Gå til innhold

Er det OK å drepe innsekter og andre smådyr.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjenner meg ikke komfortabel med å drepe innsekter, vet ikke hvor jeg har det fra, men tenker at det er noe jeg bør prøve å unngå i størst mulig grad. Nå er det jo vanskelig å unngå det helt da de jo er små og blir tråkket på og most av og til. Stikkende, slik som mygg er også enklere å drepe, for de er jo en trussel. Men hvordan stiller det seg med de som ikke utgjør en direkte trussel. Jeg spør fordi jeg det tidvis er en del fluer og lignende inne hos meg, som jeg ikke er helt komfortabel med å ha rundt meg, men som jeg ikke kan si utgjør en direkte trussel. F.eks. når en lufter med åpent vindu på sommeren med lyse på osv. Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av  fluepapir, men det virker så brutalt: Det å la innsektene sulte i hjel fordi de sitter fast, nesten værre enn å mose dem. Men siden det blir solgt virker det jo som om de fleste synes at det er greit. Jeg vet ikke svaret, derfor spør jeg her.

En får jo musefeller som fanger mus levende, men der formanes en om å sjekke dem hver dag for at ikke mus skal bli fanget å sulte. Så det virker som om det er mye viktigere at ikke mus sulter i hjel enn innsekter, maur og edderkopper... Hvor går i såfall grensen med hva som er greit å drepe uten å ta så mye hensyn til metoden og når en må begynne å passe på hvordan en dreper det til der en det ikke er greit å drepe og en må basere seg på å jage vekk dyret -> ulv, bjørn osv. Hva tenker dere om dette?

Endret av Cerent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål man kan ta stilling til personlig. Har for min egen del sluttet å ta livet av edderkopper. Er jo ingen farlige insekt i Norge. Og lar man en edderkopp leve så vil jo de kanskje ta noen hundre fluer i sitt liv :p

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg imot å drepe ting unødvendig. Alt liv har sin grunn evolusjonsmessig og holder ting i balanse. En kan jo bare se på importen av padder til Australia hvor de ikke hadde noen naturlige fiender og det gjorde jo at populasjonen av dem skyhøy slik at økosystemet ble helt i ubalanse.

Jeg er ikke så ekstrem at jeg holder meg unna animalsk mat, men jeg prøver å gjøre mye for at de ikke skal la slik mat gå til spille. Vi har vitenskapelig at animalsk mat er viktig for mennesker og alt av sivilisasjoner har som regel animalsk mat på spesialmenyen til gravide kvinner fordi dem forstår verdien av det for å produsere gode mennesker. Sånn sett kan en jo rangere urfolk som mer reflektert enn woke-gjengen.

Jeg tenker at man skal være reflektert rundt å ikke bruke mer enn man trenger av å slike "produkter" og fortsette å ha naturen i balanse. Gamle indianere sies å planlegge 7 generasjoner inn i fremtiden ved alle valgene de gjorde og at gresset skulle reise seg igjen syv dager etter at stammemedlem hadde tatt sitt siste skritt, slik at det lengre ikke var noen sport etter han.

Slik moderne mennesker holder på nå så er vi vel heldige om vi får en høvelig normal "avling" med barn til, så sånn sett er jo problemet mer enn hvordan vi behandler "laverestående" vesener enn oss (som vi uansett er helt avhengige av helhetlig)

Jeg skjemmes over hvor lite menneskeheten tar vare på helheten som alle er helt avhengige av. Håper bare tingene tolkes  såpass alvorlig nå at en legger bort kortsiktig PR-tull og tar tak i de reelle problemene før det er for sent. Dette er ikke for å krisemaksimere, men for å rette blikket fremover og se på noe annet enn sin egen navnle.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke store moralske dilemma ovenfor primitive insekter, men litt som vidor nevner så er jeg en person som av prinsipp vil gjøre minst mulig skade og forvalte naturen vår på en god og bærekraftig måte.

Brunsnegler i hagen min massakrerer jeg, men alle vesen som skal være her viser jeg hensyn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...