videoer som tar omvendt utgangspunkt.

Jeg må ta utgangspunkt i min opplevelse og jeg har lang erfaring med Android, det er utvilsomt mye bra der. Men jeg har ikke erfart noe plunder eller mangler ved iphone. Iphone er en skikkelig bra mobil, men jeg er også enig i at det lages bra Androide mobiler også.

Dette er smak og behag og lite å krangle om.

Jeg nekter ikke for at slike videoer som du nevner om her hvor en slik video viser på hva iOS er mer brukervennlig i eksisterer. Jeg bare har problemer med å finne noen videoer som bekrefter det eller at andre kan vise meg slike videoer.

En av grunnene til at det knapt finnes slike videoer som viser iOS sin brukervennlighet i mot Android sin, er vel fordi det har vært 'obvious' i så mange år til nå at Android er kommet seg så vanvittig mye forbi iOS når det kommer til brukervennlighet.

Som sagt, du skal få lov til å overbevise meg om det faktisk finnes slike bevis 😃.

Lenke til kommentar
bbios skrev (36 minutter siden):

Kan ikke du gi eksempler på de klikkene? Altså genuint vil vite det :) 

bruker i dag iPhone , og føler heller ikke låst til det på noen måter .. Men av og til så er iPhone bare mer brukervennlig for mæi og mitt bruk, som nå æ synes er dét viktigste. Men det betyr ikke at det er det for andre :) 

Kan du gi eksempler på hva du mener er mer brukervennlig på iOS over det som er på Android?

Nekter ikke på at du mener dette. Vil bare ha eksempler som kan vise meg at det faktisk er tilfellet det du sier.

Lenke til kommentar
Rusty skrev (1 minutt siden):

Hva er vitsen med å bevise noe som helst? Noen vil ha iphone noen vil ha android, alle er fornøyd med det valget de har gjort.

Dette blir litt som småunger som sitter i sandkassen og krangler om hvilken pappa som er sterkest.

Går ikke etter hva folk velger, men hva kilder etter kilder beviser.

At noen velger å kjøpe en iPhone eller en DORO-telefon, er noe jeg ikke bryr meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...