Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Introvert i forhold: Hvordan få forhold til å vare

Gjest 988b5...23a

Anbefalte innlegg

Gjest 988b5...23a

Jeg har vært singel hele livet. Er nå 45 år.

Jeg har altid vært litt introvert, men etter å ha vært singel nå i 45 år tror jeg at jeg har blitt enda mer introvert.

Jeg kjenner på ønsket og lengselen etter kjærlighet, intimitet, og stifte egen familie med barn. Det ønsket har jeg hatt hele livet.

Men på den andre siden kjenner jeg også litt på følelsen at jeg vil miste mye av den egentiden jeg har hatt som singel.
Det er jo klart at man i et forhold ikke har like mye egentid lenger, men hva gjør man hvis man er vant til mye egentid over veldig lang tid, og så plutselig blir i et forhold.

Er dette noe man kan venne seg til når man begynner i et forhold? Eller kan det være med på å skape usikkerhet i forholdet som kan lede til at man blir singel igjen?

Jeg tror at hvis man klarer å finne en partner som har mye av de samme interessene blir det kanskje enklere. Hvis man sammen kan gjøre mye av de aktivitetene jeg brukte å gjøre på egentiden.

Samtidig er det også nok lurt å legge inn litt egentid i forholdet, uansett om man har mye felles interesser.

Anonymous poster hash: 988b5...23a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fe8d9...3c4

Man må lage plass til hverandre.

Mangesom ikke har erfaring med med langvarige tror at det å bo sammen betyr at man skal "være sammen" hele tiden. Det er ikke riktig i det heletatt. Men det betinger jo at alle parter har "knekt den nøtten".

Anonymous poster hash: fe8d9...3c4

Lenke til kommentar
Gjest 988b5...23a skrev (17 minutter siden):

Jeg har vært singel hele livet. Er nå 45 år.

Jeg har altid vært litt introvert, men etter å ha vært singel nå i 45 år tror jeg at jeg har blitt enda mer introvert.

Jeg kjenner på ønsket og lengselen etter kjærlighet, intimitet, og stifte egen familie med barn. Det ønsket har jeg hatt hele livet.

Men på den andre siden kjenner jeg også litt på følelsen at jeg vil miste mye av den egentiden jeg har hatt som singel.
Det er jo klart at man i et forhold ikke har like mye egentid lenger, men hva gjør man hvis man er vant til mye egentid over veldig lang tid, og så plutselig blir i et forhold.

Er dette noe man kan venne seg til når man begynner i et forhold? Eller kan det være med på å skape usikkerhet i forholdet som kan lede til at man blir singel igjen?

Jeg tror at hvis man klarer å finne en partner som har mye av de samme interessene blir det kanskje enklere. Hvis man sammen kan gjøre mye av de aktivitetene jeg brukte å gjøre på egentiden.

Samtidig er det også nok lurt å legge inn litt egentid i forholdet, uansett om man har mye felles interesser.

Anonymous poster hash: 988b5...23a

Bli særboer i første omgang.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Guest 988b5...23a said:

Er dette noe man kan venne seg til når man begynner i et forhold?

Det kan hende at du vil oppleve at 'egentid' var noe som var ganske oppskrytt, og forandre hele livet til noe bedre. Forandring er skummelt for de fleste, men når forandringen allerede har skjedd så kan det åpne opp en helt ny verden som du ikke kunne tenke deg uten.

Da kan det bli til at du senere tenker tilbake på at du mente egentid var noe du ikke greide deg foruten, og riste på hodet i vanntro...

Selvfølgelig er det egentid i ett forhold. Men det kan jo hende at forholdet blir så bra at du glemmer hva egentid egentlig var også.

Lenke til kommentar
Gjest 988b5...23a skrev (21 timer siden):

Er dette noe man kan venne seg til når man begynner i et forhold?

Nei... eller jo. Man kan venne seg til det, men det å være vant til å ha grisen på kjøkkenet, betyr ikke at den skal være der.

Eller kan det være med på å skape usikkerhet i forholdet som kan lede til at man blir singel igjen?

Ja, fordi en person med gjennomsnittlig lange emosjonelle antenner, vil fange opp de signaler du sender, herunder også fange opp om de signalene bærer preg av et falskt budskap.

Jeg tror at hvis man klarer å finne en partner som har mye av de samme interessene blir det kanskje enklere.

Nemlig. Bruk tid på dette og vær ærlig fra starten. Det å prate mye om forventninger til hverandre er svært viktig når man leter etter en person å dele noe av tiden sin med.

Introvert = behov for mer egentid

Lenke til kommentar

Forholdserfaring er en reell sak. Det kan være litt vanskelig å starte i forhold med en som har mye mer erfaring med tidligere forhold enn man selv har. Men god kommunikasjon løser mye, så selv om du er introvert og sannsynligvis har høyt behov for egentid så bør du ikke styre unna de samtalene du føler er vanskelig å ta opp. De aller fleste sånne samtaler vil styrke forholdet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...