Martelè Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Jeg har nevnt her og der at jeg er aromantisk. Dette vil si at jeg hverken føler behov eller interesse for romantiske forhold. Selv om aromantisisme er et urigid spekter (jeg har hatt kjæreste), så er det best for meg å være alene. Men jeg har hatt en del uheldige erfaringer med dette. Den nyligste skjedde for noen dager siden, da jeg var med en venninne. Vi hadde en samtale og kom eventuelt borti temaet om forhold, da hun nylig ble singel. Når det var min tur, fortalte jeg at jeg var aromantisk. Hun trodde ikke på meg, og ble bare irritert når jeg forsøkte å forklare min historie og hva aromantisisme var. Jeg ble irritert jeg også, fordi jeg får følelsen av at samfunnet tenker menn er obligert til å søke forhold. Har opplevd liknende på relevante nettdiskusjoner der aromantiske gutter og menn blir fort stemplet som "feil" eller incel etc. Det kan virkelig ikke være så umulig å tro på at menn kan foretrekke singellivet. Så jeg ville spørre dere om hva dere tror skjedde her. Og dette går også tilbake til spørsmålet jeg stilte i en annen tråd: hvorfor er det å være aromantisk sett på som abnormt? 4 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18. oktober Del Skrevet 18. oktober Martelè skrev (17 minutter siden): Jeg har nevnt her og der at jeg er aromantisk. Dette vil si at jeg hverken føler behov eller interesse for romantiske forhold. Selv om aromantisisme er et urigid spekter (jeg har hatt kjæreste), så er det best for meg å være alene. Men jeg har hatt en del uheldige erfaringer med dette. Den nyligste skjedde for noen dager siden, da jeg var med en venninne. Vi hadde en samtale og kom eventuelt borti temaet om forhold, da hun nylig ble singel. Når det var min tur, fortalte jeg at jeg var aromantisk. Hun trodde ikke på meg, og ble bare irritert når jeg forsøkte å forklare min historie og hva aromantisisme var. Jeg ble irritert jeg også, fordi jeg får følelsen av at samfunnet tenker menn er obligert til å søke forhold. Har opplevd liknende på relevante nettdiskusjoner der aromantiske gutter og menn blir fort stemplet som "feil" eller incel etc. Det kan virkelig ikke være så umulig å tro på at menn kan foretrekke singellivet. Så jeg ville spørre dere om hva dere tror skjedde her. Og dette går også tilbake til spørsmålet jeg stilte i en annen tråd: hvorfor er det å være aromantisk sett på som abnormt? Jeg har opplevd lignende , både online, men ikke så voldsomt irl. Det føles som om aseksualitet og aromantisitet er sett på som noe unormalt. Hvis du ser på Pride f eks, så har man svært etort fokus på "å elske den man vil", og også i disse miljøene er det mindre kunnskap om det å ikke ha det behovet. Og ihvertfall i samfunnet forøvrig, som jo både du og vennen din er en del av Vet ikke hva jeg skal si, men jeg forstår deg 🥰 3 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 18. oktober Forfatter Del Skrevet 18. oktober Tussi skrev (1 time siden): Jeg har opplevd lignende , både online, men ikke så voldsomt irl. Det føles som om aseksualitet og aromantisitet er sett på som noe unormalt. Hvis du ser på Pride f eks, så har man svært etort fokus på "å elske den man vil", og også i disse miljøene er det mindre kunnskap om det å ikke ha det behovet. Og ihvertfall i samfunnet forøvrig, som jo både du og vennen din er en del av Vet ikke hva jeg skal si, men jeg forstår deg 🥰 Ja, verden kan være et snodig sted haha 2 Lenke til kommentar
Gjest c71e2...cfd Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Etter en vond skilsmisse for noen få år siden så har jeg vært aromantisk siden da. Jeg er mann og blir møtt med veldig mange velmenende "du finner deg sikkert en ny snart". Det er liksom en grunnleggende forventning om at det er normen. Men jeg vil ikke og blir møtt av mange rare fjes når jeg sier at jeg ikke er interessert i forhold. Noen ganger sier de bare "du kommer nok over den fasen snart". Jeg har til og med fått pågang fra ekskjærester (fra før ekteskapet) som påstår det er på tide å involvere seg romantisk - med de. De blir irriterte når jeg svarer nei og jeg blir irriterte når de ikke forstår meg. Det er et merkelig forventningspres. Anonymous poster hash: c71e2...cfd Lenke til kommentar
Gjest 30c6e...711 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Det er fordi det er menneskelig og naturlig å søke relasjon til andre og siden tidenes morgen har dette vært noe som har vært et behov for så og si alle mennesker. Derfor er det vanskelig å tro at noen ikke søker det Anonymous poster hash: 30c6e...711 Lenke til kommentar
Gjest c71e2...cfd Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Gjest 30c6e...711 skrev (6 minutter siden): Det er fordi det er menneskelig og naturlig å søke relasjon til andre og siden tidenes morgen har dette vært noe som har vært et behov for så og si alle mennesker. Derfor er det vanskelig å tro at noen ikke søker det Jeg blir ikke mindre irritert når du sier jeg er umenneskelig og unaturlig. Jeg er veldig fornøyd med å være singel selv etter mange år og vil fortsette med det. Behovet for vennskap får jeg dekket gjennom venner, mens behovet for sex ordner jeg på egenhånd. Hvis jeg noen gang skal inn i et forhold igjen så vil jeg ha en rask og trygg vei ut dersom det skulle bli vanskelig og det er det mange kvinner som ikke ønsker, så da forblir jeg singel og fornøyd. Anonymous poster hash: c71e2...cfd Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 19. oktober Forfatter Del Skrevet 19. oktober Gjest 30c6e...711 skrev (16 minutter siden): Det er fordi det er menneskelig og naturlig å søke relasjon til andre og siden tidenes morgen har dette vært noe som har vært et behov for så og si alle mennesker. Derfor er det vanskelig å tro at noen ikke søker det Anonymous poster hash: 30c6e...711 Jøss, nå føler jeg meg kul og spesiell Gjest c71e2...cfd skrev (5 minutter siden): Jeg er veldig fornøyd med å være singel selv etter mange år og vil fortsette med det. Behovet for vennskap får jeg dekket gjennom venner, mens behovet for sex ordner jeg på egenhånd. Hvis jeg noen gang skal inn i et forhold igjen så vil jeg ha en rask og trygg vei ut dersom det skulle bli vanskelig og det er det mange kvinner som ikke ønsker, så da forblir jeg singel og fornøyd. Anonymous poster hash: c71e2...cfd Jeg skjønner hva du sier. Litt usikker på hav du mener om at damer ikke vil at du skal ha en enkel vei ut av forholdet(?) Jeg bruker å si at forhold er blitt som alkohol for meg; jeg glemmer at det eksisterer Lenke til kommentar
Gjest 30c6e...711 Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Gjest c71e2...cfd skrev (21 minutter siden): Jeg blir ikke mindre irritert når du sier jeg er umenneskelig og unaturlig. Jeg er veldig fornøyd med å være singel selv etter mange år og vil fortsette med det. Behovet for vennskap får jeg dekket gjennom venner, mens behovet for sex ordner jeg på egenhånd. Hvis jeg noen gang skal inn i et forhold igjen så vil jeg ha en rask og trygg vei ut dersom det skulle bli vanskelig og det er det mange kvinner som ikke ønsker, så da forblir jeg singel og fornøyd. Anonymous poster hash: c71e2...cfd Jeg sa ikke at du er umenneskelig og unaturlig men jeg skrev det jeg skrev, hvordan du tolker det er opp til deg. Det er menneskelig og naturlig å få barn men det er ikke unaturlig om noen ikke vil ha barn, selv om mange kan oppfatte det slik og lure på hvorfor Anonymous poster hash: 30c6e...711 Lenke til kommentar
Gjest c71e2...cfd Skrevet 19. oktober Del Skrevet 19. oktober Martelè skrev (2 timer siden): Litt usikker på hav du mener om at damer ikke vil at du skal ha en enkel vei ut av forholdet(?) Damer vil gjerne ha mer forpliktelse enn meg. Etter en vond skilsmisse så vil jeg ikke bli bundet opp igjen på en sånn måte at det blir vanskelig å forlate forholdet. Jeg for mareritt bare av ideen om å bo sammen med en partner igjen, men de aller fleste damer vil jo bo sammen om man er sammen. Jeg vil ikke ha dame nå. Dette er hypotetisk hvis jeg i framtida skulle ønske meg det. Gjest 30c6e...711 skrev (1 time siden): Jeg sa ikke at du er umenneskelig og unaturlig men jeg skrev det jeg skrev, hvordan du tolker det er opp til deg. Det er menneskelig og naturlig å få barn men det er ikke unaturlig om noen ikke vil ha barn, selv om mange kan oppfatte det slik og lure på hvorfor Anonymous poster hash: 30c6e...711 Jeg har barn og er fornøyd med antallet. Anonymous poster hash: c71e2...cfd Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Martelè skrev (På 18.10.2024 den 4:26 PM): hvorfor er det å være aromantisk sett på som abnormt? Det er så mange begreper og merkelapper i disse dager og dette har jeg ikke hørt om. Er dette det samme som å være aseksuell? Uansett. Singellivet er topp selv om jeg elsker sex. Jeg har hatt samboere og vært gift, men etter hvert som forholdene har utviklet seg, så har jeg hatt en tendens til å kjede meg og savner singellivet. Derfor har ikke forholdene vart lenge. Det lengste var kanskje 7 år. Jeg var gift med ei i knappe 2 år. Etter en tid i forhold så vil jeg ut og leve singellivet igjen. Finnes det begrep for dette også? For faktisk deilig å bo alene. Når det er sagt, så mener jeg at hvordan andre lever livene sine bryr jeg meg ingenting om. Folk må få leve livene sine slik det passer best for dem. Så lenge man ikke skader andre, så bør man gjøre som man vil. Jeg ser ingen grunn til å sette alle mulige slags merkelapper på alle slags situasjoner man velger å leve sine liv. Så spørsmålet må bli. Hvorfor er det så viktig å sette denne merkelappen aromantisk på seg selv? Er det ikke bare å leve livet slik du vil uten at du trenger å definere det som det ene eller det andre? Dessuten har jo ingen andre noe med det uansett. Vil du leve et liv uten å ha et forhold, så er jo det din business uansett. Det klar man fint uten fancy begreper eller merkelapper. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 22. oktober Forfatter Del Skrevet 22. oktober Kul_Djevel skrev (På 21.10.2024 den 10:25 AM): Det er så mange begreper og merkelapper i disse dager og dette har jeg ikke hørt om. Er dette det samme som å være aseksuell? Uansett. Singellivet er topp selv om jeg elsker sex. Jeg har hatt samboere og vært gift, men etter hvert som forholdene har utviklet seg, så har jeg hatt en tendens til å kjede meg og savner singellivet. Derfor har ikke forholdene vart lenge. Det lengste var kanskje 7 år. Jeg var gift med ei i knappe 2 år. Etter en tid i forhold så vil jeg ut og leve singellivet igjen. Finnes det begrep for dette også? For faktisk deilig å bo alene. Når det er sagt, så mener jeg at hvordan andre lever livene sine bryr jeg meg ingenting om. Folk må få leve livene sine slik det passer best for dem. Så lenge man ikke skader andre, så bør man gjøre som man vil. Jeg ser ingen grunn til å sette alle mulige slags merkelapper på alle slags situasjoner man velger å leve sine liv. Så spørsmålet må bli. Hvorfor er det så viktig å sette denne merkelappen aromantisk på seg selv? Er det ikke bare å leve livet slik du vil uten at du trenger å definere det som det ene eller det andre? Dessuten har jo ingen andre noe med det uansett. Vil du leve et liv uten å ha et forhold, så er jo det din business uansett. Det klar man fint uten fancy begreper eller merkelapper. Nei, aromantisk er ikke det samme som aseksuell. Begrepene eksisterer for beskrivende intensjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå