Gjest cc436...313 Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Hei, Jeg og samboer står sammen på en leiekontrakt. Forholdet er nå over å h*n flyttet umiddelbart ut. Leiekontrakten er tidsbestemt fra september 2023 til september 2026 uten mulighet for oppsigelse i perioden. H*n/medleietakeren nekter nå å betale sin andel av husleien, til tross for at vi begge står ansvarlige for den totale leien. Spørsmålene mine er: Har jeg rett til innkreve fra vedkommende deres andel? Jeg vet at vi er "solidarisk ansvarlige", men finnes det noen klausul i husleieloven som kan overstyre det faktum at kontrakten ikke kan sies opp i leieperioden (som samlivsbrudd o.l)? Er det noen unntak i loven som kunne frigi henne fra dette ansvaret, eller er h*n forpliktet til å betale sin del frem til kontrakten utløper? Jeg har vurdert å vise til "vesentlig mislighold" i husleieloven dersom h*n nekter å betale, men jeg er litt usikker på om dette er riktig å gjøre. Hvis jeg har rett til å kreve inn leiekostnadene hvordan vil da dette fungere i den virkelige verden. Kan dette ta flere måneder der jeg alene må stå for kostnader under veis? Det bør også nevnes at vi har depositumsgaranti via NAV på hver sin part, har dette noen innvirkning i denne saken? Takk på forhånd for all hjelp! Anonymous poster hash: cc436...313 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Kan ikke bare du betale leie selv? Hun bor jo ikke der lenger. Uansett jeg betaler hele leia her, hun betaler endel annet, jeg betaler litt mer enn hun men jeg bryr meg ikke om penger. Lenke til kommentar
SnusBoks Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Her ber du huseier om ny kontrakt uten partner, og snakker med nav og søker om å øke din del av garantien. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Husleieavtalen regulerer bare forholdet mellom dere og utleier, altså hvilke rettigheter dere har overfor utleier og hvilke rettigheter utleier har overfor dere. Utleier bryr seg om at én av dere betaler. Den regulerer ikke hvilke rettigheter dere har overfor hverandre. Dette må avgjøres basert på ulovfestede obligasjonsrettslige prinsipper - husleieloven har ingen relevante bestemmelser for hvordan leien skal fordeles mellom leietakerne. Utgangspunktet er at forpliktelser løper så lenge leieavtalen løper. Én medleietaker har ingen rimelig forventning til å slippe ut av en leieavtale noe tidligere enn begge leietakerne ville ha kunnet slippe unna. Dette må så balanseres mot prinsippet om at det man betaler for når man betaler leie er bruksrett til en bolig. Du bruker 100 % av bruksretten etter utflytting, og må derfor finne deg i å dekke 100 % av kostnaden for dette, i alle fall etter en overgangsperiode/"oppsigelsesperiode". I praksis vil nok din eks nekte å betale. Utleier kan velge å kreve at du betaler alt, at din eks betaler alt, eller at begge betaler (halvparten hver). Det velger utleier selv. Du kan kreve regress av din eks, men det er ingen automatikk i det, og hvis din eks nekter må du gå til forliksrådet/domstolene for å tvinge ham/henne. 2 2 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober (endret) Hvis problemstillingen er at du ikke kan betale hele husleien selv så er en løsning fremleie, altså at du flytter ut og du/dere leier boligen videre til noen andre. Husleieloven § 7-5 gir deg/dere denne muligheten ved tidsbestemte avtaler: Sitat § 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/ for hele husleieloven. Endret 19. oktober av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå